1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

EGRklep dichtzetten

Discussie in 'Handleidingen Focus I' gestart door uwbuurman, 15 okt 2007.

  1. Focus II 2004 2.0 TDCi

    Zo, vandaag de EGR-klep dichtgemaakt!
    Eén woord: SUPER! Alle voor- en nadelen zijn hiervoor al besproken,
    hier een How-To voor diesels zoals de mijne:

    Demonteren:
    De eerder genoemde link naar het belgische forum is hier zeer gedetaileerd in!

    ruitenwissers (sleutel 15)
    parafan (6 klemmetjes, twee torx en twee torx van het oliereservoirtje)
    twee boutjes van de EGR-buis (sleutel/dopje 10 als ik het goed herinner)

    [​IMG]


    Lokatie EGR en afsluitpunt:

    [​IMG]

    BLAUW omlijnd is de EGR, GEEL omlijnd is de plaats waar het beroemde plaatje tussen komt.


    De buis is los:

    [​IMG]

    Wat ik niet op de foto heb is hoe ik de maat voor de flens heb genomen:
    Na het losschroeven van de flens heb ik er een kartonnetje tussen gestoken, en daar het contour op overgetrokken. Dit uitgeknipt en overgetrokken op een RVS-plaatje van 1mm dik.
    Dan éérst gaatjes boren, ik heb 3x 6,5mm gedaan, ging in één moeite door :lol:
    Dan de rest dremelen, slijpen, zagen, knippen, punikken of hoe dan ook...

    Resultaat, met handvatje ;)

    [​IMG]

    En dat handvatje is HANDIG!


    Simpelweg ertussen schuiven, twee boutjes weer terug, en klaar:

    [​IMG]


    Succes!



    Tenslotte mijn dank aan iedereen die behulpzaam heeft gereageerd op mijn spoedvraag toen ik twijfelde of dit de goede flens was! :thumbs:
     
  2. ook ik ga er eens mee aan de slag....hopen dat het mij ook gaat lukken maar denk / hoop het wel.
    Maar nu naar heel de post te lezen blijft mij nog steeds 1 ding onduidelijk (zal wel aan mij liggen) maar moet ik bij mij na het afsluiten van de EGR nu wel of niet een slangetje afsluiten??? focus 1 fase 2 jaar 2002 115 pk 1.8 TDCI
     
  3. Je bedoelt denk ik het vacuumslangetje? Als je dit hebt kan het eraf halen, dan doet de egr niks meer (vacuum gestuurde klep). Volgens mij moet het niet.
     
  4. Thx voor je reactie.

    Ik ga eens kijken of ik die heb en als ik het niet kan vinden of ik niet precies weet welke het is laat ik 'm lekker zitten. (als het toch geen kwaad kan)

    Ik ga zo eens even kijken of ik het voor elkaar kan krijgen aangezien ik hier niet echt afbeeldingen heb gevonden van mijn type motor...
    Ik zal het waarschijnlijk wel helemaal verkeerd begrijpen anders zou dit geen mogelijkheid zijn maar sluit je nu de toevoer van de turbodruk niet weg???

    Greetz
     
  5. Nee heeft er niks mee te maken. Egr zit tussen een buis die van het uitlaatspruitstuk naar je inlaat loopt. Als je een foto maakt heb je waarschijnlijk binnen een dag antwoord;).
     
  6. OKe thx voor je snelle reactie.

    Dus als ik het goed begrijp zet ik het plaatje tussen de buis van de intercooler en de EGR klep, haal het vacuumslangetje eraf en maak die dicht en laat ik de slang met het gaas ertussen uit....en / of laat ik het aan de ander kant van de EGR los ?

    Sorry het zal wel heel duidelijk uitgelegd worden maar ik kan het niet helemaal volgen
     
  7. Nee:
    --- De intercooler zit tussen de turbo en het inlaatspruitstuk, heeft in wezen niks met de egr te maken.

    Dus lucht buis > turbo > buis naar intercooler > Intercooler> buis naar inlaatspruitstuk.

    ---Egr zit tussen de uitlaat en de inlaat

    Dus uitlaatspruitstuk > buis > afdopplaatje> egr> buis naar inlaatspruitstuk. Je plaatst het afdopplaatje tussen de buis en de egr vanaf de uitlaat.

    Edit:
    Het zijn dus twee afzonderlijke buizen die uiteindelijk beide uitkomen op het inlaatspruitstuk. Dat zie je ook goed op de foto hierboven (zwarte zal van de intercooler komen, de stalen van de egr.). Duidelijker kan ik niet zijn;).
     
  8. Oke top!!!!! nu snap ik 'm en de werking ervan:weird:

    Zat een beetje in de knoop met in het aller begin van het toppic dat ze bezig waren over die buis met dat gaas erover heen....ik snapte even niet wat daar mee moest gebeuren......
    Oke ik ga aan de slag en laat nog even weten of het gelukt is....

    Thx voor je geduld en duidelijke uitleg;)
     
  9. Zo....ook weer gebeurd, straks nog even een test rondje maken om te kijken of het gelukt is en of is verschil merk.......uitslag volgt
     
  10. Mooi, dat is snel geklaard dan. Sterkte met het testrondje:P.
     
  11. Ja dank je.

    Het totaal plaatje zag er bij mij net iets anders uit maar het principe bleef hetzelfde....
    Toevallig had ik nog een rond plaatje liggen die ik er nu tussen heb gezet, en waarom precies ovaal maken als je toch ruimte genoeg heb voor een rond plaatje hihi.

    Ik ben reuze benieuwd of ik er wat van merk, maar zoals ik hier al meer heb gelezen moet dat bijna wel......

    Ik heb hem in ieder geval al gestart en ik kreeg tot heden nog geen foutmelding met een dicht plaatje....
     
  12. Zo mijn proefrit zit erop....enorm veel verschil kan ik het niet noemen maar het was zeker de moeite waard.
    Misschien dat ik er even aan moet wennen maar de kleine min puntje zijn nu alweer grotendeels glad gestreken.

    Met dank aan alle mede forum leden en aan Kolere voor dit resultaat!!!

    Greetz
     
  13. Even deze topic omhoog bumpen omdat ik geen zin had om meer onnodige topics te openen.

    Het EGR dichten is misschien iets voor mij om te voorkomen dat mijn turbo weer eens stuk gaat. Maar ik had ook gehoord dat een oil catch tank mogelijk is. Is dat iets?


    Gerco.
     
  14. Dat is een potje dat de dampen uit de carterontluchting opvangt toch?

    Ik denk niet dat dit heel veel invloed erop heeft. Mijn turbo is niet heel vies als ik hem bekijk. Het probleem zit hem ook niet in de vervuiling van de turbo en het inlaattraject, maar in de vervuiling van de olie zelf. Daarnaast maakt de gemiddelde turbo de boel zelf ook wat vettig, vrijwel elke turbo lekt wat olie. Dit komt allemaal in de intercoolerbuis, intercooler en uiteindelijk in de inlaat.

    Kan me ook niet voorstellen dat dit door de apk komt. Het is niet voor niks dat olie dampen de motor in worden gestuurd en niet direct de buitenlucht in:P.
     
  15. als het goed is heb je die al, tenminste, de 1.8 tdci en tddi hebben die oil catch tank wel;)
     
  16. Jammer genoeg heb ik het 1.6 PSA blok erin liggen :( Vandaar de vraag of dit misschien iets is om te voorkomen dat mijn turbo weer eens stuk gaat :(


    Gerco.
     
  17. Ik heb het nu bijna een maand op mijn TDDI, het is echt een must have, over dat laat warm worden heb ik geen last van. trekt nu lekker en heb ook de gloeiers vervangedn van te voren en de IC Gecleaned. zeker een aanradere voor elke diesel rijder!!!!!!!
     
  18. #118 heroism50, 22 mrt 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 mrt 2012



    Zit hier normaal geen pakking gemonteerd ?
     
  19. nou het EGR verhaaltje heb ik al eens vaker dan eens gelezen en het met het bijltje van het afdoppen ook al op een BMW diesel heb ik ook al gehakt. en vanuit die ervaring kan ik zeggen dat de makkelijkste, snelste en goedkoopste oplossing voor het afdichten van de EGR (in geval van geen gaatje er in nodig) is een cola blokje kapot snijden en tussen de buis van de EGR en de EGR klep zelf te leggen en dan weer vast schroeven, preciese pasvorm t.o.v. de boutjes is onbelangrijk, wel belangrijk nauturlijk dat ie wel helemaal afdicht (of niet in geval van gaat je nodig maar dan raad ik deze manier af i.v.m. toch wat makkelijker kunnen scheuren) heb t nu al een paar weken er tussen zitten en merk ook verschil..... (2002 fofo 1 Fase 2 115 PK TDCI bleufin gechipt 294dkm gelopen) al is het niet super veel (delen waren niet echt sterk vervuild)

    en geloof me als ik zeg dat t echt geen RVS of dik materiaal hoeft te zijn om de "drukken/krachten" aan te kunnen.... blikje is echt meer dan zat :P
     
  20. Zeg dit maar bij een fiat bedrijfwagen dealer :P krijg je gelijk een trap voor je kop. ANWB hielp telkens mensen met een cola blikje die problemen hadden met een afgebroken EGR klep en een dag na montage was het stukje materiaal toch echt weg gebrand
     

Deel Deze Pagina