1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

TDdi turbo defect?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Focus_Tddi, 1 aug 2009.

  1. #1 Focus_Tddi, 1 aug 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 aug 2009
    Er is sinds kort een probleem.

    Bij de turbo vandaan komt een vreemd geluid. Een soort metaalachtig schrapend geluid....altijd moeilijk uit te leggen. Zodra de turbo dat geluid gaat maken en je geeft gas, dan wordt dat geluid steeds hoger, het gaat als het ware samen met het toerental van de turbo omhoog. Draait de turbo niet zo hard is het geluid laag kwa frequentie, geef je gas en de turbo begint op te spoelen dan wordt het geluid steeds hoger.

    Het geluid is een beetje te vergelijken met een slippende v-snaar. Echter klinkt het metaalachtig.

    Als de motor stationair draait dan hoor je nauwelijks iets, maar geef je gas dan begint dat irritante geluid. Het klinkt echt heel metaalachtig, alsof een lager het heeft begeven. Vermogensverlies is (nog) niet van toepassing. Heb niet het idee in elk geval dat ik er in vermogen op achteruit ben gegaan.

    Iemand een idee of de turbo indd aan zn laatste uren is begonnen???
     
  2. Niemand enig idee?
     
  3. Het probleem; is wat hoor je precies, ja ik weet het dat is de vraag welke het moeilijkste te beantwoorden is. :(
    Zelf heb ik met mijn TDDI in het verleden ook problemen gehad met de iets dergelijks dit bleek een lek (scheur) in het spruitstuk te zijn.
    Door deze kleine opening was het geluid van de turbo dusdanig hoorbaar dat het leek of er iets metaalachtigs aanliep.

    Het scheurtje viel uiteindelijk op omdat er naar verloop van een paar dagen roet afzetting zichtbaar was zowel op het spruitstuk als tegen de onderkant van de motorkap.

    Mijn blijdschap m.b.t. wat in mijn ogen een relatief goedkope reparatie was, bleek van korte duur nadat ik van de garage te horen kreeg dat Ford in al haar wijsheid het spruitstuk en turbo in één hadden gemaakt. Kortom toch een turbo vervangen. :mad:

    Ik zou zeggen kijk eens onder de motorkap of je roetafzetting ziet en laat iemand anders voorzichtig wat gas geven terwijl je de omgeving van de turbo in de gaten houd. Wellicht dat er iets zichtbaar is :confused:
     
  4. De mijne geeft ook zo'n soort geluid.. en hij doet het vanaf het weekend.. na dat ik me sport inlegfilter er in heb gezet.. even kijken als ik de orginele er in zet of het dan voorbij is..
     
  5. Inmiddels heb ik dat gedaan. Even geluisterd terwijl iemand anders even op het gas ging hangen...met beleid uiteraard. Het geluid komt heel duidelijk bij de turbo vandaan. Als ik gelijktijdig aan de slangen rommel, veranderd er niets in het geluid. Het is een snerpend metaalachtig geluid. Met de kap open is het echt niet om aan te horen!
    Overigens valt mij op, dat bij het losmaken van de slang naar de intercooler, dat er aardig wat olie mee komt.
     
  6. Auw, dit fenomeen heb ik nog niet meegemaakt met Ford maar helaas wel met een Toyota, ja, ja, ja, ik heb Toyota gereden :rolleyes: maar dan wel een zwaar opgevoerde HiLux, zo dat is eruit.

    Helaas heb ik daar turbo problemen mee gehad en kwam de olie uit de aan en afvoer slagen. Oorzaak de schoepen lagers totaal versleten waardoor de schoepen niet meer in het midden van het turbohuis draaide met olie lekkage als eindresultaat.

    Oplossing nieuwe lagers en nieuwe schoepen. Ik moet hier wel bij vermelden dat de geplaatste turbo op Hilux niet af fabriek was, ik praat hier over 1990, maar later is geplaatst en een turbo uit het pre elektronica tijdperk kwam dus erg eenvoudig te repareren.

    Ik hoop voor je dat ik het volledig mis heb, zo niet dan vrees ik een aardige reparatie rekening :( :( sorry.
     
  7. #7 Focus_Tddi, 3 aug 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 aug 2009
    We zullen het merken... Gelukkig nog 1 maand garantie! :cool:
     
  8. Als de sodemieter terug naar de garage. Zeer waarschijnlijk de turbo naar de kloten. Niet mee wachten anders draait hij dadelijk vast en sta je stil.

    Gr Fred
     
  9. De garage wil er weinig van weten. Aanstaande vrijdag gaat de wagen voor een ANWB keuring. De BOVAG heeft het advies gegeven voorzichtig door te rijden en tevens de keuring af te wachten, zodat alle gebreken op papier staan. Op die manier kan de garage er niet meer onderuit en zijn zij verplicht alle gebreken die uit de keuring komen op te lossen. Melding dat de turbo waarschijnlijk defect is, is reeds gedaan. De garage heeft tijdens aankoop van de wagen een fout gemaakt, door vergeten de BOVAG garantie schriftelijk uit te sluiten. Aangezien mijn auto meer dan 4500 euro heeft gekost is een BOVAG garage verplicht om eventuele garantie schriftelijk uit te sluiten. Daar zij dit zijn vergeten proberen ze onder elk gebrek uit te komen. Uiteraard gaat dat ze niet lukken, vandaar dat ik vlak voor het verstrijken van de garantieperiode een ANWB keuring laat uitvoeren en dat is as vrijdag.
    Na de keuring zal de garage een aangenaam bezoek krijgen tezamen met het keuringsrapport.

    Mocht de turbo vast komen te staan, dan neem ik aan dat de wagen enkel een stuk trager is? Het is puur mechanisch en er is geen electronica gekoppeld aan de turbo van een TDdi bij mijn weten.
     
  10. Ook dat nog een garage die onder druk gezet moet worden voor men tot actie overgaat. :cussing:
    Ik wens je in ieder geval veel succes en hoop voor je dat alles met een sisser afloopt :thumbup:
     
  11. Als de turbo vast slaat krijg je mega veel rook uit de uitlaat (zwart), en het vermogen is weg. Er is dan bijna niet meer mee te rijden.

    Heb je rechtsbijstand? Dat is wel makkelijk denk ik. Dat verhaal van Bovag garantie vergeten dat is denk ik geen probleem. Als ze aangesloten zijn bij de Bovag sta je wel sterk. Daar ben ik van overtuigt. Het is niet zo dat als ze een papiertje zijn vergeten ze er zo maar onderuit kunnen komen.
    Je hebt het ook op tijd gemeldt.

    Gr Fred
     
  12. Als ik je verhaal zo lees, krijg ik het idee dat jij die auto in principe gekocht hebt zonder garantie en dat de garage vergeten is om dat goed op papier te zetten? Dan moet ik zeggen dat het wel een beetje typisch is dat je terug gaat voor garantie. Maar wellicht lees ik het verkeerd....

    Hoe dan ook, jammer van je turbo. Ik hoop dat eea snel is opgelost.
     
  13. #13 Focus_Tddi, 4 aug 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 aug 2009
    Nee. We hebben juist expres gekocht bij een BOVAG garage. Echter hebben wij de auto gekocht op basis van huurkoop. Je betaald dan 1/3 van het bedrag aan en de rest verspreid over 12 maanden. Normaliter schijnt het zo te zijn, dat de verkoper geen BOVAG garantie geeft op de huurkoop auto's. Dit vertelde hij achteraf, toen we na aankoop een aantal mankementen kregen aan de auto. Echter wist ik niet beter, gewoon BOVAG garantie te hebben. Toen de verkoper onze klachten niet wilde verhelpen, heb ik contact opgenomen met de BOVAG, aangezien de verkoper bij hoog en laag niets te willen weten van garantie. De BOVAG heeft mijn aankoopovereenkomst opgevraagd en kwam met de mededeling dat ik WEL recht had op 6 maanden BOVAG. De auto kostte meer dan 4500 euro en de verkoper MOET schriftelijk BOVAG garantie uitsluiten als hij dit wil toepassen op zijn wagens. De verkoper is volledig vergeten te vermelden dat wij geen BOVAG garantie hebben, maar ook dus in het verkoopcontract. Als hij dit bij aankoop wel aan mij had gemeld had ik nooit die auto gekocht!
    Dit hele verhaal is pas gaan spelen nadat ik terug ging naar de garage voor problemen.

    -geen afleverbeurt
    -distributieriem zou nagekeken worden, was niet gedaan
    -trillende remmen was niet opgelost, was wel gemeld na de proefrit

    Toen ik dus na aankoop terug ging voor deze punten, wilde de verkoper niks meer doen aan de auto. Toen ben ik dus direct naar de BOVAG gegaan. Deze heeft vervolgens contact opgenomen met de garage en de garage verteld dat ik volledig recht heb op de BOVAG garantie en voorwaarden.
    De verkoper heeft uiteindelijk dus de distributieriem vervangen, samen met waterpomp en spanrollen, grote beurt uitgevoerd en nieuwe schijven en blokken geplaatst.

    Nu trillen de remmen weer, en is de turbo klacht erbij gekomen...Daar de verkoper de klachten vooruit schuift door steeds te roepen geen tijd te hebben vanwege vakantie e.d. heb ik de BOVAG wederom ingeschakeld en een ANWB keuring aangevraagd. Dit ook op advies van de BOVAG. Alle gebreken die uit de keuring komen is de verkoper verplicht op te lossen. Hierdoor hoef ik niet naar mijn rechtsbijstand maar volstaat de BOVAG. Doet de verkoper na deze keuring nog steeds moeilijk dan zal de BOVAG een juridische procedure starten en loopt de verkoper het risico zijn BOVAG vignet kwijt te raken.
    De ANWB is ook een BOVAG onderdeel en de keuringen die zij uitvoeren zijn dus bindend binnen de BOVAG organisatie. De medewerker van de BOVAG heeft aangegeven dat ook een turbo onder de volledige garantie valt.

    Al met al dus een warrig verhaal. Echter ben ik expres naar een BOVAG bedrijf gegaan ivm garantie. Niet wetende dat op deze auto geen garantie van toepassing was...maar dat is de verkoper tijdens ondertekenen van het contract vergeten te vermelden. Ook mondeling had hij niets verteld...alles pas na aankoop toen ik terug kwam met problemen. Het probleem zit hem uiteraard in het feit, dat in de verkoopprijs de garantie niet is opgenomen, maar de verkoper nu dus wel voor de garantie moet opdraaien en dat kost hem nu geld.
     
  14. Update:

    Afgelopen vrijdag ANWB keuring gehad. Uitslag:

    defecte turbo, wiellager komt eraan, 1 storing in motormanegement ivm EGR systeem, handrem verschil op achterwielen, remvloeistof verouderd, wieluitlijning, kromme schijven.

    Op de turbo na geen schokkende dingen vind ik. Het rapport is naar de BOVAG en garage gestuurd en nu maar kijken of alles onder garantie wordt vervangen aangezien alle gebreken in de garantieperiode zijn gemeld.

    (toch een EGR foutcode als de EGR wordt afgesloten)
     
  15. Ik hoop voor je dat ze die turbo maken onder garantie, want dat is toch wel een dure grap.

    Hou ons op de hoogte.

    Gr Fred
     
  16. Ja duur of niet duur...garantie is garantie. Helaas moet het zo kort door de bocht, aangezien de verkoper bijzonder laks om gaat met onze klachten.

    Uiteraard zal ik de voortgang hier bijhouden. As maandag gaat de garage ook overleggen met de Bovag, dus maandag weet ik meer.
     
  17. TDi turbo defect?

    Dag heren Focus rijders,

    Hier een trotse Focus (C-Max) rijdende dame uit Engeland. Afgelopen vrijdag heb ik 'm gekocht; F.F. C-Max Tdci (2004). Ik heb helaas met spoed advies nodig. Ik denk namelijk dat de turbo kapot is. Het duurt een seconde of 23 voor de auto aan de 100km p.h. zit. Tijdens de gemaakte proefrit had ik zelf de indruk dat de auto VEEL pittiger reed dan nu. Kan iemand mij de kenmerken geven van een defecte turbo??

    Bye bye
     
  18. Stel je zelf eerst even voor en maak een eigen topic aan voor jou probleem en zet die niet in de mijne s.v.p.

    Update:

    De Bovag heeft uitspraak gedaan. De verkoper moet de turbo vervangen, remmen vervangen, wiellagers vervangen en de storingen in het motormanagement oplossen.
    Al met al goed nieuws dus. Nu het telefoontje van de garage maar afwachten om te horen wanneer de auto gemaakt kan worden.
     
  19. Super dat het toch goed afloopt. Zo zie je maar dat een bepaalde soort van garantie, toch nog ergens goed voor is.

    Gr Fred
     
  20. Update

    Overmorgen word de turbo vervangen en nog een aantal zaken dankzij de ANWB keuring en de BOVAG.

    Afwachten dus.
     

Deel Deze Pagina