Problemen auto alarm ... spoed..

Discussion in 'Electronica' started by jr2002, Nov 12, 2012.

  1. Maar als hij de auto op slot doet terwijl hij in de auto zit, zou het als de doublelock geactiveerd is niet mogelijk moeten zijn de deuren van binnen open te doen.
     
  2. Klopt helemaal. De double-lock is er juist om te voorkomen dat je middels de hendel aan de binnenkant de deuren alsnog van het slot kunt krijgen...;)
     
  3. Ik ken het van de Mondeo van mn pa, die heeft het er ook op zitten.

    Ik zat namelijk even te denken aan de opmerking
    Dat zou dus niet mogelijk zijn als de doublelock geactiveerd was.
     
  4. #24 Michiel35, Nov 12, 2012
    Last edited by a moderator: Nov 12, 2012
    Mijn FoFo 1 fase 2 ( ook het model waar we het hier over hebben als ik TS goed begrijp ) met afstandsbediening knippert 1 keer als je hem met de ab op slot doet. Mijn CV en ab gaan via de GEM, er zit dus geen aftermarket CV set in. Er zit ook geen alarm in.
    Ik neem aan dat de uitvoeringen met alarm dus 1 keer knipperen bij op slot doen en nogmaals bij activeren van double-lock ( en evt. het alarm ). Overigens knippert mijn auto weer als je nog een keer ( of meerdere keren ) op "op slot" drukt, ondanks dat mijn auto geen double-lock systeem heeft. Het is dus niet gezegd dat je double-lock hebt als hij knippert wanneer je een tweede keer op "op slot" drukt...Je zal hem nogmaals moeten horen vergrendelen bij een tweede keer drukken wil je dit zeker weten.


     
  5. #25 Michiel35, Nov 12, 2012
    Last edited by a moderator: Nov 12, 2012
    Zo, jij bent scherp hedenavond zeg! :D
    Toch een gevalletje "niet helemaal lekkere GEM"?
    Als het alarm alleen zou moeten activeren met double-lock erop....Of hoeft double-lock niet standaard aanwezig te zijn bij een origineel alarm?

     
  6. #26 dutchguy, Nov 12, 2012
    Last edited by a moderator: Nov 12, 2012
    Double lock is een voorwaarde om alarm te hebben.
    Er zit verschil in 'knippergedrag' tussen een normale gem en een met alarm.
    Het is dus niet per definitie dat 1x sluiten (geen doublelock) ook 1x knipperen is.
    Dit kan nog weer verschillen tussen jaartallen en revisie van de gem module.

    hmm die opmerking van Robert is inderdaad scherp.
    dat zou betekenen dat de gem module een beetje gaar is.
     
  7. Ja, want kennelijk kon TS de deuren van binnenuit openen met het alarm geactiveerd, dus het lijkt erop dat de GEM de double-lock niet activeert. Het alarm ging immers af.... Dat ie niet op double-lock gaat zou een oorzaak kunnen zijn van de valse alarmen die TS continu om zn oren krijgt. Alles wijst dus steeds meer naar de GEM module ( of de stekkers...). Wellicht voor je tot vervanging van de GEM overgaat, eerst eens kijken of je de stekkers goed schoon kunt maken en eventueel inspuiten met contactspray. Wellicht zijn de stekkers hier en daar wat gecorrodeerd en veroorzaakt dit slecht contact waardoor de sloten en het alarm zich nu zo gedragen. Let wel heel goed op dat je de stekkers weer op de juiste plaats terug zet! Ik zou ze dus 1 voor 1 verwijderen, schoonmaken en weer terugplaatsen. Kan je daar de fout niet mee in gaan.
     
  8. Maar dan moet wel eerst zeker zijn dat de doublelock niet (lekker) werkt. Dus even in de auto gaan zitten, doublelock aan en dan kijken wat er gebeurd.
    Misschien even een boek mee, blijf je er een half uur in zitten;)
     
  9. #29 jr2002, Nov 13, 2012
    Last edited by a moderator: Nov 13, 2012
    Heren helemaal top allemaal. Fanastisch dat jullie allemaal zo mee denken..
    Heb helaas niet kunnen lezen gisteravond omdat ik waar ik dan ben geen internet heb.

    Als ik de deuren op slot doet met de afstandsbediening gaat bij mij alleen de binnenverlichting uit en gaan de richtingaanwijzers niet knipperen. Doe ik de deuren weer open met de afstandsbediening dan gaat de binnenverlichting branden en knipperen de richtingaanwijzers niet.
    Net weer even in de auto gezeten toen ik de deuren met de afstandsbediening op slot heb gedaan. 1 x drukken dus. halve minuut gewacht toen kon ik de deuren gewoon open doen zonder alarm.
    Daarna weer getest door langer dan 5 minuten in de auto te blijven zitten. 1 x met afstands bediening deuren op slot gedaan.
    Alarm gaat niet af zou je wel verwachten als de ultrasoon sensoren zouden werken.
    Deuren open gedaan en inderdaad alarm gaat af. Lijkt er dus op dat doublelock niet werkt.
    Maar wat voor type focus heb ik volgens jullie een fase1 type 2 ?? of fase 1 type 1 ?? Focus is een 1.8 16v GHIA uit 2002
    Hoe kan ik daar achter komen ??
    Hoe kan ik uitvinden of ik een af fabriek alarm heb of after market. Ik denk nl het eerste.
    Alarm is er later niet ingezet maar zat er al in..
     
  10. #30 rfknol, Nov 13, 2012
    Last edited by a moderator: Nov 13, 2012
    Je hebt een Focus 1 fase 2, onder andere te herkennen aan dat de knipperlichten in de koplampen zitten ipv de bumper.
    Doublelock activeer je door 2x achter elkaar op sluiten te drukken.
    Ik bedenk me nu ook dat de knipperlichten wel moeten knipperen bij op slot gaan, als teken dat alle deuren dicht zitten. Aangezien je alarm af gaat op het moment dat je een deur open doet, zou het me niks verbazen als 1 van de deuren (of deursloten) problemen levert.
    Misschien gaat hij ook wel af als je m op slot doet en dan eens aan de deuren trekt?
     
  11. Dank goeie tip, ga ik vanavond ff uitproberen.
    Heeft inderdaad doublelock functie als ik 2 x deur sluit achter elkaar via AB.
    Gaat inderdaad niet knipperen als de deuren dicht gaan..
     
  12. #32 Michiel35, Nov 13, 2012
    Last edited by a moderator: Nov 13, 2012
    Hmm...als hij niet knippert bij op 1x op ( dus double-lock nog niet geactiveerd ) slot doen is dat een teken dat niet alle deuren goed dicht zitten...Althans, dat is bij mijn focus zo en het lijkt me sterk dat dit bij jouw auto anders is als de CV met ab origineel is.
    Dit systeem checkt ook de kofferdeksel, dus deze even in je controle of alles goed dicht zit meenemen. Als alle deuren goed dicht zitten, dan kan er een probleem in een van de deurcontacten zitten ( ook weer goed voer voor een vals alarm ).

    Bij onderstaande ga ik er vanuit dat het alarm dezelfde deurcontacten gebruikt als de binnenverlichting/ controle gesloten deuren. Heb zelf geen alarm in mijn auto en weet dus niet zeker of dit zo is...

    Redelijk makkelijk te checken door als je de auto van het slot gedaan hebt en dus de interieurverlichting brandt, het contact aan te zetten. De interieurverlichting gaat dan uit. Dan 1 voor 1 de deuren ( en de kofferdeksel ) openen en kijken of bij openen de verlichting gaat branden en bij sluiten van diezelfde deur de verlichting ook weer uit gaat. Deze procedure dus per deur uitvoeren. Vergeet de kofferdeksel niet! Bij openen kofferdeksel moet de verlichting in de kofferbak gaan branden en weer uit gaan als je hem dicht doet ( even de achterbank naar voren klappen om dit te kunnen checken ).

    Blijft ie bij een deur branden ( of gaat ie niet eens aan...), dan is het contact van die deur waarschijnlijk hemelen.
     
  13. #33 jr2002, Nov 13, 2012
    Last edited by a moderator: Nov 13, 2012
    Super bedankt weer.
    Ga ik straks direct mee aan de slag.
    Als ik er niet uitkom misschien toch een gem zien te krijgen zonder alarm.
    Weet trouwens niet of je in de GEM het alarm sofware matig kan uitschakelen,
    weet jij dat zo ??
    Wordt er gek van als s'nachts wat vaak het geval is alarm afgaat.
    Rare is dat hij het dus niet alrijd doet. vnamorgen auto op werk gezet en nog steeds
    geen alarm af gegaan. Echt een raar en vaag probleem.
    Kan zijn als ik zo thuis komt dat hij zijn dat het alarm zo maar ineens 5 minuten na sluiten van de deuren afgaat.
     
  14. #34 jr2002, Nov 13, 2012
    Last edited by a moderator: Nov 13, 2012
    Heb de schakelaars in de deuren gecontroleerd en in de kofferbak deze werken allemaal goed. Binnenverlichting gaat netjes aan en uit bij open en sluiten.
    Heb de stijlen los gehad en daar zitten inderdaad utrasoon sensoren in.
    Echter deze werken niet. Zijn wel aangesloten. Heb dit gechecked door de deuren op slot te doen en dan in de auto te blijven zitten. Alarm gaat dan alleen af als ik een portier open doe. Kan het zijn dat je de ultrasoon sensoren in de GEM kunt uitzetten ?

    Ik heb trouwens een GEM Module type 1S7T 15K600LA.
    Als ik dan in het schema van deze module kijk zouden als ik de deuren met de afstandsbediening open of sluit de richtingaanwijzer lichten moeten knipperen.
    Dat gebeurt dus niet. Zou kunnen zijn dat je dat ook in de GEM module kunt uitzetten.
    Heb de GEM module even bekeken of er misschien corrosie op de connectoren zit. Was niet het geval zag er allemaal netjes schoon uit.
    Ook geen sporen van eventuele lekkage gevonden.

    Ik begin steeds meer te geloven dat de GEM module rot is.
    Vooral omdat hij sommige functies dus niet meer lijkt te doen.

    Wie heeft er nog tips ??
     
  15. #35 Michiel35, Nov 13, 2012
    Last edited by a moderator: Nov 13, 2012
    Ok, de deurcontacten zijn dus goed. Ik ga er even van uit dat het alarm van dezelfde deurcontacten gebruik maakt als de verlichting ( lijkt me sterk dat dat niet zo is, maar je weet maar nooit...iemand die dit weet? ).

    Ik blijf het wel raar vinden dat hij dus niet knippert bij het sluiten. Bij mij is het zelfs zo dat als ik de auto met de ab op slot doe, met nog een achterdeur ( voordeuren kunnen niet op slot als ze open zijn ), of de kofferdeksel open, hij dus op slot gaat maar nog niet knippert. Dit doet hij pas als je de deur die nog open was sluit ( wel een heel mooi systeem, want met een blik op een knipperlicht zie je het in 1 klap als er nog een deur niet goed dicht is :) ).

    Dan blijft wat het niet knipperen betreft volgens mij het volgende open:

    -deurcontacten voor alarm/ controle gesloten deuren is een ander contact dan die van de verlichting ( bijvoorbeeld een contact in de deursloten ). Iemand met wat meer kennis van de FoFo 1 fase 2 dan ik een idee hierover?
    - Inderdaad is de knipperfunctie in de GEM uitgeschakeld. Geen idee of dat mogelijk is...( iemand? )
    - Een rotte GEM/ slechte stekkerverbinding ( probeer ook nog eens contactspray in de stekkers te spuiten. Baat het niet, dan schaadt het niet...)...

    - het niet afgaan van het alarm als je in de auto zit bij inschakelen op ultrasoon...is het systeem zo slim dat ie je bij inschakelen "ziet zitten" en je bewegingen dus niet als een reden voor alarm oppakt? Zo te testen door de auto op alarm te zetten met een raam open, dan na een minuut je hand in de auto steken en kijken of ie dan gaat gillen...Probeer dit bij beide ultrasoons, want misschien is er maar 1 defect/ uitgeschakeld. Blijft hij dan nog steeds stil, dan is het vrijwel zeker dat de ultrasoon niet werkt. Ik weet niet of de ultrasoon los uitgeschakeld kan worden( anders nog iemand een idee? ). Wat dan wel een richting geeft aan een mogelijke oorzaak van het probleem. Als de ultrasoon definitief dienst weigert ( ook bij wild bewegen in de auto met het alarm erop ) en het alarm toch af gaat....Dan blijven de deurcontacten over....( of heeft het alarm ook een hellingssensor? )
    - Het alarm lijkt naast het niet knipperen nu het enige issue te zijn ( klopt toch? ). Ik weet niet of je het alarm middels software kunt uitschakelen. Iemand een idee?

    Het lullige is dat je bij het vervangen van de GEM geluk moet hebben dat de vervangende GEM alleen de alarmfunctie mist ten opzichte van de huidige GEM. De GEM stuurt veel electronische speeltjes aan zoals comfortsluiting van de ramen ( wanneer je 4 elektrische ramen hebt ), achterruitverwarming, voorruitverwarming, ruitenwisser interval, richtingaanwijzer etc., en niet iedere GEM ondersteund alle speeltjes of heeft ze geactiveerd staan.... Dat ligt erg aan de aanwezige opties in de auto waar hij uit komt. Aan/ uit zetten van functies kan bij de FoFo 1 1 en 2 volgens mij alleen bij de dealer ( of vergis ik me hierin? ).
    De prijzen die sloperijen rekenen voor een GEM module lopen sterk uiteen....zo had ik laatst bij de vervanging van de GEM in mijn auto ( inleermodus van de ab deed t niet meer ) van de ene sloperij een aanbieding met vanaf prijs van 200 euro en heb ik m uiteindelijk bij een andere sloperij voor 4 tientjes mee kunnen nemen...Bij de dealer zijn ze ook behoorlijk duur. Een nieuwe GEM voor mijn Cool Edition, die niet zoveel accessoires heeft als een Ghia ( de Ghia was destijds de meest luxe uitvoering ), zou al 290 euro gaan kosten, die van een Ghia kan dus flink duurder zijn door de uitgebreidere standaard accessoirelijst...

    Voor het gemak ( en eventuele onkosten die je hebt bij aanschaf van een andere GEM ) dat je met nog even doorzoeken naar de oorzaak van het probleem hebt ten opzichte van problemen met vervangen van de GEM zou ik nog even door zoeken. Hoe vervelend het ook is dat nu de accu los moet om maar te voorkomen dat het alarm af gaat...:? Eens kijken of we antwoord krijgen op de openstaande vragen...
     
  16. Als ik het verhaal zo lees denk ik dat het alarm afgaat omdat hij denkt dat er een deur open gaat.
     
  17. #37 Michiel35, Nov 13, 2012
    Last edited by a moderator: Nov 13, 2012
    Ik denk ook dat de oorzaak in de contacten gezocht moet worden...Alleen is het dus nog de vraag of het alarm/ controle gesloten deuren gebruik maakt van andere contacten dan de verlichting, want die werken prima zoals gecontroleerd door jr2002...

    Schiet me ineens te binnen...Zit er bij de motorruimte ook een schakelaar voor controle van de motorkap?...Die dan ook even checken ;)
    Ik heb net even onder de motorkap van mijn focus gekeken en daar zit geen schakelaar ( hij heeft dan ook geen alarm ). Hij knippert ook gewoon bij op slot doen met motorkap open. Wel zit er op het slot een pen die sterk op een schakelaar lijkt, maar deze is niet in te drukken ( is dus geen schakelaar ), trap dus bij het checken niet in dit valletje ;) Is diezelfde pen bij jou wel in te drukken... of zit er ergens een schakelaartje/ loopt er bedrading naar het motorkapslot? Kijk of er bedrading op aangesloten is en maak dit eens goed schoon. Wellicht ook even met een multimeter de schakelaar doorpiepen. Zo pontificaal achter de grille is een evt. aanwezige schakelaar natuurlijk wel erg snel vuil....
     
  18. #38 Michiel35, Nov 13, 2012
    Last edited by a moderator: Nov 13, 2012
    Nog es even wat geprobeerd met mijn focusje...;)
    Het lijkt erop dat de verlichting/ controle gesloten deuren ( en ws. dus ook het alarm ) met 1 en dezelfde schakelaar per deur gaat. Op zich ook niet zo heel gek, want de binnenverlichting is ook een taakje van de GEM en laat die bij de Ghia van jr2002 nou ook het alarm doen...

    Bij zowel een voor/ als achterdeur het volgende geprobeerd:

    -half dicht ( op de "windhaak" zeg maar ). Interieurverlichting blijft branden en geen knipper bij op slot doen ( op de "windhaak" wil de voordeur gewoon op slot ).
    - verder dichtduwen resulteert in tegelijkertijd dovende binnenverlichting en knipper ter bevestiging dat de deur goed dicht is....

    Motorkapschakelaar...die zit er vast bij een alarm...
     
  19. #39 Michiel35, Nov 13, 2012
    Last edited by a moderator: Nov 13, 2012
    Ja, daar is die hagenees nog ff hoor...;)
    Onderstaande quote...het idee van double-lock is dat de deur niet van binnenuit te openen is wanneer deze is geactiveerd. Je geeft aan dat als je in de auto zit, dan het alarm activeert ( en dus als we dutchguy moeten geloven de double- lock een voorwaarde is voor een origineel alarm en bij inschakelen alarm ook geactiveerd moet zijn ) en dan de deur open doet ( ??? ;) ) het alarm af gaat...

    even onbedoeld toch wat toevoegen aan de verwarring....Toch een aftermarket alarm? Er zijn er zat die je zodanig kunt installeren/ instellen dat ie in/ uitschakelt bij het activeren van de centrale vergrendeling, al dan niet met originele ford afstandsbediening...Overigens werkt ook een aftermarket alarm met deur/kofferbak/motorkapschakelaars en is de kans goed aanwezig dat bij de installatie ervan gebruik is gemaakt van bestaande schakelaars. Het troubleshoot verhaal met controleren van e.e.a. blijft gewoon van toepassing ;)


     
  20. #40 dutchguy, Nov 13, 2012
    Last edited by a moderator: Nov 13, 2012
    Als de lichten niet knipperen bij het activeren van de doublelock betekent dat er een contact niet goed is (of dat er gewoon iets open staat)
    Het betreffen de 4 deurcontacten, kofferbak, motorkap en radio contact.
    Als er dus een aftermarket radio in zit, dan werkt zonder modificatie je alarm niet meer (en knipperen je lichten dus ook niet)
    Bij mijn focus doet het alarm helemaal niets (zowel ultrasoon als deurcontacten) als je hem slechts normaal op slot zet.

    Er zit een testfunctie op een cv en gem module om de contacten te testen.
    Die wordt geactiveerd door een deurcontact enkele malen snel in te drukken totdat er een geluidje klinkt.
    Dan kan je stuk voor stuk de contacten testen, telkens klinkt er dan een geluidje.
    Helemaal precies weet ik het niet meer, misschien is er iemand anders op het forum die het wel zo weet?
     

Share This Page