1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

ST menu (en andere verborgen functies) activeren in de standaard Focus 3 teller.

Discussie in 'Handleidingen Focus III' gestart door JW, 26 apr 2015.

  1. Vandaag het eens geprobeerd met het omzetten van de configuratie voor 2de tripteller.

    Eerst geprobeerd met het omzetten naar 8 inch display, resultaat geen 2de tripteller maar wel het kleurenschema van de US versies.

    Dan geprobeerd met het omzetten van nr.62 naar North America. Resultaat wel 2de tripteller en nog altijd de gewone kleuren, taal was wel enkel engels, frans of spaans maar dat was niet zo erg en het momenteel verbruik was vervangen door een timer wat eigenlijk wel een pluspunt was. Echter bij het starten van de wagen was opeens de Forward Alert en de Lane Assist niet meer beschikbaar, wel in de menus maar ik kreeg een storingsmelding bij starten, dus terug naar de originele configuratie.:(


    [​IMG]
     
  2. #42 dutchguy, 21 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 apr 2016
    Het is mogelijk om de 2e tripcomputer aan te zetten, triptijd, digitale snelheid en de indeling van het boordcomputer overzicht zelf in te delen.

    Deze opties zitten echter verstopt in direct config waarden die niet handig benaderbaar zijn via focccus. (DE02,DE03,DE20,DE21)
     
  3. Iets voor op mijn lijstje straks ;-)
     

  4. Ik heb hier eens wat verder naar gekeken en bij de fase 2 teller is de software van de "normale" teller met groot display en de ST teller met groot display verschillend. De fase 2 ST teller is dus voorzien van andere software als die van de normale fase 2. Dit was bij de fase 1 niet het geval.

    De kans is dus groot dat de software van de "normale" fase 2 teller het activeren van het ST menu niet meer ondersteund.
     
  5. #45 krabappel2548, 22 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 apr 2016
    Ahzo, ok, dat zou spijtig zijn... Heb je enig idee op welke site je software updates kan downloaden voor de MK3 fase 2?

    En zou het veilig zijn de software van de st teller te installeren op de gewone? Of zou deze te verschillend zijn zodat alles in het 100 zou lopen
     
  6. Vrijwel alle software is vrij te downloaden vanaf de Motorcraft website. Je moet dan echter wel exact weten wat het (onderdeel)nummer is van de software die je moet hebben. Wanneer je dit niet weet is het onmogelijk om te bepalen welke bestanden je moet hebben.

    De software voor de teller met het grote display bestaat uit 3 verschillende software bestanden die bij het gebruik van het FoCCCus programma na elkaar moeten worden geladen. De volgorde waarbij de bestanden worden geladen is hierbij ook nog eens van belang. Hierbij moet het bestand met de grootste bestandgrootte als eerste worden geladen en degene met de kleinste bestandgrootte als laatste.


    Persoonlijk zou ik het updaten met een ELM327 interface in combinatie met het FoCCCus programma alleen doen als je de beschikking hebt over een extra teller. Dit is namelijk niet zonder risico. Bij een Baudrate van 500.000 Kbps duurt het updaten van een teller met groot display ruim 7 uur. Daarbij moet de ELM327 interface hiervoor zeer stabiel en betrouwbaar zijn. Wanneer de interface tijdens het updaten vastloopt of de verbinding verliest werkt de teller in de meeste gevallen niet meer. De enige optie is dan om de update nogmaals uit te voeren (als de teller tenminste nog herkend wordt). Wanneer dit steeds fout blijft gaan of de teller niet meer herkend wordt heb je echt een probleem. In het uiterste geval kan het dan zelfs nodig zijn om een nieuwe teller te plaatsen. Daarnaast wordt de Focus 3 fase 2 lang nog niet volledig ondersteund door het FoCCCus programma.



    Momenteel heb ik zelf een teller liggen die tijdens het updaten is gebricked. De reden hiervan is me nog niet duidelijk. Om wat zaken te testen en uit te zoeken heb ik de teller meerdere keren succesvol geupdate. Echter tijdens de laatste poging kreeg ik tijdens het updaten een foutmelding en werd de update beëindigd. Hierna werd de teller niet meer herkend en is nu dus ook niet meer benaderbaar.

    In mijn geval is dit geen probleem omdat ik de betreffende teller alleen gebruik als reserve en om wat mee te experimenteren. Echter wanneer dit gebeurt als je maar 1 teller hebt heb je toch een groot probleem.
     
  7. Amai, 7u is echt wel lang.. Dan ga ik het niet riskeren :p

    Maar wilt dit dan zeggen dat ze de teller software bij ford eigenlijk niet updaten of hebben zij snellere verbindingen om dit te doen?
     
  8. De Ford dealer gebruikt een VCM 2 diagnose interface in combinatie met de Ford IDS diagnosesoftware of de Ford FRDS (Etis online) software. Dit systeem is vele malen sneller als een ELM327 interface.

    Ik ben zelf in het bezit van een VCM 2 in combinatie met de Ford IDS diagnosesoftware en kan uit ervaring zeggen dat het updaten van een teller met groot display zo rond de 15 a 20 minuten duurt.

    Echter kan je met de IDS diagnosesoftware niet zelf kiezen welke software je wil laden. Het systeem kijkt zelf in de Ford database of er nieuwe software voor de betreffende module beschikbaar is en laad deze versie vervolgens op de betreffende module. Het is (op enkele uitzonderingen na) niet mogelijk om de software te downgraden of zelf de gewenste software versie te kiezen.



    Naar mijn mening is een ELM327 interface minder geschikt om de software van modules te updaten. Door de relatief lage snelheid duurt het updaten relatief lang. Daarbij zijn veel ELM327 interfaces die momenteel vanuit China worden aangeboden in de meeste gevallen van mindere kwaliteit. De afgelopen jaren zijn de (kloon) interfaces die veelal in China worden geproduceerd steeds goedkoper geworden. Het gevolg hiervan is dat er steeds wordt gezocht naar alternatieve of goedkopere componenten. Hierdoor zijn de Chinese interfaces allang geen directe kloon meer van de oorspronkelijke ELM327 interface en kan dus ook totaal andere eigenschappen hebben. Op dit moment worden er zelfs ELM327 interfaces aangeboden die wel met algemene diagnosesoftware DTC foutcodes kunnen uitlezen maar niet geschikt zijn voor bijvoorbeeld de FoCCCus of Forscan programma's. Daarbij is mijn ervaring dat veel ELM327 interfaces het langdurig programmeren niet aankunnen. Tijdens het testen heb ik al 2 interfaces (welke ik ongeveer een half jaar geleden heb gekocht) gehad die na ongeveer een uur programmeren defect gingen.

    Momenteel gebruik ik voor het programmeren in combinatie met het FoCCCus programma een ELM327 interface met FTDI chipset die ik al ruim 5 jaar in bezit heb. Hier heb ik destijds ruim €50,- voor betaald maar gezien dit verreweg de meest betrouwbare interface is die ik in bezit heb (gehad) was dit het geld meer dan waard.
     
  9. Kun je hier iets meer over vertellen?

    En weet iemand of het al mogelijk is om navigatie continue te laten zien op dit dusplay? Nu enkel zichtbaar wanneer lane assist en adaptive cruise control is uitgeschakeld
     
  10. Hi Everyone!
    I am from Italy and would like to share experience with Focccus.

    [MENTION=551]dutchguy[/MENTION]
    Do You know which value should be changed to obtain the options that You told about?
    Because I think that it's possible to modify even lines DE20 DE02 and so on with Focccus.
    The problem is to know which value are needed to be changed and which new value must be inserted.
     
  11. #51 Sagenut, 25 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 apr 2016
    I found something around, but related to Kuga2.
    Digital Speed need modify to DE02, that looks not present in Focus MK3 IPC.
    It's present a longer than normal DE01, trying to access DE02 make Focccus to become unresponsive.
    Second Trip Screen need modify to DE21, and this could be compatible.
    Trip Screen Customization need DE03, and this looks short and incomplete in Focus MK3 IPC.
    A fast look made me think that Trip Screen Customization could be made by the first 4 digits of DE20 for the standard Trip Screen........and maybe by the first 4 digits of DE21 for the Second Trip.
     
  12. #52 Sagenut, 27 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 apr 2016
    Tried to activate Compass............Failed.
    Writing an F on 6th position of DE22......Nothing
    Writing B on 2nd position and F on 6th position......Nothing
    Trying to modify even DE04 writing 1 in 6th position (like in USA IPC...they have Compass)........Nothing
    I am on nearly latest IPC Firmware (BM5T-14C026-BBD).
    Maybe Compass has been deactivated or my IPC hardware version it's not compatible (BM5T-14C226-BC).
    I have a Focus MK3 from 2011.
    Any suggestion?
    Users with Compass enabled could post their Hardware Version and Firmware Version?
    Thanks
     
  13. Mine is also from 2011 and because i don't have Sync i can't activated the compass. Do you have Sync?
     
  14. #54 JW, 27 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 apr 2016
    On European Focus MK3 versions the compass function requires the GPSM module, The GPSM module is only present on cars that have SYNC with Emergency Assistance.

    On older European Focus MK3 versions with the older Bluetooth/Voicecontrol system the compass function will not work. These vehicles do not have a GPSM module.
     
  15. Thanks for making clear.
    I don't have Sync, but I have Navigation System.
    I was thinking it was the same at GPS level.
    Clearly not.
    Thanks
     
  16. I am also trying to check for the 2nd Trip Screen.
    Apart from setting US in the BCM........in Kuga2 (different hardware anyway) it looks that it's enough to put a 1 in the 8th positon of DE21.
    Anyone tried this or have the same info?
    I am also thinking to try to set US in BCM, and in Your forum and in other it's already reported that 2nd Trip appear but with few languages and some problems.
    After this I would try to Read the entire IPC Config (From DE00 to DE23) to check for difference with the original IPC Config and maybe have some confirmation of the Kuga2 trick.
    Someone have ever tried this?
     
  17. I also did some investigation and testing but until now without success.

    Configuring the instrument cluster as a USA instrument cluster and/or configuring the 8 Inch display does not change the IPC configuration. The IPC configuration remains exactly the same.


    Be aware that both the software and configuration of the Kuga MK2 instrument cluster are different from the Focus MK3 instrument cluster.
     
  18. I am trying to obtain full IPC readings from Focus MK3.5
    They now have the Double Trip Screen.
    Even if different hardware it could gave some hint.
    But I have to wait if some MK3.5 owner will accept to make the reading.
    Just as an information....You compared all the DExx or only the 5 that appears in IPC TAB?
     
  19. I compared all IPC configuration parameters that the FoCCCus program is able to show and they all remained identical.
     
  20. #60 Sagenut, 27 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 apr 2016
    In case it could be useful I list here my IPC Reading

    DE00: F7FF1F00
    DE01: 00013C0007080104100C
    DE03: E0
    DE04: FFBF0000
    DE05: FF1F0000
    DE06: 03000000
    DE07: FFFF7F00
    DE08: C0
    DE10: FFFFFF9F
    DE11: FFFF7F02
    DE12: FFFFFFFF
    DE13: FFFEFFFF
    DE14: FF5FFFFF
    DE15: FFFFFFFF
    DE16: BF03000E
    DE20: 3E140000
    DE21: 01000000
    DE22: FFFFF707
    DE23: 00000000

    JW....Thanks for sharing infos.
     

Deel Deze Pagina