1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

onderhoud focus St 225

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Lennard.1, 22 feb 2012.

  1. Voor de RS305/500 wordt 0W-40 motorolie gebruikt. Misschien nu ook voor de ST225?
     
  2. #42 Kludrex, 31 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jan 2013
    Volgens mij niet... ik neem altijd mijn eigen 0W-40 mee.

    Edit: kreeg gisteren een uitdraai mee van wat ze gaan doen, en daar staan voor zover ik kan zien geen vijfcilinder-specifieke handelingen op. Beurt is zo'n 75 euro duurder en volgens mij gaat er officieel dezelfde 5W-30 olie in als bij andere Foci...
     
  3. Dat bedoel ik. Lees zo nu en dan iets over 'speciale' olie, terwijl ik uit de documentatie haal dat het gewoon 5w30 moet zijn.

    Ook ken ik mensen uit de Volvo scene, die tegenwoordig de ford 5w30 gebruiken omdat deze van hogere kwaliteit is dan de door Volvo voorgeschreven olie.
     
  4. Voor de onderhoudsprijzen in NL schieten me maar twee woorden te binnen, nl. pure oplichterij.
    De prijs voor de 20000 km beurt is 413 euro, terwijl ik destijds 200 euro betaalde. Aangezien de meeste ST/RS al lang die beurt gehad hebben is deze prijs echter meer van theoretische waarde zodat het prijsverschil met de overige beurten niet te veel uit de pas loopt.
    Nu naar het prijsverschil met de 'gewone' Focus, dat bedraagt in dit geval 152 euro. Ik kom op hoogstens 50 euro, te weten 2 liter olie (5W30 in beide gevallen), wat meer arbeidstijd voor de controle (intercooler, slangen) en natuurlijk de inzet van een gekwalificeerde (lees: duurdere) monteur (want niet iedereen mag aan een ST/RS sleutelen). De resterende 100 euro zal wel een premium-toeslag zijn.

    In juni moet/mag mijn ST voor de 140000 km beurt, in principe een standaard kleine onderhoudsbeurt met alleen een oliewissel (vergelijkbaar met de 20000 beurt). Daar zou ik dus in NL ook 413 euro voor mogen aftikken, dacht het niet.
    Als het meezit ben ik met eigen olie (natuurlijk betere 0W40) zo'n 200 euro minder kwijt hier vlak over de grens. Makkelijk verdiend, het enige wat ik dan niet heb is Ford Assistance (maar geldt volgens mij ook maar voor voertuigen tot 7 jaar oud).
    Vorig jaar nog de complete remmerij laten vervangen (materiaal zelf aangeleverd), minstens 250 euro gespaard en dan ook nog keramische blokken.
    Dus voor diegene die in de buurt van Duitsland wonen (Belgie weet ik niet), zou ik het toch eens in overweging nemen.
     
  5. Toch weer de vraag waarom 0w40 dan 'betere' olie is?
    Terwijl 5w30 door zowel ford als Volvo wordt aangeraden
     
  6. Op de controlelijsten voor de Focus II RS in Ford Etis staat:

    Engine Refill engine oil - SAE 0W40 (WSS-M2C937-A)
     
  7. #47 Johoo_NL, 31 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jan 2013
    Voor de RS is speciale olie voor geschreven. Hier op het forum heb ik precies omschreven welke Castrol 0w40 dat is. Zit nu op mijn phone te typen dus kan het even niet opzoeken. Voor de ST is er geen speciale olie omschreven.
     
  8. #48 petar, 31 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jan 2013
    Misschien was de Ford Assistance Gold in het verleden beperkt op km/leeftijd, maar volgens de Algemene Voorwaarden is dit niet meer het geval:

    Indien het voorgeschreven Ford Onderhoud volgens het voor uw Ford geldende schema wordt uitgevoerd door een Ford Erkend Reparateur (FER), dan behoudt uw Ford voertuig, ongeacht kilometrage of leeftijd, het recht op Ford Assistance Gold.

    Als ik de olie + filters zelf vervang en nog de ANWB abonnement moet betalen voor 2 personen, dan is het voor ons niet echt goedkoper (wij rijden geen ST) en heb ik geen recht op carrosserie garantie (die ik al een paar keer moest gebruiken).
     
  9. Van Castrol wordt deze gebruikt: Castrol EDGE 0W-40 A3/B4
     
  10. De 5W30 van Ford is gebaseerd op ACEA A1 norm, een norm die geen hoge eisen stelt aan een motorolie.
    Verder schrijft volgens mij Volvo nu 0W30 voor, gebaseerd op de A3 norm.

    Voor motoren met hoge vermogens (en dus temperaturen) kun je beter een 0W40 olie (A3 of A5 norm) nemen, waar de smeerfilm minder kans heeft om af te breken (o.m. door de hogere HTHS-waarde van de olie) bij langdurige/hoge belasting.
    Dat Ford bij de RS deze olie voorschrijft heeft te maken met het opblazen van 2 testmotoren die dus de 5W30 olie hadden. Aangezien ik een getunede ST heb leek het me raadzaam om ook een betere olie te nemen.
     
  11. #51 dutchguy, 1 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 feb 2013
    Prima, dat lijkt een goed onderbouwd antwoord (daar was ik naar op zoek ;) ).

    Maarrrrr....... Ford WSS-M2C-913C olie (ook wel Ford 5w30 genoemd) voldoet tegenwoordig aan de ACEA A5/B5 norm. Dat er vaak ook bij staat dat hij ook aan de ACEA A1 norm voldoet heeft te maken met de 'backward-compatibliteit' voor oudere Fordjes waar de 913B voorgeschreven was.

    De tijd dat deze olie 'slechts' voldeed aan de ACEA A1/B1 norm is sinds 2006/2007? voorbij; toen was de specificatie WSS-M2C-913B. Dit was echt een wat goedkopere en kwalitatief mindere olie. Vaak was deze zelfs half-synthetisch....

    De meeste 0w40 olie heeft een ACEA A3/B3 specificatie, deze is lager van kwaliteit dan de 913C olie.

    Dus...... wat is kwaliteit? :mrgreen:
    Het enige wat dus kan zijn is dat de dikte van de olie van belang is.
    Een dikkere olie zoals de 0w40 zal een net iets hogere oliedruk opleveren, misschien heeft deze motor daar belang bij? :shrug:

    De redenering dat het voor de RS is voorgeschreven en dus ook 'maar' goed is voor een getunede ST gaat er bij mij ook niet zomaar in. Het RS blok is wel dusdanig aangepast om hogere temperaturen aan te kunnen; denk oa aan gewijzigde oliekanalen, koelwaterkanalen, gesmede zuigers en verstevigde nokkenassen .
    Juist de wijziging in de oliekanalen is misschien wel de reden dat er dikkere olie in kan en moet

    Wederom... er bestaat dus een reeele kans dat die 0w40 ACEA A3 helemaal niet goed is voor je ST blok.....

    Wat betreft de advisering van volvo wat betreft olie. Dat is bij mijn weten nog steeds 5w30 ACEA A3. Ook de oliefabrikanten zoals Castrol en Eurol geven aan dat er 5w30 ACEA A3 in moet.
    Zoals ik al eerder aangaf; de volvo scene stapt over op de Ford 5w30 olie, omdat deze aan de hogere ACEA A5 standaard voldoet en dus van hogere kwaliteit is dan Volvo adviseerd. Bijkomend is ook dat de Ford olie voordeliger in te kopen is.

    Wat betreft ACEA specificaties: van 2012 kan je hier vinden: http://www.acea.be/images/uploads/files/2012_ACEA_Oil_Sequences.pdf
     
  12. Ok, weer wat bijgeleerd.

    Denk echter dat er geen schadelijke gevolgen zijn door gebruik van 0W40 olie in m'n ST. Er rijden nl. al jarenlang hele volksstammen in vooral Duitsland en de UK probleemloos rond met die olie.
    Verder zal het eventuele nadeel van een iets hogere oliedruk bij hogere belasting (bij normaal gebruik is de druk in principe hetzelfde) niet opwegen tegen het voordeel van een betere en in extreme gevallen aanwezige smeerfilm.
    Mijn redenatie is gewoon als volgt, als Ford destijds een olie met de A1-norm goedkeurt voor een ST, zal een olie met de A3-norm (in mijn geval Mobil 1 New Life) toch zeker geen schade veroorzaken. En de iets hogere oliedruk in bepaalde omstandigheden zal een ST-blok toch zeker kunnen uithouden, het is tenslotte Zweedse kwaliteit.
    En als het niet zo is, dan heb ik pech gehad.
     
  13. Goede Feedback ;)

    Dan blijf ik dus bij mijn 5W30 :P

    Ik ben géén specialist in olie, dus ik zou ook denken dat de 0w40 beter zou zijn.
    Omwille van smering, hitte, enz

    Maar jij haalt aan waarom het misschien zelfs "minder" goed zou zijn :P

    Dus neem ik 5w30, zoals altijd

    Vreemd dat een "betere" olie, minder goed voor het blok kan zijn.

    Dat oude wagens beter 10w40 hadden, wist ik.

    ps:

    Indien je bv 1 x of enkele malen met 0W40 hebt gereden, kan het dan kwaad om terug met 5w30 te rijden?
     
  14. ***meterstanden focus st***

    Wat zijn de ideale meterstanden van de ST?

    1)
    a==>Om sportief te beginnen rijden mag de OLITEMPERATUUR
    niet vòòr hij op "90°" staat

    Dat is net voor het midden van de teller.

    Dit duur +/- 12min

    Best nog iets langer wachten om de "gek" uit te hangen :lol:

    b==>Tot hoever is die meter al gegaan bij extreem rijden?

    Bij mij NIET hoger als 110°

    Een vriend van mij met een ST van 300Pk is al tot in het rood gegaan bij CIRCUITRIJDEN :shock:

    Hij rijd wel 0w40 ;)
    Speelt dit mee?

    c==> In de zware winter duurt het wel héél lang voor die olie warm is.
    Ik bedoel dan ook bij bv 30min 40km/u rijden en van die toestanden ;)
    m.a.w. bij sneeuw, etc

    2)
    a==> Turbodruk ST op ORIGINELE VERSIE = 0,6Bar en 0,9BAR overdruk.

    b==> Bij de Dreamscience ST's gaat de druk tot 1,3 BAR :rock:
    Ik kan het bewijzen via een mailtje van "Jared" van DS.

    (de Visuele Teller van de ST gaat slechts tot 1,2)

    c==> De Turbodruk van andere Tuners ken ik niet.
    Bij mijn chipping gaat hij op de teller tot het maximum.
    1,2bar.

    Bij mijn chipping blijft hij "langer" op 1,2bar als bij DS.

    DS gaat héél pijlsnel, máár minder lang op 1,2Bar bij mapping DSCi.

    3)
    Wat is de beste OLIEDRUK??
    Daar ken ik niets van :P
     
  15. Dat is moeilijk te zeggen; ik denk wel dat het mogelijk is dat er enige invloed is.
    Een hogere oliedruk dankzij dikkere olie betekent dat er minder flow is en hoe minder flow hoe minder koeling.
    Tevens is dikke vloeistof (en dus ook dikke olie) moeilijker af te koelen dan een dunne vloeistof.

    De beste oliedruk is eveneens lastig... je turbo is het meest gevoelig voor oliedruk, maar ook het blok heeft een minimale olieflow om zonder schade te functioneren.
    Dit soort gegevens zijn niet algemeen bekend en weet vaak alleen de fabrikant.
    De oliedrukmeter op een sportauto is waarschijnlijk meer een indicatie dat er iets mis zou kunnen zijn; al voordat het oliedruklampje zou kunnen gaan branden.
    Je weet zeg maar wat normaal gedrag is; als er een afwijking is, dan heb je je waarschuwing ;)
     
  16. Mijne is ook over de helft heen geweest qua temperatuur, langere tijd 220+ rijden in Duitsland heeft de :st: blijkbaar last van.
    Ik denk als mensen circuit gaan rijden, of vaak hogere snelheden rijden een :rs: oliekoeler een aanbeveling is.
     
  17. In de praktijk wel al ondervonden als je nadien even rustiger rijdt of laat "nadraaien", de turbotem wel terug zakt.

    Good 2 know dat het dus kan gebeuren dat hij even in het rood "mag" gaan.

    110° is mijn max van de turbo
     
  18. Zoals gelezen is het enkel de fabrikant weet wat de ideale OLIEDRUK is.

    Maar kan er iemand een tip geven, bv dat hij niet lager mag als...
    enz

    bv de oliedruk staat beter "hoog" als "laag"

    ik heb er geen benul van ^_^

    Ik heb al gezien dat de oliedruk bv ook kan veranderen tijdens het rijden,
     
  19. Mij werd ook geadviseerd om na tuning 0W-40 te gebruiken. Dat heb ik dus gedaan en binnenkort gaat voor de derde keer de olie hieronder er in.

    http://castrol-edge.nl/oils/0w-40

    Voldoet aan of overtreft de specificaties van de sector

    SAE 0W-40,
    ACEA C2, C3, API SM/CF,
    BMW Longlife-04,
    MB-Approval 229.31/ 229.51,
    Porsche A40.

    Maar... wat is precies het verschil met de olie hieronder die in de RS gaat. Is deze wat specs betreft beter of slechter? C2/C3 > A3/B4?

    http://castrol-edge.nl/oils/0w-40-a3/b4

    Voldoet aan of overtreft de specificaties van de sector

    SAE 0W-40,
    ACEA A3/B3, A3/B4, API SM/CF
    VW 502 00/ 505 00
    BMW Longlife-01
    MB-Approval 229.3/ 229.5
    Porsche A40
    Meets Ford WSS -M2C937-A
    PSA Approval B71 2296.
     
  20. #60 little viper, 4 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 feb 2013
    1)
    Zoals gelezen hier is er blijkbaar geen BENZINEFILTER op de ST mk2.

    De "vuile benzine" wordt opgevangen door een ZEEFJE???

    Dient dit dan niet gereinigd te worden ofzo???

    2)
    a ==>
    Waarom zijn die bougies van de RS beter?Is dat bewezen, merkt iemand een verschil dat je effectief "betere ionsteking" hebt?
    Voel je dat?b==> wat is het prijsverschil?Thanks ;-)
     

Deel Deze Pagina