1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 EcoBoost 182pk Ecoboost kunnen nu wel via superchip

Discussie in 'Performance' gestart door oost2400, 11 mei 2012.



  1. Omdat ik (wellicht net als Nicky) net 2 dagen bij de Ford Academy doorgebracht voor de Master-update motormanagement benzine, welke vrijwel volledig over de 1.6 ecoboost ging, dus zonder op te scheppen of wat dan ook, denk ik dat ik wel weet waar ik over praat.
     
  2. Owkay dat is duidelijk genoeg :cool:
     
  3. Anton, bedankt voor de stellige overtuiging. :thumbs:
     
  4. Zijn er al mensen met een bluefin tuning?
     
  5. Nu na een maandje verder zijn er vast al mensen met ervaring ? :)
     
  6. Kan iemand mij vertellen wat onderhuids het verschil is tussen de 150pk en 182pk 1.6 ecoboost ? Volgens de Ford gegevens hebben ze beiden hetzelfde koppel. De Ford dealers doen er een beetje vaag over, zeker als ik zeg dat een prijsverschil van Euro 1500 voor alleen 32pk extra een aardig bedrag is.
    Zijn er aanpassingen aan de aandrijflijn, stabilisatoren, uitlaat ? Ik heb geen idee. Hoop dat jullie mij verder willen helpen.
     
  7. Volgens een aantal monteurs is er geen enkel verschil behalve de software. Echter geeft bluefin de 150pk ecoboost minder vermogen na het chippen als de 182pk (ze zeiden iets over de injectoren). Dit terwijl huistuner Mountune beide auto's naar hetzelfde vermogen brengt.
     
  8. 1500 Euro voor 32 Pk extra is duidelijk veel te duur. Dat kan elders goedkoper, alleen de garantie zal wel een probleem worden.

    Bevestiging van de dealer :


    Geachte heer,

    Het motormanagement van de 182 pk is enkel een softwarematige aanpassing,
    dus technisch zijn er geen wijzigingen.

    Met vriendelijke groet,

    Ardea Auto B.V.

    Johan den Breejen
    Verkoopadviseur
    Bezoekadres: Koperstraat 15, 3067 GL Rotterdam
    Postadres: Postbus 56, 2600 AB Delft
    T: 010-2070730
    F: 010-2070701
    johan.den.breejen@ardeaauto.nl
    www.ardeaauto.nl
    KvK Rotterdam 23022016
    .
    [​IMG]
     
  9. Ook nog even navraag gedaan bij Mountune want Euro 1500 voor alleen wat chipwerk is werkelijk niet van deze tijd. Sterker nog, pure afzetterij. Helaas kunnen ze in Nederland nog niet de upgrade naar 200 pk geven binnen de Ford garantie. Ford houdt dit angstvallig af. Niet zo gek als je voor minder geld toch meer PK's krijgt. In Belgie, Duitsland en Luxemburg is alles wel goed geregeld en is de garantie na de upgrade 100% gegarandeerd.

    Hieronder wat correspondentie:


    Hi Eikie,

    The cost to go from either 150 or 182PS output to 200PS in the UK is £995 inc. VAT (ex. fitting). €1500 for Ford software to get your Focus at 182PS seems very expensive... especially when ours comes with new alloy intercooler, airbox and calibration for less !
    Unfortunately Holland is not a country that Ford have officially endorsed our products in.

    You would need to visit Luxembourg, Belgium or Germany for our upgrades to be installed by Ford dealers.


    Our kit takes either the 150PS or 182PS up to 200PS and 320Nm.


    It's being released in the UK currently and will follow in mainland Europe soon when we have TUV / EC paperwork.





    Best regards,

    David Moore
    Technical Co-Ordinator
    Mountune Performance


     
  10. Mountune is dus inclusief intercooler en inlegfilter. Dan valt de prijs alweer meer mee. Wellicht een optie om het over de grens te regelen en het onderhoud dus ook over de grens te regelen.
     
  11. €1500,- is het verschil tussen de 150 en de 182 PK volgens de catalogus, je denkt toch niet dat ik die €1500 euro betaald heb ;) Ik zou zeggen terug naar de onderhandelingstafel.

    Hoewel er geen Ecoboost gelijk is en het nu volgende commentaar dus geënt is op mijn persoonlijke ervaring met mijn eigen auto vergeleken met een aantal 150 PK versies welk ik de afgelopen 1,5 jaar heb gereden, durf ik te stellen dat het verschil tussen de twee heel erg duidelijk merkbaar is, dus enige investering is die 32 PK wel waard ;)

    Een andere constatering en ook deze is niet gestaafd op basis van enige kennis van zaken :schater: maar wel op basis van gegevens afkomstig van tenminste twee tuners, lijkt het zo te zijn dat de 150 PK versie zelden of nooit in de buurt komt van de 270 Nm welke in overboost volgens Ford gehaald zou moeten worden. Dit in tegenstelling tot de 182 PK uitvoering waar een aantal ongetunde versies een koppel van tenminste 270 Nm maar meestal meer laten zien (in mijn geval zelfs 303 Nm ongetund). Dit verschil zal waarschijnlijk de reden van mijn constatering zijn als het gaat om de merkbare verschillen tussen de 150 en 182 PK uitvoering. Ik moet hier wel direct bij vermelden dat het goed inrijden van de Ecoboost voor een heel groot deel bijdraagt aan de uiteindelijk prestaties van de auto.

    Tevens is ook de gebruikte brandstof (95 vs 98) behoorlijk van invloed. Uit diverse rolbank testen die ik dit jaar heb gedaan blijkt keer op keer dat Shell V-Power ongeveer 8-9 PK en maar liefst 40+ Nm winst oplevert t.o.v. Shell FuelSave. ook hier een kleine kanttekening de tuning was toe al wel uitgevoerd, V-Power 210 PK en 388 Nm, FuelSave 201 PK en 346 Nm.
    Dus meer pit uit je heilige koe halen start met het tanken van benzine met een hoger octaan getal ;)

    Kortom €1500 is veel te veel geld, maar een investering is het verschil zeer zeker waard gevolgd door een tuning nadat de auto eerst van kliomters gemaakt heeft, daarna rijd je continu met een grote glimlach :thumbs:
     
  12. Ik snap eerlijk gezegd de discussie van die 1500 Euro niet. 1500 Euro voor 32 pk met behoud van volledige fabrieksgarantie? En ja natuurlijk merk je het verschil tussen beide Ecoboost motoren.

    Wil je geld besparen dan neem je inderdaad een 150 versie en ga je naar Mountune. Niks mis mee..maar....(ondanks dat ik een groot fan ben van Mountune) kijk goed de garantievoorwaarde na. Er is een verschil tussen de fabrieksgarantie en de aanvullende garantie die tot wel 5 jaar kan oplopen, mits je dat erbij gekocht hebt.

    @Joost, die 1500 euro heb jij natuurlijk ook betaald. De onderhandeling die jij gevoerd hebt op een 182 gaat natuurlijk ook op wanneer je gaat onderhandelen voor een 150. Het zal misschien een paar eurotjes schelen, omdat de korting geteld wordt over het totaal bedrag.
     
  13. Zelf ben ik van mening dat wanneer je toch van plan bent te gaan tunen met een 1.6 ecoboost het eigenlijk zonde is van het geld om voor de 182 pk versie te gaan.

    Aangezien er na de tuning geen enkel verschil hoeft te zijn in de prestaties tussen de 150 pk versie en de 182 pk versie.

    Groetjes,
     
  14. Vanzelfsprekend, laat ik het zo zeggen ik had iets aardigs in te leveren en dat heeft ook meegeholpen ik kan dan ook niet zeggen waar ik de meeste korting op heb gekregen het verschil tussen de 150 pk en de 182 pk of het wegcijferen van een aantal optie pakketten. Naast het feit dat ik nagenoeg het bedrag voor de ST heb gekregen waar ik op uit was was de totale korting ongeveer het verschil tussen de 150 en 182 PK. De totale som onder aan de streep was voor mij iig iets waar ik heel goed mee kon/kan leven ;)

    Ik deel overigens volledig je mening over investering vs fabrieksgarantie. Een beetje praten en je rijdt voor een heel acceptabel bedrag een "getunde" auto zonder daarvoor de toezeggingen van derde af te hoeven wachten ;)
     

Deel Deze Pagina