1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Slecht aanslaan van Focus 2.0 TDCi 136 pk (PSA) & lucht uit brandstoffilter

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door JosF, 19 jul 2022.

  1. ‘n paar jaar heb ik erg weinig gereden. Nu 'n half jaar weer bijna iedere dag.
    Het starten was in januari niet optimaal, maar niet zo erg om dat te melden bij de grote beurt. De monteur was het ook opgevallen en heeft een product in de tank gedaan. Hij adviseerde om duurdere diesel (bijv. V-Power) te gaan tanken. Dat heb ik tot enkele weken geleden gedaan. Het starten is echter langzaam steeds slechter geworden.
    Het maakt niet uit of het (destijds) vriest of warm is en zodra hij loopt, dan merk ik niks. Verbruik is normaal en er is gewoon power.
    Gisteren startte hij zo slecht,dat ik kort een foutboodschap in de display zag. Die verdween na aanslaan. Na de rit onder de motorkap gekeken. Ik zie als ik gas geef luchtbelletjes uit het brandstoffilter komen richting pomp. En als ik flink gas geef, dan komen er zo veel belletjes, dat het zelfs lijkt te bruisen.
    Zou dat te maken kunnen hebben met het slecht aanslaan? En zo ja, wat kan de oorzaak van de lucht in het brandstofsysteem zijn?
     
  2. Kan de titel niet meer veranderen... maar er komt dus lucht uit het brandstoffilter.
     
  3. Hoeveel heeft de motor gelopen?
    Ken deze dw10bted4 blokken nog wel nagenoeg onverwoestbaar en betrouwbaar.

    Heb wel aantal keren de jogedrukpomp vervangen ivm de kleppen op de pomp storing gaven en na vervangen alles goed was.

    Kan zelf geen heldere slang herinderen waar je aangezogen diesel in kan zien lopen.
    Als je zelf zegt dat het bruist kan komen omdat het door een restrictie gaat (filter) en dan weer ruimte heeft om vrij te lopen.
    Of het echt lucht is, is de vraag dan.
    Als ik me nog goed herinder was er opvoerpomp in de tank bij peugeot. Dus door op contact te zetten na dieselfilter vervangen zorgde voor dat je hem ontlucht.

    Als je na tijdje rijden hem afzet en direct weer start. Hoe start hij dan.

    Pomp moet bij starttoerental al 250bar kunnen halen. Dat bij 250rpm al van de startmotor om zo aan te slaan.
    Als toerental door slechte accu inzakt lukt het niet.
    Als het maar moeizaam aan 250bar komt dan zal het ook nie werken.

    Anders maak je keer een filmpje van starten met koude motor en keer met warme motor. Upload je naa youtube en zet je hem op prive. Zo kan iedereen die de link heeft het alleen zien.
     
    meeder vindt dit leuk.
  4. Ik heb van de Ford monteur juist te horen gekregen dat ik er geen Shell vpower diesel in mocht gooien omdat die het brandstoffilter verstopt. Het lijkt op zeepluis wat je ook in de wasmachine vind.

    Afhankelijk van het jaartal heeft de motor wel of geen ontlucht mogelijkheid. De latere versies hebben een schradervalve waar je via vacuüm de lucht eruit kan zuigen de oudere versies is doorstarten en God zegen de greep.
    Zover ik weet heeft de 2.0 geen lagedruk opvoerpomp die je met het contact bedient.

    Ik had deze motor in een Mondeo en hierbij zat het brandstoffilter onder de auto bij de tank. Dat is een plastic ding met een aftap die zou wel eens lek kunnen wezen waardoor je lucht aanzuigt.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  5. zee-pluis of zeep luis? Nooit van gehoord ook niet bij een wasmachine . Wel pluisjes maar dat komt meestal van kleding af, beetje vreemd dat blijkbaar ook in brandstof zit, of iets dat er op lijkt.
    Misschien heb ik het helemaal fout maar klinkt een beetje als plintenladder of koperplakband. Als V-Power zulke problemen zou veroorzaken zal dat toch ook niet alleen bij Ford motoren zijn en zou Shell dat toch allang aangepast hebben. Maar goed dat is mijn gewone simpele verstand.
     
  6. Lijkt me ook onwaarschijnlijk dat Shell diesel niet goed zou zijn.
    Een lek waardoor er lucht aangezogene wordt in het systeem kan zeker tot problemen lijden.
    Een verstopt brandstoffilter ook
     
  7. Niet voor het een of ander maar koperplakband bestaat wel degelijk en wordt gebruikt om de afscherming van kabels te omwikkelen voordat dit wordt vast gezet / geklemd aan massa / aarde
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  8. Als je de google machine aanslingert en je zoekt op zeepluis dan kom je wel wat voorbeelden tegen, ook bij de plaatjes. het zijn vet en zeepresten die samen een grijzige snot vormen.
    Of het een broodje aap is geen idee. Ik ken de monteur al jaren en hij doet technische storingen oplossen bij de ford. Dat ik de auto kocht lagen er benzine bonnetjes in waarmee vpower diesel gekocht was. In het filter zat inderdaad her en der een soort van slijmerige aanslag. Daarna heb ik altijd bij de Esso de normale diesel ermee getankt en na 100.000km en 3 brandstof filters nooit meer een vies filter gehad.
     
  9. zeepluis ook nooit van gehoord. als je 3 filter in 100.000km hebt gebruikt zijn ze nooit echt vuil geweest. om de 60.000km hoef je ze pas te vervangen.
    als het filter is zoals bij peugeot dan is het kwestie van losklikken en nieuwe filter eraan klikken. Nu ik er aan terug denk is het wel idd zo dat we starten en 2000rpm even draaide. zo ging de lucht direct door de pomp heen en via de verstuivers eruit. ontluchten deden en hoefde we ook niet te doen. Bij 1.6diesel zat standaard een pompje erin.

    ergens slechte aansluiting heb ik wel idd gehad. vooral bij de 1.6. je kan daar goed achterkomen door preventief een pompje tussen te stoppen en voor eer dat je start keer oppompen en dan kijken of hij beter aanslaat.

    @doubled
    Benzine bonnetje met vpower diesel getankt erop?? neem aan brandstof bonnetje haha
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. Hartelijk dank voor al jullie reacties !

    Ook een interessante discussie ! Ben benieuwd hoe BP Ultimate diesel qua pluizen uit de verf komt, want dat heb ik in eerste instantie veel vaker getankt.

    > Hoeveel heeft de motor gelopen?
    Het is een van de laatste MK2's en nieuw gekocht. Ik heb er nog geen 2 ton mee gereden (ja, ik weet 't, ik had destijds beter een benzine kunnen nemen, maar dit rijdt (gelukkig) wel lekker)

    > Kan zelf geen heldere slang herinderen waar je aangezogen diesel in kan zien lopen.

    Dit filmpje laat niet mijn auto zien, maar de motor lijkt er erg veel op. Op 0:09 kan je heel goed zien dat een doorzichtige slang rechts het brandstoffilter verlaat en die duikt onder de luchtinlaat om wat verderop weer naar boven te komen. Bij mij zit er overigens een zwarte beschermings-tule rond de doorzichtige plastic slang.

    > Dus door op contact te zetten na dieselfilter vervangen zorgde voor dat je hem ontlucht.
    en
    > Afhankelijk van het jaartal heeft de motor wel of geen ontlucht mogelijkheid. De latere versies hebben een schradervalve waar je via vacuüm de lucht eruit kan zuigen de oudere versies is doorstarten en God zegen de greep.
    Ik vroeg me inderdaad al af: "moet ik de ANWB bellen om te ontluchten als ik de tank leeg rij?" Want ik zie nergens een handpomp.
    Wat is trouwens een schradervalve? Is die te zien op het filmpje?

    > Als je na tijdje rijden hem afzet en direct weer start. Hoe start hij dan.
    Da's wisselend, maar over het algemeen beter dan "koud", maar slechter dan toen er nog geen startproblemen waren.

    > Als toerental door slechte accu inzakt lukt het niet.
    De accu heb ik in de loop der jaren al 2x vervangen en de laatste keer net voor de grote beurt omdat ik wist dat ik weer vaker zou gaan rijden. Stilstaan is voor deze modellen funest voor de accu (of er zit ergens een electrisch lek, waardoor de accuspanning relatief snel tot onder 12.3 V zakt en de accu gaat verslijten).

    > Een lek waardoor er lucht aangezogene wordt in het systeem kan zeker tot problemen lijden. Een verstopt brandstoffilter ook
    Brandstoffilter is in januari tijdens de beurt vervangen.

    > koperplakband bestaat wel degelijk en wordt gebruikt om de afscherming van kabels
    En ook om bijv. 'n elektrische gitaar af te schermen (voor brom)
     
  11. "TRU COMPONENTS CFT-25/10M 1564013 Kopertape CFT-25 Koper (l x b) 10 m x 25 mm 1 stuk(s) kopen ? Conrad Electronic" https://www.conrad.nl/nl/p/tru-comp...oper-l-x-b-10-m-x-25-mm-1-stuk-s-1564013.html
     
  12. @trucker0werner voor die paar tientjes ga ik niet bezuinigen op onderhoud. de autos krijgen hier bij de jaarlijkse apk een grote beurt met alle filters en vloeistoffen. En als die tussendoor de 15000km overschrijdt ook nog een kleine beurt. Voor de Mondeo betekende dit ieder jaar een grote en kleine beurt.

    @JosF op dit filmpje zie je hoe het filter zit bij de Mondeo en waar de schader valve zit en hoe je hem ontlucht.
    Dit is een filmpje waarbij er geen ontluchting is en je met een balgje aan de gang moet

    hier een filmpje hoe ze de focus ontluchten

    Start de auto beter met een volle tank dan met een (half) lege? de pomp zit in de tank en tussen de pomp en de aansluiting op de tank zit een stuk slang. Deze kan een scheurtje hebben waardoor die lucht aan kan zuigen.
     
  13. @doubled
    al vervang je de filter elke maand, het maakt niet veel uit. bedoelde meer dat het niet nodig is om dan al te vervangen.

    wat onhandig van ford om daar de filter neer te zetten bij de mondeo. wel gek want het is een psa blok die al hun filter boven de dynamo hebben. waarom zou je dit eraf halen en wijzigen zoals ze hebben gedaan.
    want bij psa heeft filter altijd boven de dynamo gezeten, nooit op andere plek
    tevens zoals in 3de filmpje nog nooit ontlucht deze motor. filter vervangen de ventieltje wat er boven op zit open gezet. Nu twijfel ik wel beetje (is ook weer 8jaar geleden) maar balg stopte we in de linker slang die naar de pomp gaat. ivm boven op het open staat pomp je het zo lucht eruit. komt er diesel, kraan dicht, dan bouwde we extra druk op in de aanvoer. daarna starten en enkel keer dat hij lucht aanzoog en stilviel.
    dan balg je tussen en weer druk op de aanvoer zetten.

    @JosF
    ah nu je het laat zien en met een extra mantel erover, nu herken ik het wel idd direct. klopt daar zit een doorzichtige slang.
    koud zal de motor altijd slechter aanslaan, dat is normaal.
    als je bij starten ziet dat er lucht in slang komt/zit. dan permanent balg pompje aan linker kant er tussen zetten. zo voor starten ff oppompen eventueel dat ventieltje op de deksel open zetten en daarna dicht. zodat je zeker weet en hebt gezien dat er lucht uit is gekomen. daarna kijken hoe het starten gaat.

    kan het zo zijn dat filter niet perfect is vervangen en daar lucht aanzuigt als hij stilstaat. heb je de issue vanaf toen of daarvoor al?
     
  14. Koperplakband bestaat dus echt, weer wat geleerd :mrgreen:
    Maar goed, de grijze sludge noem ik het dan maar even, is dat niet gewoon residu van lang stilstaan of vuil in de tank wat door bijna leegrijden je filter in gaat?
    Want vind het nog steeds een vreemd verhaal dat V-zulke dure brandstof blijkbaar zoveel toevoegingen heeft dat het sludge zou veroorzaken in je brandstof filter.
    Aan de andere kant ben ik een old-skool man en stam nog uit de tijd van ontstekingen met contactpuntjes die je zelf kon stellen. De moderne auto's durf ik niet eens 1 schroefje onder de motorkap aan te draaien want dan doet niets het meer ben ik bang voor.
     
  15. @Edgarcmax
    plintentrapje of de bekende bougievonkje.
    Helaas hadden ze aan mij de verkeerde. vroeg bij de magazijn, voor 1x bobine, 1x bougie en 1x accu. Toen ik zei collega vroeg of ik bougievonkje wouw halen, kreeg ik het meteen mee, haha

    Enige dat ik tegen kwam als ik dieselfilter open maakte is zoals je ziet in filmpje wat vuil. maar daarvoor is de filter ook, om dit tegen te houden.
    grijze sludge alleen boven in de motor gezien. Dat is puur door korte ritten maken en nooit motor helemaal warm draaien. vocht blijft in de olie en wordt opgeklopt. dat dan als sludge zichtbaar wordt.
    Dieselfilter keer aftappen ivm onderin de filter op den duur water kan zitten heb ik wel gehoord. vandaar ook dat bij een filterhuis onderop een aftapkraantje zit.
    dit is niet zoals in ene filmpje om van te voren dieselfilter leeg te krijgen. Dit is puur om bij vocht ophoping dit af te tappen. In nederland zie ik dit niet snel gebeuren dat we het open draaien.
    Nog nooit gedaan of hoeven doen.
     
  16. @trucker0werner
    > permanent balg pompje aan linker kant er tussen zetten. zo voor starten ff oppompen eventueel dat ventieltje op de deksel open zetten en daarna dicht.

    Dank voor de tip.

    Alleen heb ik zo'n balgje niet liggen. Kan ik natuurlijk best voor 'n paar tientjes bestellen, maar als ik het al verder kan diagnosticeren, dan kan ik het toch zelf niet oplossen.

    Dus zojuist naar een lokale (niet-Ford) garage gereden. Hij had 'n paar keer meegemaakt dat een terugvoerleiding van tank (bij Ford en Volvo, waar dezelfde motor in lag) lekte. Hij dacht dat daar zelfs een terugroepactie van Ford voor geweest was en gaf het advies Ford te bellen om te checken of dat zo is (en zo ja, of ze uit coulance bijv. nog de materialen zouden kunnen geven).

    Verder even gedemonstreerd, echter kwam er nu dus geen lucht uit het brandstoffilter bij gas geven.... Motor nog te koud? Maar bij stationair kwam een heel klein beetje lucht uit de brandstofpomp. Hij dacht dat dan het probleem wel eens in een/de verstuitver(s) zou kunnen zitten.
     
  17. @trucker0werner
    > heb je de issue vanaf toen of daarvoor al?

    Ja, toen ik weer wat meer ging rijden merkte ik dat hij slechter startte, dan voorheen. Maar niet alarmerend slechter. Hij heeft eind januari een grote beurt gehad en ik heb dat toen niet gemeld, maar de monteur was het wel opgevallen en heeft toen "een product" in de tank gedaan.
    Bij die beurt is ook het brandstoffilter vervangen.
    Het starten is in de loop der maanden heel langzaam steeds moeizamer geworden.
    In januari heb ik er trouwens ook nog een nieuwe accu in gezet (omdat die versleten was).
     
  18. als het lucht echt de issue is. dan zit dit tussen de pomp en de tank. retour zal niet een issue zijn.
    als het van te voren al keer was, je kan kijken of de fitting boven op de filterhuis goed dicht zit. neem aan van wel dat dit gedaan is na de filter vervangen ivm je daar kan ontluchten zeg maar.
    zonder filmpje is het moeilijk te beoordelen hoe het zit met de lucht in de slang. de slangen klikken er ook goed op. (wanneer je loshaalt komt er zeker lucht in dus zal starten ook niet makkelijk gaan, dus ook niet zelf testen)
    er zijn geen storingen in de ecu. weet zelf dat bij deze motor aantal keer slechte druksensor, kabelboom, hogedrukpomp mee heb gemaakt. alleen dan praten we over helemaal niet starten van de motor. tevens was bij peugeot het ook mogelijk om losse onderdeel te wisselen en testen. druksensor zijn daar los leverbaar.
    hogedrukpomp was dan weer ivm er storing op de klep was.

    ter info

    hier zie je dat bij peugeot standaard de balg aanwezig is. in de 5 jaar wel keer de balg voor een van de diesels keer vervangen ivm niet pompte, maar welke motor dat was geen idee.
     
  19. @trucker0werner
    Dank voor je uitleg en het delen van het filmpje.
    Opvallend dat Ford besloten heeft om die balg-pomp niet te monteren. Ik rij al tientallen jaren diesel en m'n eerste diesel was een ... Peugeot. Een 304 bestel. Daarmee had ik iemand geholpen te verhuizen en ik had uitgerekend dat ik het zou moeten halen op een tank. Echter geen rekening gehouden dat een propvolle auto + passagier wel eens meer zou kunnen verbruiken. Om 6 u 's-ochtends, op 2 km van m'n woning was de diesel op. Maar geen nood, ik had immers 5 l. reservediesel bij me. Toen heb ik 'the hard way' geleerd dat je dan moet ontluchten: Eerst had ik namelijk de accu bijna leeg gestart, toen het instructieboekje geraadpleegd waarin stond dat je moest ontluchten en hoe dat moest (er zat een geintegreerd pompje op de brandstofpomp) om vervolgens te ontdekken dat de accu net te leeg was om alsnog te kunnen starten. Dat werd dus lopen.

    Nu vraag ik me af of de Ford configuratie een lege tank "aan" kan. Of het dus zowiezo de moeite waard is om zo'n balg-pomp bij Peugeot (of de sloop) te gaan halen (hoewel ik sindsdien nooit meer een tank heb leeggereden).

    Of wellicht zo'n pompje bestellen voor de diagnose:
    https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-sifon-pomp-vacuumpomp-hevelpomp-set-met-slangen-en-koppelingen
    Of deze wat luxere met meer verloopstukken:
    https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-21-delige-vacuum-pomp-voor-remvloeistof

    Overigens had ik de auto vanmorgen weer naar die garage gebracht. Toen ik hem om 5 uur ging ophalen zeiden ze dat ze er mee hebben gereden, maar verder niets hebben kunnen ontdekken en er was dan ook niets aan gedaan, want hij startte goed. En tot m'n stomme verbazing startte hij zoals vanouds (dat heb ik dus ruim 'n half jaar niet meer meegemaakt).
    Toch ben ik er van overtuigd dat er ergens "iets" mis is, dus ik wil wel zo'n pomp (of Peugeot of van HBM) gaan kopen.
     
  20. met startprobleem rondje gaan rijden, hmmm dat snap ik niet van de garage. met rijden was er toch niks aan de hand.
    losse pompje heb je op meerdere plekken
    https://www.gereedschap.online/nl/i...RA5I3I78N4fCNXGH0-U482PlBnrbq04UaAvbxEALw_wcB
    https://www.amazon.nl/LYTIVAGEN-ove...ocphy=1010526&hvtargid=pla-928875457620&psc=1
    https://www.autodoc.nl/original-imp...SZvKsN9taPSX7LMWncmR4ZoXg-BSCXkQaAt8aEALw_wcB
    bij al deze is de pomp vergelijkbaar als die van de psa heeft. je sluit deze of tussen de flexibele brandstofslang in. of je moet iets anders voor maken.
    wel voor de dieselfilter dat maakt volgende keer ontluchten stukke makkelijker.
    voordeel van deze pompjes zijn ook weer dat terugslagklep ook helpt dat het niet terug de tank in loopt.
    nadeel is dat wel alle leidingen hard plastic is.
    je moet dus eigenlijk al de twee tuutjes hebben, mannelijk en vrouwlijk.
    deze kun je dan aan weerskanten monteren met een flexibele slang en slangklemmen.

    tuurlijk als je op de sloop bij dezelfde peugeot motor de slang haalt, dan heb je ene kant al helemaal passend.

    al met al is het puur en alleen om te checken
    dan zou je ook de slang in de motorruimte kunnen wisselen/vervangen

    belangrijkste is wel dat het probleem nu klaarblijkelijk als patient bij tandarts is verdwenen


    offtopic
    Zo zijn er wel meer dingen wat tussen ford en psa (peugeot en citroen zijn gelijk) verschillend is.
    om even paar dingen op te noemen
    psa 240.000km distributie interval, ford 180.000km
    psa losse hogedruksensor bestelbaar, ford direct 5x zo duur ivm verplicht met brandstofgallerij is.
    psa nieuwe kop, ford verkoopt los de geleide bussen in de kop.
    psa losse leiding. ford alles wat er omheen zit
     

Deel Deze Pagina