1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Modules uitlezen en instellingen aanpassen met een ELM327 interface.

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door JW, 15 apr 2012.

  1. Ik ga vast een heel vaak gestelde vraag stellen nu: maar ik zou graag autolock willen en de kofferbak verlichting mee aan willen hebben met die voorin de auto.

    Iemand in Noord-Holland die dat voor mij aan kan zetten? Ik heb een 1.6 16V Wagon Champion uit 2006.
     
  2. Autolocking kan probleemloos op jouw auto geactiveerd worden.


    Als je de verlichting in de kofferruimte tegelijkertijd aan wil hebben met de voorste binnenverlichting(en) zal de bedrading moeten worden aangepast. Om dit te realiseren moeten er draden tussen de voorste binnenverlichting en de kofferruimte verlichting worden getrokken. Dit is niet een instelling die je aan kan passen.
     
  3. Dan laat ik de verlichting gewoon voor wat het is.

    Autolock zou echt fijn zijn. Is er iemand die dat voor me wilt doen?
     
  4. Grappig..ik wilde het juist uit hebben. Vond het bloed irritant dat ik twee keer aan de klink moest trekken om de deur te openen als ik wilde uitstappen. Evenals het twee keer ontgrendelen om alle deuren van het slot te krijgen en niet alleen de bestuurderskant. Alles meteen uitgezet. Net als de pieper van de gordels trouwens. .

    Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk
     
  5. Hoezo twee keer aan de hendel trekken?
    Bij autolock heb ik daar nooit last van gehad zowel bij de 2.2 als de 3.1.
    Misschien double lock geactiveerd?
     
  6. Bij Autolocking hoef je inderdaad niet 2 keer aan de hendel te trekken.

    Zelfs bij auto's die voorzien zijn van Double Locking hoeft dit niet. Hierbij schakelt de Autolocking functie de normale vergrendeling in en niet de dubbele vergrendeling.
     
  7. #1507 Milan, 19 okt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 okt 2016
    Sinds kort heb ik een Focus ST uit 2008. Ik heb dit topic met veel interesse gelezen en ben vandaag eens begonnen om de auto uit te proberen te lezen met een ELM327 module.
    Dit lukte in eerste instantie helemaal niet omdat ik niet in het programma kon komen.
    Achteraf bleek dat ik de baudrate handmatig in moest stellen op 38400 om toegang te krijgen.

    Echter nu zit ik wel in het programma maar bij alle uitleesopdrachten krijg ik de volgende foutmelding.

    [​IMG]
    Ik heb met een ander simpel programma... volgens mij ScanTool ofzo.... geprobeerd en daarmee kan ik wel verbinding maken met de auto.
    Wat doe ik fout met het ELMConfig programma??
     
  8. Grote kans dat je een ELM327 interface (kloon) hebt welke niet volledig compatible is met de originele ELM327 specificaties. Ik heb dit al diverse keren eerder meegemaakt.

    Zo'n 75% van de goedkope ELM327 interfaces die momenteel wordt aangeboden is voorzien van goedkopere alternatieve componenten die niet 100% compatible zijn met het origineel. Hierdoor werkt de communicatie met standaard eenvoudige diagnose software vaak wel gewoon maar is de interface niet geschikt voor de merkspecifieke meer geavanceerde software zoals bijvoorbeeld ELMconfig, FoCCCus of Forscan.
     
  9. Oke en dit is niet aan te passen?

    Volgens mij heb ik namelijk een identieke aan die wat jj gebruikt hebt. Althans sticker enz zijn hetzelfde
     
  10. Was overigens met €19,95 nou ook niet bepaald een heel goedkope interface....
     
  11. Uiterlijk zien alle Chinese ELM327 interfaces er vrijwel identiek uit. Technisch gezien kunnen er echter enorme verschillen zijn. Aan de buitenkant is dus niet te herkennen om welke soort interface het gaat.

    Persoonlijk gebruik ik alleen interfaces met een FTDI chipset. Mijn ervaring is dat deze verreweg het betrouwbaarste zijn en verreweg de meeste kans op succes hebben.
     
  12. Ik heb het ding niet uit China, maar gewoon via een nederlandse webshop
     
  13. Die ze waarschijnlijk in China koopt!
     
  14. Dat zegt helemaal niets. 99% van alle ELM327 interfaces die worden aangeboden zijn afkomstig van Chinese fabrikanten.

    Verreweg de meeste interfaces die op dit moment worden aangeboden zijn klonen die niet eens een originele ELM chip (PIC18F2480) bevatten (feitelijk is de benaming ELM327 dus niet eens correct).

    Oorspronkelijk waren de veelal Chinese klonen van de originele ELM327 technisch gezien nog identiek aan het origineel. Deze interfaces zijn 100% compatible en zullen dan ook werken met alle software die specifiek voor de ELM327 interface is ontwikkeld. De prijzen voor deze interfaces lagen destijds ook stukken hoger als nu. Ik heb zelf 5 jaar geleden ruim €50,- betaald en dat was toendertijd al relatief goedkoop.

    De laatste jaren zijn de interfaces stukken goedkoper geworden. Om de interfaces nog goedkoper te kunnen produceren zijn verschillende fabrikanten gebruik gaan maken van alternatieve, goedkopere componenten. Deze interfaces zijn feitelijk niet meer 100% compatible met de ELM327 interface (al worden ze wel zo genoemd). Deze interfaces ondersteunen niet alle commando's die het origineel wel ondersteund. Dit zijn nou net de commando's die benodigd zijn voor de geavanceerdere merkspecifieke software.


    Mijn ervaring is dat verreweg de meeste interfaces die op dit moment worden aangeboden niet geschikt zijn voor het gebruik in combinatie met ELMconfig, FoCCCus of Forscan. Ik heb onlangs nog 4 verschillende interfaces besteld en achteraf bleek geen van allen geschikt te zijn.



    Om te bepalen of de interface die je hebt wel of niet zal gaan werken is het van belang om te weten om welk type interface het gaat. Dit is mede te bepalen door te controleren op welke chipset de interface is gebaseerd. Dit is vaak aan de benaming van de drivers te achterhalen. Daarnaast is de Baudrate van belang. De betere interfaces kunnen probleemloos worden ingesteld op een Baudrate van 500.000 Kbps. Zowel ELMconfig als FoCCCus hebben de mogelijkheid om automatisch de maximaal ondersteunde Baudrate te testen en selecteren.
     
  15. Hebben jullie misschien een linkje naar een interface waarvan met zekerheid gezegd kan worden dat deze wel juist is dan?
     
  16. Dank je. Begrijp ik uit de schakelaar die hier op zit dat deze ook niet omgebouwd hoeft te worden?
     
  17. Milan,
    Ik heb ook z'n goedkope chinese module gekocht en uiteindelijk aan de praat gekregen.
    Probeer eens de stappen in #1089
     
  18. Ik heb degene die ik hd al teruggestuurd en een andere gekocht maar bedankt voor de tip.

    Even een andere vraag... kan ik via ELMconfig ook het waarschiwingslanpje voor de motor resetten aangezien ik verwacht dat dit straks wel aan zal gaan als ik mijn decat eronder heb zitten...

    Groeten,

    Milan
     

Deel Deze Pagina