1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Modules uitlezen en instellingen aanpassen met een ELM327 interface.

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door JW, 15 apr 2012.

  1. #1 JW, 15 apr 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Modules uitlezen en instellingen aanpassen met een ELM327 interface.




    Enige tijd geleden heb ik een vanwege een storing een ELM327 OBD2 interface aangeschaft om de auto uit te kunnen lezen. Nu is er hiervoor veel gratis software te vinden maar met al deze programma's kan je alleen het motormanagement uitlezen. De overige (CANbus) modules die in de auto zitten kan je met deze software niet uitlezen.

    Toen ik afgelopen week wat op Russische Focus forums aan het lezen was ben ik bij toeval wat freeware software tegengekomen die specifiek voor de Focus 2 / C-Max / Kuga is geschreven. Met deze software kan je wel alle modules uit lezen die op het HS CANbus systeem (high speed CANbus) zijn aangesloten. Ook is het met dit programma mogelijk om instellingen te wijzigen in de diverse modules en op deze manier extra functies vrij te schakelen.


    De modules op het HS CANbus systeem zijn:

    BCM = Brake Control Module. (ABS of IVD pomp).
    PCM = Powertrain Control Module (ECU).
    TCM = Transmission Control Module.
    HEC = Hybrid Electronic Cluster (tellerunit).
    EHPAS = Electric Hydraulic Power Assisted Steering.
    HCM = Headlamp Control Module.



    In de Focus 2 zit echter ook nog een 2e CANbus systeem. Dit is het MS CANbus systeem (mid speed CANbus). Op dit systeem zitten ook een aantal modules aangesloten (zoals de GEM module). Het MS CANbus systeem was tot nu toe helemaal niet uit te lezen met een ELM327 interface en de reeds bestaande gratis en betaalde software. Als je echter de ELM327 interface modificeerd d.m.v. een schakelaar kan je met ELMconfig ook het MS CANbus systeem uitlezen en instellingen aanpassen.


    De modules op het MS CANbus systeem zijn:

    GEM = General Electronic Module (de GEM stuurd veel electrische functies aan).
    RCM = Restraints Control Module (gordels airbags en dergelijke).
    EATC = Electronic Automatic Temperature Control. (climate control paneel).
    DDM = Driver Door Module.
    PDM = Passenger Door Module.
    RDDM = Rear Driver Door Module.
    RPDM = Rear Passenger Door Module.
    AHCM = Auxilary Heater Control Module. (standkachel).
    PAM = Parking Assist Module.
    ACU = Audio Control Unit (Radio/Navigatie).
    SRM = Speach Recognition Module (Bluetooth/Voicecontrol module).
    KVM = Keyless Vehicle Module.




    LET OP ALLES WAT HIERONDER STAAT IS VOLLEDIG OP EIGEN RISICO.




    Optie 1 ELM 327 interface aanpassen




    Als je het MS CANbus systeem uit wil lezen en instellingen wil wijzigen moet je de ELM327 interface modificeren.

    Je hebt hiervoor nodig:

    *ELM327 interface.
    *schakelaar 2 polig ON-OFF-ON (of 2 losse enkelpolige schakelaars ON-OFF-ON).
    *Soldeerbout en soldeertin.
    *Isolatiemateriaal (bij voorkeur krimpkous).
    *Stukjes electra draad (6 stukken van ongeveer 30 cm).


    Zelf heb ik dit type interface:

    [​IMG]


    Dit type interface is er in veel verschillende uitvoeringen die vrijwel allemaal afkomstig zijn van diverse (Chinese) fabrikanten. Uiterlijk zien ze er allemaal vrijwel hetzelfde uit maar inwendig kunnen ze nogal verschillen. Zo zijn er verschillende chipsets gebruikt en kan ook de printplaat anders zijn. Hou er dus rekening mee dat als je een ELM327 interface koopt deze inwendig anders kan zijn als degene die ik hier voor de HowTo gebruik.

    Tevens zijn er voor de diverse chipsets verschillende drivers benodigd. In veel gevallen worden de ELM327 interfaces geleverd met oude/verkeerde drivers, ontbreekt de benodigde CD met drivers of is deze beschadigd/onleesbaar. Ik heb inmiddels verschillende drivers bij elkaar verzameld. Deze drivers kan je HIER downloaden.



    Om de interface te modificeren moet je deze openmaken. Je begint met het verwijderen van de sticker aan de voorzijde (waar de LED's onder zitten). Dit gaat het eenvoudigste door de sticker met een fohn te verwarmen. Vervolgens kan je de sticker met de punt van een mes voorzichtig los trekken. Onder de sticker zitten 4 schroeven. Als deze schroeven er uit zijn kan je de behuizing openmaken. Nu kan je de printplaat, de OBD connector en de USB kabel in zijn geheel uit de behuizing halen. De draden van de OBD connector zitten met een stekker op de printplaat. Deze stekker moet je voorzichtig los trekken.

    Nu moet je de bedrading van de OBD connector aanpassen. Origineel is het zo dat de ELM 327 interface alleen het HS CANbus systeem uitleest. De pinnen van het MS CANbus systeem zijn op de OBD connector niet bedraad. De interface leest het HS CANbus systeem uit op pin 6 en pin 14 van de OBD connector. Je moet de draden die op pin 6 en 14 zitten los solderen en goed merken. Deze draden ga je vervolgens verlengen. tot ongeveer 30 cm.

    Op pin 6 en 14 en pin 3 en 11 van de OBD connector ga je nu ook draden van zo'n 30 cm solderen. Bij voorkeur gebruik je hiervoor draden met verschillende kleuren. Zorg er in ieder geval voor dat alles goed gemerkt of opgetekend is. Je hebt nu dus 6 losse draden. Isoleer alle soldeerverbindingen goed. Zelf heb ik dit gedaan met stukjes krimpkous.

    [​IMG]


    Nu maak je voorzichtig een gaatje in de behuizing waar de 6 draden door naar buiten gaan en bouw je alles weer in elkaar. Zelf heb ik de USB kabel verplaatst en in het gat waar deze eerst zat heb ik een kunststof wartel geplaats waar de 6 draden door naar buiten gaan. Je kan er ook voor kiezen om de schakelaar in de behuizing te plaatsen. Echter is hiervoor erg weinig ruimte. Mijn schakelaar was te groot om deze netjes in de behuizing te bouwen dus heb ik er voor gekozen om de schakelaar buiten de behuizing te plaatsen.

    [​IMG]


    Nu sluit je de schakelaar (of schakelaars) aan volgens onderstaand schema.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Je kan nu met de schakelaar kiezen tussen het HS CANbus systeem en het MS CANbus systeem.

    Zelf heb ik een 2 polige ON - OFF - ON schakelaar gebruikt die ik voor €1,95 bij een webshob heb besteld. Ik heb de schakelaar rechtstreeks op de 6 draden gesoldeerd en daarna alles ingepakt met krimpkous en een bescherm mantel om de kabel gemaakt.

    Bij mij ziet de kabel er nu zo uit:

    [​IMG]

    [​IMG]




    Optie 2 Meerdere ELM 327 interfaces gebruiken




    Toen ik deze Howto heb geschreven lag de prijs van een ELM327 interface nog vrij hoog (rond de €40,-). Mede door het enorme aanbod vanuit China is de prijs de laatste tijd sterk gedaald. Hierdoor is het mogelijk om vanaf zo'n €8,- inclusief verzenden (of zelfs nog minder) een ELM327 interface via Ebay.com te kopen. Op verzoek heb ik destijds een aantal met schakelaar gemodificeerde interfaces verkocht. Gezien de hoeveelheid werk die ik hieraan had is dit met de huidige prijzen niet meer interessant.

    Momenteel hanteer ik een andere werkwijze. Als mensen nu een aangepaste interface willen hebben bestel ik simpelweg 2 interfaces. 1 interface blijft zoals hij is en is hiermee te gebruiken voor het HS-CANbus systeem. De ander interface wordt met het bovenstaande schema omgesoldeerd voor het MS-CANbus systeem. Op deze manier heb je voor elk CANbus systeem een aparte interface.

    [​IMG]

    [​IMG]




    Software




    Nu download je de laatste versie van het ELMconfig programma. Zorg ervoor dat alle bestanden in dezelfde map worden geplaatst.

    **Inmiddels ben ik gestopt met het actief bijhouden van deze thread. De links naar de verschillende ELMconfig versies zijn derhalve ook niet meer actief en verwijderd**




    *Vanwege problemen met mijn PC en het verlopen van mijn Rapidshare account heb ik niet alle ELMconfig versies meer. Als gevolg hiervan zijn uit de lijst hierboven dus een aantal oudere versies verdwenen.




    Voor deze HowTo gebruik ik het programma ELMconfig. De programma's ELM-FF2 en FDS werken echter in grote lijnen hetzelfde maar hebben weer andere/minder mogelijkheden en zijn niet verder doorontwikkeld zoals ELMconfig.


    Open de map en start ELMconfig.exe.

    [​IMG]

    Kies voor English en selecteer bij port de COM poort die je ELM327 interface gebruikt om te verbinden met de auto of kies offline om het programma zonder verbinding uit te voeren. Je kan eventueel in apparaatbeheer in het configuratiescherm van je PC zien welke COM poort de ELM327 interface toegewezen heeft gekregen. De COM poort mag niet hoger zijn als 10. Indien nodig moet je het COM poort nummer wijzigen in een waarde onder de 10.

    Klik nu op open port.


    Wanneer er nu een foutmelding verschijnt is het nodig om het door de makers van ELMconfig ontwikkelde Runtimepack te installeren. Dit Runtimepack kan je HIER downloaden.



    LET OP. VOORDAT JE OOK MAAR IETS IN DE INSTELLINGEN AANPAST MOET JE ALTIJD EEN BACKUP MAKEN VAN DE INSTELLINGEN.


    Je krijgt nu dit scherm te zien.

    [​IMG]


    In dit scherm kan je de standaard OBD2 gegevens zien en fouten weergeven en resetten. Als je nu op de knop Modules klikt kom je in het scherm waar je alle modules kan selecteren. Met een originele ELM 327 interface kan je alleen de HS CANbus modules uitlezen/aanpassen. Met een gemodificeerde interface kan je alles uitlezen/aanpassen. Met de knop rechts bovenin wijzig je bepaalde instellingen om de MS CANbus modules uit te lezen (hiervoor moet de schakelaar op de ELM327 op de MS CAN bus stand staan).

    Hieronder wat afbeeldingen met dingen die je kan aanpassen. In dit geval van de GEM en Restraints Controle Module en Brake Control Module van mijn Focus 2. Welke instellingen je kan wijzigen en of het werkt is afhankelijk van wat er bij jouw auto mogelijk is. Bij de Focus 2 fase 2 is veel meer mogelijk als bij de fase 1.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Leuk detail bij de laatste afbeelding. Je kan het bandenspanningcontrolesysteem (DDS) hier activeren. Jammer genoeg werkt dit niet bij de fase 1. Om dit bij een fase 1 werkend te krijgen moet je een fase 2 tellerunit en BCM (ABS of IVD pomp) plaatsen.



    Hieronder enkele dingen die ik op mijn eigen auto heb uitgeprobeerd en die werken.

    (1) Autolock functie. Hierbij gaan de portieren bij een snelheid boven de 7 km/h automatisch op slot. Om dit werkend te krijgen heb ik eerst de volgende hokjes aangevinkt:

    Autolocking (main configuration parameter).
    Autolocking enabling by customer.
    autolocking with re-autolocking → Deze optie stond bij mij al aangevinkt.

    daarna heb ik de autolocking functie geactiveerd door dezelfde procedure te gebruiken als voor de focus 1 fase 2 (dit is niet bij ieder auto noodzakelijk. Of je de procedure wel of niet hoeft uit te voeren is afhankelijk van het type GEM module/zekeringkast dat is ingebouwd). Deze procedure is:

    Contactslot op stand 2 en daarna de deuren 3 x op slot/open doen.
    Contactslot op stand 0 en daarna de deuren 3 x op slot/open doen.
    Contactslot op stand 2 en daarna de deuren 1 x op slot/open doen. Nu klinkt er een pieptoon.
    Contactslot op stand 0 en daarna de deuren 1 x op slot/open doen. Nu klinkt wederom een pieptoon en is de autolocking functie geactiveerd.


    (2) Wijzigen van de kilometerstand. het is alleen mogelijk om de kilometerstand naar boven te wijzigen. Je kan dus niet de tellerstand terugdraaien. Om dit te testen heb ik de tellerstand 100 meter vooruit gezet. Wanneer de teller op de maximale waarde (van 1.000.000 Miles = ruim 1.600.000 KM) wordt gezet springt deze tijdens het rijden niet meer op 0 KM maar blijft op deze waarde staan. Het is dus niet mogelijk om op deze manier de teller terug te draaien naar een lagere kilometerstand.


    (3) Ik heb op mijn auto nu het momentele brandstofverbruik geactiveerd. Dit wordt normaal niet weergegeven bij de fase 1 tellerunit met groene verlichting. Deze optie had ik eerder niet kunnen vinden in ELMconfig. Na wat uitproberen heb ik Trip Computer - IFE aangevinkt en nu wordt bij mij ook het momentele brandstofverbruik weergegeven.

    [​IMG]




    Firmware update tellerunit




    In de nieuwere versies van ELMconfig (vanaf versie 0.1.2.1b) is het mogelijk om de firmware van de tellerunit te updaten. Deze update is alleen voor de Focus 2 fase 2 teller. Daarnaast is het vanaf versie 0.2.2b mogelijk om de diverse waarschuwings geluiden van de tellerunit uit te lezen en in of uit te schakelen.

    Hou er rekening mee dat het updaten van de firmware en het uitlezen/aanpassen van de waarschuwings geluiden niet geheel zonder risico is. Er zijn enkele gevallen bekend waarbij dit er voor heeft gezorgd dat de tellerunit niet meer werd herkend en onbruikbaar is geworden. Het gevolg is dat de auto dan ook niet meer start omdat de startblokkering grotendeels in de tellerunit is geintegreerd.

    Voor het updaten van de Firmware van de tellerunit heb ik een aparte HowTo gemaakt die verderop in dit topic staat. Deze HowTo kan je HIER vinden.




    Uitlezen/Updaten PCM




    Vanaf ELMconfig versie 0.2.7a is de mogelijkheid beschikbaar gekomen om bij sommige 1.8 en 2.0 Duratec HE motoren de PCM uit te lezen, de firmware en instellingen op te slaan en te wijzigen. Hiermee is het dus ook mogelijk om nieuwe of custom firmware in de PCM te programmeren.


    Vanaf ELMconfig versie 0.2.8a is deze functie uitgebreid. Deze functie is nu werkend op de volgende motor types:

    * 1.4 Duratec (SIM 28 PCM).
    * 1.6 Duratec (SIM 28 PCM).
    * 1.6 Duratec TI-VCT (SIM 29 PCM).
    * 1.8 Duratec HE (ESU 121, ESU 131, ESU411 of ESU418 PCM).
    * 2.0 Duratec HE (ESU 121, ESU 131, ESU411 of ESU418 PCM).


    Vanaf ELMconfig versie 0.2.9 worden ook de volgende motortypes ondersteund:

    * 1.8 Duratorq TDCI (SID 202, SID 206 PCM).
    * 2.0 Duratorq TDCI (SID 206 PCM).

    Bij de 1.8 TDCI moet je echter goed opletten voordat je de PCM firmware gaat updaten. Bij sommige firmwareversies start de auto na het updaten van de firmware niet meer. Dit is een bekend probleem dat na het updaten moet worden opgelost door de PCM en tellerunit opnieuw met elkaar te koppelen (PATS pairing). Dit is zowieso van toepassing bij de volgende firmwareversies:

    * 7M51-12A650-AUD, 7M51-12A650-AUE, 7M51-12A650-AUH, 7M51-12A650-BCB en 7M51-12A650-BCE.

    Om de PCM en tellerunit met elkaar te koppelen (PATS pairing) heb je een diagnosesysteem nodig dat de mogelijkheid heeft om het Ford coded PATS systeem te programmeren. Als je dit niet hebt ben je op de dealer aangewezen.


    Vanaf ELMconfig versie 0.2.11 worden ook de volgende motortypes ondersteund:

    *1.6 Duratorq TDCI (EDC16C34 PCM).
    *1.6 Duratorq TDCI ECOnetic (EDC16C34 PCM).
    *2.5 Duratec ST (ME9.0 PCM)
    *2.5 Duratec (Kuga) (ME9.0 PCM).


    Hou er rekening mee dat sommige motor varianten (zoals de 1.6 TDCI) nooit geleverd zijn in Rusland. Hierdoor kan het zijn dat de makers van ELMconfig niet alles volledig hebben uitgetest voordat de functie aan het programma is toegevoegd.



    Met de firmware update functies heb je de volgende mogelijkheden:

    * Bandenmaat wijzigen/programmeren in de PCM.
    * Cruise Control activeren in de PCM. Zie HIER voor de HowTo.
    * Octaangetal wijzigen/programmeren in de PCM.
    * Backup maken van de PCM instellingen.
    * Backup maken van de PCM firmware.
    * Instellingen wijzigen van de PCM.
    * Firmware updaten van de PCM.
    * Custom firmware in de PCM laden.


    Onthoud wel dat deze firmware update functies zich nog gedeeltelijk in de testfase bevinden en het gebruik dus niet geheel zonder risico's is. Desondanks ziet het er allemaal erg veelbelovend uit. Ik heb zelf inmiddels meerdere malen probleemloos de firmware gewijzigd.

    Voor het updaten is een USB ELM327 interface benodigd met Baudrate van 115.200 of hoger. Mijn ervaring is dat een interface die voorzien is van de FTDI chipset waarbij de Baudrate is ingesteld op 500.000 (dit is niet bij elke ELM327 met FTDI chipset mogelijk) het meest optimaal is. In de Chinese ELM327 interfaces zijn vaak verschillende chipsets gebruikt (FTDI, Profilic of Silicon Labs). Ten opzichte van de andere chipsets heeft de FTDI chipset de meeste kans om te kunnen worden ingesteld op een hogere Baudrate wat benodigd is voor het uitlezen/updaten van de PCM.

    Voor zover ik begrepen heb zijn de andere merken chipsets technisch wel in staat om de PCM te updaten maar kunnen ze bij het uitlezen/backuppen de hoge overdrachtsnelheid van de PCM niet aan waardoor er fouten in de overdracht ontstaan en ELMconfig een foutmelding geeft of in het ergste geval de PCM onbruikbaar wordt. Om dit te voorkomen wordt het updaten bij lagere Baudrates geblokkeerd in de nieuwste versies van ELMconfig.





    Modules uitlezen en instellingen aanpassen buiten het voertuig




    Ik ben er achter gekomen dat het ook prima mogelijk is om modules buiten het voertuig uit te lezen en aan te passen. Dit kan handig zijn om bijvoorbeeld een module uit te lezen zonder dat je deze elke keer in de auto hoeft te bouwen.

    Hiervoor heb je nodig:

    *Een 12 volt DC voeding.
    *Een OBD connector. Ik heb deze uit een sloopauto gehaald.
    *Diverse draden met stekkertjes die op de pinnen van de modules passen. Ik heb hiervoor de draden met pinnen uit een tellerunit connector van een sloopauto gehaald.


    De ELM327 interface functioneerd alleen als deze op een 12 volt voeding is aangesloten. je moet dus een externe 12 volt voeding op de ELM327 aansluiten. Hetzelfde geld voor de module die je wil uitlezen/aanpassen. Ik gebruik hier zelf een omvormer voor die bedoeld is voor een 12 volt koelbox.

    Ik heb een OBD connector uit een sloopauto gehaald. Op deze manier kan ik de benodigde draden eenvoudig op de ELM327 en 12 volt voeding aansluiten. Om de draden op een module aan te sluiten (in mijn geval een tellerunit) gebruik ik losse pinnen met stukjes draad uit een tellerunit connector van een sloopauto. Op deze manier kan ik verschillende soorten modules uitlezen door de draden op de juiste pinnen van de module te schuiven.

    Daarna moet je weten welke pinnen van de module worden gebruikt voor spanning en communicatie van de module. In dit geval is het een (defecte) fase 2 tellerunit en die gebruikt de volgende pinnen.

    12 volt + = pin 4 van teller
    12 volt Ground = pin 6 van teller
    HS CAN - = pin 17 van teller
    HS CAN + = pin 18 van teller


    Deze pinnen moeten worden verbonden met de volgende draden van de OBD connector.

    12 volt + = pin 16 van OBD connector (hier sluit je tevens de + van de voeding op aan).
    12 volt Ground = pin 5 van OBD connector (hier sluit je tevens de - (ground) van de voeding op aan).
    HS CAN - = pin 14 van OBD connector
    HS CAN + = pin 6 van OBD connector

    Als alles correct is aangesloten kan je de teller net als in de auto uitlezen en aanpassen. Er worden alleen bij het weergeven van foutcodes veel fouten weergegeven vanwege het feit dat diverse signalen ontbreken.

    Mijn opstelling ziet er zo uit:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Sow! Das handig!:thumbs:
     
  3. Kan je ook eens kijken of je met deze constructie ook de automatische sluiting van de sloten bij weg rijden can activeren.

    Ik zelf was al bezig met IDS en een VCM, maar de goede versies zijn extreem duur. De wat goedkopere hebben een 50-50 kans dat ze goed werken.
     
  4. Deze optie is al te zien op de screenshots: ( vinkje aan of uit zetten )

    [​IMG]

    Aanvulling: of zou deze functie zijn voor het weer automatisch activeren van de cv als je via de afstandsbediening de auto ontgrendelt en deze niet binnen een bepaalde tijd opent en dat deze dan weer automatisch op slot gaat ??
     
  5. #5 JW, 15 apr 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 apr 2012
    De autolocking optie staat in het rijtje aan de andere kant.


    Ik heb dit bij mijn auto gisteren geprobeerd maar dat werkte niet. Misschien werkt het wel als ik de optie Autolocking Enabling by customer aanvink. Ik heb wel op internet gelezen dat iemand het bij een fase 2 wel werkend heeft gekregen op deze manier. Wat dat betreft heeft de fase 1 niet zo veel mogelijkheden. Bij de fase 2 zijn meer dingen mogelijk.



    Ik heb op internet een reactie gevonden van iemand die met deze software het volgende heeft aangepast bij zijn Focus 2 fase 2.

    In the center speedo information cluster:
    RADIO RDS INFORMATION + CD TRACK INFORMATION ACTIVATED PHONE INCOMING CALL INFORMATION
    VOICE CONTROL BUTTON INFORMATION
    REVERSING SOUND ACTIVATION (turned this back off very annoying)
    GEAR SHIFT CHANGE INDICATOR ( does not seem to work)
    REAL ENGINE TEMPERATURE ( not seen any thing come up)
    WASHER EMPTY BOTTLE WARNING (no wiring on my car)
    FORD ECO MODE (working on my 2010 Mk2.5)

    Gem Module
    Auto door locking at 5mph
    Auto heated window screen at low outside temperature
     
  6. Mischien moet eens een ritje jouw kant op maken ;) om te zien wat er bij mij nog in te stellen is hahaha

    Is wel mooie en leuke info dit in ieder geval...
     
  7. Doen we dit spelen niet op een meeting?
     
  8. #8 JW, 15 apr 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 okt 2012
    Ik heb nog andere software gevonden waar je nog meer mee kan. Hiermee is het zelfs mogelijk om diverse modules te voorzien van nieuwere software. Het enige probleem is dat deze software grotendeels in het russisch is en er ook geen plannen zijn om een engelse versie te maken. Nu wil ik proberen om per screenshot een vertaling te maken zodat deze software ook te gebruiken is. Hier zal echter wel behoorlijk wat tijd in gaan zitten dus dit kan nog wel even duren.
     
  9. Best indrukwekkend wat je evt allemaal zou kunnen wijzigen cq uitproberen, niet verwacht dat je als consument hier gewoon bij kunt komen, al ben ik wel een leek op dit gebied.
     
  10. Mooi om te zien wat je er allemaal mee kan, enig idee of dit ook zou werken op een mondeo mk4?
     
  11. #11 Johoo_NL, 15 apr 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 apr 2012
    Laat eens een foto zien van de elm module die je zelf gefabriceerd hebt aub

    Hier staat overigens de software zonder wachtwoord in de rar.

    http://civil.iffc.ru/ELMConfig/

    en een youtube filmpje.

    http://www.youtube.com/watch?v=Pd5h6Nvfz74

    Bij mij werkt de standaard ODB uitlezen zonder problemen. Nu nog even de module om solderen. Moet ik eerst nog schakelaartjes scoren.
     
  12. Het wachtwoord is FOCUS (dat was ik helemaal vergeten erbij te zetten).
     
  13. Zou zoiets ook voor de telefoon bestaan? En kun je hiermee ook rijdend uitlezen?
     
  14. Knap staaltje uitzoekwerk JW!! En natuurlijk weer mooi dat je dit zo uitgebreid deelt! Misschien dat ik er nog een keertje mee ga stoeien. Ben benieuwd wat je allemaal nog voor elkaar krijgt!
     
  15. Wat deze software doet is het coderen/decoderen van de as-built data uit de desbetreffende modules.
    Vanaf de Focus 1 fase 2 zijn deze parameters programmeerbaar.
    Met de originele Ford apparatuur kan je deze as-built data uitlezen en wegschrijven, maar niet modificeren.

    Wel mooi dat er eindelijk iemand is geweest die deze data kan decoderen en er een leuk stukje software voor schrijft.
     
  16. #16 JW, 15 apr 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 apr 2012
    Dit filmpje kwam ik later nog tegen op YouTube. Hierin wordt uitgelegd wat de mogelijkheden zijn.

    http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Pd5h6Nvfz74



    Ik heb wat foto's aan de startpost toegevoegd zoals mijn ELM327 interface er nu uitziet. Als de schakelaar die ik besteld heb gemonteerd is zal ik nog wat meer foto's maken.
     
  17. #17 JW, 18 apr 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 apr 2012
    Vandaag heb ik weer eens wat geprobeerd en nu heb ik de autolocking functie werkend. Vanaf 7 km/h gaan de deuren automatisch op slot.


    Om dit werkend te krijgen heb ik eerst de volgende hokjes aangevinkt:

    Autolocking (main configuration parameter)
    Autolocking enabling by customer
    Autolocking with re-autolocking

    daarna heb ik de autolocking functie geactiveerd door dezelfde procedure te gebruiken als voor de focus 1 fase 2. Deze procedure is:

    Contactslot op stand 2 en daarna de deuren 3 x op slot/open doen.
    Contactslot op stand 0 en daarna de deuren 3 x op slot/open doen.
    Contactslot op stand 2 en daarna de deuren 1 x op slot/open doen. Nu klinkt er een pieptoon.
    Contactslot op stand 0 en daarna de deuren 1 x op slot/open doen. Nu klinkt wederom een pieptoon en is de autolocking functie geactiveerd.


    Ook zijn vandaag de schakelaars die ik besteld had aangekomen. Ik heb vanmiddag dus de schakelaar er meteen maar aan vast gesoldeerd en een mantel om de kabel gemaakt.

    Mijn ELM 327 interface ziet er nu zo uit:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. autolocking with re-autolocking, houd dat in dat hij ook weer automatisch op slot gaat als je even de deuren, met draaiende motor, open hebt gehad?
     
  19. Ik vermoed van wel. Ik heb dit zelf nog niet geprobeerd. De optie autolocking with re-autolocking stond bij mij al aangevinkt. de andere 2 nog niet.
     
  20. Klopt, had ik ook gezien. Maar ik kan me niet herrineren dat ik ooit een Focus heb gezien dat het ook daadwerkelijk zo werkte. Ik dacht dat wanneer er een deur open is geweest dat hij dan niet weer automatisch op slot ging.

    Deze functie(aanpassing) is trouwens ook niet beschikbaar/zichtbaar in IDS.
     

Deel Deze Pagina