1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus kopen zonder de 1.6TDCI? Turbo vervangen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door montagne, 18 okt 2014.

  1. Uit nieuwsgierigheid (ik heb overwogen 1.6TDCI te kopen): ik heb her en der gelezen (ook bij Forte) dat het beter is om het zeefje uit de olieleiding richting de turbo weg te laten. Wat is de mening hier?
     
  2. Geen 1.6TDCI kopen ;)
     
  3. Klopt, of vervangen voor een gewijzigde banjobout, welke een veel groter zeef oppervlakte heeft. Het idee hierachter is beter vuil olie als geen olie naar je turbo.
     
  4. Tja beter nog helemaal geen auto kopen...
    Als zelfs een ST al gezeik heeft...
     
  5. #45 kolere, 30 okt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 okt 2014
    Die van mij is nu toch al een hele tijd probleemloos, op een tijdje geleden lekke afdichtingen van een verstuiver na. Is best een prettig blok en best zuinig. Als je kan kiezen voor een roetfilterloze of een euro5 variant altijd daarvoor gaan. Kans op problemen zijn dan een stuk kleiner en zeker minder kosten. Als je de turbo preventief vervangt (inclusief banjobout etc) kost het wel wat maar ook weer niet de wereld, een nieuwe roetfilter is niet veel "goedkoper".
     
  6. De nieuwe turbo (via ebay van expert-car.de) gaat er morgen in. De revisie van [MENTION=7327]MikeTheBike[/MENTION] met onderdelen van deze leverancier is ook goed gegaan en draait al een jaar heb ik gehoord. Vanaf welk bouwjaar heb je geen roetfilter? (dat is euro5?)
    Luchtinlaatslang is al vervangen. Ook gaat er nieuwe olie in. De laatste wissel is nog niet zo heel veel km's geleden. Die oude olie bevatte ook geen rommel gelukkig.
     
  7. #47 kolere, 3 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 nov 2014
    Je bedoelt "tot" neem ik aan?

    Ik weet het niet exact, maar zo is het ongeveer:
    - Vanaf eind 2004 (introductie focus II) is de 1.6 tdci 109 pk geleverd met en zonder dpf en de oude 90pk (facelift is nog met een modernere 90 pk geleverd als ik het goed heb) is nooit geleverd met roetfilter.
    - Met en zonder roetfilter was de 1.6tdci euro IV
    - Vanaf januari 2006 (productie) zijn alle 1.6tdci's, op de oude 90pk variant na, met roetfilter geleverd.
    - Na de facelift zijn er 1.6 tdci's met cdpf geleverd deze zijn euro v.
    - Focus III 1.6 tdci is altijd euro v met cdpf.

    Verder nooit gehoord van de revisie waar je op doelt, maar als het nieuw spul is kan er toch weinig mis mee zijn. Er zit origneel een Garrett turbo in.
     
  8. Zonder roetfilter is euro 3 volgens mij maar ok.
    [MENTION=946]montagne[/MENTION], wat ga je nu met het roetfilter doen, want die liter extra olie kun je wel aftappen, maar daar heb je het probleem nog niet mee opgelost.
     
  9. Klopt je hebt gelijk die van mij is 2000 EEC (EEC 7), of te wel euro 3.
     
  10. Tot idd.
    Topic over de revisie van Mike staat hier http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=36217&page=2 Had hem nog gevraagd hoe het er nu voor staat. Meer als referentie voor de spullen die ze leveren. Heb mijn turbo daar ook vandaan. Is vervangen vandaag. :cheer:

    Je hebt de fase II dus als euro 3 en 4? Zonder en met roetfilter?

    De verwachting is dat ik voor een nieuwe klus die er aankomt niet met de auto hoef/moet dus maak ik niet zoveel kilometers meer. Over 24 k moet hij volgens het boekje vervangen (of er uit en weggeschreven.) Als ik geen roetfilter wil moet ik dus een oudere auto kopen als dat ik nu heb: euro 3 dus.
    Of op kenteken zoeken via Etis of er een DPF in zit. 90 pk vind ik te weinig dus die valt af. Of een auto met een cdpf die niet vervangen hoeft te worden. Dan ben ik ook van die Eolys af.

    In elk geval vaak peilen om te zien of het peil stijgt. Dat wijst dan weer op veel regenereren.
     
  11. #51 kolere, 6 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 nov 2014
    Nee als je goed leest staat er dat de fase 2 als euro 4 en 5 geleverd is. Vanaf circa oktober 2006 is euro 4 of hoger verplicht (en dus altijd met roetfilter). Alleen de fase 1 (2004-2006/7?) is als euro 3 en 4 geleverd en dus niet euro 5.

    Verder vind ik het onbegrijpelijk dat je niks aan het roetfilter hebt gedaan, maar dat is natuurlijk jouw keuze.
     
  12. Tja... komt vanzelf... Verstopt roetfilter, EGR klep welke over zijn nek gaat, met als gevolg dat de turbo ook weer komt.
     
  13. Vind ik ook vreemd, je weet dat er wat mis is. Want de olie was al veel te veel verdund. En nu ga je kijken of dat weer gaat gebeuren. Dat antwoord weet ik al.
     
  14. #54 montagne, 29 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 nov 2014
    Ik verwachtte dat door de regeneratie het roetfilter een stuk beter zou zijn geworden waardoor het probleem voorlopig is opgelost.
    Heb het idee dat het oliepeil aan het stijgen is dus ik moet een keuze maken; nieuw roetfilter of geen roetfilter en weg laten schrijven.

    Na de APK van gisteren vroegen ze in de garage nog naar het hoge oliepeil (ze herkennen me al....)
    Wezen op een compressiemeting om de zuigerveren uit te sluiten. Wie kan zo iets hier?
     
  15. Is niet nodig. De brandstof komt inderdaad langs de zuigerveren. Maar niet omdat ze versleten zijn, maar omdat er gewoon veel te veel diesel ingespoten wordt omdat er veel te veel geregenereerd wordt.
    Inderdaad vervangen of wegschrijven. Zeker niet te lang wachten. Alle interne onderdelen in het blok hebben te leiden onder de slecht smering van diesel.
     
  16. Er zijn meer dingen die in mijn hoofd rond spoken (werk) maar daar zal ik jullie niet mee vermoeien. Zit ook al de hele avond terug te lezen in topics omdat ik al gelezen heb dat zo'n firma is aangedragen in een topic maar kan hem nog niet vinden!!!!
    Ik moet wat met dat roetfilter aan dus ik heb een paar opties: verwijderen, inruilen tegen benzineversie, private lease.
     
  17. De auto wegdoen zou ik niet doen na een grote reparatie. (turbo) dat is weggegooid geld. Als je genoeg kilometers rijd zou ik gewoon dat roetfilter fixen (hoe dan ook) dan kun je er voorlopig weer tegenaan.
     
  18. #58 nctnico, 29 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 nov 2014
    Geen ervaring mee:
    www.roetfilter-verwijderen.com/
    Als ik jouw auto zou hebben, dan zou ik het roetfilter en de EGR laten verwijderen. Met de EGR dicht krijg je zowieso al veel minder roet en een lager brandstofverbruik.
     
  19. offerte aangevraagd.
    Ook topic van geiz gelezen
     
  20. #60 montagne, 1 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 dec 2014
    Ik had tot nu ook geen flauw idee wat de verdere gevolgen zijn. Nu je ziet dat het peil op lijkt te lopen is de regeneratie door de garage dus niet zo effectief geweest. Zoals gezegd. Na de regeneratie dacht ik weer even voort te kunnen. Het bedrijf van Erwin zit niet om de hoek maar alles voor een auto waar we een tijd mee vooruit kunnen.
    Geen dpf scheelt ook weer Eolys bijvullen.
    Wordt vervolgd.

    Edit:
    Offerte opgevraagd bij roetfilter-verwijderen.com en ATM-Chiptuning.com
    De eerste zit zoals gezegd verder weg maar er zijn goede ervaringen op het forum.
    Kosten € 475,- voor alleen de DPF, € 550,- voor DPF, EGR en chiptuning. Ik heb niet zo'n behoefte aan chiptuning dus zou ik op € 500,- uitkomen.
    Bij ATM ben ik voor de DPF € 500,- kwijt. DPF en chiptuning is € 600,- Omdat ik de EGR niet zag genoemd nog even gebeld. Volgens ATM zijn er verschillende opvattingen over het dichtzetten van de EGR daarom wordt het niet standaard aangeboden. Komt er wel € 50,- bij. Kwam op Autoweek een beoordeling van ATM tegen. Werd door verschillende als reclame bestempeld. De man van ATM wilde het heel graag uitleggen. Wist ook precies welke auto het betrof. Heb het verder zo gelaten.

    Heb dus voor maandag a.s. een afspraak in Borne.
    Tot die tijd zo min mogelijk rijden, of veel snelweg...... Bedenk dat ik de afgelopen twee jaar met deze auto veel snelweg heb gereden. Zou er nog een onderliggend probleem zijn??
     

Deel Deze Pagina