1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus ST grote beurt gehad

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door richard ST, 30 jun 2009.

  1. Wat wordt er nu precies vervangen bij welke beurt?

    Heren,

    Ik heb even een vraagje..

    Ik heb net mijn ST bij de garage gebracht voor een 40.000km beurt. Deze is, volgens de rekening, 352 euro inclusief btw.
    Nu zijn het luchtfilter en de bougies ook vervangen maar deze zijn apart verrekend. Nu dacht ik dat deze in de prijs inbegrepen was.

    Ik ben aan het zoeken geweest op zowel de Ford site alsmede hier maar ik kan er tot zover niets over vinden.

    Wat behoort er nu wel en wat behoort niet tot deze beurt voor een ST?

    Alvast bedankt.
     
  2. een stempel ;)

    :p
     
  3. @rene, reffererende aan de prijs heb je zeker een goede prijs betaald voor de grote beurt. Dus daar is niks mis mee.
    Ik weet niet hoe apart jij apart bedoelt.
    Zijn de onderdelen apart berekend of is de arbeid ook apart berekend?
    Hoeveel uur is er totaal aan je auto gewerkt?
     
  4. Nou, ik heb dus 352 euro betaald voor een 40.000km onderhoudsinterval - 2.5L Duratec-ST (V15) met geurfilter. Ook bij deze prijs zijn inbegrepen een inzetstuk-oliekoel, geur- en microfilter en 5.8 liter olie 5W/30.

    Verder staat er op de rekening een luchtfilter van 28,20 euro en 4! bougies tesamen voor 77.35 euro. ( En ik maar denken dat een ST 5 cilinders heeft. ;))

    Dus in zijn totaliteit heb ik 352 euro + 28.20 euro + 77.35 euro betaald terwijl ik dacht dat dit in de onderhoudsinterval van 352 euro zou zitten.

    Vandaar mijn vraag wat er nu precies gebeurt bij de verschillende onderhoudsintervallen.
     
  5. Zoals jij het nu uitlegd snap ik wat je bedoelt. Staat er niks over in het onderhoudsboekje? Momenteel staat mijn ST niet thuis maar in de opslag paar dorpen verderop. Dus kan even niet kijken. Maar ben wel benieuwd aangezien mijn auto op 35500km staat. ;)
     
  6. Hier kun je zien wat er bij welke beurt aan je auto moet gebeuren;
    http://www.etis.ford.com/fordservice/serviceScheduleForm.do

    Volgens mij horen het vervangen van de bougies en luchtfilter hier niet bij. Ongevraagde vervanging van onderdelen dus. Lijkt mij wel een discussie waard met de betreffende dealer.
    Kan overigens geen kwaad, want het filter wordt pas bij 60.000km vervangen. Ik heb zelf het fiilter al vervangen en de oude was echt zo zwart als roet (inmiddels 45.000 gereden).
     
  7. Zo te lezen kan ik toch maar beter een krantenwijk gaan zoeken :mrgreen:
    De :st: gaat maandag voor zijn eerste 20000 Km beurt het zal mij benieuwen wat het allemaal gaat kosten en wat wel en niet inbegrepen is.

    'k zal eens vragen of men bij de garage een duidelijk overzicht heeft van wat er wel en niet bij de beurt prijs is inbegrepen, dat wisselt nog wel eens per type en uitvoering heb ik gemerkt. :confused:

    Ik meld me wel weer als ik van de schok bekomen ben ;)
     
  8. @ Rene4u

    Jouw ST is nu 3 jaar oud als ik het goed heb. Volgens de richtlijnen van Ford moeten dan (of bij 60000 km) de bougies en het luchtfilter vervangen worden (of het nodig is, is een tweede).
    Jouw garage heeft dus gewoon naar het aantal jaren gekeken, maar gezien jouw km-stand hadden ze eerst met je moeten overleggen.
    Mijn ST is nu ook 3 jaar oud en heb onlangs de 60000 km beurt laten uitvoeren, hoewel ik pas 43000 gereden had. Ik wel gezegd dat ze de bougies niet moeten vervangen, het luchtfilter wel. Heb overigens € 323 betaald, iets minder dan verwacht.
     
  9. Jochen :worship:
     
  10. Heren,

    Dank voor de uitleg en voor de link. Deze is zeer handig!

    Ze hadden mij al van te voren gebeld dat ze de remolie moesten vervangen. Toen ik aan het eind van de middag de auto op ging halen bleek dus ook dat de bougies en het luchtfilter dusdanig aan vervanging toe waren, dat ze deze, zonder mij te contacten, hebben vervangen. Op zich prima, maar zoals ik al eerder vermelde, ik dacht dat dit in de 352 euro zou zitten.

    Maar goed, dankzij de link ben ik weer wat wijzer geworden. In het onderhoudsboekje word ik ook niet veel wijzer van. Daar staat ook niet specifiek wat er vervangen wordt.

    Ik moet wel zeggen dat de ST weer zijdezacht loopt zoals het een 5 cilinder betaamt. :cool:
     
  11. Zijdezacht :confused: knallen en roffelen moet ie :mrgreen:
     
  12. Ik snap wel wat je bedoelt Rene. Zelf ben ik lange tijd werkplaatsreceptionist geweest dus weet precies hoe het spelletje gaat. Tot een euro of 25 durf ik nog wel voor de klant te beslissen of iets vervangen moet worden, beetje afhankelijk of ik de klant kende wel of niet. Maar daarboven belde ik altijd.
    Ik vind namelijk dat een garage niet mag beslissen of jij (in dit geval) € 100,- euro extra uit wilt geven. Aan de andere kant, de auto staat nu in de werkplaats. En moet weer tot de volgende beurt 100% rijden, toch?

    Wel leuk voorbeeld: Had een keer een auto in de werkplaats staan waarbij ongeveer € 2000,- euro aan reparaties uitkwam. Ik een hele gespecificeerde berekening gemaakt, dus was daar een tijdje mee bezig. Belde ik desbetreffende meneer op: Meneer, buiten het normale onderhoud zijn ons behoorlijk wat kosten geconstateerd, die wil ik met u doornamen. Kreeg ik als reactie: Waarom bel je? Die auto moet goed rijden...vanavond kom ik 'm ophalen.......-klik- tuut tuut tuut tuut........ OK!? :rolleyes:
    Met andere woorden, soms kan je er als werkplaatsreceptionist geen peil op trekken....
     
  13. @ Idokus,

    :cool:
    Dat doet ie ook nog wel..zeker als je met de poot op het gas gaat.:cheer:
    ...en er weer vanaf natuurlijk.

    @XR5turbo,

    Ik heb ook gezegd dat de auto gewoon goed nagekeken moet worden en wat vervangen moet worden dat dat ook gedaan wordt. Dus ik denk dat ze het daarom ook vervangen hebben zonder mij in te lichten.

    En zoals je anekdote ook omschrijft...er valt soms echt geen peil op te trekken. ;)
     
  14. knap op 4 bougies :p :mrgreen:

     
  15. Ze hebben er 4 in rekening gebracht maar ik hoop toch wel dat ze alle 5 de bougies hebben vervangen. :hehe:
     
  16. Dat zal ook wel. Zodra de dealer het magazijn gaat inventariseren zullen ze merken dat ze 1 bougie missen....:confused:
     
  17. #58 Ruud_ST, 29 okt 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 okt 2009
    Ik moet volgende week voor de 60.000 KM beurt. Als ik dit zo lees hebben ze jullie hele nette prijzen berekend. Ik heb vooraf bij mijn dealer gevraagd wat een "standaard" 60.000 km beurt kost en toen melden ze € 442,-. Ik kan mij nog herinneren dat ik bij aankoop van de ST (2006) een advies prijskaart heb meegekregen en daarop stond al een prijs van € 379,-.
    Wat mij wel opvalt is dat er nu automatisch Ford Assistance Gold bij zit.

    Meer info: http://www.ford.nl/FordService/Pechhulpservice

    Ik heb ff gegoogled of ik zo'n lijst voor 2009 kan vinden en die heb ik gevonden. Erg handig om even op terug te vallen als de Ford weer een beurt nodig heeft. Kan je alvast gaan sparen :mrgreen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor het originele pdf bestand ga naar: http://www.pvdven.nl/pvdven/actueel/acties/adviesprijskaart_2009.pdf
     
  18. Die € 442,- is wel incl. bougies vervangen, is bij mij niet gedaan, daarom slechts € 323,-.
     
  19. Ok, had ik niet goed gelezen dan maar bij STevie zijn ze wel vervangen voor de prijs van € 360,-.

    Ik zit mij wel af te vragen wat ik het beste kan doen zodra men belt dat de remblokken en/of schijven vervangen moeten worden. Scheelt het nou veel (€) wanneer ik overga op betere remschijven en remblokken? Als ik lees dat de blokken al € 170,- per stuk kosten kan ik dat geld natuurlijk ook in betere remmerij stoppen. Helaas ben ik redelijk weinig kennis auto technisch gebied en ik zou niet weten wat dan goed genoeg is voor dagelijks stadsverkeer en een aantal rondjes Nordschleife per jaar. Zeker voor dit laatste wil ik graag dat ik kan vertrouwen op mijn remmen.
     

Deel Deze Pagina