Vanochtend de opvolger van onze rode Focus uit 2005 opgehaald in Woerden: een Kuga PHEV Titanium uit 2020! Ben er persoonlijk erg mee in mijn nopjes! Mooie blauwe kleur met chromen raamranden, ik vind 'm daardoor wat sjieks krijgen. Ben niet zo van de zwarte raamranden, maar ieder zijn ding natuurlijk. Weliswaar bijna 200.000 leasekilometers gelopen in drie jaar, maar de Kuga ziet er nog aardig uit. Her en der wat sporen van gebruik, maar dat gaat er bij ons met een gezin met twee kinderen en activiteiten buitenshuis niet minder op worden. The first cut is the deepest, hebben we dat maar vast gehad! Verder zijn we erg blij met de trekhaak (vermoedelijk afneembaar, nog niet naar gekeken) en het panoramadak. Hoewel het weer echt ruk is, doet het lichter aan in de auto! Moet natuurlijk mezelf nog verdiepen in alle settings van Sync en überhaupt een update doen, maar dat staat voor vanavond of morgen op het programma. Maiden trip bestond uit het ophalen van een laadkabel en rubberen vloermatten bij forumgenoot Dircos1980. De Kuga hangt inmiddels al aan de laadpaal aan het eind van de straat en de matten liggen er ook al in. Ben er blij mee nu in de herfst! Voor- en na op onderstaande foto: Verder nog wat andere spullies aangeschaft: een witten kentekenplaat voor de fietsendrager, een dop voor op de trekhaak, een adapter naar 7-polig en een adapter voor eurostekker naar UK-stekker. Er zit gek genoeg een UK stopcontact achterin onze Kuga (auto is origineel NL), maar met een adapter kun je daar prima een laptop aan hangen. Ideaal voor zakentrips of vakanties! Niet dat ik die veel heb, ik sta voor de klas. Maar het gaat om het idee. Rubberen mattenset voor voorzijde zijn onderweg, evenals een tas voor de laadkabel. Verder nog even nieuwe ruitenwissers bestellen, die dingen piepen als een hok kuikens. En dakdragers staan ook nog op het menu. En verder? Tsja, er valt verdrietig weinig te knutselen aan deze wagen. Misschien de achterklep nog elektrisch op een dag, maar verder kan de Kuga praktisch alles wat we willen - op het zetten van cappuccino na. Dat is dus het grote nadeel van een jonge auto... zó saai qua knutselen. Het is ook nooit goed.
Een omvormer achterin zitten ? voor de laadkabels heb ik 2 tassen gehaald bij de wit schijndel, maar die liggen bij meer camping winkels voor het opslaan van kabels voor de caravan. Passen ze mooi in bv de ,haba verlengsnoer tas,
@paul vingerhoets : wat bedoel je met een omvormer achterin? Van 12 volt naar iets anders? Wist niet dat die optie bestond, vandaar. De 230 volt lader zal vooral in de garage liggen. Hooguit op vakantie/weekendjes weg gaat hij mee, voor het geval dat. De type 2 lader moet wel standaard achterin liggen, ik vind een tas dan wel zo handig. Maar die is dus onderweg.
Je hebt het over een UK stekker achterin vandaar, ik heb achterin wel een 12v aansluiting zitten daar past in ieder geval de aansluiting van de noodcompressor in om banden te kunnen oppompen.
Gefeliciteerd! En inderdaad: welkom bij de Kuga club! Veel rijplezier. Heb je de mogelijkheid om zelf thuis te laden?
Ah, nou snap ik 'm. Het UK stopcontact zit aan het einde van de middentunnel, dus voor de achterpassagiers. Geen idee waarom Ford het op deze manier heeft gedaan. Verder heb ik drie punten voor 12 volt: in dashboard, in vak onder armsteun en in kofferbak. Ik kom op dat punt dus weinig tekort, voorlopig. Tijdens kamperen is er altijd wel een 12 volt punt vrij om een compressortje op aan te sluiten, en er kan zelfs een koelkastje op 12 volt achterin! Vooral de handmatige achterklep zou ik graag elektrisch zien. Maar dat schijnt aardig wat voeten in de aarde te hebben. Dus of dat er van komt...?
Nog niet: onze garage gaan we met familie uitruimen en herstellen tot autoparkeerplek. Laden kan dan sowieso via stopcontact, maar een wallbox gaat er uiteindelijk echt wel komen. Misschien doe ik dat nog wel zelf, we hebben in de garage een hulpmeterkast.
Ik heb het destijds uitgezocht voor mijn Focus MK4, maar heb er vanaf gezien. De kosten gingen richting de 600-800 euro voor een originele retrofit.
Mooie auto! Hoeveel km doen jullie per jaar? 3 jaar oud met al 200000km is best pittig. Stel dat je 30.000 per jaar gaat rijden, gaat het best hard met de kilometers.
Ik ga op mijn gemakje kijken. Wie weet wat ik nog tegenkom aan originele onderdelen, of aftermarket setjes. Overigens kan ik ook leven met een handmatige klep. Het is meer de kers op de taart...
Wij rijden inderdaad 25.000-30.000 per jaar. Dat is dus best een gokje, maar alles valt en staat met goed onderhoud. Onze vorige auto, een Focus uit 2005, had 90.000 km in 18 jaar gereden. Onderhoud werd alleen gedaan als de eigenaresse er weer eens zin in had, en dan is het net zo goed een gok. Een maat van me had ook ooit een auto met weinig km's gekocht, maar daarmee ging van alles mis toen hij die auto intensief ging gebruiken. De Kuga komt uit de lease en heeft keurig volgens de intervallen onderhoud door de dealer gehad (aantoonbaar). Voor nu hebben we een kleine beurt laten doen bij aflevering door de handelaar, maar vóór halverwege februari is de Kuga weer aan de beurt voor de volgende onderhoudsbeurt volgens Ford intervallen. Voorlopig blijft hij bij Ford in onderhoud, over een paar jaar zien we wel verder. Wat ons betreft rijden we de Kuga op totdat hij tot op de draad versleten is! Maar bij ons weet je 't nooit, haha
Even contact opnemen met de dealer waar hij het laatste in onderhoud is geweest ivm openstaande serviceacties. Zou een slang en een clip kunnen zijn, die komen de laatste tijd vaak voorbij in het magazijn. Is wel belangrijk voor je garantie. En niet te vergeten: bij onderhoud bij de officiële dealer heb je ook Ford-Assistance. Hulp bij pech in Europa.
O, is die elektrische achterklep niet standaard voor de hybride ? ? ik heb op de achterkant van de middentunnel een 12v aansluiting (dezelfde als voorin) en een usb-c aansluiting eronder