1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

EGRklep dichtzetten

Discussie in 'Handleidingen Focus I' gestart door uwbuurman, 15 okt 2007.

  1. Waarom zou je de klep nog reinigen NA het afsluiten ervan, aangezien de klep niet meer mee doet in heel het inlaatgebeuren, toch?

    Leuk projectje om eens te gaan doen in de winter! iemand een schetsje met afmetingen voor dat afdekplaatje?
     
  2. Vorige week even de EGR van mijn TDDI dichtgemaakt. Wat een verschil zo in de lage toeren! Voor het dichtmaken was het maar lastig wegrijden bij een stoplicht en stikte de auto in het ranzige mengsel van in- en uitlaatlucht! Nu alleen schone lucht erin en dat merk je meteen! Voor degene die het ook willen doen heb ik ff het plaatje opgetekend.

    [​IMG]

    Het plaatje komt onder tegen de EGR klep, dus tussen de EGR en de buis waardoor het uitlaatgas wordt aangezogen. Je zou er ook sleufgaten in kunnen maken zodat je alleen de twee boutjes even een paar slagen los hoeft te draaien en het plaatje er dan tussen kunt schuiven.

    Rick
     
  3. Duidelijk plaatje, alleen de straal van de linker (en dus ook de rechter) radius ontbreekt ;)
     
  4. Er staat toch dat de diameter 10 is dus de straal 5:P. Of bedoel je iets anders? (Radius is toch hetzelfde als straal, is bij mij wel een grijs verleden:lol:)
     
  5. diameter van het gat is idd 10, maar om het buitencontour loopt ook een radius ;)
    Rick zal wel weten wat ik bedoel (tenminste, daar ga ik wel van uit als ie met Solid Works kan werken ;))
     
  6. Beetje rekenen zorgt voor: totale breedte van 85 - 65 = 10, dat verdelen over links en rechts is dus 5 mm per kant. Buitenradius is dus radius van gat, 5, plus de 5 mm van de berekening = 10 ;)

    Zo precies komt het toch allemaal niet, het is slechts een plaatje om een buisje af te dichten! Maar met dit 'design' zit je een heel eind in de goede richting ;) Als iemand een keer iets in SW getekend wil hebben hoor ik het graag.
     
  7. Ik had een 74kW tdci bouwjaar 2002. Deze heb ik 100% dichtgezet met een plaatje tussen de turbo en EGR Buis, en de vacuümslang van de EGR afgekoppeld en ook gesloten.(Om te voorkomen dat er toch invloed op het vacuümsysteem zou onstaan als de magneetklep de dichtstaande EGR wil aansturen via vacuüm) Nooit een foutmelding gehad en trok veel beter van onderuit (ongeveer vanaf 1500 omw/min). Totaal ruim 40.000 km mee gereden. :thumbs:
     
  8. Als ik rustig doe kan ik in de 5 vanaf 60 km/u dooraccellereren. Hoefde ik voorheen niet te doen :lol:
     
  9. als je dit met een 1.8 tdci doet zijn je vliegwiel, drijfstangen etc.. in 60000 km verrot hea ;)
     
  10. kun je dat bestand ook exporteren naar dxf??

    dan kan ik em in cad pleure :rock:
     
  11. Misschien een keer een EGR afdoppen meet organiseren voor de mensen die dat zelf niet aandurven ;)
     
  12. Hmm, 1.8 TDDi maar toch bedankt voor de waarschuwing.

    Gelukkig ook maar zeer zelden gedaan, ik ben eigenlijk geen fan van ondertoeren maken (weet ook dat het slecht is).
     
  13. mijn tddi vind dat ook niet lekker, bij 70 pas in de 5.. daaronder echt niet..
     
  14. idd pietje :) en bij de tdci pas bij 90/100 naar zijn 5

    motor moet toeren maken, we rijden geen t-fords meer :mrgreen:
     
  15. @jpboerhof: Jep kan ook in CAD omgezet worden als je wilt. Kan ik ook een bestandje in dit forum plaatsen?
     
  16. Euhm ik ben nog vergeten te vermelden dat ik geen vacuum slangetjes heb losgehaald oid... EGR klep wordt nu dus gewoon bediend echter stroomt er geen uitlaatgas meer door vanwege het afdichten van de buis waardoor dit gas werd aangezogen. Heb ook geen enkele storing gehad (1.8TDDI).
     
  17. Ik had nog een vaag mbt het afdichten van de EGR.

    De nadelen zijn:
    - duurt langer voordat de motor warm is (voornamelijk in de winter een probleem)
    - hierdoor hoger mechanische belasting (en dus slijtage)

    Is dit niet op te lossen door er een soort van vlinderklep in te bouwen die je vanuit je auto kan regelen? Mag aannemen dat dit al eens is gedaan? Iemand hier iets zinnigs over te zeggen?
     
  18. Hey Robertoal,

    ik heb maar weinig gemerkt van het langzaam warm worden van de motor. Duurt hooguit 1 a 2 minuten langer en dat maakt echt geen (merkbaar) verschil op de levensduur van de motor. Tenzij je met koude motor altijd voluit rijdt, dan slijt het zowiezo allemaal wat harder. Als je de motor niet zwaar belast, dus rustig het gas opbouwen en niet te hoog toerental bij koude motor, maakt een dichte EGR geen verschil in slijtage. Wel heb je het voordeel dat je in lage toeren al veel koppel hebt omdat er verse/schone lucht je motor in gaat ipv lucht met uitlaatgassen. Bij mijn TDDI is het verschil echt enorm. Waar ik voorheen steeds bang was dat de auto af zou slaan bij het wegrijden, moet ik nu opletten dat ik niet te vlot wegrijd ;)
     
  19. Waar hebben we het over, dat de motor langzamer warm wordt. Tien/vijtien jaar geleden zaten er nog geen EGR kleppen op dieselmotoren en toen werden ze ook gewoon warm. "Mechanische belasting (slijtage)" en "probleem in de winter", zoals Robertoal het noemt, vind ik, in realtie tot die EGR klep, een beetje ver gezocht. Sowieso moet een motor goed warm zijn, alvorens je hem gaat 'belasten'. Dat was in het verleden zo en nu en in de toekomst zal dat zeker niet anders zijn. Ik deel de mening van Rcgzandvoo hierin.

    Wel heb ik een vraag over die EGR klep: Wat zijn de problemen van een kapotte of vervuilde EGR klep? Dus hoe merk je dat?

    Mijn Focus heeft nl. het probleem dat hij/zij bij koude motor nogal onregelmatig loopt, terwijl je dit op de toerenteller niet kan zien. Terwijl je rijd (40/50 km/u in de tweede versnelling, met contstant gas) houdt 'tie in, houdt 'tie niet in, houdt 'tie in, houdt 'tie niet in. Bijzonder irritant.

    Heeft iemand hier ervaring mee?

    Groet,
    Focusman
     
  20. #80 Robertoal, 16 feb 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 feb 2011
    @focusman
    Mijn bericht was gebaseerd op alle info die ik vergaard heb mbt het dichtzetten van de EGR. Ben zelf niet bepaald een monteur of zo :)

    Zoals jij het stelt klinkt het me logisch in de oren, aan de andere kant: het wordt regelmatig herhaalt. Ik betwijfel dus of het zo makkelijk is als jij doet geloven..

    @Rcgzantvoo
    Heb het afgelopen zomer bij mijn tddi ook gedaan, van de opwarm tijd kan ik dus niks zinnigs zeggen, het verbaast me wel dat jij niet echt veel verschil merkt (ook deze info heb ik van het forum).
    Ik merkte idd ook dat hij een heeel stuk sneller was, ik had toen gedaan icm het schoonmaken van de intercooler; man man: het was een nieuwe auto!

    Ik ga sowieso als het warmer wordt mijn egr klep dichtgooien, de winter zal ie dan weer open gaan: totdat het tegendeel van mijn stelling onderbouwd kan worden ;)
    vooral het voordeel van een auto die zichzelf niet vergast doet mij besluiten het klepje dicht te gooien.
     

Deel Deze Pagina