1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Slecht aanslaan van Focus 2.0 TDCi 136 pk (PSA) & lucht uit brandstoffilter

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door JosF, 19 jul 2022.

  1. Vandaar dat soc slecht te bepalen is. Want je moet rekening houden met amperage dat er eordt getrokken. Hierdoor zakt voeding.

    Idd die meter lijkt het zelfde te doen en makkelijker. Al is scope die iets meer verteld dan die grafiek ik op youtube video zag.
     
  2. Afgelopen week duurde het starten twee keer erg lang, reden om het project weer op te pakken.

    Ik had dus de Motopower MP0515A accutester al in huis.
    Maar ik wilde meer weten, dus heb ik het advies van @Paul-vingerhoets opgevolgd:
    @M.Blaak blijkt trouwens dalijk exact gelijk te hebben met:
    Het is de Kaiweets HT208D geworden. Ik had ook de goedkopere HT206D kunnen nemen, maar die kon geen inrush-stroom meten en ik dacht dat dat juist hier van pas zou komen. Echter inrush metingen zijn voor heel andere toepassingen, een simpele "max" functie is voldoende en beide tangen hebben dat.

    Vanuit de accu lopen twee kabels weg, ik moest de accuhouder-klem losmaken om beide kabels in de tang te kunnen nemen.

    Eerst de accu getest met de Motopower:
    - 700A CCA, Life (SOH) 80%, Resistance 4,3 mOhm.

    Starten:
    - 9V, 583 A, starten duurde lang (die 9V haal ik uit de grafiek van de Motopower).
    Kort daarna:
    - 9V, 558 A, starten duurde nog langer.

    Laden getest:
    - 14,26 - 14,45V (moest bij 2500 toeren, maar ik was alleen, dus stationair)

    Toen met de jump starter er overheen:
    - 10,5V, > 600A (had de schaal op 600A staan)
    Nogmaals met schaal op 1000A:
    - 10,5V, 684A, starten ging vlot.

    Tenslotte nogmaals zonder jumpstarter:
    - 8,6V, 580 A, starten duurde weer lang.

    Welke conclusie mogen we hieruit trekken?
     
  3. Tijdens starten onder de 10 volt accu vernieuwen.
     
  4. Acuuspanning wordt tever naar beneden getrokken.
    De vraag is waardoor.
    Is diy door slechte massa naar motor of slechte plus naar startmotor.
    Startmotor en accu kan ik niet direct zeggen. Ivm met jumpstarter de voeding wat hoger uit zal vallen ivm je 2x accu hebt en dus de load wordt wel verdeelt over 2 accus.

    Andere kant cca van je bestaande accu is aan de lage kant en wordt teveel naar beneden getrokken.

    Accu vervangen zou altijd tot optie behoren.
    Want welke cca moet hij halen.
    Dus is er accutest gedaan
     
  5. Okay, aan de andere kant
    (en aannnemende dat de metingen correct zijn):
    - 9v x 580A = 5,2 kW -> onvoldoende
    - 10,5V x 684A = 7,2 kW -> start goed
    De startmotor is 2,2 kW.

    Een rendement van de startmotor van 30% is dan "goed" ?
    Of moet ik die 2,2 kW soms "anders" zien?
     
  6. Is die 2,2 kw opgenomen vermogen of afgegeven vermogen ?

    die 9volt is te laag voor een goede start door de lage spanning gaat ook nog eens de stroom omhoog om hetzelfde vermogen te kunnen leveren dit lukt niet dus gaat het opgenomen vermogen omlaag en dus ook het toerental van de startmotor. Misschien dat ie nog wat beter gaat starten als het over een paar weken nog wat warmer wordt en de motor minder moeite heeft om rond te gaan en makkelijker aan slaat
     
  7. Je moet de 7kw anderzien.
    Startmotor is 2.2kw dat verbruikt het.
    7kw is het inslaan van de startmotor. Daarna zakt het weg naar de 2.2kw.

    Elk apparaat dat aan gaat heeft een inrush current. Dat is altijd hoger dan standaard verbruik.
    Sommige appraten kunnen 40x amperage trekken.

    Zo kan een 8a versterker eenvoudig je automaat laten trippen bij aan gaan.
    En heb je dus softstart modules die stroom vegrenzen voor apparast echt volledige aan is.

    Bij startmotor geld dat dus niet
     
  8. Ik zou gewoon een nieuwe accu kopen, vrijwel zeker de schuldige
     
  9. Het is nog iets minder 7 kW omdat de gloeibougies ook nog zo'n 90 A trekken, dus bijna 1 kW. Aannemende dat die door blijven gloeien tijdens het starten.

    Uiteindelijk heb ik de gok genomen om de 2 jaar oude accu te laten zitten en de startmotor te laten vervangen. Dat was bij een andere garage als waar ik het onderhoud deed (en die niet geloofde dat het de startmotor was). Ook deze garage belde me nog met "weet je wel zeker dat je de startmotor wil laten vervangen?" Ja.

    Het was niet goedkoop, maar ik heb bewust gekozen om het niet zelf te doen.

    De auto start nu in een handomdraai. Zelfs nog sneller dan de situatie met opgeladen accu + jumpstarter.

    Ik heb de stroom weer gemeten. Die is bij het starten van een koude motor, die 2 dagen stil gestaan had "slechts" 455 A. De start spanning was nog steeds "low", dus rond de 9,5 V.
    Als ik van die metingen uit ga is de accu nog steeds zwak, echter merk ik daar niks meer van.

    Dus met de vorige startmotor scheelt dat zo'n slordige 225 A aan startstroom (ik vergelijk de stroom die werd getrokken uit accu + jump starter en zelfs dan sloeg hij minder snel aan dan nu), dat is 2,2 kW, toevalligerwijs precies het vermogen van de startmotor.

    M'n conclusie is dat om te bepalen of de startmotor nog goed is de startstroom zwaarder weegt dan het inzakken van de spanning. Uiteraard moet die boven de 9V blijven.

    En @trucker0werner zei in de allereerste reactie al:
    Dat is helemaal in lijn met de huidige situatie: Startmotor gaat vlot rond, dus die 250bar is in no time opgebouwd.

    @trucker0werner ook nog bedankt voor de tip van de ampere-tang. Ben er blij mee. Die kan trouwens ook de inrush current meten, maar ik begrijp niet zo goed hoe dat moet, dus ik heb steeds de max. current gemeten. En die scope komt er trouwens ook nog wel ;)
     
    Tom91 en Edgar Focus vinden dit leuk.
  10. Het is niet per definitie dat de gloeibougies aan blijven bij starten, zoals dimlicht dat uit gaat bij starten.
    Tevens gloeibougie kan idd 90A trekken bij 12v. Maar bij 9v is dat direct 25% meer.

    Max current is idd dicht tegen inrush current. Gaat vaak om hoe snel de meter kan meten.

    9.5v naar toe zakken is niet erg idd.
    Rede ivm advies batterij is meer ivm de spanning ver weg zakte.
    Startmotor kijk je idd meer naar constante stroom dat er wordt getrokken ipv maximale.

    Ieder geval belangrijkste is dat je juiste keuze voor dit moment hebt gemaakt. Althans heeft goed uitgepakt.
     

Deel Deze Pagina