1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

EGRklep dichtzetten

Discussie in 'Handleidingen Focus I' gestart door uwbuurman, 15 okt 2007.

  1. Ja hoor, 't was een beetje een gok maar ik krijg geen foutmelding.
    Wat Focus_Tddi schrijft is allemaal juist, toch heb ik nooit een 'hogere temperatuur in deellast' als nadelig ervaren.
    En ik vraag me ook af hoe het zit met de NOx uitstoot bij vollast en milieu-eisen,maar dat zal allicht iets met de 'Europese rijcyclus' te maken hebben ?
     
  2. Dan ga ik het ook gewoon is proberen ik heb toch een scangauge II waar ik codes mee kan wissen dus kan het altijd proberen. Ik weet nog niet wanneer ik het doe, als ik het heb gedaan zal ik mijn bevindingen posten (1.6 tdci 109pk)
     
  3. Ik heb de boel ook afgesloten bij mijn tddi. Geluk is dat er geen storingslampje gaat branden. Echter wordt er wel een storing opgeslagen als ik hem aan de diagnose hang.
    Mijn ervaring is gelijk aan die van Focus_Tddi. Het enige nadeel wat ik kon ontdekken is de langere opwarmtijd in de winter.
     
  4. Ik ervaar die hogere temperatuur ook zeker niet als iets negatiefs. Je merkt er ook helemaal niets van. Ik kan me echter voorstellen dat er wellicht op bepaalde onderdelen niet is gerekend op de hogere temperaturen, alhoewel het wel binnen de marges zal vallen want zo krap zal het niet zijn afgestemd op elkaar.
     
  5. Ik heb een TDCI uit 2002, op dit typen zit er appart een klep aan de kant van de "verse" lucht lijkt het wel, welke appart wordt gevoed door een vacuum buisje. Samen met de EGR lopen er dus twee buisjes naartoe, een electrische aansluiting zit er op beide delen niet. Nu wil ik testen of het idd werkt, alleen ik weet nu niet welk buisje ik los kan halen (lees daarna dicht maken). Moet ik hem nu alleen van de EGR trekken of ook van die andere klep?? :S
     
  6. Waar wordt dat plaatje geplaatst? En praten we nu over een plaatje
    met of zonder 6mm gat?
    Ik heb vandaag de hele boel van mijn 1.6tdci gedemonteerd ivm lekken
    langs verstuiver en toen kwam ik me toch een bult roet tegen in de inlaatkanalen en het inlaatspruitstuk zit echt helemaal vol.
    Zo erg zelfs dat ik een nieuwe besteld heb.

    Vandaar mijn interesse over het afdichten van de egr.. ;)
     
  7. #27 Jorik, 25 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 sep 2009
    Ook al is het een oud bericht: bedankt voor deze how-to! Vandaag heb ik de boel al een keer losgehaald en schoongemaakt. Wat zat er enorm veel drap bij die EGR klep zeg.

    Morgen wil ik hem ook gaan afsluiten, ik ben benieuwd. Wat ik mij alleen afvraag is het volgende:

    - Ik wil graag de boel schoonmaken en nu heb ik gelezen dat je dieselreiniger in de luchtinlaat kunt spuiten (rustig aan) terwijl je de motor op 2000 toeren laat draaien. In welke slang en aan welke kant moet ik dat nu spuiten? In de slang die van de EGR naar de intercooler gaat? Of die andere slang, of wellicht toch weer iets heel anders?

    Edit: Ik bedenk mij net dat het waarschijnlijk de dikke slang zal zijn die vanaf het luchtfilter komt? :P
     
  8. Je moet het rechtstreeks in de EGR spuiten. Bij een TDdi is het de slang vanaf de intercooler die naar de klep loopt los maken. En ik zou EGR reiniger nemen ipv diesel reiniger.
     
  9. Ik heb een 2001 TDci. Als ik morgen die EGR klep afsluit met een plaatje en daarna de vacuümslang afdop, gaat er dan überhaupt nog wel lucht door die dikke slang tussen de intercooler en de EGR?

    Ik lees dus dat er mensen zijn die erg veel vettigheid hebben in hun inlaatspruitstuk, daarmee wordt die slang bedoeld?
     
  10. #30 Jorik, 26 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 sep 2009
    Bedankt voor de hulp Focus_Tddi, het is gelukt. :)

    Ik heb een stuk gereedschap gekocht in de bouwmarkt dat volgens mij gebruikt wordt voor het voegen en dergelijke. Daar heb ik een plaatje uit gehaald met mijn dremel en op de EGR klep geplaatst. Eerst had ik ook het vacuümslangetje gesloten, maar dat moest kennelijk niet.

    Naast het sluiten van de EGR klep heb ik dus ook EGR cleaner erin gespoten en heb ik een dieselreiniger in de tank gedaan. Man man man, wat rijdt de Focus nu heerlijk zeg! Hij pakt inderdaad heerlijk op vanuit de lagere toeren en hij trekt enorm goed op. Eerst wilde dat niet echt lekker vanuit bijvoorbeeld de tweede versnelling, maar nu! Ik heb nu, na de 3500 KM dat ik deze auto heb, voor het eerst gemerkt dat hij zo'n 115 PK heeft.

    Ik heb meteen een stukje Duitsland meegepakt in mijn testrit. Op de top haalt hij ongeveer 197 KM/u en dan zit ik ergens rond de 4000 toeren geloof ik. Harder wilde hij alleen maar bergafwaarts. :P Het komt niet in de buurt van de motoren die ik heb gereden, maar dat maakt niet uit. Ik ben helemaal lyrisch. :)
     
  11. Das heel mooi dat het toch gelukt is. Inderdaad kan het zijn dat je het ervaart als een veel soepeler rijdende Focus. Bij mij is dat ook zeker het geval. In combinatie met een K&N filter, gereinigde intercooler en nog een aantal kleine aanpassingen gaat ie heel behoorlijk van z'n plek. Een wereld van verschil in vergelijking met vlak na de aanschaf.

    Veel veilige kilometers gewenst, en hou de glimmende kant boven!
     
  12. De nada!:cool:
     
  13. Toch heb ik nog wel een vraag.

    In de Howto staat dat je de volgende slang moet afdichten:
    [​IMG]

    Maar zodra ik die slang afdicht mis ik vermogen in de hoge toeren. Je voelt dat de auto dan wel wil, maar niet kán! Hoe kan dat? Wat kan ik daar aan doen?
     
  14. Dit slangetje bedient enkelt maar je EGR Klep en mag eigenlijk niets met je vermogens verlies te maken hebben.
     
  15. #35 Jorik, 5 okt 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 okt 2009
    Maar toch is het zo dat ik enkel vermogen verlies wanneer ik die slang afdop. Iemand meende dat de auto dan in de noodloop gaat, maar dan zou ik volgens mij dat knipperende gloeispiraal moeten zien.

    Kan het zijn dat mijn EGR klep verkeerd staat o.i.d. en dat het daarom verkeerd gaat bij het afdoppen?

    Of zou het zo kunnen zijn dat die vacuümslang verkeerd is aangesloten? Dat hij van de EGR klep naar een verkeerde aansluiting loopt? Dat zou wel het e.e.a. kunnen verklaren. Naar welk punt in de auto hoort die slang te lopen?
     
  16. Zodra de EGR word afgedicht, word er een storingscode opgeslagen. Wellicht tezamen met een losse slang dat de wagen in noodloop gaat?

    Wat betreft de storing, daar kwam ik laatst achter toen de wagen werd uitgelezen.

    code
    1033 P0409 uitlaatgasrecirculatiesensor kring A werkt niet correct
    1028 P0404 uitlaatgasrecirculatie stuurkring meetbereik- of vermogensprobleem


    Een van de 2 werd vastgelegd omdat de bedrading door de vorige eigenaar was afgeknipt. De storing met die sensor word als het goed is vastgelegd als je de klep afdicht.
    Heb je niet de vacuum slang naar de MAP sensor ook losgekoppeld?
     
  17. :mrgreen:Las net dat het al opgelost is bij Jorik:rolleyes:;)
     
  18. Ja, inderdaad. Ik ben zo stom geweest om de verkeerde slang af te doppen. Nu werkt het wel weer beter. Alleen rijdt hij toch minder dan nadat ik de EGR net heb afgesloten.

    Ik denk dat hij toen ook beter reed omdat ik die EGR reiniger in het traject heb gespoten. Ik zou graag mijn inlaatspruitstuk willen reinigen, wellicht dat dat helpt. Ik kan mij voorstellen dat die ook erg vuil is.

    Kan ik dat inlaatspruitstuk gemakkelijk verwijderen?
     
  19. Heeft iemand nog wat foto's van een TDdi motor (bouwjaar 2000)? Ik zag in een ander draadje uit 2008 dat de foto's daarvan niet meer beschikbaar zijn...
     
  20. Spruitstuk is niet te verwijderen zonder de complete motor uit te bouwen.
     

Deel Deze Pagina