1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.5i 20V 225pk Update 10-2! Bluefin Stage 1, Na 4500 rpm zakt turbodruk??

Discussie in 'Performance' gestart door Vlugge Jaapie, 28 dec 2011.

  1. Zal wel lukken, ervaren rot achter het stuur...
    Neem m'n HD-camera (nou ja, het is een Nokia C7) ook mee, hebben jullie ook wat te lachen. Maar het moet toch echt droger worden, want het is zeiknat in de Ardennen/Eifel. Gelukkig is de sneeuw wel al flink aan het smelten.
     
  2. Aha, je zit in het gebied waar Autovisie laatst de 911, c63amg, rs5, Jag R en M6 testte...
     
  3. Ja, woon er in de buurt. In Zuid-Limburg dus. Maar nu weer :ontopic:
     
  4. Zo ik heb inmiddels weer contact gehad met Wouter.

    Gisteren heeft Wouter vanaf zijn laptop de stage 1 tuning op mijn auto gezet. Volgens hem had hij duidelijk tegen mij gezegt dat hij geen handset op voorraad had dus toen ik terug kwam voor de tuning heeft hij het via zijn eigen pc gedaan. Dit is mij helemaal niet duidelijk geweest maar goed...
    Nu heb ik aangegeven dat ik graag de orginele stage 1 tuning van BF wil hebben en de handset.
    De afspraak is nu dat Wouter deze besteld en dat ik die vrijdag kan komen halen. Voor tuning die ik er nu op heb (wat volgens hem de orginele stage 1 tuning is) heb ik € 599,00 betaald, de € 50,00 extra volgens zijn site staat voor het kastje wat ik erbij moet krijgen. Als ik die nog betaal is daar de kous mee af en heb ik de orginele set.
    Tevens zij hij vrijdag ook nog te kijken naar wat er nou gebeurt na die 4500 rpm.
    Al met al een bevredigend voorstel.

    Hebben jullie enig idee of die drukverlaging een gevolg kan zijn van een te hoge temperatuur of moet dat geen probleem zijn?
     
  5. Gebeurt wel hebben we toen gezien op de rollenbank meeting, maar dat hoort niet te gebeuren tijdens het rijden, rijwind koeling en dergelijke...

    Verstuurd van mijn GT-I9000 met Tapatalk
     
  6. De bluefin handheld wordt incl. verzendkosten geleverd voor €503,- en komt voorzien van de mappen Stage1 en Stage2. Een email naar Jamie met het verzoek of hij zo vriendelijk zou willen zijn van deze Stages ook de remap (low torque) naar je te mailen levert je dus 4 mappen op, twee keer Stage1 en twee keer Stage2 ;)

    De map waarden zijn als volgt (theoretisch)

    Stage1: 275 PK (271 BHP) en 435 Nm
    Stage1 remap: 275 PK en 401 Nm

    Stage2: 289 PK (285 BHP) en 440 Nm
    Stage2 remap: 289 PK en 407 Nm

    (voordat je Stage2 kan gebruiken moeten eerst de air intake en de cat worden aagepast.)


    Verder blijf ik van mening dat de drukverlaging niet hoort. Op het forum van de Engelse ST collega's blijkt eigenlijk telkens weer dat problemen met de turbodruk vaak dieper liggende problemen zijn, één daarvan heb ik al aangegeven aangezien ik daar zelf ook mee te maken heb gehad, het oliefilterhuis.

    Maar voordat er echt een conclusie getrokken kan worden moet je eigenlijk eerst afwachten wat de auto doet als de tuning geïnstalleerd is zoals dat zou moeten, of is dat ondertussen gebeurd. Een correcte installatie mag geen foutmelding opleveren. Zolang dat niet is gebeurd dan kan er nooit worden uitgesloten dat de dip in turbodruk niet te wijten is aan de (fout) geïnstalleerde Stage.

    De betreffende foutmelding was die tijdens het plaatsen van de Stage of toen de Ford software naar de handheld/PC werd geladen??? Mocht dit laatste het geval zijn dan zou ik zeer zeker contact opnemen met Jamie want als de originele software niet goed of corrupt is opgeslagen dan kan dit in een later stadium hele vervelende en kostbare problemen opleveren ;(
     
  7. Zo, de verzopen kat is terug van z'n testrit...

    Tjonge jonge, wat een k*tweer gehad, de hele tijd regen of zware regen en harde wind. Maar niettemin, ik heb alles uitgebreid kunnen testen.

    Maximale turbodruk vandaag 1,1-1,15 bar. Denk dat dat in de zomer dan 1,2+ bar wordt, moet ik dan maar eens testen.
    Door de omstandigheden maar een paar keer tot 5500 rpm kunnen doortrekken in z'n 4, turbodruk dan afnemend tot 0,7-0,75 bar. Bij 4500-4750 rpm ongeveer 0,9 bar.
    Dus in mijn :st: doet de Stage 1 wat er verwacht kan worden vergeleken met de limited-torque map, hoewel ik het idee heb dat mijn :st: waarschijnlijk ook niet voldoet aan het ideaalbeeld van wat mogelijk moet zijn. Misschien ligt het aan de stock-software (ik heb AE), waarop BF voortborduurt, of zijn één of meerdere hardwarecomponenten ook niet helemaal fris meer (of al af-fabriek). Maar ik kan in ieder geval geen verslechtering constateren sinds ik BF heb.

    Eigenlijk best vreemd, ik rij al 2,5 jaar met BF maar vandaag eigenlijk pas echt de originele map geprobeerd. Als je de schaatsmomenten in de haarspeldbochten vergeet best een leuke map waar je veel plezier aan kan hebben.
    Maar ik keer toch maar terug naar de limited-torque map, voor dagelijks gebruik én in de bergen de betere keus.
    Wil niet zeggen dat ik nooit meer wissel... ;)

    En heb ook nog een paar filmpjes geschoten, je ziet alleen geen instrumenten dus voor deze thread heb je er eigenlijk niks aan. :lol:
    Als ik er wat leuks van kan maken zal ik ze wel online zetten in mijn draadje met al die andere filmpjes.
     
  8. Raar maar waar....

    Vandaag na de teleurstelling van gisteren nog maar eens gas gegeven. Gevolg: weinig verandering....Ik reed op dat moment op de speciale brandstof van Esso ( energy Supreme). Vanochtend even naar een klant geweest...tank bijna leeg. Ik was in de gelegenheid om bij de BP de ultimate te gaan tanken dus gooide hem vol. Vervolgens na een km of 10 nog eens een sprintje getimed. (Ik meet dan 100 - 160 in z'n 4) En kwam net als de dag ervoor uit op 7.8 sec. Wat volgens gebruikers hier omstreeks 7 moet liggen.

    Met de gedachte nog bij een van de gesprekken met Wouter waarin hij vertelde dat het zaakje misschien te warm was en dat het probleem mogelijk vandaaruit kon ontstaan dacht ik 's middags na mn werk ik doe nog ff een rondje...lekker warmrijden.
    Eenmaal warm toch nog eens de proef op de som genomen (ja het houdt me bezig...) en warempel ik time 6.8 sec. Heel raar. Verschillende metingen daarna kwamen uit tussen de 6.8 en 7.2 sec.
    Even telefonisch contact gehad met die vriend van me met zijn Skoda RS. Waar ik gisteren vanuit de 4 op 2 auto's gereden werd pak ik er nu bijna 1.

    Zou ik dan fout gezeten hebben met de brandstof? Maakt dit werkelijk zo veel verschil?
    Ik heb wel de indruk dat als ik van onderuit +/- 2.500 rpm weg trek ik boven in de toeren iets inlever...wat kan duiden op een te warme temperatuur??

    @ iodokus,

    De foutmelding kwam aan het eind van het inladen van de nieuwe software.
     
  9. @ FFW,

    Tof dat je de moeite genomen hebt om van mappen te wisselen ;).
    Ik hoop dat de ST je vermaakt heeft...
     
  10. En of ik me geamuseerd heb, hoop dat het enigszins overkomt op de filmpjes. :rock:
    Wat betreft de brandstof kijk maar eens naar mijn onderschrift, hoewel ik betwijfel of het daadwerkelijk zoveel uitmaakt. Maar wordt wel sterk aangeraden om octaan 98 of hoger te tanken, beter voor de warmtehuishouding van de motor. Verder is de verbranding efficienter en daardoor ook zuiniger (als je rustig rijdt).
     
  11. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er ingeleerd moest worden, maarzo extreem lijkt me niet.

    Nog een ander punt van aandacht. Bollen heeft dus een map op jou ECU geschreven. Daarmee heeft ie dus jou orginele overschreven. Heeft hij je orginele map bewaard? Die moet dan eerst terug gezet gaan worden alvorens je de handset kunt gebruiken. Vergeet dat niet goed te regelen!!! Je kan dan ten alle tijde terug naar standaard.
     
  12. Bollen heeft idd mijn ECU overschreven.
    Hij heeft mijn orginele map zelf opgeslagen en bewaard op kenteken uiteraard. Die is daar dus.
    Is het volgens jou ook mogelijk dat de orginele map vanaf de pc op het de handset gezet wordt. Via usb ofzo? Of moet die eerst op de auto dat op de handset en dan de stage 1 erop?

    Wat bedoel je met ingeleerd? Inrijden??
     
  13. @ FFW, (of iemand anders met deze map)

    Als je de Stage 1 map 435 mn koppel er nog op hebt staan zou je dan eens een klein testje willen doen? Of misschien heb je dat wel al gedaan.

    Als je nou een 100-160 tussensprint vanuit de 4 meet, je start met gasgeven bij 80km/h en klokt vanaf het moment dat je bij 100km/h bent dan kom je als het goed is ergens rond de 7 seconde uit.
    Als je nou een 100-160 tussensprint meet en je geeft gas bij 50km/h in de 4 , waar kom je op uit?
    Ik langzamer....waarschijnlijk door de oplopende temperatuur.
     
  14. Je zou met die metingen geen verschil mogen meten. Zeker niet met de huidige temperaturen.

    De ECU van Ford (andere merken weet ik niet) die moeten inleren. Op een of andere manier past die zichzelf aan. De beste basis daarvoor is om de accu eerst even los te halen of de zekering eruit. Dan heeft ie alle "instellingen" gereset en begint weer vanaf 0.

    Ik heb nog niet gehoord dat je een orignele map vanuit een pc op de handset knt zetten.
    Bollen moet dus de orginele map erop zetten, pas daarna de nieuwe map.

    Als er weer een foutmelding komt dan zou ik persoonlijk niet verder gaan bij Bollen met het installeren van de nieuwe map.

    Ik denk dat je dan het beste even bij Ford de orginele map nog een keer laten overschrijven, misschien is er wel een nieuwere versie, en daarna pas de Bluefin erop.
     
  15. Inderdaad, als het nu 20+ was zou het een ander verhaal zijn (o.a. i.v.m. de kleine IC). Maar dan nog, zo'n blok moet daar toch wel tegen kunnen, zo niet dan moeten de ontwerpers zich schamen (alhoewel de warmtehuishouding niet het sterkste punt is van het T5-blok).

    @ Vlugge Jaapie

    Zal het wel eens testen, maar de komende weken even niet. Moet daarvoor ook eventjes een vlakke weg opzoeken waar je 160 kunt halen. En die zijn in Zuid-Limburg dun gezaaid, afgezien van stukjes A2 of A76 (maar ik heb geen zin in een boete).
     
  16. @ Johoo,

    Misschien dan toch een keer die zekering eruit halen....als het geen kwaad kan waarom niet proberen?

    @ FFW,

    Kijk maar joh...wees idd voorzichtig met je roze papiertje...;)

    Bij Bollen werd me wel aangeraden om de luchtfilter te vervangen voor een K&N luchtfilter...dit zou voor een betere aanzuiging van lucht moeten zorgen...Die filter hadden ze alleen niet op voorraad.
    In hoeverre zou zo'n filter iets uitmaken?
    Zou het zo kunnen zijn dat de ST als ik van onderuit wegrijdt boven in naar lucht moet happen om het zo maar eens te zeggen en is dat weg op het moment dat die luchtfilter erin zit?

    Trouwens, ik ben uiteraard niet geheel ontvereden over de tuning opzich hoor...De ST is heel anders nu en je krijgt echt een trap in je rug als je het gas in trapt...:rock:
    Maar het is niet echt een fijn gevoel als je twijfeld of alles wel goed is...

    Ow, er schiet me nog een vraagje te binnen.
    Als je op het gas gaat...dan voel je dat het even duurt (een fractie van een seconde) voordat (ik denk de turbo) zijn werk gaat doen...Ik neem aan dat dit normaal is...maar wat is hier de oorzaak van en hoe kan je dit verminderen?
     
  17. Dat ligt aan de turbo ja, die moet opspoelen door uitlaatgassen. De turbolag is niet snel te omzeilen. Misschien dat een betere luchthuishouding en een iets ander uitlaat systeem hieraan kan bijdragen maar dat weet ik niet. Zou het voor lief nemen.
     
  18. Sowieso het luchtfilter eens nakijken op vervuiling lijkt me in dit geval niet onverstandig.
    Hoe hoger de toeren hoe meer lucht je motor wil hebben.
    Misschien is het filter alwel behoorlijk vervuild en verklaard het de dip op 4500 toeren.
    Filter controleren kun je eenvoudig zelf doen, 4 boutjes losdraaien en je weet het.
     

Deel Deze Pagina