1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.0i 16V 145pk onregelmatig stationair

Discussie in 'Performance' gestart door aslomp, 4 aug 2011.

  1. Hallo

    Mijn focus loopt erg onregelmatig stationair.
    Elke seconde zakt het toerental zo'n 150 toeren.
    Ook als ik 55km/h in de 4de rijdt (1800 toeren) dan voel ik een lichte stotterring.

    Als ik de motor onbelast naar zo'n 2200 toeren breng schudt de motor wat.

    Ik heb de bougies zon 3000 km geleden vervangen en zien er allemaal mooi koffie bruin uit.
    Verder rijdt hij prima, trekt goed, start direct en het gemiddeld verbruik ligt rond de 1:13.
    Naar Parijs en weer terug had ik zelfs 1:14.

    Nu ga ik nog het gasklephuis reinigen en misschien de EGR klep dichten.
    Weet iemand of dit kan bij dit type?

    Kan ik ook dat zwarte dekseltje los halen op het gasklephuis?
    Bij mijn Smart kan dat wel en daarvan heb ik de sleepcontacten gereinigd.

    Hoe zit het met kleppenstellen?

    Ik ben bij de dealer geweest en die zegt dat het niet hoeft en dat onregelmatige lopen zou door alle milieu afstellingen komen :think:.

    Heeft iemand nog andere suggesties? Ik heb de boel dan toch uit elkaar.
    De auto heeft nu 160000 km op de teller.
     
  2. Gasklep is makkelijk te reinigen. Zorg wel dat de accu los is.

    Het zwarte deksel van je gasklephuis (bij de stekker aansluiting) zou ik niet los halen. Toen in mijn gasklephuis verving voor de grotere versie, heb ik hier al naar gekeken.

    Klepspeling controle bij benzine auto's is elke 160.000 km, dus dit kun je alvast laten doen.

    Als je je gasklephuis los haalt, kijk dan ook meteen naar de staat van je luchtfilter.
     
  3. De mijne is net voor de 100.000 km beurt geweest. Ik heb bij stationair draaien
    een kleine schommeling van toeren, wat ik daarvoor ook al had. Vind het opzich niet storend, tijdens het rijden merk ik niks.
     
  4. #4 aslomp, 4 aug 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 aug 2011
    Bedankt voor de reacties.

    Het luchtfilter is ook zo'n 3000 km geleden vervangen door een K&N inleg filter, dus die zal goed moeten zijn.
    De toeren schommeling vind ik vrij groot, en ook omdat het erger is geworden.
    In het begin was het enkel een keer een hikje. Binnenkort gaan we op vakantie naar Frankrijk en dan vind ik het wel zo fijn dat alles goed is.

    Hebben jullie bij onbelast 2100-2300 toeren ook wat geschud van de motor.
    En kan dit verschijnsel door de klepspeling komen, ik hoor geen getik.

    Trouwens vreemd dat de dealer zegt dat kleppen stellen niet hoeft.
    Ik denk dat ik maar een andere dealer/garage moet zoeken.

    Ik heb trouwens geen luchtmassameter terwijl die bij partsbase wel vermeld staat.
     
  5. Bedankt.

    The double overhead cams are driven by a silent chain drive, actuating the valves via mechanical tappets.
    Unlike previous-generation Ford engines, the tappets are precision-fit during assembly and require no
    shimming.

    Ik heb vandaag de gasklep gereinigd. Wat een dikke zwarte laag zat erin.
    Nu weer mooi schoon.
    Toch schommelde het toerental wat.
    Ik heb mij niet gewaagd aan de EGR klep.
    Er ging een slang van de koelvloeistof naar toe en er kwam geen weer uit.
    Ik was bang dat wanneer ik het los zou halen er vloeistof uit zou stromen.

    Zu zit er een plastic stelschroef aan de gasklep die heb ik naar binnen gedraaid waardoor het stationair toerental iets omhoog ging en nu wel stabiel is. Als ik hem weer in de oude stand terug zette ging hij weer schommelen.
    Ik starte de auto zonder de luchtslang aan de gasklep te hebben en zag dat de klep steeds een beetje open en dicht ging. Ik heb de klep een beetje tegengehouden en hij ging goed lopen.:dance:
    Ik denk dat de stelschroef de minimale opening van de klep bepaald.

    Ik ga zo even testrijden om te kijken of alles goed blijft.
    Ik kreeg daarstraks een motorlampje in het dashboard.
    Dat kwam waarschijnlijk omdat ik de stekker van de EGR klep las heb gehaald terwijl hij aanstond.
    Gelukkig heb ik zelf een ODBII uitlees stekker.
    Die heb ik in het TDCi tijdperk gekocht, want ik bleef maar naar de dealer rijden.
     
  6. stelschroefje?? ik zal eens kijken, want die van ons schommeld ook heel iets,
    alleen dan wel met grote tussenpozen, dus niet elke seconden.
    Gasklephuis is al gereinigd (zie how to Fo II), die van oons staat nu bijna op
    de 163.000km en tikt niet, dus dat gaat ook goed, idd ook net nieuwe bougies
    en een K&N inlegfilter, en net terug van zo'n 400 km rijden met de sleurhut,
    ook hadden we een dubbele dosis Forté injectiereinger erin gedaan en E98
    getankt....
    Het resultaat was dat we op de terugweg zo'n 1:9 gereden hebben bij 95 km/h
    op de cruisecontrol, zonder sleurhut op de 100km/h wegen gebruikt hij nu
    + 1:14, dus motorisch zit het wel goed...als het dan met het stelschroefje is
    op te lossen...dan ben ik klaar:thumbs:
     
  7. Vandaag van Emmen naar Pieterburen gereden veel 100km/h, stukje snelweg en bochtige landweggetjes: Gemiddeld gebruik over 200km 6,7l/100km.:D
    Niet slecht dacht ik zo.
    Het motorlampje is niet meer gaan branden. Lag dus aan mijn eigen gepruts.

    Dexter wil jij voor mij eens proberen wat er gebeurt als je het toerental in stilstand eens laat oplopen van 2100-2400 toeren?
    Bij mij gaat de motor dan wat schudden en dat voel je door de auto heen.
    Ik heb nog steeds wel bij 55 in 4e versnelling (1800 rpm) dan lijkt het of hij elke 2 a 3 seconden een slag overslaat. Hij hikt wat.

    Stationair loopt hij nu mooi glad.
    Heeft iemand nog ervaring met de egr klep op deze motor.
    Kan deze afgesloten worden en hoe?
     
  8. Dat had ik al eens getest, bij mijn oude 1.6i 2005 Fo I Fa II deed hij dit zo
    rond de 2200 tpm, dan schommelde hij heel iets (100 tpm).
    Dit dus ook gelijk getest toen we de huidige 2.0i hadden, deze doet dit ook
    exact hetzelfde, zelfs de 2.5 V6 Mondeo van mijn pa doet dit heel iets, maar
    dan bij een lagere toerental 1800tpm.
    Echter is er bij die van ons niets aan de hand in zijn 4e versnelling bij 50/55/60
    km/h, alleen stationair schommeld hij bij half warm, alleen dat kon nog wel eens
    ergens anders liggen.
    Uit accellerreren vanaf de 60 km/h in zijn 3 doet hij vloeiend tot iig 130 km/h:mrgreen:
     
  9. Dus dan kan ik dat verhaal van 2200 rpm zo laten.
    Alleen dat hikje bij 1800 rpm.
    Dit deed hij bij de vorige bougies ook.
    Misschien haal ik wel even een bobine en dan een voor een uitwisselen.
     
  10. Heb je de elektrodeafstand van je bougies goed?? kan ook het verschil geven;)
     
  11. Controleer / Vervang de bougiekabels / verdelerkap-Rotor
     
  12. Ik heb van NGK de "ITR 6 F-13" gehaald daarvan is de electrode afstand 1,3mm.
    Ik heb daar verder niet naar gekeken.
    De originele bougies die er in zaten: FoMoCo TR6AP-13.

    Ook omdat ze nu mooi koffie bruin zijn verdenk ik de bougies niet, maar ja je weet nooit.

    Verdelerkap/rotor/bougiekabels zitten er niet op.
    De bobines zitten direct op de bougies.

    Misschien de onstekingsmodule. Ik weet niet hoe je dat moet testen.
     
  13. Beide bougies van NGK zijn goed. Ford monteerde bij de lancering van de Focus II de ITR6F13 (iridium) en later de TR6AP13 (platinum). Iridium is beter dan platinum, maar platinum gaat langer mee en is wat goedkoper.

    Ook :ford: let op de centen
     
  14. Ik zat gisteren nog wat te zoeken in Ford ETIS/IDS en zag daar wel een onderwerp kleppenstellen voor de Duratec HE.
    Er stond geen interval bij.
     
  15. Dat is echt anno 1990:schater:
    bij de oudere Focussen zit iig nog bougiekabels en een losse bobine, bij deze
    2.0i zitten er per cilinder direct een bobine gemonteerd op de bougies.

    Nu ik er zo verder over nadenk, zit er wel speciale vet in je bobine's?? bij die
    van mij zit daar dus een wittege vet in tegen het doorslaan/overslaan van de
    vonk.
    De elektrode afstand van 1.3mm is gewoon goed, koffiebruine bougies is toch
    niet helemaal 100%, het is namenlijk geen 2-takt met mengsmering, maar een
    4-takt zonder olie in de benzine (als het goed is:mrgreen: )
    dus horen de bougies lichtgrijs te zijn.
    Wat ik wel bij die van mij constateerde, is dat ondanks dat hij dealer onderhouden
    was, toch belachelijk veel vervuiling had, dus ik ben begonnen met toevoegingen
    in de benzine om alles eens goed te reinigen, hierdoor kwam ik er achter dat
    de tankkleppen in de vulhals vrij lastig te omzeilen is, dus zullen ze wel nooit
    iets toegevoegd hebben om de boel te reinigen, dit dus maal 160.000km....
    dan kan je zelf wel bedenken hoe het eruit ziet.
    Ik heb zelf een keer een koprevisie gedaan van een Cinquecento met maar 80.000km
    op de teller, maar die kleppen waren goor...niet normaal, echt een koeklaag
    op de kleppen.....;)
     

  16. Bedoel je het ford-easyfuel systeem? als je dit hebt, heb je als het goed is een speciaal buisje erbij gehad.
    heb je dit niet, gewoon een trechter erin en met een dunne/lange schroevendraaier het klepje open duwen.
    dan kan je het middeltje er zo in gooien en loopt het vanzelf de tank in:dance:
     
  17. @Aslomp, er is een PCM update aanwezig voor de 2.0 motoren i.v.m. slecht stationair lopen en af en toe inhouden van de motor. Misschien dat deze update zal helpen voor jou probleem...
     
  18. Nee, geen buisje, althans, niet gevonden, maar je moet dus de onderste
    2 nokjes indrukken tegelijk met de bovenste, dan pas kan je de eerste klep open
    duwen, de 2e zit niet geborgd...is gewoon een K-constructie, doe mij maar een
    dop:nocheer:
    Dacht dus ook de vorige keer dat ik er was na het openen van het 1e klepje,
    liep mooi alles uit de overloop zo de schuur in...stinkt best wel
     
  19. [​IMG]

    Bij dit systeem hoort een speciale buis voor het geval de tank leeg raakt en er geen vulpistool aanwezig is om te kunnen tanken.

    en die ziet er zo uit
    [​IMG]

    en hier zijn dan 2 uitvoeringen van, diesel en benzine ofwel dik en dun..
    zou ik toch maar eens achteraangaan, voor het geval je onverhoopt toch zonder brandstof komt te staan!

    Maar die keus is aan jezelf uiteraard;)
     

Deel Deze Pagina