1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

ST menu (en andere verborgen functies) activeren in de standaard Focus 3 teller.

Discussie in 'Handleidingen Focus III' gestart door JW, 26 apr 2015.

  1. Nadat ik eerder deze week wat heb geëxperimenteerd met de DE00 t/m DE23 parameter strings heb ik deze naderhand weer teruggezet naar hoe ze origineel stonden. Gisteren kwam ik er echter na een langere rit achter dat wanneer het Start/Stop systeem de motor uitschakelt het groene Start/Stop symbool niet meer werd weergegeven in het display van de teller.

    Gisteravond heb ik meteen de parameters maar even uitgelezen en hieruit bleek dat deze inderdaad exact hetzelfde waren als voorheen. Blijkbaar heeft het wijzigen van de parameter strings er voor gezorgd dat het Start/Stop symbool op de een of andere manier is gedeactiveerd zonder dat dit in de parameter strings zichtbaar is.

    De oplossing hiervoor is om de Calibration File opnieuw te laden. Dit is 1 van de 3 bestanden waaruit de software update van de teller met groot display bestaat. Nadat ik dit bestand met het FoCCCus programma opnieuw heb geladen is het Start/Stop symbool weer actief en werkt alles weer zoals het hoort.



    Bij de latere USA en EU software versies van de teller met het grote display zijn de Image File en de Firmware File gelijk en zit er alleen verschil in de Calibration File. Door de USA Calibration File in de teller te laden wordt deze geconfigureerd als USA teller.

    Hierbij is de teller standaard voorzien van de Kompas functie en heeft de boordcomputer maar 3 schermen en ontbreekt het gecombineerde scherm met 4 verschillende weergaves. Daarnaast veranderd de configuratie van de teller als volgt:


    DE00: F7FF1F00
    DE01: 021E9C1F0A062452101F
    DE03: E0
    DE04: FFBF0100
    DE05: FF1F0000
    DE06: 03000000
    DE07: FFFF7F00
    DE08: 80
    DE10: F7FFFF9F
    DE11: FFFFFF03
    DE12: FFFFFFFF
    DE13: FFFEFFFF
    DE14: FF7FFFFF
    DE15: FFFFFFFF
    DE16: BF0F000E
    DE20: 36100000
    DE21: 01000000
    DE22: FBFFFF47
    DE23: 7F000000

    (Dit zijn overigens exact dezelfde configuratie parameters als origineel in mijn 2014 USA Focus 3 fase 1 stonden).


    Dit heeft echter wanneer de auto in de Centrale Configuratie is geconfigureerd voor de Europese markt (net als het handmatig aanpassen van de parameters) geen enkel effect op het aantal boordcomputers. De 2e boardcomputer wordt pas actief wanneer de auto is geconfigureerd voor de USA (North America) markt. Dit is echter geen optie omdat dan een aantal functies die de USA markt niet kent niet (goed) meer werken en de teller niet meer in het Nederlands kan worden ingesteld.

    Wanneer je vervolgens de Centrale Configuratie weer wijzigt naar de Europese markt verdwijnen de foutmeldingen en is de teller weer volledig in het Nederlands. Daarnaast is dan ook de 2e boordcomputer nog steeds actief totdat de teller opnieuw opstart of wordt gereset.


    Na alles wat ik tot nu toe heb geprobeerd ben ik er redelijk zeker van dat de 2e boordcomputer bij de Focus 3 niet kan worden geactiveerd door de parameter strings aan te passen. Het aanpassen hiervan heeft hierop immers geen effect zolang de auto is geconfigureerd voor de Europese markt. Ik vermoed dat er andere software nodig is om dit mogelijk te maken.

    De vroegere Kuga 2 modellen hadden nagenoeg dezelfde software als de Focus 3 en daarbij is het ook niet mogelijk om de 2e boordcomputer te activeren. De latere Kuga 2 modellen hebben andere software (en hardware) en daarbij is het wel mogelijk om de 2e boordcomputer te activeren. Wellicht is het mogelijk om de Focus 3 te voorzien van de latere Kuga 2 software maar gezien ik momenteel geen reserve teller met groot display heb ben ik vooralsnog niet van plan om dit uit te proberen.
     
  2. Gewoon geweldig zoals jij in staat bent om dingen te doen en te proberen. Geniet elke keer weer van je fantastische verslagen. Respect en bewondering.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
     
  3. #83 redah, 13 mei 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 mei 2016
    edit: nevermind, het is al gelukt :)
     
  4. #84 pd3jcw, 23 mei 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 mei 2016
    Ik heb een aantal UK en NL tellers de PMI as-built data bekeken, en daar komt het volgende uit voor de IPC (ik was op zoek naar info voor het reverse camera gebeuren, die krijgt 7B1 mee als adres);

    [​IMG]

    Hierin zie ik een aantal strings terug komen die in DE00 t/m DE33 ook weer terug komen, de laatste twee tekens zijn telkens een checksum heb ik begrepen van diverse fora's. Misschien kun je iets met deze info....?!
     
  5. Ik was hier een paar weken geleden ook al mee bezig geweest. Ik heb de AS-BUILT data vergeleken van verschillende Europese, UK en USA voertuigen. Echter door tijdgebrek ben ik er niet meer aan toegekomen om hier verder mee te gaan.

    Momenteel ben ik bezig om alles wat ik tot dusver aan informatie heb verzameld in een Excel bestand te stoppen.
     
  6. [MENTION=142]JW[/MENTION] heb jij toevallig ook gegevens van aziatische auto's ? Daar kwam ik dit menu tegen namelijk;
    [​IMG]
     
  7. Nee, helaas ben ik tot dusver nog maar bar weinig informatie over de Aziatische Focus 3 tegengekomen.
     
  8. @JW, Harry (@pd3jcw) heeft enige tijd geleden voor mij het ST-Menu geactiveerd. Sindsdien heb ik dat als ik over een rotonde de eerste afslag neem, mijn ESP aangaat en het motorvermogen even terugschroeft. Kan dit komen doordat de Steering gears op ST staan. Een st heeft namelijk een ander stuurhuis, welke minder stuuruitslag heeft.
    Anders ga ik het namelijk terugzetten naar standaard.
     
  9. Is je ABS module voorzien van de laatste software? Wanneer dit niet het geval is zou je deze nog kunnen updaten.

    Wanneer je ABS module wel al is voorzien van de laatste software zou je kunnen proberen om instelling #236 "Steering Gears C Factor" te wijzigen naar 04 (ST Steering Constant Ratio). Ik weet niet wat dit voor effect heeft maar het is het proberen waard.


    Persoonlijk ken ik dit probleem niet. Bij mijn eigen Focus 3 fase 1 uit 2013 werkt het ST-menu probleemloos. Verder heb ik het ST-menu ook bij de Focus 3 fase 1 uit 2012 van mijn ouders tijdelijk geactiveerd en getest nadat ik alle modules heb voorzien van de laatste software. Ook hierbij werkte het ST-menu probleemloos.
     
  10. Ik heb precies hetzelfde ervaren met het st menu. Ik heb alles geupdate. Zonder verbetering. Dus heb het st menu er weer afgehaald
     
  11. Balen zeg! Komt mij niet bekend voor. Kan 2 dingen betekenen:
    - ik rij als een oud wijf de rotonde op en af;
    - ik heb deze problemen niet

    Zal binnenkort met gas erop de bocht nemen. Check, check. Double check :cool:

    Instellingen van ST menu doe ik trouwens niets mee. Maar ik vind het opstartscherm zo gaaf!
     
  12. #92 antig01, 16 jun 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 jun 2016
    Oké thanks Micheal, zojuist #236 gewijzigd naar standaard gear ratio. ST menu is inderdaad meteen weg, maar dat is dan jammer.
    ABS is up to date.
    [MENTION=142]JW[/MENTION] kun jij mij een link sturen naar een goede ELM interface? Engineering mode in een orignele IDS is leuk maar verschrikkelijk traag en regelmatig Testman Development fouten.. Toch maar een ELM aanschaffen en met Focccus eens rommelen.
     
  13. Anton dat had ik ook :(
     
  14. ik heb met UCDS een manier om het gemiddelde verbruik om te zetten van l/100km naar km/l, dit werkt maar ik zie het niet terug in de configuratie data. Het lijkt erop, en dit lees ik ook op andere fora, dat de DE03 parameter niet goed wordt uitgelezen....
     
  15. De Focus 3 fase 1 waar ik in mijn vakantie mee heb gereden had de mogelijkheid om dit in het menu van de teller te wijzigen.

    Het lijkt erop dat deze mogelijkheid in de latere software versies van de teller is komen te vervallen.
     
  16. In mijn focus 3.2 kan ik ook km/l kiezen. Maar nadat dutchguy nieuwe software heeft geplaatst
     
  17. Ik kon/kan het voor en na de update niet.
     
  18. String "DC70" is verantwoordelijk voor de omschakeling naar km/l;
    00 = l/100km
    01 = km/l
     
  19. In mijn display staat het aantal ltr per 100 km
    Ik wil graag het verbruik als 1:12 zien
    In mijn menu heb ik die optie maar bij andere ff
    vanaf 2013 zie ik die optie wel. Is dat aan te passen?
     
  20. Wie kan dat voor mij aanpassen ? Ik woon in Friesland
     

Deel Deze Pagina