1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Project C1 AWD - werk in uitvoering...

Discussie in 'Mijn Ford' gestart door Kuga-RS, 27 okt 2013.

  1. #21 Kuga-RS, 28 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 okt 2013
    Kop op de juiste manier op de machine zetten:

    [​IMG]


    Terwijl ik de camera hanteer doet "Bert" van MRZ waar ie erg goed in is; Klepzittingen frezen:

    [YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=2-FQmHeMkzY[/YOUTUBE] http://www.youtube.com/watch?v=2-FQmHeMkzY

    [​IMG]

    Closeup:

    [​IMG]

    Na het bewerken van de zittingen etc is de kop nog een keer door de wasmachine geweest om alle restanten eruit te spoelen.
    Hier het eindresultaat met gemonteerde kleppen, veren, schotels en spietjes:

    [​IMG]


    en donderkant...
    Voor het mooie is de kop nog even een fractie gevlakt.

    [​IMG]
     
  2. #22 Marco Morello, 28 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 okt 2013
    Wordt het blok nog verder geoptimaliseerd? Uitliteren etc.?
     
  3. Yup, klopt helemaal.
     

  4. Nee, het word geen 500 pk project.
     
  5. Snap ik, daar ging het me niet om, was meer een vraag uit belangstelling, geen idee hoe schaars of juist niet dat blokkie is. Maar die vraag is beantwoord. En gewoon omdat het kan is altijd goed, maar dan wil ik juist weer weten hoe of wat en waarom ;)

    Zoals ik al zei, erg leuk, dit project!
     
  6. gaaf project :thumbs:
    gaan we volgen :rock:
     
  7. De kop in vogelvlucht:

    [​IMG]


    wereld van verschil; voor en na:

    [​IMG][​IMG]


    De Ultrasoon gereinige oliesproeiers (zuigerbodem koeling) erin en nieuwe krukas lagers:

    [​IMG]


    Krukas van een S60R motor erin, deze is nagenoeg identiek aan de standaard RS2 krukas. vanwege de andere montage van het blok is hij fractioneel anders gebalanceerd.

    [​IMG]


    Hier nog zo'n kleine metamorfose; voor en na:

    [​IMG][​IMG]


    Wordt vervolgd ! :rock:
     
  8. ik zou willen dat mijn troep ook zo schoon uit de vaatwasser zou komen, maar helaas, t gietijzer is erg hardnekkig ruw, en t blijft altijd wat zwartig... nou ja, is ook niet gek, er zit al 28 jaar olie en verf aan de buitenkant haha.

    loop zelf heel erg te hikken voor m'n project... 2.8i (geen vr6 blok!) met al zijn grote nadelen zoals siamese uitlaatkleppen in de koppen, "zwak" onderblok
    , geen zuigerkoeling en flexende stoters bij 6300 toeren, welke nu helemaal uit elkaar ligt en, opnieuw in elkaar gezet zou moeten worden, zodat de motor en het chassis weer tzelfde nummer hebben, Of, pak ik een scorpio 2.9 12v motor van 95 (scheelt 10 jaar ouderdom!) welke een onderblok heeft wat tot 350 pk kan hebben met alleen de investering van een setje big end bouten, en wat kopwerk, maar maak ik dan weer de spruitstukken voor de turbo zelf....

    zucht zucht, wat een keuzes...

    wat zijn eigenlijk de plannen met deze t5? gewoon de bedoeling om deze af te reviseren en aan te bieden als revisie motor, of heb je zuks zelf in een projectauto liggen ofzo?
     
  9. Het is de bedoeling dat deze motor in mijn recentelijk aangeschafte Kuga gaat. een KUGA:rs: zeg maar. Niet op hele korte termijn, heb eerst nog wat andere prio's
     
  10. Als ik het goed lees in voorgaande berichten komt dit blok in de Kuga.
    Gewoon omdat het kan. :mrgreen:
     
  11. Erg mooi project dit :)
    Heb in het verleden eens wat gelezen over een verschil in de engine liners tussen het ST en RS blok. Dat ze bij de ST wel een kapot willen gaan en bij de RS dikker zijn. Ken jij dat voorval?

    Neem aan dat je ook een grotere turbo gaat monteren (RS, S60R)?
     
  12. Onderblok samengesteld:

    [​IMG]


    Voldoende vloeibare pakking, maar ook weer niet teveel:

    [​IMG]


    Zuigers erin:

    [​IMG]

    [​IMG]


    Oliepomp schoonmaken en weer samenstellen:

    [​IMG]


    Daar moet ie komen:

    [​IMG]


    Plop...

    [​IMG]


    Nieuw rubber voo koelwaterbuis:

    [​IMG]


    En langzaamaan....

    [​IMG]


    ...Wordt het wat.

    [​IMG]


    Wordt vervolgd :rock:
     
  13. Vooralsnog is het plan een standaard K16 (RS2) turbo.

    De kale onderblokken zijn identiek. Boring 83mm. De zuigers en drijfstangen zijn absoluut anders.

    Er is nog een andere optie, maar dat is wel "iets"meer werk.
    Je komt dan terecht bij een B5244T5 motor, deze heeft dezelfde 93,2mm slag alleen een boring van 81mm in plaats van 83 mm. De wanden daarvan zijn dus 1 mm dikker. Dit is het standaardblok met de meeste potentie.
    Nadeel is dat dit blok nooit in "RNC" opzet is geleverd, enkel in de "RN" configuratie waarbij de motor op het subframe staat en de koelwaterloop ook anders is.
    Het ruwe gietwerk is echter wel gelijk, door het CNC nabewerken van de gaten en het hier en daar plaatsen van een afdichting is dit blok zeker geschikt te maken. Nou lijkt dit omslachtig, het re-sleeven van een bestaand RS2 blok is minstens zo arbeids intensief en ook zeker niet risico vrij.
     
  14. Wat is eigenlijk je achtergrond? Want dit ziet er niet uit als huis, tuin en keuken klussen.
     
  15. Die van 81mm boring heeft dus een iets kleinere inhoud dan die van 83mm, aangezien de slag hetzelfde is.

    Schijnt dat er door de jaren heen ook wat verschillen zijn, heb even google los gelaten.

    http://volvospeed.com/vs_forum/topic/164042-rn-vs-rnc/

    Zitten wel leuke blokken in die Volvo reeks zeg.
     
  16. Gijsbert wat wil je nu zeggen?
     
  17. Niet veel, maar dat er qua inhoud verschillen in zitten (inhoud en vermogen?). En dat de blokken per (bouw)reeks verschillen. Ben ook benieuwd of deze verschillen 1 op 1 terug te vinden zijn in de pre-facelift en facelift Focus ST.
     
  18. Nee, die motoren zijn altijd 2521cc geweest, net als de RS2 motor. Boring 83mm & slag 93,2mm
     
  19. ik vind dit toch wel heel erg stoer
    dat je zon blok uit elkaar kunt halen
    en nog belangrijker netjes(beter als een nieuwe) in elkaar zet
     
  20. Ok top, dank voor de info :)
     

Deel Deze Pagina