1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

TDdi turbo defect?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Focus_Tddi, 1 aug 2009.

  1. Ik lees dat de schijven al eens vervangen zijn en ik neem aan dat de auto normaal gebruikt is. Zijn er schijven van mindere kwaliteit gebruikt, en hoe te voorkomen dat je straks weer met kromme schijven staat?
     
  2. In ieder geval opletten dat je na flink remmen niet je rempedaal ingedrukt houd.
    Bij een apgrade van remmen moet je de schijen en blokken altijd "inremmen". Misschien is dat ook niet verkeerd bij vervanging van de standaard remschijven.
     
  3. Volgens de man van de ANWB heeft het te maken met uitgloeien. Door de eerste 500 km rustig te remmen hebben de schijven de kans om uit te gloeien. Als dat eenmaal is gebeurd dan loop je veel minder het risico op kromtrekken van de schijven. Echter heb ik vlak na het vervangen eens een aantal keren flink moeten remmen. Dan heb je niet altijd de kans om na een stevige rembeurt de rem los te laten zodat de schijven "vrij" kunnen afkoelen.

    Het advies van de ANWB was dan ook om nu de schijven af te draaien, aangezien de schijven al uitgegloeid zijn. Volgens hem is de kans op kromtrekken dan vele malen minder.
     
  4. Daarom kun je ze ook beter meteen inremmen. Nu afdraaien zal ook OK zijn, zoals de ANWB zegt.
     
  5. beter dat je je gelijk hebt gekregen, tis altijd wat met die "kud" garages :)
     
  6. Inderdaad, scheelt een hoop kosten. Op de reparatie moeten ze 3 maanden garantie geven. Vlak voor het verstrijken van de garantie gaat de wagen wederom voor een herkeuring naar de ANWB.

    Het vertrouwen in deze garage is flink geschaad. Mij zullen ze in elk geval nooit meer zien...hooguit in de supermarkt maar verder helemaal niks. Al met al op een schandalige wijze afgescheept met smoesjes en dergelijke. Verbazingwekkend dat zo'n garage onder de BOVAG vlag mag opereren...ze zullen zo af en toe wellicht nog op een goede manier problemen oplossen. Bij mij zit het probleem waarschijnlijk in het feit dat ze vergeten zijn die garantie door te berekenen in de verkoopprijs van de auto.

    Maar goed, as dinsdag is de wagen pas klaar. Kleine tegenvaller helaas, aangezien eind van deze dag de auto klaar zou zijn. Ze hadden een aantal verkeerde onderdelen binnen gekregen helaas....dus nog ff wachten.
     
  7. hmmz das minder maarja er wordt iig aan gewerkt die van mij staat nu al 4 weken hulploos voor de deur stof te vangen :(
     
  8. Ja er zit zeker weinig schot in de zaak? Hoe nu verder dan?
     
  9. 31 augustus 11 uur heb ik een afspraak met de garage dan gaat de riem etc etc eraf samen met een expert + monteur en dan maar hopen maarja zou niet weten wat ik eraan had kunnen doen ;) dus bij deze hoor ik het wel van je want dze afspraak is nu definitief ;)
     
  10. #30 Focus_Tddi, 25 aug 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 aug 2009
    UPDATE:

    Goed, het zijn werkelijk waar een stelletje prutsers daar in die garage. Zonder enig bericht moest ik eind van deze dag zelf kontakt opnemen en te horen krijgen dat de auto helaas donderdag pas klaar is. Het moest drie kwartier duren voordat mij verteld kon worden, waarom de auto pas donderdag klaar is!!! Woensdags hebben de lui geen monteurs en er is een stekkertje besteld omdat die kapot was van de EGR klep. Voor een stekkertje 2 dagen moeten wachten? Ik kan hierdoor mijn werk niet normaal doen, omdat ik steeds onverwachts geen auto heb! Deze zou namelijk al afgelopen vrijdag klaar zijn.....



    Ik hou jullie wederom op de hoogte.
     
  11. Update:

    Vandaag om 1500 uur het verlossende telefoontje: de auto staat klaar. Ik direct vrij genomen en op naar de garage.
    Alle onderdelen waren netjes vervangen. Auto starten en hup naar huis....Dacht ik. Ik rij net 100 meter weg en wat hoor ik....jezus weer dat kolere gejank bij de turbo vandaan. Al vloekend en tierend direct omgekeerd en terug naar de garage. Ik flipte compleet uit mijn naad. Zeven dagen mn auto kwijt en nog steeds hetzelfde probleem. Een gierend geluid als de turbo op toeren komt.
    Ik natuurlijk direct mijn twijfels of de turbo daadwerkelijk was vervangen. Tot mijn grote verbazing lag de kofferbak vol met: een turbo, remschijven en de oude wiellagers. Hmmm de turbo was dus indd vervangen. De monteur vond het al vaag waarom de turbo vervangen diende te worden want met de oude was niks mis volgens hem. Maar ja, opdracht was opdracht zei hij nog.

    Afgesproken is, na een hele heftige confrontatie, dat as dinsdag de auto wederom terug gaat naar de garage. De zoektocht gaat dus verder, naar waar dat irritante geluid vandaan komt!

    De problemen met trillende remmen en de wiellagers zijn wel verdwenen....

    Op naar de volgende update!!!
     
  12. Ik denk niet dat ze er een nieuwe turbo in doen. Waarschijnlijk kost het ze dan teveel, gezien de aankoopprijs. Niet dat ik dat goed praat. Misschien dat ze de pech hebben dat het een kapotte tweede hands is. Echter wat ik onbegrijpelijk vind waarom maken ze niet even een flinke rit. Warm rijden en dan vol op het gas. Dat had ik ook bij de dealer (Ford). De auto bleef in de nood loop gaan. Ben wel 6 keer terug geweest, elke keer bij accelereren naar van 100 naar 120 in de nood loop. Het bleek toch allemaal mee te vallen de vacuĆ¼mregelklep was kapot.

    Wat voor monteurs lopen daar. Turbo is nog goed maar bevel is bevel? Dan kom je toch tot de conclusie dat dit het niet is en in overleg ga je verder opzoek. Misschien is het niet onverstandig als de auto het weer doet hem door een specialist te laten testen met kennis van zaken (http://www.buchli.nl/content.php?l=0&p=2&id=14). Ik zou het niet vertrouwen zulke beunhazen. Bij mij weten is een tddi nou niet een erg gecompliceerde motor. Misschien waren ze nu al goedkoper uit als ze het hadden uitbesteed aan een dieselspecialist oid.
     
  13. Wat een sukkeltjes bij die garage zeg.
     
  14. Mede door het oordeel van het ANWB rapport is de turbo vervangen. Immers is bij hen geconstateerd dat de turbo een bijgeluid maakt. Nu met de nieuwe turbo nog steeds exact hetzelfde geluid. Als je de kap open doet en je geeft gas tot ongeveer 2000 rpm dan begint het gejank.
    Nu leek ik gisteren wel uitlaatgassen te ruiken rond de motor. Ik begin haast te denken dat die herrie wellicht ergens uit het spruistuk of uitlaat komt door een lekkage???? Ik weet het ook niet meer. De oude turbo lijkt indd niets te hebben. Totaal geen speling op de as en zoals de monteur ook al zei: dat ding ziet er nog prima uit!

    Maar goed, we wachten gewoon af tot volgende week. Nu krijg ik immers wel een leenauto en dat verzacht de wond een klein beetje.
     
  15.  
  16.  
  17. blijft vreemd dat ze na de reparatie niet eventjes een proefrit hebben gemaakt...

    succes!
     
  18. Dat staat als een paal boven water!! Als antwoord kreeg ik van de monteur: Ja, opdracht is opdracht. En ik dacht meteen: Tuurlijk, vooral niet verder kijken dan je neus lang is.

    Inmiddels heeft de auto meer dan 80 uur in de garage gestaan in 6 maanden tijd. Oftewel 2 werkweken.
    Maar goed. Morgen brengen we de Fofo weer terug en krijgen we als alles goed gaat een leenwagen mee. En dan zorgen ze maar dat alles goed komt. Het jammere is dat wettelijk gezien er geen deadline is wat betreft reparatie werk. Zolang de garage gehoor geeft aan de klachten kun je niet eisen om binnen een aantal dagen de klachten te laten verhelpen.

    Maar goed, wederom krijgen ze herkansing in de hoop dat het nu wel goed gaat.

    Als kleine pleister op de wond heb ik in elk geval nog een goede turbo liggen...Prutsers.
     
  19. prutsertje hier prutsertje daar :) hier ook nog steeds een hoop gepruts om me heen


    wow dat zijn een hoop prutsers in 1 reply ;) hopelijk zijn het er meer in deze reply dan in sommige garage's ;)
     
  20. Er is wel een deadline, dat is de redelijke termijn. Maar zoals vele termen in het recht is deze aan interpretatie onderhevig en van geval tot geval anders. De interpretatie baas is de rechter en als de wetgever het er niet eens mee is, kan die een duidelijkere wet maken zodat de rechter anders moet interpreteren.

    Om een lang verhaal kort te maken. Er is niet een duidelijk termijn. Maar als ze zonder een nader op te geven reden een week doen over een koppeling dan is dit waarschijnlijk niet redelijk.
    2 dagen valt toch nog wel mee gezien wat ze er al mee hebben gedaan?

    Wat wel een mogelijkheid is als het te lang duurt een ingebrekestelling sturen met een deadline. Als die overschreden wordt is er spraken van een wanprestatie dat wil zeggen vernieteging van de overeenkomst
     

Deel Deze Pagina