1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

onderhoud focus St 225

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Lennard.1, 22 feb 2012.

  1. hee People,
    het is zover moet mijn autotje voor het eerst een beurt gaan geven.
    na wat navraag te hebben gedaan komt de 100.000 beurt op bijna €400,- en straks de grote beurt op exact €591,- mits er niks mis mee is.
    wie o god wie kan me helpen uitleggen waar of bij wie dit goedkoper kan.
    of zijn jullie allemaal ideale doe het zevers:p?
    deed het altijd zelf bij mijn oudere auto's maar dat waren non-turbo's en ivm geen ervaring hier mee wil ik het liever laten doen.

    Groetjes Lennard en alvast bedankt!!
     
  2. Lennard,

    wat houd je tegen, turbo motor is niet anders dan een atmosferische qua onderhoud hoor, gewoon olie aftappen, oliefilter vervangen en nadien de voorgeschreven olie terug bijvullen. verder bij groot onderhoud luchtfilter , interieurfilter en benzinefilter vervangen en bougies is beetje vijswerk ivm alle plastic kappen bovenop de motor en vijf aparte bobines die losmoeten, echter goed zelf te doen.
    Heb vorige week hier thuis een koppakking van een Focus RS vervangen, is quasi zelfde motor dan die van de ST en was best te doen. ik heb wel een erg uitgerustte werkplaats met hefbrug en alles op en aan.

    gReetS
     
  3. hee ja thnx dat valt inderdaad nog wel mee alleen weet ik dus niet of er slijtpunten aan een turbo zijn cq leidingen die je in de gaten moet houden etc etc.
    ook bij andere topics gekeken waar je advies kreeg offerte aanvragen op fordonderhoud.nl of zo iets, het scheelt al welgeteld 53 euro op doe 591 euro voor grote en ook de advies prijskaart ford onderhoud al uitgeprint en daar staat op dat het 496,63 moet kosten of zijn die donkere cijfers de prijs (591) maja erg duur dus daarom vermoed ik het toch zelf te gaan doen.
    toch bedankt voor je tip man mocht ik er echt niet uitkomen pb ik je wel!!
    Greets
    lennard
     
  4. Die prijs van 591 Euro is incl. BTW en heeft onder andere bougies en luchtfilter. Deze worden om de 60.000 km of 3 jaar vervangen. Prijs zie je ook bij 120.000 en 180.000 km.

    Stel dat je zelf de bougies en luchtfilter al hebt vervangen, dan worden de kosten voor deze onderdelen op de factuur in mindering gebracht.
     
  5. thnx zal het zeker aankaarten want bij 100.000 beurt hoeven ze geen luchtfilteraanpassingen en bougie aanpassingen te doen?
     
  6. Hangt er vanaf. De interval voor bougies en luchtfilter is of 3 jaar of 60.000 km en dan wat als eerst komt.

    Luchtfilter kun je vervangen door een vervangingsfilter van bijv. Green of K&N of voor een openluchtfilter gaan. Voordeel is dat je het zelf kunt schoonmaken en het hergebruik.
     
  7. Heb net een offerte van de dealer gehad voor de 60K grote beurt waarbij ik zelf de olie en bougies meeneem. Het luchtfilter hoeft ook niet vervangen te worden ivm een K&N inlegfilter. Het te betalen bedrag wordt dan 220 euro, wat best wel ok is. De olie koop ik zelf voor 80 euro (6 liter), de RS bougies kosten me zo'n 60 euro en met het luchtfilter zal ik wel zo'n 15 euro uitsparen.

    Bij elkaar is het dan 375 euro, wat aanzienlijk minder is dan de 591 euro die Ford er voor vraagt. Waarom dat zoveel scheelt, weet ik niet. Hoorde wel van ze dat de ST boegies 22 euro per stuk kosten, maar dan scheelt het nog aanzienlijk.

    Ik heb ze net voor de zekerheid gemaild om een bevestiging, misschien hebben ze wel een foutje gemaakt ;).
     
  8. #9 dimelot, 7 mrt 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mrt 2012
    Ik heb een grote beurt en APK op 12 maart en ik zou eerst naar ardea noord gaan. Bij Ardea kost een grote beurt 591 inclusief bougies. Nu lever ik zelf de RS-bougies aan die ik bij pumabuild heb gekocht voor 66 eur ipv 110 bij Ardea. Ik heb ook een inlegfilter van K&N, dus die hoeft ook niet vervangen te worden. Deze 2 items gaan eraf en dat zou 145 EUR schelen.

    Maar ik ging van de week naar een Bovag garage en had een goed vertrouwen over gehouden aan die garage. Een grote beurt incl APK zou daar 250 eur kosten excl bougies.

    Dus ik belde Ardea om de afspraak af te zeggen en zei waarom. Toen zei die medewerker de voordelen van Ardea o.a. Ford Assistance en de dealer stempel. Die vind ik wel belangrijk, maar een verschil van 200 EUR vind ik ook belangrijk.. Toen zei de Ardea medewerker dat hij een korting kon geven. En daar heeft bruintje wel oren naar. Dus hij vertelde mij dat de beurt voor 315 EUR gedaan kan worden. En dat verschil vind ik niet zo erg.

    Wat ik eigenlijk wil zeggen je kan natuurlijk altijd om korting vragen, want nee heb je en ja kan je krijgen...

    Succes
     
  9. Ik heb nog geen antwoord gehad op mijn mail maar zoals het er nu naar uitziet gaat de complete grote beurt bij Ardea Sliedrecht dus 375 euro kosten. Dit dus met betere olie en met betere RS bougies. Verder worden alle handelingen gedaan die gedaan moeten worden ga ik van uit. Dit zou met Ford olie, ST bougies en Ford luchtfilter 591 euro moeten kosten... dat scheelt 216 euro!

    Het is altijd lekker om 216 euro in je zak te steken, maar vind het wel heel veel schelen. Zelfs als je die dure bougies er nog vanaf haalt kom je nog op zo'n 160 euro duurder uit... bizar. Ze werken met vaste prijzen maar dan kan er opeens ruim 200 euro vanaf. Toch raar... maar mij hoor je niet klagen. Als ze de beurt maar compleet uitvoeren ;).

    Om korting heb ik overigens niet expliciet gevraagd. Vaste prijzen... weet je wel ;).
     
  10. Ik zit er aan te denken ook de remvloeistof te laten vervangen bij de aankomende beurt. Nou, hoor ik dat DOT 5.1 remvloeistof goed is voor lekker remmen. Waar kan ik dit kopen en waar moet ik op letten? Ik zie enorme prijsverschillen van wel 5 euro to 60 euro per liter.

    Is dit wat?
    http://www.olietekoop.nl/motorolie/product/148

    Daar koop ik ook m'n olie, dan bestel ik die gewoon mee. Scheelt weer bezorgkosten. Staat wel bij dat het voor motor(fiets)en is. Maakt dat uit?
     
  11. DOT5.1 heefgt eigenlijk alleen nut als de remmen goed heet worden. Bv op trackdays. De DOT 5.1 kan beter tegen de hitte.

    Het nadeel is wel dat het jaarlijks vernieuwd moet worden. Trekt sneller vocht aan.

    Je kan het kopen bij Wouter (sponsor op het forum) en als je die van AP racing pakt heb je goed spul voor een leuke prijs.
     
  12. je kan het goedkoop willen hebben en goed willen hebben
    verschil tussen universeel en dealer is niet groot tegenwoordig
    echter de gebruikte materialen zijn niet orgineel

    heb van de mijne laatst grote beurt gedaan
    en kwam uit op totaal iets van 110euro
    en alles orgineel alleen knfilte schoongemaakt

    bij dealer weten ze waar ze moeten naar kijken bij zo'n auto en ze stoppen de beste olie die fabrikant aanbeveelt erin
    universeel denkt zelf olie is olie
    of er nu 5w40 of 5w30 maakt ze niet uit
    beide zijn olie de onderdelen zijn veel goedkoper
    en nu het grootste verschil
    universeel vraagt 40ex per uur
    dealer vraag 75ex per uur
    maar wat je wel moet weten is universeel rekend 3uur en dealer 2uur
    gemiddeld zit het tussen de 110a120% wat je bij dealer meer betaalt qua uur
    dankzij uurtarief verschil kom je iets goedkoper uit

    1 ding nog
    anwb heeft keer een auto bij universeel en bij de dealer laten nakijken
    bijde kwamen met allle gebreken naar voren (klachten werden opgelost)
    echter universeel was zelfs hier iets duurder dan de dealer
    qua beurt was het iets goedkoper maar de extra's lagen anders
    dit heb ik een keer gehoort maar wat en hoe weet ik niet meer

    ben zelf monteur bij een dealer en als je ziet hoe een universeel bedrijf storing zoekt aan auto is heel erg
     
  13. Thanks ;) track days ga ik niet doen, maar hoorde dat het over het algemeen beter remt... Ik kijk nog even wat ik doe, hoeft niet perse met de beurt en kan ook een keer tussendoor.

    Wie is Wouter? :oops:
     
  14. Bedankt ;) maar als je het specifiek over mijn geval hebt, is er niet echt sprake van universeel of dealer. De vaste prijs van de Ford dealer is voor een 60K beurt voor een ST 591 euro. Dezelfde beurt bij dezelfde dealer is als ik mijn eigen olie en bougies meeneem 375 euro, inclusief de kosten voor de olie en bougies. Scheelt ruim 200 euro, bizar toch?

    Wat jij zegt over universeel en dealer ben ik het wel mee eens. Bij de Ford dealer weten ze toch waar ze naar moeten kijken wat betreft zwakke punten van bepaalde modellen bijvoorbeeld. Dat is voor een universele garage gewoon niet te doen om van ieder merk/model genoeg ervaring/informatie te hebben. Ze komen er misschien wel uit, maar het duurt wat langer ;). Overigens hangt alles ook van de monteur af. Een ervaren monteur maakt een hoop goed natuurlijk...
     
  15. Voor een betere remdruk kun je dan beter investeren in RVS leidingen.

    http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=18417 = Wouter
     
  16. Inderdaad, ik zou er gewoon super dot 4 in laten doen.
     
  17. Meen je dat nou scheelt dat ff dik 200 euro ? Da's echt belachelijk! Als je dat doorrekent in arbeidsuren om het verschil te verklaren is dat dus 3 uur arbeid ....ongelofelijk !
    Wel even de vraag, wat voor olie & bougies laat je dan zetten ,wel volgens Ford spec ,maar dan zelf inkopen ?
    Zoja dan zeker de moeite waard ! :cheer:
     
  18. Zeker belachelijk, maar mij hoor je niet klagen :-). Toevallig krijgt ie morgen een beurt... met Denso Iridium IKH22 plugs en Castrol Sport 0W40 olie. Heb ook een Dimple magnetische olieplug gekocht om eventuele fijne metaaldeeltjes in het carter op te vangen...
     
  19. Goed bezig ga ik volgend jaar ook maar eens doen !
     

Deel Deze Pagina