1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

TDdi turbo defect?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Focus_Tddi, 1 aug 2009.

  1. #41 Focus_Tddi, 1 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 sep 2009
    Ik zal dat eens gaan navragen bij de rechtsbijstand, hoe dat precies zit. Thanx voor de tip.
    En op naar de volgende update.
     
  2. UPDATE

    Inmiddels zijn we een aantal weken verder en in totaal 2 gebruikte turbos en 1 nieuwe. Die laatste is dus gemonteerd en de klacht helaas dus nog steeds niet verholpen. De moed is iedereen compleet in de schoenen gezakt.
    Het gejank is nog steeds aanwezig en we mogen wel concluderen dat het waarschijnlijk dus niet de turbo zelf is die defect is.

    Volgende week gaat de wagen naar een specialist en hopenlijk vinden we het probleem want dit schiet natuurlijk niet op zo.....Dus op naar de derde week zoeken....
     
  3. Vind je het stiekum ook niet fantastisch. Je hebt dadelijk een nieuwe turbo en weet ik wat allemaal. Zijn toch zaken die sowieso een keer kapot gaat en nu is het garantie. Dus op de lange termijn heb je een prima auto.
     
  4. Letten ze wel op dat de olietoevoer naar de turbo goed is?
    Ben benieuwd wat de specialist gaat vinden.
     
  5. #45 Focus_Tddi, 13 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 sep 2009
    Nou nee, eigenlijk niet. De rede is simpel. Inmiddels ben ik nu 3 weken mijn auto kwijt. Nu toevallig dan een leenwagen mee gekregen, maar alle ellende die ik al heb gehad omdat ik geen vervoer had weegt niet op tegen zaken die nu worden vervangen omdat ze wellicht een keertje stuk gaan op de lange termijn. De kosten die ik zelf heb moeten maken omdat ik geen vervoer had, wegen niet op tegen een reparatie van de turbo kan ik je vertellen.
    En dan spreek ik nog niet eens over alle ellende die zich al heeft afgespeeld voordat deze klachten op tafel kwamen.
    Het is dus gewoon triest! Een garage die zich garage mag en kan noemen, onder de bovag vlag mag handelen maar ondertussen zo snel mogelijk proberen je zakken te vullen met andermans zuur verdiende centjes. Zijn er klachten en problemen? Dan is meneer de garagehouder ineens niet meer van de partij. Oke, dan heeft ie aan mij een slechte, maar toch.

    Er is duidelijk sprake van wanprestatie. Overigens dien ik nog wel te vermelden dat ik ook onaangekondigd ben langs geweest....samen met nog 3 anderen. Toen kon meneer kiezen tussen een verbouwde showroom of mij een leenauto meegeven en zorgen dat de klacht z.s.m. word verholpen.

    Ze hadden geen leenauto voor me, maar desondanks kon ik een auto uit de voorraad pakken, deze even overschrijven op mijn naam en verzekeren. Ik heb meneer direct medegedeeld als hij niet aan mijn verwachtingen voldoet hij zijn eigen leenauto op marktplaats kan tegen komen.

    Ze geven nu de ANWB keuring de schuld, omdat in het rapport vermeld stond dat de turbo een bijgeluid maakte en vervangen/opgelost moest worden. Mijns inziens kijk je altijd zelf ook even goed en ga je niet blindelings de turbo eruit halen en vervangen....met dus deze gevolgen van dien.

    Als ik alle uren vrij nemen optel, alle ellende om maar op mijn werk te komen omdat ik geen vervoer had, en dan vooral het ongemak en hun arrogante houding in ogenschouw neem......NEE dan vind ik het stiekum niet fantastisch!!

    Het is triest dat vandaag de dag je inderdaad met honkbalknuppels naar binnen moet lopen om je recht en gelijk te halen! En dat is juist waar ik zo slecht tegen kan, onrecht.
     
  6. Soort gelijke situatie hebben we gehad met de Renault, een hele vervelende
    klacht met de auto, en dan vakkundig afgewimpeld worden met 1 of ander
    ••• verhaal en de schuld bij een ander neer leggen.
    Wij hebben idd ook de 1e keer geen leenauto gevraagd, heeft bijna 2 weken
    geduurd voordat de auto "klaar" was, wel dik 100 km mee gereden en aan
    ons teruggegeven met een lege tank....en bedankt garage, en tot overmaat
    van ramp dus totaal niets veranderd.
    Daarna via de mail (dus zwart op wit) een vriendelijk doch dringend verzoek
    tot reparatie met daarin het bewijs dat ze uit hun nek ******, en dat ze er
    dit keer maar een leenauto erbij doen....en wat denk je? binnen 2 dagen opgelost.
    Maar wel gelijk bellen dat hij klaar was en of ik gelijk de leenauto terug wou
    brengen......ik als antwoord: sorry geen tijd voor zaterdag:p
    Bij ons hadden ze bij het vervangen van de distibutieriem de boel een paar
    graden verkeerd staan....lang leve de spieloze assan:mad:

    Dus het is idd triest dat het tegenwoordig bij een groot aantal garages zo
    moet, gelukkig zijn er nog wel garages die service durven te leveren, al
    verdwijnen ze wel steeds meer:(
     
  7. Ja het is soms bar en boos. Maar goed, de rechtsbijstand is er nog druk mee bezig dus uiteindelijk komt alles goed.
     
  8. UPDATE!!!!!!

    Jawel hoor. Vanmorgen omstreeks 12.00 uur maar eens de garage gebeld om na te vragen hoe de stand van zaken is omtrent de Fofo. De wagen is namelijk dinsdag bij een specialist afgeleverd, omdat de garage zelf het niet meer wist. Tot 3 x aan toe is de turbo vervangen, en als laatste dus een gloednieuwe turbo geplaatst. De klacht was daarmee dus nog steeds niet verholpen.

    Enfin, de wagen was vandaag dus weer terug van de specialist......met het verlossende antwoord:

    De herrie werd veroorzaakt door 2 bouten die los waren getrild van het uitlaat spruitstuk!!!


    De verkoper baalde natuurlijk als een stekker. Hier ben ik dus 3 weken mn auto voor kwijt geweest. Voor 2 los zittende bouten.

    Gezien alle ellende heb ik de verkoper verteld dat genoemde kwestie dus bij de rechtsbijstand ligt. Er is duidelijk sprake van wanprestatie en op basis daar van wens ik tegemoetkoming in de gemaakte kosten. Hieronder versta ik:

    Vergoeden van de verzekeringskosten van de leenwagen, wegenbelasting, extra kosten omdat ik op benzine moest rijden, de keren dat ik zelf voor vervangend vervoer moest zorgen etc.

    We zijn overeengekomen dat ik in totaal 250 euro aan onkostenvergoeding krijg.

    Al met al dus prima opgelost zo. De klacht is inderdaad verholpen. Ok, voor Jan Joker zit er een gloednieuwe turbo gemonteerd, maar dat kan nooit kwaad.

    Eindelijk is dit drama tot een eind gekomen....eind goed, al goed.
     
  9. mooi man, altijd leuk eens een keer goed nieuws!
     
  10. Als eerste gefeliciteerd, denk ik :confused:, je bent van het probleem verlost. Maar dat verhaal van die 2 bouten vat ik niet geheel. Mij is verteld, ooit zelf een TDDI gehad, dat Ford in al haar wijsheid heeft/had gekozen voor een constructie van turbo en spruitstuk in één :?: Dus als de turbo meerdere keren is vervangen hoe kunnen die bouten dan los zitten :confused:

    Zelf heb ik ooit een scheur in het spruitstuk opgelopen met als gevolg het vervangen van het spruitstuk en turbo, dit omdat volgens Ford beide onderdelen één zijn, kosten 1200+ eurie (gelukkig afgehandeld onder coulance) :rolleyes:

    Dus die twee los zittende bouten :shrug:
     
  11. #51 Focus_Tddi, 16 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 sep 2009
    Turbo en spruitstuk zijn los! Dus je verhaal gaat niet op. En de originele turbo heb ik hier nog liggen en die is echt zonder spruitstuk. Of je bent dus gigantisch afgezet...of er zijn meerdere types uitgebracht...

    Dit is namelijk de oude turbo...op m'n aanrecht en echt zonder spruitstuk....

    [​IMG]

    Onder de kap is trouwens ook goed te zien dat de turbo met metalen klemmen aan het spruitstuk is gemonteerd. Die klemmen kun je losdraaien en hoppa de turbo is los van het spruitstuk.
     
  12. Aha, weer wat geleerd :D dan blijft de felicitatie in ieder geval staan :thumbs:

    O ja de betreffende reparatie is al weer 7 jaar geleden
     
  13. #53 Focus_Tddi, 16 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 sep 2009
    Ja ok, maar zoals gezegd, wellicht dat er meerdere types zijn hoor. Misschien juist vanwege de hoge kosten als je inderdaad enkel een lek spruitstuk hebt.

    Door de 2 losse bouten blies ie dus tussen het blok en het spruitstuk door en dat ging enorm fluiten.

    Overigens verbaast het me dat zo'n relatief klein turbinewieltje zoveel druk kan opbouwen. Naar het schijnt draait zo'n ding rond de 200.000 toeren!!! Aardig wat omwentelingen in een minuutje...
     
  14. Zou zomaar kunnen, er wordt nogal eens gewijzigd bij de vrienden van Ford.

    Het scheuren van het spruitstuk is destijds waarschijnlijk veroorzaakt door het vocht wat van de airco warmtewisselaar afkomt. Dit vocht moet in principe via een aantal opvang gootjes weggevoerd worden. Om de één of andere reden is dat een tijd niet goed gegaan, waardoor het ijskoude water direct op het spruitstuk terecht kon komen. Heet spruitstuk vs koud water is geen goede combinatie :mrgreen:
     
  15. #55 Focus_Tddi, 16 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 sep 2009
    Erg vreemd verhaal aangezien het condenswater daar nooit zou kunnen komen...De verdamper zit namelijk op een hele andere plaats gemonteerd dan het spruitstuk, en die word dusdanig heet dat er dan wel enorm veel koud water op terecht moet komen om dat te laten scheren door te snelle afkoeling. Ik vind het een beetje een warrig verhaal van je dealer.

    Maakt verder niet uit, het doet er niet meer toe neem ik aan hahah
     
  16. #56 Iodokus, 16 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 sep 2009
    Nee het maakt inderdaad niet meer uit, de betreffende auto heeft al weer twee opvolgers gehad :mrgreen:
     
  17. #57 Focus_Tddi, 16 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 sep 2009
    Haha oke dan! Hopelijk kan deze er ook weer even tegenaan...Nu net uit de garantie dus we hopen het maar!!
     
  18. #58 Iodokus, 17 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 sep 2009
    Dan wens ik je heel veel rijplezier en vooral veilige en zorgeloze km's toe :thumbs:
     
  19. #59 Focus_Tddi, 17 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 sep 2009
    Ik dankb u zeer!
     
  20. #60 Hansie, 17 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 sep 2009
    Die turbo op het plaatje is maar een halve turbo (ongeveer). De rest van de behuizing zal nog aan het spruitstuk zitten. Dus lijkt me dat Iodokus wel gelijk heeft. Turbo en spruitstuk vormen 1 geheel.

    Edit: Uit TIS

     

Deel Deze Pagina