1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus RS mk2(motorstoring na software update)

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Focus RS madness, 15 feb 2010.

  1. Beste mensen,

    Afgelopen vrijdagmiddag is mijn Focus RS mk2 voorzien van de noodzakelijke software update voor de remmen. Nog diedelfde avond kreeg ik problemen met mijn Focus. Resultaat: bijna geen turbodruk (ging niet verder dan het eerste streepje) en backfire. Er gingen geen lampjes branden op het dashboard. Auto aan de kant gezet en 1,5 uur gewacht op de ANWB. De ANWB heeft een foutcode P1729 uitgelezen.. Deze foutmelding heeft zich al 50 km voortgedaan, oftewel vanaf de software update.. Bij speuren op internet zou dit gaan om een fout in de 4x4.... Maar dat heeft die Focus niet. Voertuig staat momenteel bij de Forddealer....

    Iemand ervaring hiermee???
     
  2. Heb je ondertussen de uitslag. Het lijkt geen bekend probleem te zijn vanwege de software.
    Is dit trouwens ook het softwarepakket wat voor "extra" vermogen moet zorgen? pakweg 3 weken geleden zou er een update geweest zijn die, bij de RS2009 die niet de 305 pk hadden, dit probleem op zou lossen. Boost zou van 1.2 naar 1.4 opgeschroefd zijn.
     
  3. Ff :offtopic:. Hoe ben je erachter gekomen dat er een software-update was? Heb je er een oproep voor gekregen?
     
  4. zou de turbodruk niet weggevallen zijn door een losgeschoten slang aan de voorkant onder de linker koplamp.

    schijnt dat die bij de RS mk2 er zomaar af kunnen springen...

    dat is de slang die van de turbo naar de orginele dumpvalve gaat
     
  5. Heb afgelopen maandag mijn auto weer opgehaald. Waarschijnlijk heeft de ANWB de foutcode eruit gehaald. De Forddealer kon niets meer achterhalen. Zij hebben nogmaals gekeken betreffende de software, alles was in orde. Ook onder de motorkap was alles in orde...

    De auto schijnt het weer goed te doen.. Ikzelf heb nog niet uitvoerig met mijn auto gereden aangezien ik vanaf maandagavond een flinke griep had.

    Wel had de Forddealer opgemerkt dat de Focus nu meer knalt (qua) geluid. Er zijn 2 updates uitgevoerd, 1 daarvan was voor de remmen. De andere is wellicht voor het vermogen. Misschien een fellere ontbranding en dus meer knalt, zou kunnen..

    Ik ga volgende week eens kijken hoe het rijdt..

    Toch bedankt voor jullie hulp.

    PS: ik heb eigenlijk niets gelezen wat betreft update voor vermogen?!?
     
  6. De slang die van het luchtfilterhuis naar de motor loopt schijnt aan de slappe kant te zijn; kan dus imploderen en misschien is dat bij jou ook gebeurd. Wellicht heeft die z'n oude vorm weer terug gekregen en is er nu niets te zien. Ik denk niet dat het veel met de update heeft te maken. Wordt anders lid van Focusrsoc.com voor heel veel info.
    Hier een extreem voorbeeld;
    [​IMG]
     
  7. Voor die slang is er ook al een update van Ford. Nog beter is een versie van Roose nemen.
     
  8. das een stomme fout van Ford. IDe auto's worden toch gestest voor ze op de markt komen? Een soort van vaccuum gezogen slag, daar moet je kniksporen van in het plstic zien. Dus als dat is gebeurd, dan kun je dat naderhand altijd zien volgens mij.
     
  9. Mijn slang is in orde, maar het lijkt mij stug dat een slag vacuum gezogen kan worden.. Het zegt het al, vacuum zuigen. Er zal altijd lucht voor handen zijn afkomstig van het luchtfilter...
     
  10. Toch is het echt zo. De slang implodeerd, zoals op de foto te zien. Een bekend probleem, gevolg is vermogensverlies.
     
  11. Ondanks dat auto's zeer zeer zeer uitvoerig in extreme omstandigheden worden getest komt het voor dat er fouten voorkomen zodra de auto in productie komt. Zelfs bij "ons" favourite merk Koos ;)
     
  12. Dit kan wel zeker!
    Een filter zorgt voor een enorme weerstand, het maakt niet uit welk filter je hebt. Ze hebben er allemaal last van.
    Als je motor vervolgens enorm veel lucht gaat aanzuigen krijg je een drukval over het filter heen. De druk om ons heen is atmosferisch, ongeveer 1 bar. Door de weerstand van je filter is de druk aan de motorzijde lager dan de omgevingsdruk. Hoe vervuilder je filter is hoe groter dit verschil zelfs wordt! Dit heeft als gevolg dat in die buis een lagere druk ontstaat dan de omgeving. Als dit van slecht materiaal ontwikkeld is zal hij zeker imploderen.

    Daarom worden er ook vaak "sport" luchtfilters gemonteerd zoals bijv. van K&N. Deze hebben door hun samenstelling veel minder weerstand. Dit betekend dat je met hetzelfde formaat filter meer lucht kunt aanzuigen!

    Als simpel voorbeeld, pak een stuk stof en hou het voor je mond en adem in. Als je dat hebt gedaan zul je het zeker begrijpen:mrgreen::mrgreen:
     
  13. Als Ford een update heeft voor dit stuk slangetje, waarom heb ik dan nog geen brief ontvangen voor vervanging?:think:
     
  14. Ford redeneert als volgt : als het niet vaak voorkomt en niet ten koste gaat van de veiligheid kan het ook bij de eerstvolgende beurt gedaan worden.
    Moeten ze bij de dealer er wel naar kijken in het systeem (gebeurt ook niet altijd).
    Ik heb bij mijn ST ook 2 service-acties laten doen, maar heb hierover nooit een brief gekregen. Alleen door o.m. dit forum ben ik er achtergekomen.
     
  15. Ik kan even niet zien of er een "verplichte" update is. Het kan ook zijn dat je er pas 1 krijgt als er klachten zijn. Wat ik wel zeker weet is dat het onderdeel gemodificeerd is. Als je dus een nieuwe zou bestellen dan krijg je de stijvere versie.

    Ik zou altijd de Roose of een GGR (Graham Goode) zijn nog beter dan de gemodificeerde Ford versie en ook nog eens goedkoper.
     
  16. Het laatste nieuws is dat er na de software update voor de remmen map CF inmiddels WEER een nieuwe update is, genaamd CG. Deze geeft een fijner rijgedrag, een mooi engels woord is hiervoor.."smoother"

    Tevens is er een service bulletin waar naar de inlaatproblematiek word gekeken. Pas nu op...het eerste waar naar gekeken moet gaan worden is of er andere of aangepaste software op de auto zit of gezeten heeft. :shock:

    Wel leuk nieuws is dat er ook een orginele Ford map is waarmee 320pk mogelijk is. het is nog niet duidelijk of deze ook daadwerkelijk uitgebracht gaat worden.

    De 350pk map van mountune is ook al beschikbaar maar daar moeten veel meer modificaties voor aangebracht worden. Ook hier weer...andere injectoren, maar ook andere modificaties.

    @madnes, werkt bij jou het shift lampje, volgens mij nog niet?
     
  17. Hier trouwens een uitdraai van een RS mk2 met cats verwijderd, decat dus, en een K&N.
    [​IMG]
     
  18. Dat is geen goed nieuws:nocheer:
     

Deel Deze Pagina