Problemen auto alarm ... spoed..

Discussion in 'Electronica' started by jr2002, Nov 12, 2012.

  1. Ok, dus indien er geen originele radio in zit en deze ook geen modificatie heeft zou het originele ford alarm niet werken. En dan dus ook niet af gaan neem ik aan....Dat het alarm bij tij en ontij af gaat is nu juist het probleem.
    Als ik onderstaande post goed lees, zie ik dat je het ook over een motorkapschakelaar hebt. Die moet dus aanwezig zijn. Weet je toevallig ook waar die zit? Zit ie geintegreerd in het motorkapslot? Dat zou voor jr2002 wat makkelijker zoeken zijn....;)

     
  2. #42 dutchguy, Nov 13, 2012
    Last edited by a moderator: Nov 13, 2012
    Zit in het slot geïntegreerd
    De modificatie voor de aftermarket radio is een draadje aan massa leggen.
    In de stekker waar het afstandsbediening signaal en snelheids signaal in zitten, zit ook deze alarm draad.
     
  3. #43 jr2002, Nov 13, 2012
    Last edited by a moderator: Nov 13, 2012
    Denk dat ik begin te vermoeden waar het probleem kan zitten.
    De orginele radio zit niet meer in de auto. Was vervangen voor een pioneer halfhoge radio. Ik heb zelf deze pioneer eruit gehaald nadat ik de auto 3 weken geleden heb gekocht en er een caliber in gezet.
    Zou dat het probleem kunnen zijn ?? Wat voor modificatie is er nodig voor de inbouw van een standaard radio ipv de standaard radio van ford focus ivm alarm.
    Ik heb het vermoeden dat de GEM nu denk dat er met de radio wordt geklooid of zo ??

    Iemand enig idee of het hier aan lkan liggen ??
    Welke draad moet ik aan massa leggen weet iemand welke kleur dat draadje heeft, en welke pin in welk connector dat is ??
    Zit me te bedenken dat ik een losse rose draad ben tegen gekomen bij het in en uitbouwen van de oude/nieuwe radio..
    Vroeg me al af waar die van was ??

    Kunnen hierdoor die rare problemen met het alarm ontstaan ?? OF zou het alarm dan constant moeten afgaan ??
    Het rare blijft dat hij niet constant dit probleem heeft. Kan me voorstellen dat als het inderdaad met de radio te maken heeft
    dat het alarm direct nadat ik hem op slot heb gedaan moet afgaan ??


    Trouwens mijn GEM module bevat alarm type LA heeft alarm ingebouwd dus is niet after market maar standaard af fabriek..
     
  4. #44 Michiel35, Nov 13, 2012
    Last edited by a moderator: Nov 13, 2012
    Aha, dan zou ik je idd adviseren om voordat je nog verder onderzoek ( en dus tijd ) aan het probleem besteed eerst zeker weten dat de modificatie voor de radio juist is aangelegd...Daar begint het dan mee ;) Is de mod goed, dan nog ff verder zoeken, maar gezien het gedrag van het alarm dat dutchguy omschrijft als er geen originele radio in zit en er geen mod aanwezig is, in ieder geval dit eerst uitsluiten ;)

    Zelf heb ik helaas geen ervaring met het focus alarm ( maar dat had je denk ik al door doordat ik niet alles weet ;) ), dus hoe het alarm zich gedraagt ( gaat helemaal niet aan/ gaat wel aan, maar gaat gelijk of bij willekeur af ) kan ik je niet zeggen. Logischerwijs zou ik zeggen dat ie direct af moet gaan als ie wel activeert en dan dus merkt dat er wellicht met de radio wordt geknoeid ( of dat massadraadje ligt heel toevallig af en toe tegen een massapunt aan te rijden, maar als dat het geval is zou ik per direct een staatslot kopen ;) )....Maargoed, zeker weten doe ik dit dus niet.

    Dutchguy geeft aan dat de draad die voor het alarm is aan de massa gelegd moet worden als modificatie voor het alarm. Of dit dan die rose draad is....zou kunnen....maar weet ik niet zeker. Kijk voor je iets probeert in ieder geval even met een multimeter of er in geen enkel geval ( dus bij contact uit/ contact aan/ alarm uit/ alarm aan ) +12 volt op staat voor je hem aan de massa knoopt ( anders krijg je kortsluiting ) ;) Maar beter is om zeker te weten als het even kan en niet zomaar iets proberen. Heb je straks echt een defect alarm....( of wat anders dat ineens stuk is ).
    Welke connector/ kleur etc. het is weet ik niet. Ik zou wel kunnen kijken in mijn Ford TIS programma of er een schakeling van het alarm en dan specifiek de schakeling/ bedrading rond de radio en stekker bij de GEM in staat. Moet ik dan ff doen als ik er tijd voor heb, want het is wel ff wat zoekwerk in dat programma ;) Zal op zn vroegst morgen/ donderdag worden denk ik. Dus als iemand zo weet welke kleur draad het is en op exact welke connector deze zou moeten zitten...;)
    Check ik eerst dit draadje ff voordat ik daadwerkelijk voor jr2002 ga zoeken.
     
  5. Ford TIS programma ?? Dat is interessant ?? Is dat een soort van garage manual voor onze ford. Gaaf, hoe kom ik daaraan ??
    Roze draad ligt helemaal los, zit nergens aan gekoppeld :-)
     
  6. #47 jr2002, Nov 16, 2012
    Last edited by a moderator: Nov 16, 2012
    Hallo allemaal.
    Heb nog even wat getest. Heb inmiddels die vervelende toeter uit kunnen zetten door de draden eraf te halen. Wordt de buurt gelukkig niet meer wakker als hij af gaat.
    Losse alarm toeter zat achterin de kofferbak tegen het schot aan. Was ff een zoekplaatje..
    Maar wat ik heb ondekt is het volgende: Als ik de auto met 1 x opslot zet met de afstandsbediening en in wacht 1 minuutje dan kan ik de beide deuren gewoon met de sleutel daarna van het slot halen en wordt het alarm uit geschakeld en gaan de deuren netjes open zonder alarm. Doe ik dit echter bij de achterklep dan gaat het alarm al af op het moment dat ik de sleutel omdraai. De klep zit dan nog gewoon dicht.
    Is dit normaal gedag ?? Kan je met de sleutel het alarm niet uitzetten op de achterklep. Als dat normaal wel kan dan heb ik denk ik het problem gevonden. Ik hoor ook geen klik als ik de sleutel omdraai in de achterklep. Zou het dan soms de open/dicht moter in de achterklep kunnen zijn die rot is ?? Wie weet hoe het alarm normaal gesproken uitgeschakeld wordt op het moment dat je de sleutel omdraaid. Ziet de computer dan dan de open/dicht moter een handmatig open signaal krijgt en wordt het alarm dan uitgeschakeld of werkt dat anders ??
    Wie weet dit ..
     
  7. Ik denk niet dat het alarm uitgeschakeld wordt als je met de sleutel de kofferbak open doet. Er zit nl geen CV motor in ( achterklep gaat niet mee met de cv op de deuren ). Volgens mij is het dus normaal gedrag dat het alarm af gaat wanneer je de koffer met de sleutel open doet. Ik zou wel verwachten dat het alarm uit gaat wanneer je de koffer met de ab open doet.
     
  8. Michiel, Klopt als ik met de ab de kofferbak open gaat alarm uit.
     
  9. Jammer was mooi geweest als dit het probleem was.
    Denk toch een andere GEM halen dus. Zit niets anders op dat te proberen.
    Hoop alleen dat ik er een kan krijgen want zitten natuurlijk behoorlijk wat opties in
    een GHIA. Wie kan me hepen.Heb ook al een oproepje op onderdelen net gezet..
     
  10. #51 rfknol, Nov 16, 2012
    Last edited by a moderator: Nov 16, 2012
    Er zijn bij de Focus 1 wat problemen bekend met het niet sluiten/spontaan openen van de achterklep. Misschien dat dat hier ook problemen levert? Als ik dat zo lees (en hhet lijkt me wel logisch) zit er ook een beveiliging op de achterklep.
    Zit je achterklep wel netjees dicht? Dus niet dat hij rammelt tijdens het rijden. Openen en sluiten van deuren geeft een kort drukverschil in de auto.
     
  11. #52 dutchguy, Nov 16, 2012
    Last edited by a moderator: Nov 16, 2012
    De achterklep heeft een dubbel contact in het slot zitten.
    1 voor de verlichting en 1 voor het uitschakelen van het alarm.
    Het is dus normaalgesproken zo dat als je de achterklep met de sleutel opent, het alarm keurig uitgeschakeld wordt.
    Dit is ook een van de redenen dat het fabrieks alarm geen scm3 klassificatie heeft gekregen.
    Als je deze schakelaar overbrugd en je hoofd naar binnen steekt, dan gaat het alarm af op de ultrasoon sensoren.
     
  12. #53 jr2002, Nov 16, 2012
    Last edited by a moderator: Nov 16, 2012
    he dutchguy thx.

    Ga daar mee aan de slag. Het zit er dik in dat daar toch mijn probleem zit.
    Denk dat er dus toch iets met die schakelaar niet goed zit. Is natuurlijk raar dat als ik
    de sleutel omdraai dat het alarm afgaat ipv uitschakeld.
     
  13. #54 Michiel35, Nov 16, 2012
    Last edited by a moderator: Nov 16, 2012
    Ok, dus naast mogelijk de lus op de radio, lijkt er toch ook iets niet in orde te zijn met het kofferbakslot.

    Ik heb zoals beloofd nog even het schema van het alarm gechecked.
    De alarm lus- draad van de radio is volgens het schema zwart/ oranje ( BK/OG ) en zit op pin 5 van connector C443, dit is een van de connectoren die achter in de radio gaan ( let op dat je zeer waarschijnlijk met de niet- originele radio een verloop stekker hebt, je moet de connector hebben waar de verloop op zit ). Deze draad loopt vanaf pin 5 direct naar de GEM. LET OP: volgens het schema zit er op exact dezelfde connector ook een oranje/ zwarte draad ( OG/ BK ), welke niets met het alarm te maken heeft. De hoofdkleur van de draad die je moet hebben is dus zwart en niet oranje!
     
  14. #55 jr2002, Nov 19, 2012
    Last edited by a moderator: Nov 19, 2012
    He michiel,

    Die draad komt inderdaad direct van de radio connector af.
    Deze draai is inderdaad niet aangesloten op de radio die er nu inzit en ook de radio die er inzat toen ik hem overnam. Zit op de orginele ford radio steker een verloop label naar zo'n iso kabel en de zwart/oranje draad die jij bedoelt op pin 5 is niet doorgezet.

    Als ik de draad meet met een multimeter komt er dacht ik 7.2 volt uit.
    Heb al gezocht op het internet maar kan dus nergens iets vinden of je deze draad aan aarde moet leggen of +12 volt..

    Iemand die dit weet..

    Wat ik wel raar vindt is dat als dit het probleem zou zijn dat het alarm die niet iedere keer afgaat. De draad zwart/oranje zit nl nergens aan dan aan de GEM natuurlijk.
    Je zou dus verwachten dat als deze draad niet is aangesloten het alarm constant zou moeten afgaan en dat is dus niet het geval.

    Kofferbak schakelaar:
    Heb de stekker eraf gehaald en daarna ging het alarm ook weer willekeurig af.

    Heb nu gelukkig de toeter eraf gehaald zodat de buurt weer kan slapen..
     
  15. De draad op de radio zal op massa moeten worden aangesloten, op 12v aansluiten geeft vuurwerk:)
     
  16. Dan zijn we vroeg dit jaar ....:-)
    Okee thx, gaan we dat proberen aan massa dan ... Wie weet lost dat de problemen toch op.
    Wie niet probeert..
     
  17. Hier de opmerking over de bewuste draad;)
     
  18. #59 jr2002, Nov 19, 2012
    Last edited by a moderator: Nov 19, 2012
    Ja had ik gezien alleen wist ik toen niet welke draad hij het over had... lol..
    En ja had dan van massa kunnen weten snik snik..
     
  19. Ik ben benieuwd of je hem nu eindelijk stil krijgt....ok...stil is ie al ( stekker uit de sirene ), maar als ie nou ook nog es stopt met discotheekje spelen zou helemaal mooi zijn ;)
     

Share This Page