1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus ST grote beurt gehad

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door richard ST, 30 jun 2009.

  1. #81 Ruud_ST, 12 nov 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 nov 2009
    Gisteren de factuur ontvangen voor de 60000 km beurt.

    € 371,43 - 60000 km onderhoudsbeurt --> vervangen luchtfilter, oliefilter, geur- en microfilter, 5 x bougie, ruitenreiniger met antivries en 5,8 ltr. olie 5W30
    € 7,75 - beide kentekenlampen vervangen + koelvloeistof aangevuld
    € 4,79 - 1 ltr antivriesmiddel
    € 2,06 - 2 gloeilampen 12v 5 W buis
    ----------------------------------------------------
    € 386,03
    € 73,35 - 19% BTW
    ----------------------------------------------------
    € 459,38
     
  2. Nog even over remblokken. Van de 2 offerteaanvragen waarin ik ook vraag om door te geven welk artikelnummer ik moet opgeven voor blokken voorzijde Focus ST 225 krijg ik dus 2 verschillende antwoorden.

    De 1 zegt: Ferodo DS2500 (FCP1568H)

    De ander zegt: Ferodo DS2500 (FCP1706H)

    Weet iemand misschien welke ik precies moet hebben?
     
  3. Dat had ik natuurlijk zelf ook kunnen bedenken :oops:
    In ieder geval bedankt voor de tip :thumbs:
     
  4. Bedankt, nu weet ik in ieder geval zeker welke ik moet gaan bestellen :thumbs:
     
  5. Deze week de 80000 km beurt laten uitvoeren bij een duitse Ford-dealer, incl. remvloeistofwissel, nieuwe bougies, carosserie-check en airco-check.

    Hier de kosten :

    € 101,98 - 80000 km service (1,7 uur, incl. koelvloeistof bijvullen)
    € 12,00 - carosserie-check (0,2 uur)
    € 12,00 - airco-check (0,2 uur)
    € 13,76 - oliefilter
    € 14,25 - pollenfilter
    € 1,89 - carterplugring
    € 67,11 - 5,8l olie (€ 11,57/liter)
    € 4,08 - 2l ruitensproeiervloeistof (€ 2,04/liter)
    € 24,00 - remvloeistof vervangen (0,4 uur)
    € 3,59 - reinigingsmateriaal t.b.v. remmen
    € 14,32 - 2l remvloeistof (€ 7,16/liter)
    € 83,00 - 5 bougies (€ 16,60 per stuk)
    € 30,00 - bougies vervangen (0,5 uur)
    -----------------------------------------------------
    € 381,98

    € 72,58 - 19% BTW
    -----------------------------------------------------
    € 454,56

    Uurloon daar bedraagt € 60 ex. BTW, jl. maart was het nog € 57 (heb ook altijd pech...)
     
  6. Nou, inmiddels 1 jaar verder en hier dus maar de kosten van de 100000 km beurt in Duitsland, incl. carrosserie-check.

    € 71,49 - 100000 km service (1,1 uur)
    € 13,00 - carrosserie-check (0,2 uur)
    € 1,72 - carterplugring
    € 61,31 - 5,8l olie (€ 10,57/liter)
    € 36,93 - pollenfilter met actieve kool
    € 14,41 - oliefilter
    € 3,70 - 2l ruitensproeiervloeistof (€ 1,85/liter)
    ---------------------------------------------
    € 202,56

    € 38,49 - 19% BTW
    ---------------------------------------------
    € 241,05

    Vergeleken met de € 358,- die je in NL betaalt mooi meegenomen.
     
  7. Dat is een behoorlijk verschil :D

    En dan te bedenken dat de onderhoudschema's te vinden op Ford Etis voor NL en DE gelijk zijn.
     
  8. Voor een 'kleine' beurt wat de 100000 km is toch nog een aardig bedrag, maar hier is het helemaal bezopen.
    Waar dat verschil in zit, geen idee (of ze moeten die glaspaleizen nog afbetalen ;) ). Hoogstens het feit dat in NL Assistance Gold erbij inbegrepen is, maar dat is ook maar € 49,- of zoiets. En bij pech hier in de buurt kan ik toch beroep doen op die dealer. Voor de rest heb ik Pechhulp via m'n verzekering (voor een zéér bescheiden meerprijs).
    Dus in mijn situatie ben ik goedkoper uit.
    Die duitse garage is trouwens voor mij de dichtstbijzijnde Ford-dealer.
     
  9. Ik heb het net even opgezocht maar ik was voor de 100000 Km beurt van de ST € 288,91 kwijt :confused:
     
  10. #92 FastForward, 10 jun 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 jun 2011
    Zou kunnen, want ik heb het zelf nog even opgezocht in een oud foldertje. Begin 2008 kostte die beurt 'slechts' € 199,- (zonder Assistance).
    Maar nu dus € 358,- (incl. Assistance), terwijl er dezelfde dingen gedaan worden.

    Met het argument dat o.m. Assistance nu inbegrepen is worden we eigenlijk ook genaaid. Want wie ging begin 2008 met zijn :st: auto voor een 100000 km beurt (trouwens die wagens zaten nog allemaal in de fabrieksgarantie en dus automatisch Assistance). Het lijkt er meer op : laten we de prijzen die in de toekomst liggen maar laag houden, dan kunnen we ze later alsnog geleidelijk verhogen, de meeste mensen merken dat toch niet op. En als ze klagen zeggen we : ja, maar nu zit dat erbij en doen we dat extra. Maar in principe gebeurt precies hetzelfde.
     
  11. De 100000 Km beurt was 31 mei vorig jaar en de 120000 Km beurt was op 31 januari van dit jaar en heeft €353,42 gekost.
     
  12. Ok, dan. Maar ik neem aan dat bij de 120000 km beurt geen bougies zijn vervangen (had je dacht ik 'zelf' gedaan), dus die beurt was normaal gesproken tegen de 500 euro.

    Maar laten we eens naar de 20000 km beurt kijken, dat is wel een beurt waar het minste gedaan hoeft te worden.
    Die kost nu 387 euro :wow:, ik betaalde in 2007 200 euro rond. Hoezo geen inflatie...
     
  13. Klopt ;)
     
  14. #96 Rallyesmoker, 14 jun 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jun 2011
    inhakend op het RVS verhaal... het meten van RVS is klink klare onzin. De vloeistof in het vaatje is niet dezelfde als in je remleidingen. Het is GEEN circulerend systeem. Via je remslangen, die miniem poreus zijn, wordt vocht aangetrokken. Vocht hoopt zich daar op, meer dan in je reservoir. Wanneer je gaat remmen, wordt er een klein beetje olie uit het reservoir erbij gedrukt, maar het reservoir is er eigenlijk alleen maar voor, om het verschil in slijtage op te heffen.

    Vocht op de plaats van je remzuigers kan in de loop der tijd resulteren in vast zittende zuigers door roest. Ben je mooi meer geld kwijt dat die ene verversing. Daarbij is het kook verhaal (fading) ook helemaal waar. Wil je gewoon niet hebben...

    en hoe vies is je RVS als je deze niet ververst? Draai je koppelingsnippel maar eens open.... Wordt ook geregeld niet gedaan bij een verversing... Als dat er zo 4 jaar in zit, en dat wordt veel vaker samengedrukt dan de remmen, dan is dat gewoon pik zwart, en je reservoir is mooi helder.

    Meten in het vaatje... mooi verhaal, maar ik zou het niet doen. (leuk voor de steekproeven die gedaan worden op onderhoudt, uitgevoerd door CED/nomex), maar niet voor de gevolgen.

    Let wel, remmen en banden zijn je enige punten die je goed onder controle wilt blijven houden. Bespaar hier dus gewoon niet op!!!


    over de onderhoudskosten...

    de st telt wel een carterinhoudt van rond de 6 liter. gemiddeld 2 liter meer a 15 euro? De ST telt wel 5 bougies, geen 4, a 10 euro? Bovenop de menuprijs, zal de ST dus een extra prijs hebben in tegenstelling tot de gemiddelde focus. Staat ook geregeld op de lijsten "behalve ST - RS" Dus dan kan het wel eens anders zijn, dan van te voren geschreven.

    EN!!! je Ford wordt FAG geregistreerd. Kosten zijn verkapt 20 euro hiervan. Dus die betaal je eigenlijk ook zelf. Maar het is goedkoper dan de ANWB, al komen ze toch gewoon zelf. Dat had je niet in 2007...

    Tip, maak vooraf duidelijke afspraken en vraag desnoods ofdat men bij afrekening, de factuur kan verklaren en met je wil doornemen. Doen wij eigenlijk altijd en vrijwel geen klant die nadien niet weet waarvoor hij betaald heeft.
     
  15. Dat remvloeistof verhaal daar valt weinig tegenin te brengen, maar waarom zo'n verdedigende houding als het om de kosten gaat :confused:
    Het is gewoon merkwaardige dat men in Nederland toch aanzienlijk meer vraagt voor een dergelijke beurt dan bij onze oosterburen, zelf de buren ten westen van ons zijn goedkoper.

    Een voorbeeld, de bougies:
    5 RS bougies kosten in de UK £ 44,- in Nederland wordt daar gewoon zo'n € 85,- voor gevraagd een verschil van een kleine € 35,-. Dit zet je toch aan het denken niet ;)

    Het is begrijpelijk dat er wat verdient moet worden, maar feitelijk heeft de klant geen poot om op te staan. Wil je de garantie behouden/verlengen dan ben je genoodzaakt het onderhoud door de dealer te laten uitvoeren. In dat geval ben je dus aan de grillen van de dealer of het merk/uitvoering overgeleverd. De gehanteerde prijzen afdoen met "het is een ST of een RS dus moet je meer betalen", is in mijn ogen echt grote onzin.

    O ja pas overigens op met de hoeveelheid olie welke in een ST moet, daar worden nog wel eens fouten mee gemaakt ;)
     

Deel Deze Pagina