1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

ST menu (en andere verborgen functies) activeren in de standaard Focus 3 teller.

Discussie in 'Handleidingen Focus III' gestart door JW, 26 apr 2015.

  1. #1 JW, 26 apr 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    ST menu activeren in de standaard Focus 3 teller.


    deze HowTo is geheel op eigen risico!! Begin hier alleen aan als je weet wat je doet. Hou er rekening mee dat het uitlezen/aanpassen van de voertuigsoftware risico's met zich mee kan brengen en in sommige gevallen tot problemen kan leiden. in het ergste geval kan het voorkomen dat de teller onbruikbaar wordt. Begin hier dus alleen aan als je van jezelf weet dat je hier voldoende kennis van hebt en ook de kennis hebt om eventuele problemen op te lossen!!



    Deze HowTo is gebaseerd op de Focus 3 teller met het kleine monochrome display. Dit is echter ook gewoon mogelijk met de Focus 3 teller met het grotere kleuren display. De werkwijze is in beide gevallen gelijk.



    Na veel research, uitproberen en testen heb ik het voor elkaar gekregen om de originele Focus 3 teller die in mijn auto zit anders te configureren en zo het ST menu te activeren. Dit heeft als gevolg dat de specifieke ST functies die standaard in elke Focus 3 teller aanwezig zijn worden vrij geschakeld. Naast dat het Ford logo nu veranderd is in een ST logo heeft dit ook invloed op het ESC systeem.

    Standaard is het ESC systeem van de "normale" Focus 3 niet helemaal uit te schakelen. In het menu kan je bij de tractie controle instelling weliswaar kiezen voor "Aan" of "Uit" maar hiermee is het systeem niet volledig uit te schakelen. Zelfs op de "Uit" stand blijft het systeem actief. Het systeem grijpt dan alleen wat minder snel in.

    Op de ST daarentegen heeft het systeem 3 verschillende instellingen. Hierbij is te kiezen tussen "Aan", "Sport Mode" en "Uit". Hierbij grijpt het systeem in "Sport Mode" minder snel in en is het systeem in de "Uit" stand ook echt volledig uitgeschakeld. Tevens zijn in deze stand ook andere (veiligheids) systemen zoals bijvoorbeeld Active City Stop uitgeschakeld.



    Benodigdheden:

    * Aangepaste ELM327 interface welke het MS CANbus systeem kan uitlezen. Gebruik bij voorkeur een USB versie.
    * Het gratis FoCCCus programma.
    * Het gratis Forscan programma.




    Stap 1: Firmware versie ABS module controleren.

    Voordat je verder gaat is het belangrijk om eerst de firmware versie van de ABS module te controleren. Deze functie wordt namelijk niet door alle firmware versies ondersteund.

    Sluit de ELM327 interface eerst aan op de OBD poort van de auto en vervolgens op de USB aansluiting van de laptop. Schakel vervolgens het contact in.

    Open nu het FoCCCus programma.

    [​IMG]

    Selecteer de correcte instellingen voor de betreffende ELM327 interface en klik vervolgens op de knop “Open”. Zorg ervoor dat de ELM327 interface is ingesteld voor het HS CANbus netwerk.
    Ga nu naar het “ABS” tabblad en klik op de knop “Get Info”.

    [​IMG]

    De hardware/firmware versie nummers van de ABS module worden nu uitgelezen en weergegeven in het programma. Voor het correct functioneren van de ESC functies van het ST menu moet de ABS module minimaal firmware (SW) versie BV61-14C036-AM hebben. Bij oudere firmware versies werkt het niet (goed).

    In theorie zou dit op te lossen zijn door de firmware van de ABS module te updaten. Dit is echter voor zover ik gelezen heb nogal risicovol. Hierbij is een reële kans aanwezig dat het fout gaat en de ABS module onbruikbaar wordt.

    Ga dus alleen verder als je ABS module de juiste firmware versie heeft!!




    Stap 2: Configuratie teller wijzigen.

    Ga vervolgens in het FoCCCus programma naar het “IPC” tabblad.

    [​IMG]

    Zorg ervoor dat de ELM327 interface is ingesteld voor het MS CANbus netwerk. Klik vervolgens bij het middelste deel van dit tabblad met de tekst “Config (0xDE**) “ op de knop “Read”.

    De configuratie van de teller wordt nu uitgelezen en weergegeven. Maak voordat je verder gaat een backup van deze instellingen. Zelf doe ik dit altijd door een screenshot te maken.


    Vervolgens moet deze configuratie worden aangepast om het ST menu te activeren. Wijzig hiervoor de volgende waardes:

    DE04: FF F F0000
    DE22: FFFFF7 8 7

    Wijzig alleen de blauw gemarkeerde waardes. De overige waardes zijn voor andere instellingen en kunnen per teller/auto verschillen.

    Klik vervolgens op de knop “Write”. Nu wordt de nieuwe configuratie in de teller geladen.




    Stap 3: Centrale configuratie wijzigen.

    Vervolgens moet ook de centrale configuratie worden gewijzigd. Ga hiervoor in het FoCCCus programma naar het “Central Config” tabblad.

    Zorg ervoor dat de ELM327 interface is ingesteld voor het HS CANbus netwerk. Klik vervolgens op de knop “Read From BCM”. De centrale configuratie van de BCM wordt nu uitgelezen en weergegeven.

    Wijzig nu de volgende instelling:

    [​IMG]


    #236 Stearing Gears C-Factor.

    Wijzig deze instelling van “Standard” naar “ST”. Klik vervolgens op de knop “Write To BCM”. De gewijzigde Centrale Configuratie wordt nu in de BCM geladen.




    Stap 4: ABS module initialiseren.

    Tenslotte moet de ABS module nog geinitialiseerd worden. Hierdoor past de ABS module zich aan aan de nieuwe configuratie.

    Zorg ervoor dat de ELM327 interface is ingesteld voor het HS CANbus netwerk. Ga vervolgens naar het “ABS” tabblad en klik op de knop “Initialise ECU”. Wanneer deze procedure is voltooid heeft de ABS module zich aangepast aan de nieuwe instellingen.




    Stap 5: Fouten wissen.

    Sluit hierna het FoCCCus programma en zet het contact uit. Zet vervolgens het contact weer aan en open het Forscan programma. Wanneer het programma is geopend zal deze automatisch de modules detecteren en uitlezen. Door het aanpassen met het FoCCCus programma zijn er vrijwel zeker diverse foutcodes ontstaan. Deze foutcodes kan je eenvoudig wissen met het Forscan programma.

    Wanneer alle foutcodes zijn gewist kan het contact worden uitgezet en kan de ELM327 interface uit de OBD poort worden verwijderd.




    Stap 6: Testen.

    Als alles goed is verlopen wordt nu het ST logo op het display van de teller getoond in plaats van het Ford logo en is ook het ST ESC menu aanwezig in het menu van de teller. Het ESC menu heeft nu de volgende instellingen:

    * Aan. In deze stand is het controle lampje van de tractie controle uit.
    * Sport Mode. In deze stand brand het controle lampje van de tractie controle op de teller.
    * Uit. In deze stand brand het controle lampje van de tractie controle op de teller en brand tevens het oranje uitroepteken. Daarnaast zijn er enkele meldingen actief dat ook andere functies (zoals bijvoorbeeld Active City Stop) zijn uitgeschakeld.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Verder is het vooral een kwestie van testen en uitproberen om er zeker van te zijn dat alles goed werkt.



    Bij mij was dit helaas niet het geval. Na enkele dagen verder testen ben ik tot de conclusie gekomen dat in mijn geval het activeren van het ST menu in de teller toch niet helemaal 100% goed werkte.

    Ongeveer 1 van de 10 keer ging de teller niet meteen aan bij het inschakelen van het contact. Pas nadat de motor was gestart schakelde de teller na een tiental seconden in en werkte dan verder wel normaal. De overige 9 van de 10 keer werkte het wel correct. Daarnaast heb ik 1 keer gehad dat er ineens geen ST logo werd getoond maar een Ford logo. Na het nogmaals inschakelen van het contact stond er wel weer een ST logo.

    Na hier wat verder in gedoken te zijn ben ik er achter gekomen dat dit een bug is welke wordt veroorzaakt door de firmware van de teller. Na het updaten van de firmware van de teller naar de nieuwste versie zou dit probleem opgelost moeten zijn.



    Met het FoCCCus programma is het mogelijk om van vrijwel alle in de auto aanwezige modules de firmware te updaten. Dit is echter niet geheel zonder risico. Doe dit dus ook alleen als je 100% goed weet waar je mee bezig bent!! Wanneer er iets mis gaat tijdens het updaten kan het in het ergste geval gebeuren dat de teller onbruikbaar wordt.

    Zelf heb ik bewust het risico genomen om de firmware van de teller te updaten. Ik heb namelijk de beschikking over een reserve teller. Wanneer het updaten fout zou lopen liep ik dus geen risico. Daarnaast heb ik met de ELM327 interface die ik gebruik al zeer veel Focus 2 modules geprogrammeerd en firmware geupdate. Deze interface heeft zich in het verleden dus wel bewezen.

    Tijdens het updaten is het aan te raden om een eventuele schermbeveiliging, slaapstand of andere software die het proces kunnen beïnvloeden uit te schakelen. Verder is het ook verstandig om een acculader op de accu van de auto aan te sluiten en de laptop op netstroom aan te sluiten. Dit om te voorkomen dat de accu van de auto of de laptop tijdens het updaten leeg raken en de update hierdoor wordt onderbroken.




    Sluit de ELM327 interface eerst aan op de OBD poort van de auto en vervolgens op de USB aansluiting van de laptop. Schakel vervolgens het contact in en open het FoCCCus programma. Ga vervolgens in het FoCCCus programma naar het “IPC” tabblad. Zorg ervoor dat de ELM327 interface is ingesteld voor het MS CANbus netwerk. Klik nu op de knop “Get Info”.

    [​IMG]

    De hardware/firmware versie nummers van de teller worden nu uitgelezen en weergegeven in het programma.

    Bij het updaten van de Focus 3 teller zijn er 2 bestanden van belang. Dit zijn het firmware bestand (SW) en het kalibratie bestand (PROM). In mijn geval waren dit de volgende versies:

    SW: BM5T-14C026-AU
    PROM: BM5T-14C026-EG


    Vervolgens is het kwestie van uitzoeken of er van deze bestanden nieuwere versies zijn. De meeste Ford firmware bestanden zijn vrij te downloaden vanaf DEZE website.

    In veel gevallen veranderd bij een nieuwere software versie voor een bepaalde module alleen de laatste letter. Dit is echter niet altijd het geval. Als dit het geval is wordt het zoeken een stuk lastiger.

    In mijn geval was het versie nummer van de firmware ook veranderd. Uiteindelijk heb ik het juiste nummer van de laatste versie kunnen achterhalen op een ander forum. Hier had iemand screenshots geplaatst van voor en na de update van de teller. Toevallig had zijn teller voor de update exact dezelfde firmware en kalibratie versie als mijn teller. Aan de hand van deze informatie heb ik vervolgens de juiste bestanden gedownload. In mijn geval waren dit de volgende versies:

    SW: BM5T-14C026-AAA
    PROM: BM5T-14C026-AEA


    De firmware bestanden worden gedownload als RAR bestand. Na het downloaden moeten deze worden uitgepakt.

    Ga vervolgens in het FoCCCus programma naar het “Tools” tabblad.

    [​IMG]

    Klik hier bij het eerste deel op de knop “Browse” en selecteer het firmware (SW) bestand. Wanneer het firmware bestand is geopend klik je op de knop “Start Upload”.

    Wanneer het uploaden voltooid is krijg je een melding dat de upload succesvol is voltooid. Klik nu wederom op de "Browse" knop en selecteer nu het kalibratie (PROM) bestand.

    [​IMG]

    Wanneer het kalibratie bestand is geopend klik je wederom op de knop “Start Upload”. Wanneer het uploaden voltooid is krijg je wederom een melding dat de upload succesvol is voltooid.


    In mijn geval zien de firmware en kalibratie versie er nu zo uit:

    [​IMG]



    Afhankelijk van de ingestelde Baudrate van de ELM327 interface kan het updaten lang duren. Bij mij duurde de totale update procedure bij een Baudrate van 500.000 Kbps zo’n 55 minuten. Bij een lagere Baudrate zal het updaten vanzelfsprekend langer duren.

    Door het updaten van de firmware van de teller is de configuratie van de teller weer gereset. Om het ST menu te activeren moet de procedure vanaf stap 2 worden herhaald.




    Na het updaten van de firmware van de teller werkt het ST menu bij mijn auto nu volledig naar behoren. De bugs die ik voor de update heb geconstateerd zijn na de update niet meer voorgekomen.
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  2. mooie how-to weer Wilco :thumbs:
     
  3. Altijd fijn die uitgebreide info, ik heb dan wel geen :focus3: maar ik weet in ieder geval waar ik de info kan vinden
     
  4. #4 JW, 27 apr 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 apr 2015
    Vanmorgen heb ik ontdekt dat er nog nieuwere firmware en kalibratie versies beschikbaar zijn voor de Focus 3 teller met het kleine monochrome display dan degene die ik er afgelopen weekend op heb gezet.

    De nieuwste versies voor de teller met het kleine display zijn:

    SW: BM5T-14C026-AAE
    PROM: BM5T-14C026-AEE


    Vanmorgen heb ik deze firmware en kalibratie versie er dus maar even opgezet. Net als de vorige keer duurde het update proces bijna 1 uur en wederom ging dit zonder enige problemen.



    Zowel de versie die ik er afgelopen weekend op heb gezet als degene die ik er vanmorgen op heb gezet tonen niet meer het info scherm met de afbeelding van de boardcomputer bediening als het contact op stand 1 wordt gezet. Daarnaast wordt er ook geen melding meer weergegeven dat de koppeling moet worden ingedrukt om te starten.

    Beide zaken mis ik totaal niet en was ik liever kwijt als rijk. Wel wil ik nog uitzoeken of dit in de firmware zit of dat het een instelling is die gewijzigd kan worden.


    Verder heb ik gemerkt dat bij de nieuwste firmware versie het geluid dat hoorbaar is wanneer de richtingaanwijzers zijn ingeschakeld is veranderd. Het geluid is net wat anders als voorheen. Daarnaast zou ook het sneeuwvlok symbool dat beneden de 5 Graden Celsius wordt weergegeven zijn veranderd. Voorheen werd dit symbool beneden de 0 Graden Celsius rood. Omdat dit nog weleens voor verwarring zorgde (omdat het rode lampje werd aangezien voor een rood storingslampje) is dit symbool in de latere firmware versies alleen nog maar oranje verlicht.
     
  5. Geweldige uitleg.

    Moet je bij het instrumentenpaneel met groot display dezelfde verandering doen??
     
  6. Voor zover ik heb kunnen achterhalen werkt het bij de teller met goot display precies hetzelfde.

    Ik heb echter zelf (nog) geen teller met groot display om het te testen.
     
  7. ik heb vanavond de procedure uitgevoerd op mijn focus zoals JW het beschreven heeft
    tijdens de 1e controle van de ABS module bleek al dat ik verouderde software op mijn abs module heb zitten.

    toch de procedure uitgevoerd.
    helaas blijf bij mij de abs module in storing staan( had ik ook enigszins wel verwacht ivm de verouderde software)

    ik bezit over het grote instrumenten display.
    kreeg wel de esc mogelijkheid, maar zag nog niet het st logo.
    deze st functie is dus alleen nog mogelijk bij auto's die dezelfde bouwjaar of jonger als de focus st heeft! dir voornamelijk nog door de abs software
     
  8. #8 JW, 28 apr 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 apr 2015
    Jammer dat het bij jouw auto niet werkt.

    Dat de ABS module te oude firmware heeft is aan de ene kant wel een beetje te verwachten bij een vroege Focus 3. In jouw geval moet het wel mogelijk zijn om deze te updaten verwacht ik.


    Dat het ST logo niet wordt weergegeven in de teller zou ook kunnen worden veroorzaakt door te oude firmware van de teller. Voor zover ik weet bestaat dit bij de teller met het grote kleuren display uit 3 bestanden. Het firmware bestand, het kalibratie bestand en een bestand dat de afbeeldingen van de teller bevat. Mogelijk dat bij oudere versies de ST afbeelding nog niet aanwezig is.


    Voor zover ik heb kunnen achterhalen hebben de nieuwste firmware bestanden voor de teller met groot kleuren display de volgende nummers:

    Afbeeldingen: BM5T-14C026-ACC
    Firmware: BM5T-14C026-BBD
    Kalibratie: BM5T-14C026-AFE
     
  9. Nu 3 weken nadat ik het ST menu heb geactiveerd kan ik niet anders zeggen dan dat deze functie nu perfect werkt.

    Na het updaten van de firmware van de teller werkt alles zo als het hoort. Ik heb nu verder geen problemen of bugs meer kunnen ontdekken.
     
  10. Ik heb ook eindelijk alles werkend. Abs moduul op mijn werk voorzien van de laatste
    Firmware en tevens ook gelijk de ipc geupdate.
    Vanmorgen de handelingen uitgevoerd en nog geen 15 min later
    Werkte alles goed.

    Alleen nog zoekende naar de esc knop om het geheel compleet te maken.

    Best gaaf gezicht met contact aanzetten dat er dan een mooi rood st logo
    In het display te zien is.
     
  11. Mooi dat je het nu ook werkend hebt gekregen.

    Zelf had ik ook graag de ESC knop ingebouwd maar dit is in mijn geval helaas niet mogelijk omdat de ESC knop niet bestaat in combinatie met de functies die mijn auto heeft (Parkeersensoren, Active Park Assist en Start/Stop). Als ik de ESC knop zou inbouwen zou ik dus andere (belangrijkere) functies verliezen.


    Overigens zou het ook mogelijk moeten zijn om de fase 1 teller met groot kleuren display (level 3 teller) te voorzien van de firmware van de fase 2 teller. In Rusland zijn er al mensen die dit hebben gedaan.
     
  12. Ondanks dat alles hier heel uitgebreid staat beschreven durf ik dit zelf niet aan.

    Ik zou mij dan teveel in een gebied begeven waar ik gewoonweg de kennis niet van heb.

    ST logo lijkt mij ook mooi om op het kleurenscherm terug te zien :cool:
     
  13. #13 krabappel2548, 15 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 apr 2016
    @JW, weet je toevallig wat de waarden zijn van de stad facelift voor de teller? Want ik kan er wel aan in mijn focus facelift maar de teller waarden zijn anders :)
     
  14. Ondertussen met hulp van JW heb ik het ST menu inmiddels actief :dance:
     
  15. Zou iemand met het 2015 Focus ST model eens kunnen uitmezen via MS-canbus in het IPC tabblad van Focccus welke waarden hij er heeft staan.

    De waarden in het rode vak zoek ik dus ;)

    [​IMG]
     
  16. ST menu activeren in de standaard Focus 3 teller.

    @JW

    Ik heb dit ook ingesteld op mijn auto. Echter had ik de eerste keer een typefout gemaakt in het de22 vakje. Ik kreeg toen wel het st logo maar de esc stond niet in het menu.
    Wel had ik door de fout opeens een andere optie in het menu, namelijk compas.

    Na het aanpassen naar de juiste waarde was die optie weer weg.

    Kan het zijn dat je door deze instellingen aan te passen nog andere leuke opties kunt instellen?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
     
  17. Dat kan inderdaad maar dan moet je wel weten waar de verschillende parameters allemaal voor dienen. Gezien dit niet bekend is is het erg lastig om hier achter te komen.


    De USA teller die ik in mijn auto heb had eerst ook de Kompas functie. Echter nadat ik deze heb voorzien van Europese software (omdat er een aantal andere functies ontbraken) is deze functie verdwenen.
     
  18. ST menu activeren in de standaard Focus 3 teller.

    Maar je zou toch kunnen proberen om steeds een waarde op te hogen en kijken wat het doet....?

    Of denk jij dat je hem dan bricked?

    Omdat ik blijkbaar iets had gedaan waardoor hij verder helemaal werkte en opeens wel de compas functie had.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
     
  19. De kans dat de teller hierdoor wordt gebricked is erg klein.

    Echter is het zo dat voor de meeste opties meerdere parameters moeten worden aangepast. Je moet dan exact de combinatie van parameters weten anders werkt het niet. Aan de andere kant kan het wijzigen van 1 parameter effect hebben op meerdere opties. Door 1 parameter te wijzigen kan je dus onbedoeld meerdere opties beïnvloeden.

    Daarnaast is de configuratie van de teller ook nog eens afhankelijk van de software versie die op de teller staat. Wat bij de ene software versie wel werkt kan bij een andere software versie niet werken of een totaal ander effect hebben.
     
  20. Mmm dan is het inderdaad onbegonnen werk. Wel jammer want je ziet in andere auto's ( laatst een leen fiesta mee) nog wel eens andere opties die grappig zijn.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
     

Deel Deze Pagina