1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus ST grote beurt gehad

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door richard ST, 30 jun 2009.

  1. Wel de centen om een ST aan te schaffen, en dan zeuren over een grote beurt van 500/600 euro....
     

  2. Ja ik hadt beter zo'n goedkoop mk1 focus kunen kopen en dan 3x zoveel geld moeten betaalen aan onderhouds kosten,of om hem een beetje leuk er uit te laaten zien;)
     
  3. Die van mij heeft in mei de 40.000 km beurt gehad. Verder hebben ze de remvloeistof vervangen en een geur- en microfilter vervangen. Dit alles voor slechts €352
     
  4. Je hoort mij niet zeuren hoor :waveto:

    STevie
     
  5. En ik zeur ook niet, maar ik wil zo veel als mogelijk sparen, want dat geld kan ik beter steken in de nieuwe MK3 ST, als ik die t.z.t. wil/kan kopen.
    Van onnodig geld uitgeven is nog niemand beter geworden.
     
  6. Ik ga maandag voor een grote beurt.
    Zijn er nog leuke upgrades die toch al vervangen gaan worden tijdens de grote beurt?
    Bougies ?Olie?remblokken?
     

  7. Nou ja :-? ...als heb je een Ferrari dan wil je toch zoveel mogelijk waar voor je geld? Ik ben daar ook zeer kien op dat ik niet teveel betaal voor iets wat voor minder kan.
     
  8. #28 FastForward, 4 aug 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 aug 2009
    Vandaag bij Vadah Roermond geweest voor de 3 jaar/60000 km beurt.
    Kosten € 323,54.
    Heb de bougies overigens niet laten vervangen, aangezien ik pas 43000 op de klok heb. Remvloeistof vervangen was (weer) niet nodig, nieuwe ruitenwissers ook niet en airco-controle ook niet laten doen, functioneert nog goed (gebruik hem ook niet zo vaak, wel geregeld even laten lopen).
    Remblokken en -schijven waren ook nog goed. Dus viel al met al mee.
    Maar ja, volgend jaar zal het meeste waarschijnlijk wel moeten gebeuren, kan ik nu al beginnen met sparen.

    En de antennevoet hebben ze ook vastgezet, hopelijk zijn de fluitgeluiden nu voorlopig weer verdwenen.
    Hebben ze niks voor gerekend en dus ook niet op garantie hoeven te gooien, deden ze wel even tussendoor. :D
    Zal ik binnenkort even testen op de Autobahn.
     
  9. Waarom was de remvloeistof vervangen niet nodig?
    Ze hebben zeker de remvloeistof gemeten?
    Hoe oud is jouw auto?

    Met die meting ben ik het persoonlijk namelijk niet eens, althans bij een ST tenminste. En met name bij jouw auto.
     
  10. @ XR5Turbo

    Mijn ST is vandaag jarig, hij is 3 jaar geworden.
    Ze hebben de remvloeistof inderdaad gemeten, net als vorig jaar.
    Was nog prima in orde.

    Vorig jaar zeiden ze tegen mij dat de remvloeistof langer goed blijft in de diepe binnenlanden dan vlak aan zee (omdat het daar gemiddeld genomen vochtiger is). Of dit waar is, weet ik niet, maar ik vertrouw hun wel, het zijn geen koekenbakkers daar bij Vadah.

    En hoezo met name mijn auto ? ;)
    Ondanks dat ik geregeld stevig doorrij, gebruik ik de remmen zo min mogelijk, ze zien nog uit als nieuw (nou ja, bijna dan). Remblokken hoefden tenslotte nog niet vervangen te worden. Je moet niet denken dat ik altijd zo rij als ik in de filmpjes laat zien, meestal rij ik gewoon normaal.
    Ik heb op dit moment ook geen enkele klacht over de remmen en zodra ik merk dat de remwerking minder wordt, kan ik het nog altijd tussentijds laten vervangen.

    Maar eerlijk gezegd, ikzelf dacht ook dat het nu vervangen moest worden uit voorzorg.
    Zal er nu, mede door jou, extra scherp op letten.
     
  11. #31 Chris van S., 4 aug 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 aug 2009
    @FF, ik reageer misschien wat fel op deze remvloeistofmeting van de Ford dealer.
    Ik vind de behandeling van Ford dealers op sportieve auto "te doorsnee"
    Remvloeistof heeft de nare eigenschap dat het vocht aantrekt.
    De remwerking word daardoor in de loop van de tijd stukken minder.
    Daarom adviseren vele autofabrikanten de remvloeistof altijd om de 2 jaar te verversen. Puur uit voorzorg en onderhoud (dus om je auto op peil te houden). Al zal je in het normaal gebruik er niet 1,2,3 wat van merken.

    Maar in dit geval spreken we wel over ST en sportief rijgedrag. Jij rijd er toch vaak echt hogere snelheden mee, en ondanks het feit dat je zegt dat je langzaam afremd (wat ik ook geloof anders waren je remmen zeker nu aan vervanging toe) vind ik het een slechte zaak dat de dealer jou laat rijden. Op zo'n sportieve auto dat er toch een doorsnee behandeling word gegeven. In een noodgeval op hoge snelheid is het toch wel handig dat je met hoge snelheid goed functionerende remmen hebt. Ik vraag mij af of het apparaatje daar wel op ingesteld is. En op de rijstijl van en een oude oma en van een sportieve rijder zoals jij en ik. Immers als er toch vocht in de remolie zit, en je kookt het een paar keer warm, als je toch een paar keer vanaf 200 hebt geremd, dan krijg je toch vapour lock. En dat wil je niet.

    Ik bracht mijn auto vorig jaar Oktober mijn auto bij de dealer voor onderhoud met het verzoek de RVS te verversen. Op dat moment ook al 3 jaar oud!!!! Kom ik 's-avonds mijn auto ophalen, is de remvloeistof alleen gemeten ipv ververst. Toen ben ik echt boos geworden. Omdat ik zeker wil zijn van mijn remmen en niet dat laat bepalen door een apparaatje.

    En het vervangen van RVS kost misschien nog geen 50 a 60 euro.... Daarvoor zou ik het niet laten in elk geval.
     
  12. @ XR5Turbo

    Inderdaad, wat jij zegt, bij een noodstop moet je kunnen vertrouwen op je remmen en aangezien ik nog nooit een echte noodstop heb moeten maken (of meerdere achterelkaar) weet ik niet of de remmen dit op dit moment aankunnen. Ik heb afgelopen maart wel eens 2 keer achterelkaar flink moeten remmen (van 200 naar 120) en daar was niks te merken van verminderde remprestaties (kun je ook bekijken in het laatste filmpje van page 1 in mijn draadje in het Media-subforum, laatste 2 minuten).
    Zal het binnenkort eens uitproberen (natuurlijk alleen als er geen voor- en achterliggers zijn en bij iets lagere snelheden ;) ) of ik erop kan vertrouwen.
    Kosten op dit moment zijn inderdaad € 60, zal het in ieder geval uiterlijk bij de volgende beurt laten doen (zelfs als de garage zegt dat het niet hoeft).
     
  13. Ik was voor de grote beurt € 225,- kwijt incl. leen"barrel" en brandstofkosten (250 km). Heb ook 1.6 TDCI. Ik ga overigens naar Duitsland toe.
    De volgende beurt bij de 150.000 km moet ik "Zahnriemen" dus tandriemen vervangen stond op de rekening bij opmerkingen. Komt jullie dit bekend voor?
     
  14. Een flinke onderhoudsbeurt kan prijzig zijn. Zeker bij 'sportieve' auto's. En al helemaal wanneer je ook nog eens sportief rijdt.

    Ik weet dat van mezelf en dat is dan ook een keuze. De auto is voor mij een hobby. En hobby's kosten wat. Dat heb ik in het verleden ook met een WRX gehad.

    Grote onderhoudsbeurt + remschijven en blokken rondom kostten me een kleine 1000 euri. Maar dat vind ik ik niet zo erg. Zoals ik al zei, da's een keuze.

    Veel erger vind ik het gedoe met die dealers die zich gedragen alsof het 'hun' auto is :confused:. En dan gaan vertellen of iets wel of niet nodig is.

    Ik heb toch verdorie die auto gekocht, dan zal ik toch ook wel zelf mogen beslissen wat ik wil laten vervangen? Wanneer ik bepaalde dingen geontroleerd of vervangen wil hebben, moeten zij gewoon een prijs noemen en uitvoeren. Verder niet moeilijk doen. Anders ga ik gewoon naar een ander.

    Gelukkig heb ik nu een garage gevonden die dat doet:). En me gewoon serieus neemt.
     
  15. #35 Joannes, 19 aug 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 aug 2009
    Duur is relatief

    Jongens, ben maar blij dat jullie een ST rijden en geen Porsche of BMW, want daar ben je een VEELVOUD van de hier genoemde bedragen kwijt.

    Voorbeeld (weet het omdat wij zelf een Boxster hebben en BMW hebben gereden) : oliewissel (incl. oliefilter) bij Porsche ca. Eur 500. EEN liter olie of EEN bougie kost daar ca. Eur 23,= excl. BTW, uiteraard zonder montage. Remvloeistofwissel ca. Euro 100-180.
    Remmenwissel compleet voor en achter ? Eur 1500 - 2000. Alleen remblokjes voor ca. Eur 400.
    Eea afhankelijk van de dealer (grote dealer met groot nieuw pand is kassa).

    Mag ik het volgende kwijt over de hier genoemde remvloeistofwissels :

    Dit kost in Duitsland bij bijvoorbeeld PitStop zegge en schrijve Eur 19,95 (zelf laten uitvoeren op onze auto's) en is inderdaad alleen maar nodig als de oude remvloeistof teveel water bevat. Dit wordt getest als volgt : een beetje remvloeistof wordt uit de houder gezogen en in een apparaatje getest bij ca. 200 graden Celsius. Het zgn. Siedepunkt ligt bij ik dacht 195 graden. Als de vloeistof de test niet doorstaat geeft het apparaatje dit aan en kun je het beste een wissel laten doen. In de praktijk zal de remvloeistof onder normale omstandigheden (ook bij sportieve auto's) veel langer dan 2 jaren meegaan. De filiaalleider van de PitStop waar ik de auto's laat onderhouden ken ik vrij goed en die adviseert alleen maar te vervangen wat echt nodig is. De rest is allemaal centenklopperij. Helaas gaan hele volksstammen autorijders braaf als een lammetje mee in de "adviezen" van de dealers. Men weet dit en met name een garagebedrijf als ATU probeert bij elke klant zoveel mogelijk geld te verdienen (zelf meegemaakt : bij een APK van een auto van een collega kwam men op Eur 750,= om de auto door de APK te krijgen. Achteraf bij een Bosch service dienst alles voor Eur 210,= in orde laten brengen).

    De distributieriemwissel wordt ook graag "naar voren gehaald" simpelweg omdat er veel geld mee te verdienen is (relatief veel werkuren en hiermee houdt men de monteurs aan het werk). Als er van Ford uit wordt aangegeven de riem bij 240000 km of 200000 km te vervangen, zal ik dat dus echt niet reeds bij 150000 km (tip voor Rinkel : vraag waar dat dan staat ?) laten doen. Wat garagebedrijven doen is zinspelen op de angst van de mensen ("stelt u zich eens voor dat de riem breekt meneer !").

    Laatst hoorde ik van een monteur die bij Saab werkt, dat men het tegenwoordig heel rustig in de garage had (kredietcrisis). Om toch geld te verdienen werden FICTIEVE zaken op de rekening gezet en voor "normale" handelingen werd gewoon 1,5 x zo veel geteld als gebruikelijk is.

    Zo gezien valt het in Ford-land nog wel mee als ik het hier zo lees.........

    Overigens hebben met name veel Duitse Ford dealers vaste, relatief zeer scherpe prijzen voor het onderhoud van jullie Ford. Misschien loont het als je in de buurt van de grens woont.

    Sowieso kun je heel veel geld besparen door bepaalde zaken zelf te doen (maar dat is weer een heel ander verhaal).

    Groet,

    Joannes (die blij is nu in een goedkope auto te kunnen rijden :-D)
     
  16. Op zich mogen we zeker niet klagen over de onderhoudsprijzen van Ford. Bij VW is het wat dat betreft toch een stuk minder aantrekkelijk (heb ik in het verleden gemerkt).
     
  17. Joannes, ik begrijp inderdaad dat je in een BMW 525d hebt gereden en dat je ervaring hebt met de prijzen. Maar je bent simpelweg niet goed geinformeerd over bepaalde zaken.
    Onderhoudsprijzen van een Porsche kan je zeker niet vergelijk met onderhoudsprijzen van BMW, en van BMW niet met Ford. Daar ik zelf receptionist en facturist van de werkplaats van een BMW dealer ben geweest kan ik je hierover aardig inlichten.
    Olieservice bij BMW kost incl. vervangen van de pollenfilter +/- 200 euro.
    Dat komt o.a. door het feit dat er 7.5 liter olie in de 6 cilinder diesel gaat.

    Jouw bevinding dat dealers met nieuwe grote panden duurder zijn is pertinent niet waar.
    Ook in nederland worden er bij diverse merken al jaren vaste prijzen gerekend voor de onderhoudsbeurten. Dit omdat het regel is van de importeurs en omdat het gewenst is bij de zuinige hollander! Die paleizen worden neergezet in opdracht van de importeur cq fabrikant en zijn merendeel ook gefinancierd vanuit de importeur.

    Distributie wissel is wel degelijk nodig en geen verkooppraatje; lees dit forum maar is goed door. Het geeft inderdaad veel werk, maar dat is het simpel ook. Ook voor de beunhaas op de hoek.
    Dat er fictieve zaken op de rekening komen is een zeer slechte zaak wat een goede dealer absoluut niet doet. Immers er worden vaste tarieven/pakketprijzen gerekend!!!!!! Die dealer loopt vanzelf wel tegen de lamp als hij dat daadwerkelijk doet en daar zal vanzelf vanuit de importeur maatregelen worden genomen. Ik heb meegemaakt dat de importeur mijn facturen kwam controleren op juistheid!!!!!!!!!!!!!!!!!

    De optie om de remolie te meten blijf ik schandalig vinden bij sportieve auto's.
    Rem maar is een paar keer van 250 naar 100 km/u en dan weet je genoeg.
    Rijd maar is met 180km/u op het scheivlak van zandvoort af en rem maar is. Alleen de eerste ronde gaat het goed, de 2e ronde sta je bovenin de grindbak.....en dat heb ik dus ervaren.
    Net zoals ik al eerder zei, bij een normale auto is het voldoende. Daar zal je de eerste 4/5 jaar vermoedelijk niet eens wat merken. Maar ben je sportieve rijder.......
     
  18. @ Joannes

    Als ik jouw verhaal lees, dan mag ik zeker niet klagen over Ford en in het bijzonder mijn dealer (Vadah Roermond). Doen niks ongevraagd en rekenen soms helemaal niks of te weinig voor kleine werkzaamheden (en dit zijn geen garantie-werkzaamheden). Daarnaast heeft de werkplaatschef verstand van ST's, komt ook niet overal voor.

    Ik woon ook dicht bij de duitse grens (1 km) en er zit inderdaad een kleine Ford-dealer in de buurt (7 a 8 km). Is echt nog zo'n ouderwetse dorpsgarage (letterlijk). Moet toch maar eens informeren wat bij hun de kosten zijn van bijv. een remvloeistof-wissel of remblokken vervangen.
    Maar zolang ik nog garantie heb ga ik naar Vadah.
     
  19. Dat zal eerder fading zijn geweest omdat alles te warm wordt.
    Maar ik laat ook mijn remvloeistof om de 2-3 jaar vervangen. Moet er wel zelf om vragen, zou de dealer eigenlijk moeten doen.
     
  20. Ja, fading omdat alles te warm word en omdat de RVS was gaan koken....
    Had geen voorremmen meer... alleen maar achterremmen.
     

Deel Deze Pagina