1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Misfire cylinder 3 focus 2012

Discussie in 'Electronica' gestart door leovanstrijland, 3 okt 2021.

  1. Dat stuk verdenk ik dus ook al een hele tijd als de boosdoener bij jou gezien er al gedaan is. ECU of bekabeling...

    Wat ik raar vindt is dat het jou wel keer op keer lukt om relatief snel de melding terug te krijgen, terwijl de garage die er naar gekeken heeft er ogenschijnlijk niet in slaagt om dat te doen EN daarmee een oorzaak ECU of bekabeling weet te bevestigen/ontkrachten met meetresultaten.

    Niks ten nadele van die garage, misschien hebben/lezen we niet alle informatie / ins-and-outs, maar top dat ze in ieder geval bereid zijn om e.a. na te kijken e.d. Ik weet hoe lastig zoiets kan zijn. Maar omdat het lijkt alsof je het probleem zo snel/eenvoudig terug hebt, moet dat een garage/monteur ook wel lukken met meetapparatuur eraan hangende en loggen met die handel (zowel via OBD als aan de ECU outputs en evt. spanningen). Been there, done that met ook een probleemgeval in het verleden... Als het probleem te reproduceren is, en gelukkig is dat zo, dan is een oorzaak daarmee wel te bevestigen of ontkrachten nadat het zich heeft voorgedaan. Maargoed... Tijd (en dus geld) en mogelijk materiaal/apparatuur zal misschien ook een rol spelen. En er kan echt veel tijd in gaan zitten om uiteindelijk te ontdekken dat 1 connector pin niet goed is, dat 1-ne draadje, of dat 1 van de ECU in/uitgangen niet altijd of sporadisch doet wat hij wel zou moeten doen.

    Hoop dat ze het gaan vinden en respect voor je engelengeduld. Ik zou ondertussen allang alle mogelijke wegen bewandeld hebben om die auto retour dealer te krijgen voor reparatie, of als dat niet lukt binnen een redelijke termijn het aankoopbedrag terug te eisen. Tenzij de auto gratis was... :)
     
    Edgar Focus, Tom91 en VdR-HJD vinden dit leuk.

  2. Auto is nog niet getest met meetapparatuur dat wilde de garage in de buurt doen tijdens het repareren van de koppeling.
    Alleen toen heeft de dealer waar ik hem kocht gekozen de auto liever zelfs te repareren en die hebben toen niet gereden met meetapparatuur en toen was de storing al verwijderd door de andere garage om er mee te gaan rijden maar toen is de storing bij dealer er dus niet ingekomen daardoor samen de keus gemaakt dat ik zelf zou rijden tot storing terug kwam.
     
  3. Ohja, dat was het ja... Jammer dat ze niet de tijd/moeite hebben genomen om toch gewoon even een stuk te gaan rijden met meetapparatuur eraan gezien hetgeen er al geprobeerd en getest was. Ondanks er geen melding gelogd is / misfire gedetecteerd wordt, had het wellicht wel iets laten zien. Zelfs kleine verschillen in output van ECU naar bobine of injector zie je direct, zowel aan ECU kant als aan de bobine/injector kant, maar hoeft niet persé direct 'gedetecteerd' te worden als zijnde misfire. Iets met 'ingebakken' waarden/toleranties in ECU firmware.

    Nu ga je toch weer naar een andere garage (Ford dealer) met het probleem als ik het goed begrijp?
    Ik hoop oprecht dat het je na al het geduld eindelijk een goede diagnose en oplossing brengt. En dat je eindelijk lekker kunt rijden en genieten van de Focus zonder bang te hoeven zijn voor 'lampies'.
     
  4. Ja maar dat kwam dus omdat de garage die wilde rijden met meetapparatuur nee tegen gezegd werd door de originele dealer omdat die het te duur vondt en zelf hebben ze die apparatuur niet om te rijden en meten.

    En ja ford dealer gaat software update doen zodat we dat kunnen uitsluiten en dan gaan we verder testen en kijken
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  5. Oorspronkelijke dealer heeft de meetapparatuur niet en heeft geen zin om de andere, die daarmee wel in staat is spijkers met koppen te slaan, te betalen. :?

    Ben (gelukkig) geen 'oorspronkelijke dealer' maar ik zou hem allang teruggenomen hebben om het verlies te beperken of het verlies nemen om maar van het gezeur af te zijn en niet nog meer op kosten gejaagd te worden. Maar dat is makkelijk zeggen van de zijlijn...

    Afijn.. Ik hoop serieus dat die software update je wat gaat brengen, maar vrees dat de auto alsnog aan de 'hartbewaking' gelegd zal moeten worden voor uitsluiten/bevestigen van e.a.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

  6. Zo dacht ik er dus ook over.
    Maar ik ga gewoon aankaarten als de software update geen problemen verhelpt dat we hem dan gewoon bij de ford dealer neer zetten voor diagnose stellen.

    En hopen dat ze daar dan mee akkoord gaan.

    Maar eerst maar even de software afwachten
     
  7. Als oorspronkelijke dealer geen meetapparatuur heeft is het geen dealer eigenlijk.
    Want is verplicht om je dealer te noemen.
    Maar elke garage heeft meetapparatuur. Dit houdt in eobd tester. Daar mee maak je meting gegevens tijdens het rijden.

    Lage brandstofsysteem meten kan wel vaak. Dit ivm ook vaak geen sensor op zit. Hogedruksysteem meten word nooit echt gedaan, met aparte tool. Maar altijd via meting gegevens met orginele sensor.
     
  8. Ik zou dit toch geen gezeur durven noemen, maar een serieus probleem.
     
    Michaël focus mk3 vindt dit leuk.
  9. #89 DaveL, 13 jan 2023
    Laatst bewerkt: 13 jan 2023
    OBD tester IS GEEN meetapparatuur... Je kunt met een goede OBD uitlezer/tool/tester/kabel of hoe je het wilt noemen vaak wel zien wat de ECU ziet/leest vanuit sensoren en eruit zou moeten sturen, maar je hebt geen zicht op het echte signaal dat op de output staat, en uiteindelijk bij bv. een bobine of injector uit komt. Daar is ander gereedschap/meetapparatuur voor nodig en tools die enkel OBD raadplegen kunnen dat niet. Ja je kunt vaak diverse live-data zien, maar dat is niet het feitelijke signaal zelf en allerminst in hoge resolutie (vaak onvoldoende). Een kapotte/gare output driver in ECU zul je daar bv. ook niet mee vinden/zien, evenmin een slechte of afgebroken connector-verbinding in of achter ECU.

    Met meetapparatuur die dat wel kan (veelal apparatuur met oscilloscope + datalog functie) kun je dus 'inhaken' / aftappen op signalen overal waar je dat maar wilt (en bij kunt) om storingen in/met signalen of signaaldraden te vinden. Als je aan de ECU bv. wel een goede (en kloppende) blokgolf ziet voor een bobine, maar aan de bobine-connector niet, weet je dat het in de bekabeling tussen die 2 gemeten punten moet zitten. Daarmee is het hele signaal van voor tot achter (of andersom) simpelweg te tracen. Dat zijn dingen die je enkel via/met OBD nooit kunt doen / gaat vinden...
     
    Michaël focus mk3, Rallye en Bramzel vinden dit leuk.
  10. Klopt, dat is het ook... Zal het volgende keer tussen aanhalingstekens zetten, zo letterlijk was het niet bedoeld...
     
    Edgar Focus en Nop vinden dit leuk.
  11. @DaveL
    Eobd is uitleesapparaat en meetapparaat om te zien wat de computer meet. Kan vooral handig zijn om te zien welke voeding de sensor doormeet.

    Wat jij bedoelt is een brake out box. Dit is iets wat een dealer moet hebben. Dat gebruik je alleen als computer niet werkt.
    Je maakt voor zulke problemen als dit eigenlijk nooit gebruik van meetapparaat als een brake-out-box.
    Dit ivm een koffer op de motor gelegt moet worden en met banane plugs je multimeter aansluit.
    Dan kun je dus niet rijden.
    Voor dit gebruik je obd lezer. Laptop naast je en dan stekker erin.

    Brake-out-box kan je idd een scope aansluiten. Dit is iets dat je alleen in garage doet. Bij storing die permanenter zijn, kun je dit gebruiken. Wat je wel kan doen is meten en vergelijken met wat het moet zijn. Alleen dan verwacht ik dat je sneller deze stpring terug moet komen. Of dat je met rijden iets voelt.

    Vandaar eobd tester, meet je wat computer ziet en uitgezet tegen de tijd als zijnde scope.
    Perfect nee idd. Waar scope 20Mhz doet haal je met obd tester 5hz als je geluk hebt.

    Zo als ik verhaal lees is de motor per 100km goed en die ene slag valt hij in storing.
    Want lees niks over happeren of bokken.
    Alleen over storing en dan geen vermogen.
    Laatste is noodloop en is gevolg van de stpring en nie oorzaak
     
  12. Juist.. Feitelijk geen meetapparatuur dus. Via OBD kun je UITLEZEN wat de computer meet. Dat doet een OBD tool/adapter etc. zelf niet en is daarmee dus geen meetapparatuur.
    Daarnaast is inderdaad de frequentie van uitlezen data voor sommige signalen veel te traag (ondanks ECU zelf wel met hogere frequentie meet), daar heb je echt een scope voor nodig.
     
    Michaël focus mk3 vindt dit leuk.
  13. Het is idd net hoe je het wil noemen.
    We deden dus idd UITLEZEN van de METINGEN door de computer zijn GEMETEN.
    99 van de 100 storingen los je dan al op. Sterker nog zijn merken die data al binnen krijgen en vandaar precies kunnen zeggen welke onderdeel voor de klant besteld moet worden ivm deze nie goed is. Dit is gebleken uit metingen die door gestuurd zijn.

    Vandaar dat ik het als meetapparatuur zie. Geeft informatie over status op dat moment weer.
    Alleen als het niet werkt of je kan niet in de computer. Niet altijd direct communicatie hebt. Dan komt de brake-out-box naar voren. Maar zoals gezegd kun je dit onmogelijk rijden en gebruiken.
    Dan kom je uit op meting gegevens die je met obd uit kan lezen
     
  14. @trucker0werner

    Klopt, de meeste storingen vindt je er wel mee. De uitzonderingen (jouw overige 1%) waarbij een sporadisch slecht contact (door slechte connector of bekabeling), of slechte output van ECU op/meespeelt echter niet altijd. Juist omdat je denkt dat de ECU gewoon netjes uit stuurt (is ook geen meting die de ECU dan doet maar doorgeven van een niveau dat het 'zou moeten zijn'), maar als je dan het signaal gaat tracen kan het voorkomen dat in het ergste geval de ECU intern een probleem heeft. En met een beetje geluk ergens bij een connector of kabel een probleem.

    Als je de output signalen gewoon stationair, niet rijdend, met een goede vergelijkt (waar de auto geen melding op geeft), is een afwijking of probleem vaak al te zien maar kan op dat moment nog goed genoeg zijn voor een bobine of verstuiver om te werken zonder dat de auto een CEL/melding geeft. Ook warm/koud kan al genoeg meetbaar/toonbaar verschil geven op een scope. Heb zoiets jaren terug eens meegemaakt met een VW Polo... Waar uiteindelijk de ECU output van een verstuiver defect bleek te zijn (FET). Niks te zien in de uitgelezen data van OBD, ECU dacht gewoon de verstuiver aan te sturen, maar het signaal was zwakker en rommeliger dan die van een andere en sporadisch zo slecht dat de CEL (dan pas) aan ging met melding. En ondertussen al verstuivers gewisseld, bekabeling doorgemeten zover mogelijk...

    In het geval van storing aan een input signaal (zoals nokkenassensor etc.) is dat meestal wel te zien via OBD, ook omdat er dan veelal andere meldingen erbij opduiken. Echter dan nog niet altijd zichtbaar m.b.v. signaal monitoring en/of logging via OBD is de ervaring, wanneer de uitleesfrequentie te laag is. In moderne auto's zal dat tegenwoordig wellicht beter zijn dan toen, en afhankelijk van welke tool en/of software je gebruikt, maar hoe dat bij een relatief jonge Focus MK3 is heb ik nog niet hoeven ondervinden/bekijken.

    Wat ik daarmee, en met het voorgaande, wil zeggen is... Aansturing van e.a. vanuit de ECU zoals bobine en verstuiver outputs is simpelweg niet betrouwbaar/goed uit te lezen via OBD als je daar keihard wilt kunnen stellen of het goed of niet goed is om een oorzaak uit te sluiten of te bevestigen. Daar zul je echt bij verdenkingen aan de connector en terug naar ECU (of andersom) moeten gaan meten om de pijnplek te vinden.
     
  15. Zit de massabout van de bobines wel goed vast?
    Deze zit achterop het motorblok onder de stekkers van de lambdasondes.
     
  16. Jup ook die zijn gecheckt.

    Maar mogelijk heb ik de oplossing gevonden en als dit zo is dan is die autogarage wel heel erg dom :)

    Ik rij nu al 2 dagen zonder storingen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  17. En dat is na zoveel verhalen dan ook alles wat je met ons deelt????????????????????:nocheer:
     

  18. Nee maar ik wil eerst even zeker weten dat het opgelost is als dat zo is ga ik tot op detail een post plaatsen hier.
    Met foto's
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  19. Klinkt belovend. Ben benieuwd wat je hebt gevonden.
    Soms is het idd iets heel simpels of iets wat je denkt. Hee dat is nie goed, maar nooit direct link met de andere klacht/storing kan leggen.
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  20. Het heeft te maken met Forscan
    Of zoals de ford dealer hier zei "dat is illegaal he dat gebruiken wij hier niet maar in prive tijd een klusje doen is het soms wel handig spul ja" hahaha
     
    bws723 en Edgar Focus vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina