1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Modules uitlezen en instellingen aanpassen met een ELM327 interface.

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door JW, 15 apr 2012.

  1. Laat dat dan graag even weten! Ben inmiddels 3 varianten verder maar geen van allen werken ze goed. Ook chinees spul. Voordeel is dat ik wel steeds netjes mijn geld terug kreeg.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk
     
  2. Ik heb hem vandaag ontvangen. Hij is wel anders dan op het plaatje...
    [​IMG]

    Er zit een FTDI chip op, ik begreep dat dat goed was...
    [​IMG]

    En het is blijkbaar de ELM327 chip versie 1.4:

    [​IMG]

    Let niet op de verbindingsfout, ik was nog niet eens in de buurt van mijn auto. ;)

    Hij verbindt met 500k kbps en de "delay" is goed als ik forscan moet geloven
    [​IMG]

    Maar ik zie dat ik in het verkeerde forumonderdeel zit, ik heb een Focus III. Deze adapter zal vast ook met de Focus II werken, maar de rest van mijn belevenissen zijn denk ik niet relevant voor dit topic. Heb het dus maar in mijn eigen topic geplaatst. ;)
     
  3. Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is van de level 1-2-3 voor een mk2 fase 1 teller?

    En aan tweede vraag, heeft iemand al met forscan een andere teller geplaatst en een pats initialisation gedaan en werkte het ok om de nieuwe (gebruikte ) teller goed te krijgen?

    Ik ga namelijke mijn eigen teller vervangen in mijn mk1 fase 1 1.8 tdci.

    Gr Swagie
     
  4. #1484 JW, 4 jul 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 jul 2016
    Level 1 = teller met klein display zonder boardcomputer.

    Level 2 = teller met klein display met boardcomputer.

    Level 3 = teller met groot (dubbel) display en boardcomputer. Dit type teller is alleen geleverd in combinatie met automatische transmissie of af fabriek navigatie.


    Ik heb de PATS programmeer functies van Forscan weleens getest en op zich werkt dit goed. Je moet er wel rekening mee houden dat je hiervoor wel een goede kwaliteit USB ELM327 interface nodig hebt. Lang niet elke ELM327 interface is hiervoor geschikt. Op dit moment is naar schatting zo'n 75% van de uit China afkomstige ELM327 interfaces hier niet voor geschikt.

    Wanneer je met een niet geschikte ELM327 interface probeert het PATS systeem te programmeren loop je het risico dat de sleutels wel worden verwijderd maar vervolgens niet meer geprogrammeerd kunnen worden. Als dit gebeurt zit je dus met een auto die niet meer start.


    Persoonlijk gebruik ik voor het programmeren van het PATS systeem liever andere systemen zoals bijvoorbeeld FoCom of IDS.
     
  5. Ok JW bedankt voor de info.

    Inmiddels heb ik al mijn level 1 vervangen voor een level 3 en alles werkt naar behoren.

    Ook het pats wissen en programmeren ging perfect met forscan. Blijkbaar heb ik een goede ELM327 besteld ooit.

    Ik moet nu nog alleen een buiten temp sensor plaatsen dan is alles klaar.

    Gr Swagie
     
  6. Wie wil mij helpen de instellingen aan te passen?

    Ik heb begrepen dat het programma alleen op windows draait. Ik heb alleen een MacBook.
    Wil iemand voor mij een de instellingen wijzigen? (hoeft niet gratis)
     
  7. ELMscan en Forscan draaien prima onder een VMware !!!!
    (en anders heb ik nog een prachtige set te koop om te programmeren:cool:)
     
  8. #1488 D D, 25 jul 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 nov 2016
    Hallo,ik volg de draad al van het begin.
    heb er al veel bij geleerd,cruise control geactiveerd en deurlock, dank daarvoor.

    Nu een vraagje ..
    Auto is focus 2.5 1.6tdci 90pk bj2010 econetic 2
    heb opgemerkt dat een 109pk van dat type identiek is aan 90pk behalve de pcm.
    Ik denk (hoop) dat met een andere calibratie te laden met elmconfig 02.17b in de pcm, de begrenzing v/d motor weg zou zijn,
    met als resultaat geen halfdode motor op de snelweg.
    Had gedacht aan calibratie 9m51-12a650-mb
    Of ben ik mis
     
  9. Ik heb me hier nog nooit in verdiept maar als ik het goed heb zit er bij de 1.6 TDCI wel degelijk verschil tussen de 90 PK en de 109 PK versie. Zo zit er voor zover ik me kan herinneren sowieso verschil in de turbo en de aansturing hiervan.
     
  10. Heb ik ook nagekeken,turbo is op beide uitvoeringen, de garett gt1544v met variabele geometrie.
    onderdeel nr 753420-5

    En in de calibratie files lijst van civil.iffc.ru hebben ze dezelfde module type
    pcm edc16c34-5.110


    wat moet er nog nagekeken worden.
     
  11. Bij mijn weten heeft de 90 pk versie altijd een standaard wastegate turbo en de 109 een variabele turbo.

    Als het volgens jou hetzelfde is, dan programmeer je toch gewoon ?
     
  12. Is wel degelijk een variabele turbo gt1544v op een 90pk versie.

    Nu om de calibratie te wijzigen van 9m51-12a650lb naar 9m51-12a650mb
    met elmconfig- pcm-procedures-page2-read calibrations data only.

    Eerst uitlezen,dan save, dan laden van phf/hex/bin,en daarna write current
    to pcm.

    Is er een risico dat de hec ontkoppeld word, of dat er dtc komen.
    Als er dtc komen kunnen die gewist worden met forscan.

    Heb een goede interface die 500.000 Brate haald,en recente laptop win10.
    of moet ik nog een of andere backup voorzien.
     
  13. Zou gewoon nieuwe software schrijven na back-up
     
  14. Misschien dat het bij een Ecocnetic anders is dan bij standaard versie?


     
  15. Zou graag weten of er problemen te verwachten zijn met de pcm of hec als ik van calibratie wissel in pcm ???

    Heb dat nog nooit gedaan.
     
  16. Normaal niet als je het juiste bestand hebt
     
  17. Er zijn altijd aanzienlijke risico's verbonden aan het updaten van de PCM met een ELM327 interface. Zelfs met een betrouwbare, goede kwaliteit ELM327 interfaces bestaat altijd de kans dat er iets fout gaat. In het ergste geval kan je dit een PCM kosten. Mijns inziens moet je dit dan ook alleen doen wanneer je 100% weet waar je mee bezig bent en bereid bent het risico te lopen dat er iets fout gaat.

    Persoonlijk geef ik de voorkeur aan het Ford IDS diagnosesysteem om de PCM te updaten. Ten eerste is dit vele malen betrouwbaarder en ten tweede ook nog eens een stuk sneller.


    Daarbij moet je je goed realiseren dat de 90 PK en 109 PK ECOnetic 100% identiek moeten zijn om dit te kunnen doen. Dit betekent dat je alle onderdeelnummers van de motor, motor regelingen en de aandrijflijn zal moeten vergelijken (dit is behoorlijk wat werk). Deze moeten allemaal identiek zijn. Wanneer er bijvoorbeeld verschil in versnellingsbak verhoudingen zit gaat het al niet werken.
     
  18. #1498 D D, 27 jul 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 jul 2016
    Bedankt mensen voor jullie reacties en antwoorden.

    Ga alles nog eens goed na gaan of ze wel echt 100% identiek zijn,
    en voor het calibratie bestand moet ik nog bevesteging zoeken.
    en dan gaan zoeken achter een tweede pcm, moest er een probleem zijn.
    Ford IDS heb ik (made in china ) maar de programeerfuctie werkt niet, de rest wel.


    Tot binnenkort.
     
  19. Om te controleren of de 90 PK ECOnetic motor en aandrijflijn identiek zijn aan die van de 109 PK ECOnetic kan je het beste alle onderdeelnummers in het Ford Ecat programma vergelijken. Je kan dan het VIN nummer van je eigen auto en het VIN nummer van een 109 PK ECOnetic van ongeveer dezelfde productiedatum gebruiken en hiermee de onderdeelnummers vergelijken.


    Een VCM2 kloon waarmee de programmeer functies van het IDS programma niet werken wordt praktisch altijd veroorzaakt doordat het een slechte kwaliteit kloon is. In veel gevallen is het dan geen 100% kopie van het origineel of ontbreken er componenten op de printplaten.
     
  20. Zo te zien is het al lang geleden dat ELMConfig nog een update heeft gekregen, bij de Mondeo MK4 zijn er tal van woorden die geen Engelse vertaling hebben en gewoon uit symbolen bestaan...

    Vraag me af of er hier nog wordt aan gewerkt?!
     

Deel Deze Pagina