1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zuinig rijden

Discussie in 'Performance' gestart door PieterJF, 29 nov 2009.

  1. Sinds kort heb ik een Focus 1,4 Wagon 1999, waar ik heel blij mee ben.
    Natuurlijk probeer ik zoveel mogelijk km uit een liter benzine te halen.
    Is er iemand die mij iets meer kan vertellen over het gebruik van de toerenteller.
    Ik weet dat het max.koppel bij 3500 toeren ligt, maar dat is dan ook alles.

    Bij voorbaat dank.

    Gr P.
     
  2. rustig optrekken en bij 2500 toeren schakelen, dus niet plankgas naar 3500 toeren ;) wand dan zuipt ie nog ;
     
  3. Jaren geleden bij "Blik op de weg" een wedstrijd zuinig rijden. Hiervan heb ik twee tips onthouden.
    Tip1 van een onbekende ambtenaar: Zo weinig mogelijk gas geven.
    Tip 2 van Gijs van Lennep: Niet remmen.

    Kort samengevat. Voorzichtig met je rechtervoet en kijk vooruit.
     
  4. Gebruik je cruisecontrol, en probeer afstand te bewaren om zo min mogelijk te hoeven reageren op de rest van het verkeer. Met een koude motor is het verbruik ook een stuk hoger, rustig op temperatuur laten komen. Verder ook de tips van hierboven: hoe constanter je rijdt hoe lager het verbruik.
     
  5. Tja tegen al die uitstekende tips kan ik niet op in mijn geval helpt maar één ding, auto laten staan :schater:
     
  6. #7 McGyver, 30 nov 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 dec 2010
    Zuinig rijden 2.0:
    Regelmatig je auto wassen = betere stromlijn
    Overdag geen of alleen stadslicht aan
    Alleen airco gebruiken als het nodig is, bijv. ontvochtigen
    Bandenspanning regelmatig controlere, voor 2.5 bar, achter 2.8 bar (Wagon)
    Op de snelweg 110 km/h rijden, scheelt in praktijk 2-3 minuten over 100 km.
    Geen cruisecontrol gebruiken, als je een steady rechter voet hebt, kun je hetzelf zuiniger.
    Snel naar hoge versnelling schakelen, bij 50 in 4 en 70 in 5
    Zorg voor een opgeruimde auto. Elke 10 kg extra gewicht betekent 0,1 liter meerverbruik per 100 kilometer.
    Auto achteruit inparkeren, dan hoef je met een koude motor niet te steken.
    Staat het stoplicht op rood, laat de auto dan de laatste 300m. in de versnelling uitrollen.

    en alles wat je niet hoeft af te remmen, hoef je later niet weer te versnellen.
     
  7. Wekelijks ritueel :mrgreen:

    Hmm, gebruik toch liever de lampies

    Scheelt zeker een paar gram :mrgreen:

    2.7 bar voor en 2.5 bar achter voor de :st: rijders onder ons

    110 km/u :?: staat niet op de schaal van mijn kilometer teller :mrgreen:

    Ik heb geen van beide :schater:

    Wanneer moet ik de 6e versnelling gebruiken :?:

    :thumbs:

    :confused: gevolgd door :rofl:
     
  8. Maar......af en toe moet je met warme motor ook een keer goed doortrekken, anders wordt ie lui (en van binnen misschien ook te vies).
     
  9. ik rij automaat en v6, met rustig woon werk verkeer, ca 40 km per rit, 80km per dag. haal ik ongeveer een gemiddeld verbruik van 1 op 11,5
    dat is soms met airco aan ivm beslagen ramen.

    de rit bestaat uit ca 5 km bebouwde kom, 25 km snelweg ( warme motor 115km/pu ) en dan nog 10 km 80 km weg :)

    dit is met brede 225 banden op 2,7 bar voor en achter.

    ik vind et heel zuinig voor me v6. zo nu en dan trap ik em wel ff aan :D ( met name in et weekend ;) ) en dan is ie niet zo zuinig meer, maar dan gaan we offtopic :)
     
  10. Vind heel dat nieuwe rijden NIX !, moet nog wel een beetje meekomen in het dagelijkse verkeer !!! Als ik bij 2500 toeren moet gaan schakelen ga ik wel fietsen. Auto is dan niet meer voorbij te branden ... Gaat pas lekker rijden bij 4000 toeren :-)
     
  11. #12 tuinheks, 30 nov 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 nov 2009
    Ik merk met het nieuwe rijden dat mijn tootje erg lui wordt. Als ik dan eens flink wil gassen op de autobaan, houd ie erg snel op. Ik schakel over het algemeen bij 2000 toeren, maar als ik eens een flinke stoot wil geven dan trek ik hem makkelijk door naar 4000 toeren tot de vierde versnelling dan vindt ze het genoeg. Harder dan 120 heb ik geloof ik nog niet gehad met haar. Dus tja zuinig rijden, mijn man rijd 1 op 14 met tootje en ik 1 op 11,5. En dat heeft bij mij puur te maken met die baksteen onder mijn rechtervoet :lol!:
     
  12. toe maar zeg, 400 toeren :baeh: wat zal die hard gaan dan ;)
     
  13. #14 Iodokus, 30 nov 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 nov 2009
    Dat ligt natuurlijk helemaal aan de versnelling waarin je rijdt :schater:
    2500 toeren in de 6e versnelling komt toch al gauw in de buurt van een 130 km/u als ik me niet vergis, ik weet niet hoe je fiets conditie is, maar dat haal ik niet op het fietsje, ook niet in de 18e versnelling :mrgreen: En 4000 toeren in de 6e versnelling is problemen zoeken met de :politie: om maar te zwijgen over 6500 toeren :rofl:


    Maar om even :ontopic: te blijven juiste bandenspanning, op tijd schakelen, goed onderhoud, op tijd vertrekken en je niet laten opjagen zijn zaken die, als ze worden toegepast, een positieve uitwerking hebben op je verbruik.

    Succes met het zuinig rijden :thumbs:
     
  14. het inbouwen van een boordcomputer is makkelijk en dit geeft je veel informatie hoe je zuinig kan rijden.
     
  15. Als je écht zuinig wil rijden dan gewoon de cruisecontrol op 90-95 en achter vrachtwagens blijven hangen :mrgreen: Kom je een enorm eind mee. Alleen schiet het voor mij niet op.
     
  16. Niet iedereen heeft natuurlijk cruisecontrol. Ik rij als volgt.
    Ik schakel altijd door tussen de 2500 en 3000 toeren.
    Meestal probeer ik een contante snelheid aan de houden,
    ver vooruit kijken zodat ik niet onnodig hoeft terug te schakelen. Waar sommige een rotonde in z'n 2de nemen neem ik'm in z'n 3de. Hiermee rij ik met mijn fofo 1.8 +/-
    1:12.
     
  17. Het zuinig rijden heb ik opgegeven, kijk maar eens naar mijn verbruik in het "hoeveel verbruikt jouw focus"-topic :oops:

    Ik trek 'm liever door tot 6500-7000 en schakel lekker een keer terug als ik in wil halen :mrgreen: Het autorijden moet ook leuk blijven en als ik zuinig wilde rijden (en dus sloom) kocht ik wel een 1.0 toyota Aygo....
     

  18. Alles is voor Bassie :rofl:

    Mijn zege heb je en ik doe graag met je mee :thumbs:
     
  19. haha ik rij met mijn 1.6 nog 1op 9:P

    maar dat is geheim:P als die warm is schakel ik pas bij 4000 of hoger...

    moet ik wel zeggen, dat ik dan geen snelweg pak, stoppen optrekken route zegmaar...
     

Deel Deze Pagina