1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Slecht aanslaan van Focus 2.0 TDCi 136 pk (PSA) & lucht uit brandstoffilter

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door JosF, 19 jul 2022.

  1. nee dat zijn de bacterien :P
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. is de BCM daar ook op aangepast?
    als het niet zo is, zou je accu iedere keer te weinig 'volladen' wat geen goede invloed heeft op de accuduur.
    correct me if i'am wrong.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  3. Ah de accu is pas 1.5jaar oud.
    Dat de zware volvo het niet kon starten hoeft niet direct de acculabels te zijn.
    Als je accu tot 6volt of zo leeg getrokken is. En je gaat er direct 14v op zetten. Dan krijgt de accu altijd een klap.
    Daarom accu onder 10v altijd vervangen.
    Die volvo was dus je accu voornamelijk aan het opladen. Bij startpoging levert jouw accu onvoldoende en trekt hele spanning weer ver omlaag.
    Toen je hem loskoppelde is de accu zich gaan nivaleren. Toen anwb kwam was het klein zetje nog voldoende.

    Heb defecte accu gehad die volledig opgeladen was. Na afslaan motor kreeg deze de motor niet rond. Nadat de accu zich tot rust was gekomen. Na 10 minuten starten zonder problemen.

    Jouw geval met je accu die keeg was, was dat met deze accu of met de vorige.
    Want anders kan het nog steeds zo zijn dat accu op zijn donder heeft gehad met lege accu
     
  4. Nee ... Ik wist dus niet dat dat moest. Het is overigens net als de originele een Silver Dynamic (of hoe Ford dat ook moge noemen).

    Dat was de vorige. Dat van onder 10V kan wel kloppen, want ik moest met de sleutel het portier open maken. En die accu heeft inderdaad niet lang daarna 't loodje gelegd.... (lood-accu's doen dat overigens wel vaker :mrgreen:)
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  5. Ik heb op autoonderdelen24.nl gezocht naar de accu voor deze auto en daar worden allemaal accu's van tussen de 65Ah - 650A en 75Ah - 720A voorgesteld. Dus de accu die ik er in heb gezet verschilt nog wat meer met de originele dan ik dacht.
     
  6. Als dan de accu niet verder dan 70-80% geladen wordt door de bcm. Blijft er niet veel over om te starten.

    je zou eens kunnen overwegen om de startstroom te (laten) meten dit lukt niet met een eenvoudige multi meter of je moet er een ampère tang hebben een startstroom van 300 A is niet vreemd
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  7. Zeker bij een diesel kan dit zomaar 2x zoveel zijn.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Hij is 12 jaar oud. Zat dat ook al in de MK2?
    Ik kan er iig niets over vinden op youtube. Wel over de nieuwere modellen.
    Maar wellicht zegt dat meer iets over m'n zoek-vaardigheden :?
    Ik kan van de week nog wel kijken of er ergens een sensor over een van de twee accukabels zit. Aan de accuklemmen zit in ieder geval niks bijzonders.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Mk2 kan zijn dat het net zit of net nog ontbreekt.
    Je ziet dan een extra kastje hangen op je accuklem met een kleine stekker. Dat is de bms.

    @paul vingerhoets
    70-80% soc bedoel je.
    Dat maakt niks uit het gaat erom hoeveel cca hij kan leveren. Zelf accu van 30% soc kan nog voldoende cca leveren.
    Startstroom ligt idd altijd hoger dan 200A want inrush is hoger dan zakt spanning naar 8v en als de motor op toeren is dan 10a11v. Dat maal de amperage zit je op 2a2.2kw.
    Hoe beter de accu hoe minder diep hij dipt, dippen onder 10v is normaal.
    Lege of volle accu zit nauwlijks veel verschil tussen. Zolang de accu maar goed is.

    Bij mij was accu 20% soc maar motor starte zonder problemen. Enige doordat soc laag was deden de deuren niet voorruitverwarming niet. Radio viel al uit als je motor afzette.
    Ook na volladen zakte het snel van 100 naar 30% alweer. Nieuwe accu en nu blijft het veel beter en langer op 70%
     
  10. volgens mij niet, althans kan ik mij dat niet herinneren toen ik de accu heb laten vv (was door de ANWB destijds)
    sorry Jos, ik dacht dat we het over een MK3 hadden :weird:
     
  11. Geen probleem, Gerard !
    En ik heb er ook wat van geleerd, want ik had nog nooit van BCM (of BMS) gehoord.

    Deze week heb ik bij iedere start de jumpstarter gebruikt en ging het starten steeds goed. Het scheelt inderdaad ook veel in het toerental van de startmotor (merkte ik als de klem niet goed om de min zat).

    Het blijkt dat er nog garantie op de accu zit, maar ja... dan moeten ze hem ophalen en heb ik 'n week of zo geen accu.... Dus dat is wel fijn van die gararantie maar in zo'n "grensgeval" als deze heb je er niet zo veel aan. Toch heb ik AccuDienst.nl zojuist een mail gestuurd en om tips gevraagd.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  12. Ik ben weer iets wijzer. Dit tabelletje kreeg ik van AccuDienst.nl:

    Voltage.....Geladen.........Max. ontlading
    > 12,60V........100%...................Volle accu
    .....12,42V..........80% ........Max. ontlading (startaccu)

    Ik heb 12,34V gemeten nadat de auto twee dagen niet gebruikt was. De accu was dus te veel ontladen (onder 80% gaat hij op termijn zelfs kapot).

    Starten ging even moeizaam als anders en toen had ik 14,35V gemeten bij draaiende motor. Dat werd juist weer als te hoog bevonden voor dit type accu. Vreemd.

    Het zou kunnen dat er een gebruiker niet uit gaat en de accu langzaam leegtrekt.
    Maar als dat na twee dagen al zo is, waarom start de auto dan nog na 1 week niet rijden?

    Het advies was om de accu met een externe acculader te laden en dan te zien hoe het starten gaat.
     
  13. 14,35 is de spanning die van de dynamo komt. Die is dus gewoon goed.
     
  14. Als je een oude accu hebt kan het zijn dat het zlfs nog een loodcadmium accu is. Nieuwe accus zijn cadmium/cadmium accus en hebben een laadspanning van minimaal 13,8 volt geloof ik. Dus 14,nog iets is juist goed.
     
  15. Ik denk dat je calcium/calcium bedoelt ? , moderne accu's zijn calcium/calcium of silver/calcium ;)
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  16. @JosF
    De waardes die je hebt gekregen, is dat aangesloten toestand of niet aangesloten toestand
    Punt is je meet de accuspanning met accupool aangesloten. Hierdoor wordt ten alle tijden de accuspanning naar beneden getrokken door enkele verbruikers in de auto. Tenzij de auto paar uur met rust gelaten is en je motorkap open kan maken zonder de auto te openen. Mk1 en mk2 kan dat, rest moet de portier geopend worden om motorkap te kunnen openen, gevolg dat computer op start en dus al een stroom trekt
    [​IMG]
    ook al staat boot maakt op zich niet uit ivm dat ook een loodaccu is.
    zoals je ziet bij gering Amperage dat je trekt zakt de spanning logische wijs in elkaar. Daarom is de broodrooster methode soms wel een goeie methode om accu te testen ipv een normale digitale accutester.
    Rede broodrooster is een vermogens weerstand die je warm stookt. Dat gekoppeld aan multimeter (vaak analoog) Zie je waar de accuspanning naar terug valt.
    [​IMG]
    met 100A op 12v wordt er getest. testvermogen is dus 1200watt.

    Je zegt dat je 14.34v hebt dat is helemaal niet verkeerd. Sterker nog dacht dat ford een functie heeft dat na starten de accuspanning juist even hoger is om accu wat meer op te laden, dat spanning 15v kan zijn.
    Ieder geval alles rond 13.5 tot 14.5V mag je als normaal opladen zien.

    In mijn geval had ik een gemeten accuspanning door me boordcomputer van 11.8V SOC van 30% en accutester gaf aan dat health dacht 60% was. Auto starten zonder probleem. Ok het is een benzine dat gaat meestal makkelijker dan een diesel.
    Dus 12.34v en toch starten is geen probleem. Bij zulke SOC moet accu nog voldoende CCA kunnen leveren om te starten.
    Gekke vraag welke olie is er laatst gebruikt bij onderhoud
     
  17. Calcium zit toch in melk? :mrgreen:
    Maar ja dat bedoel ik inderdaad, ben niet helemaal scherp op dit moment
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  18. Er zit een Varta Silver Dynamic (F18) in (en dat is al de tweede F18 gedurende de leeftijd van de auto)

    Het staat er niet bij. Bron: https://www.accudienst.nl/h/607/ontladingsvoltages.html Ik vermoed "niet aangesloten".

    Helaas matchen beide tabellen niet....

    Inderdaad! Daar had ik dus niet aan gedacht.... Er zit alarm op en ik heb die zojuist uit gezet en de auto met de sleutel vergrendeld. Dan kan ik morgen de motorkap openen zonder het portier te moeten ontgrendelen en meten wat de spanning is zonder verbruiker "aan".

    Interessant ! Ik geloof ook wel dat als je met een stevige belasting meet, dat je een betere indicatie krijgt. Alleen is mijn eigen broodrooster helaas 230V :mrgreen:

    Mij viel juist op dat direct na starten helemaal niet geladen werd. Op een gegeven moment echter wel en toen kon ik die meting doen.

    Wat hier meespeelt is dat het toerental van de startmotor te laag is. Starten lukt iedere keer gelukkig nog wel.

    Op de factuur staat: 5W30 Special Tec F
    Overigens gaat het starten met warme motor moeizamer dan met (vries-)koude motor. Dat snap ik nog niet, want juist dan kost het minder start-vermogen en er is dan bovendien tot op het laatste moment nog bij-geladen.
     
  19. Punt is idd 12.34v is voldoende om te starten, als de accuconditie goed is. althans zou niet tot deze issues moeten leiden
    Alleen als toerental te laag is, kan het zijn dat het te ver naar beneden wordt getrokken tijdens het starten. Dan zakt dus de voedingspanning te ver weg.
    Dat is dus iets wat met een broodrooster direct zichtbaar wordt.

    als met warme motor het juist slechter gaat kan het ook de accu issues geven.
    bedoel je hebt accu die heel de tijd 14v heeft gekregen. dan 1x niks. Door chemisch proces in de accu zelf kan dit indirect invloed op de CCA hebben. Wat resulteert dat bij startpoging voeding nog verder weg zakt en dus te laag toerental.
    laat je accu even rusten en doet na half uur starten is kans dat chemisch proces gestopt is en dat je CCA hoger ligt. gevolg dat toerental hoger ligt en daardoor beter aanslaat.

    wat ook mooi zou zijn voor diagnose te kunnen doen is een scope aansluiten en accuspanning meten tijdens het starten. trigger op 10-11v en dan iets naar rechts, krijg je direct te zien hoe ver de spanning in elkaar zakt. Heb dat ooit bij mijn auto wel gedaan maar niet iedereen heeft een scope thuis liggen.

    Dat na het starten niet direct geladen wordt kan liggen aan dat het systeem dynamo niet vrij geeft. Dit ivm motorcomputer tegenwoordig vaak de motorcomputer de voeding regelt naar de dynamo (rotor). dan is er magnetisme en wekt stator voeding op.


    even vanuit gaan dat toen je accubooster aansloot op de accupool je motor voor je gevoel beter start. Vandaar dat we nu veel blijven kijken naar de accu zelf.
     
  20. Vrijdagmorgen heb ik zonder het portier te hoeven openen 12,54V gemeten.
    Dat komt volgens de AccuDienst tabel overeen met 95% geladen en volgens de "boot-tabel" 100% (in de "0 Amp" kolom).

    Toen ik het portier opende zakte de spanning weer naar 12.34V

    Ik was geneigd om meteen zo'n broodrooster aan te schaffen voor Eur 38 bij Amazon.nl. Want dat zijn de kosten nou ook weer niet.
    Toen zag ik voor 'n paar Euro meer de Motopower MP0515A. Met meer dan 1000 reviews en een gemiddelde score van 4,5 / 5 kan het geen slecht ding zijn. Die kan grafieken plotten, en dat scheelt dan weer de aanschaf van een scope ;).
    Het enige nadeel zou kunnen zijn dat tov de broodrooster de stroom te kort gemeten wordt (anders zou je dat kleine ding niet lang vast kunnen houden :mrgreen:)

    Dat is inderdaad nog steeds het geval en het verschil is groot. Maar zo lang hij nog zonder booster start neem ik de tijd om het op te lossen.
     

Deel Deze Pagina