1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Slecht aanslaan van Focus 2.0 TDCi 136 pk (PSA) & lucht uit brandstoffilter

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door JosF, 19 jul 2022.

  1. Het is ff geleden, toch hierbij een update. Ik heb destijds dus inderdaad via internet zo'n pompje gekocht. Dat is er eentje met gemonteerde "connectors", dus het er tussen zetten was zo gepiept. Nog opgelet dat ik geen extra lucht toevoegde.
    Na een paar keer knijpen was er druk en er gebeurde verder niets (geen lekkage).

    Gestart. Het maakte niets uit.
    Check ! :mrgreen:

    Daarna heb ik het pompje er weer tussenuit gehaald. Uiteraard weer opgelet dat er geen extra lucht in het systeem kwam.

    En ... hij wilde niet meer aanslaan....

    Groot aantal pogingen gedaan totdat de accu uitgeput raakte. En die accu is al zwaarder dan de originele. Ik dacht "Dat heb ik weer, :weird: ik probeer iets te 'verbeteren' en nu sta ik van de regen in de drup". Gelukkig regende het niet en kon ik een acculader aansluiten. Na een uurtje laden startte hij weer. Oef !

    Het aanslaan gaat nog steeds niet van harte (met name als de motor warm is), maar het is ook niet slechter geworden. Een foutmelding in het display heb ik niet meer gezien.

    Laatst sprak ik iemand die ooit startmotors heeft gereviseerd. Hij zei meteen dat m'n startmotor te langzaam draaide en dat dat de oorzaak is. Kort daarna was ik bij m'n garage voor een kleine beurt en die zei dat hij dat erg onwaarschijnlijk vond. Tja... Om dan nu "zomaar" de startmotor te laten reviseren/vervangen?
     
  2. Startmotor lijkt mij het minst erge probleem wat het zou kunnen zijn eerlijk gezegd. In de zin van kosten enzo bedoel ik.
     
  3. Inderdaad, Edgar.
    Even opgezocht, de startmotor sec zijn niet de kosten.

    Ik wist trouwens niet dat er zo veel keuze was !
    Bij MisterAuto 23 merken/types en van Eur 110 tot Eur 208.
    Best wel 'n groot verschil voor een onderdeel met dezelfde electrische specs. (ik vermoed allemaal gereviseerd/ruil)

    Dan zou ik voor (schijn?)zekerheid gaan en 'n (mij) bekend merk kiezen, zoals Bosch, Lucas, Valeo, Hella. Aan de andere kant ... auto is nu 12 jaar en hij hoeft niet nog 'ns 12 jaar mee te gaan :mrgreen:

    Op youtube gekeken en in uiterste nood kan ik 'm zelf ook nog vervangen.
     
  4. Bij deze is dat niet echt probleem.
    Dit was bij de eerste 2.0 wel zo, die hebben niet bij ford erin gelegen. Daar is toen van 1.8kw startmotor naar een 2kw startmotor gegaan (waarde zo ff uit me hoofd). Zodat starttoerental iets hoger kwam te liggen.

    Je moet bij starten 250rpm halen. Als je dat haalt is het goed.
    Dat samen met 250bar druk in je hogedruksysteem. Als je dit hebt dan pas worden de verstuivers aangestuurd om aan te slaan.
     
  5. Dat verklaart eea, truckerowner !

    Want die persoon die startmotors heeft gereviseerd, zei dus al dat hij niet snel genoeg draaide. Maar ik wist niet dat dat zo belangrijk was ivm de druk-opbouw in het hogedruksysteem (dat klinkt eigenlijk wel logisch ;))

    Toevallig zag ik gisteren trouwens dat ze allemaal 2,2 kW zijn.

    Ik zat steeds aan iets anders te denken (dus bijv. lucht lekkage, vervuild brandstofsysteem), omdat ik rond (en tussen) de lockdown periodes nauwelijks heb gereden. In die periode had ik zelfs de accu losgekoppeld en regelmatig opgeladen omdat ergens "iets" lekt waardoor het starten na 2 a 3 weken niet rijden niet meer ging en daarnaast wilde ik de accu sparen (lege accu gaat immers snel kapot)
    Toevallig juist na die periode zijn de startproblemen ontstaan. 1+1 is in dit geval niet 2 :mrgreen:

    Nu is alleen nog maar de vraag: Zo snel mogelijk vervangen of door blijven rijden tot het starten nog maar nauwelijks lukt. Ik had daarvoor 'n paar weken geleden al een mini-jumpstarter en remmenreiniger gekocht :cool:
    Het starten gaat nu nog redelijk (ongeacht de buitentemperatuur) maar dus niet van harte.
     
  6. Hoe start die als je de jumpstarter erbij neemt, dus ook eens gebruiken als de accu nog niet helemaal leeg is
     
  7. Je maakte me nieuwsgierig, Paul !
    (ook al omdat ik de jumpstarter wel netjes had vol-geladen, maar nog niet getest :oops:)
    Dus meteen maar ff geprobeerd. En ja, met jumpstarter er bij sartte hij als ...eh... een zonnetje? In ieder geval sloeg hij direct aan, zoals vroeguh :mrgreen:
     
  8. En waar heb je de jumpstarter dan op gemonteerd, direct op de accu of de min aan de motor/chassis?
     
  9. Bij de accu-min kon ik inderdaad niet zo goed bij en heb de klem toen op het eind van de +/- 40 cm lange kabel gezet die naar rechts wegloopt en aan het chassis zit.

    Zojuist nogmaals getest, nu met beide jumpstart-kabels op de accu.
    Zelfde resultaat: Sloeg vlot aan. Meteen uit gezet, kabels los,
    weer gestart en hij sloeg toen moeizaam aan.

    Vanwaar eigenlijk de vraag? Kunnen de kabels naar het motor/chassis slecht zijn?
     
  10. Precies dat, je kan als extra proef op de som nog een losse startkabel nemen en die tussen de massa van de accu en het chassis plaatsen en dan weer proberen te starten.
     
  11. bedoel je niet gewoon dieselbacterie.. dit komt vaak als de auto langere tijd met een bv halve tank heeft gestaan... Lang leve de milieu regels...

    dieselbacterie1.jpg
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  12. Als je auto bij herhaling goed start met een jumpstart en duidelijk minder goed op de eigen accu lijkt mij de meest logische conclusie dat niet je startmotor maar je accu zelf aan vervanging toe is !
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  13. Door het gebruik van de jumpstarter krijg je extra vermogen op de startmotor waardoor die ineens een stuk beter draait.

    dus of de accu heeft veel te weinig capaciteit, of er is iets mis met de bedrading vanaf de accu naar de startmotor of de massa kabel van de motor naar de accu

    nu zou je met losse startkabels deze kabels kunnen gaan overbruggen, wat met de massa kabel van motor naar accu wel kan, MAAR met de pluskabel van accu naar startmotor moet je wel ernstig voorzichtig zijn een kortsluiting is zomaar gemaakt
     
  14. Als je zegt dat met een jumpstarter het direct aanslaat is enige juiste je accu vervangen.
    Jumpstarter is niks meer dan een 12v accu die je op je eigen accu zet.

    Beter is dan een andere auto aanhangen en daarvan de motor laten lopen ivm je dan 14v hebt.

    Vooral een diesel is zware motor en door de hogedrukpomp wat meer weerstand. Juist deze motoren moeten een hoge CCA hebben oftewel cold crank amperage.
    Zijn diverse soorten testen op basis van DIN en EN.
    Dus ene zegt 500DIN en andere zegt 600EN. Terwijl het nagenoeg hetzelfde kan zijn.

    Ivm je jumpstarter op de accupool hebt gezet helpt deze de accu. Elk issue in de voedingskabel zou dan ook aan het ligt komen. Ivm hij dan juist goed start, is haast zeker de accu.
    Want anders zou je ook issue hebben met de jumpstarter dat het niet lekker start.
     
  15. Dat dacht ik tientallen jaren geleden ook met die Peugeot 304 bestel diesel. Op eigen accu: slecht starten, met startkabels goed starten. Dus dat moest wel de accu zijn. Nieuwe gekocht. Zelfde probleem :( Toen studeerde ik nog en was dat vanwege het ..eh.. "gelimiteerde budget" extra zuur.
    Bleek dat de startmotor te veel stroom trok (waarschijnlijk ergens intern een kortgesloten winding).
    Dus door die ervaring ben ik wat terughoudend in het vervangen van de accu, Koen !

    Daarnaast ... De accu is door de garage getest en goed bevonden (voor wat dat waard is). En de accu heb ik ruim anderhalf jaar geleden vervangen. Er zit nu (weer) een Varta F18 in. De vorige F18 is 5 jaar meegegaan.

    Ik heb ooit in het buitenland niet goed opgelet en is de verlichting een hele nacht blijven branden. De volgende ochtend kon ik niet meer starten. Toen twam er toevallig iemand met een zware Volvo diesel langs. Startkabels aangesloten en Volvo op hoger toerental laten draaien, maar de Focus wilde niet starten. Verschillende minuten geprobeerd en die man had haast, dus mislukt. 'n paar uur later kwam de "buitenlandse ANWB" met startkabels en toen startte hij vlot. Zo heb ik dus geleerd dat de ene startkabel de andere niet is ! :shock: en inderdaad met zo'n zware diesel moet er heel wat stroom door die kabels. Dus die tip van andere auto aanhangen werkt alleen als je goede startkabels hebt (en ik heb nou juist gekozen voor de jumpstarter ipv dikkere startkabels :lol:)

    Ik ga van de week nog 'ns experimenteren met een extra min-kabel, hoewel 't me sterk lijkt dat het daar aan ligt. En ik neem het advies van Paul ter harte: Ik ga niet de plus-kabel naar de startmotor bypassen ;).

    Zeker weten qua accu is het omwisselen van de accu van een auto met dezelfde motor die wel goed start. Maar ja....
     
  16. Ik heb niet alles gelezen hoor, maar hoe is t met je brandstoffilter? Heeft die auto een tijd stilgestaan? Misschien zit je filter verstopt.
     
  17. Dank voor je tip. Ik heb nog even de factuur van de kleine beurt er op nageslagen (van 4 weken geleden) en daar staat een brandstoffilter op.
     
  18. Je zou de startmotor kunnen demonteren en ermee naar een revisie bedrijf gaan dan kunnen ze hem testen, maar dan moet je wel een dergelijk bedrijf kunnen vinden in de buurt.

    begin maar eens met alle kabels goed te controleren op bevestiging ook daar waar de kabel het oog in gaat. een plus kabel kun je wel bypassen met een andere kabel maar het risico op sluiting ergens is snel gemaakt. De klemmen van startkabels zijn groot en de aansluiting op de startmotor is lastig te bereiken

    zit er wel een juiste accu in met voldoende capaciteit.
     
  19. De F18 is 85 Ah - 800A. Dat was de grootste die er destijds in paste 315x175x175.
    Heb toen nog kort de F19 overwogen, iets hoger en zelfde capaciteit, dat zou kunnen passen, maar voor de montage is er weinig ruimte (hij moet er schuin in geschoven worden)
    Volgens mij gaat er standaard de (gelijkwaardige aan) F18 in en die is 80Ah - 740 A
    (weet dat niet meer precies, ik heb dat jaren geleden uitgezocht toen ik de eerste keer de accu verving)
     
  20. Ik dacht dat alleen milieu activisten dat konden krijgen...
    Maar die bedoel ik ja.
     
    gerardTDCI en hoomer vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina