1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 EcoBoost 182pk Ecoboost kunnen nu wel via superchip

Discussie in 'Performance' gestart door oost2400, 11 mei 2012.

  1. Zal binnenkort wat meer info hier neerzetten. Laat ik het erop houden dat ik ze geen amateurs vind.
     
  2. Hun uitspraak (of die persoon waarvan ik antwoord gekregen heb) zijn uitspraak klopt voor geen meter over die injectoren, maar of het amateurs zijn...
    Het zijn nu tenslotte wel de eerste die via de diagnose stekker kunnen tunen...
     
  3. Benzinepomp, injectoren en turbo zijn gelijk. Het lijkt dus inderdaad een software kwestie te zijn.

    Ik wil echter wel tegenspreken dat het bij Superchips amateurs zijn. Als ik een willekeurige Ford op die manier getuned wil hebben dan zijn zij de eerste waar ik aan zou kloppen.

    Daarbij zijn er diverse andere chiptuners die ook een onderscheid maken tussen de 150 en 182 pk versie.

    Wat Mountune gaat doen weet ik nog niet precies. Ik weet dat ze een MP200 pakket hebben voor de 182 versie, welke "compatible" is met de 150 pk. Wat ze daarmee precies bedoelen...zullen we over enkele weken zien.
     
  4. Compatible betekent waarschijnlijk niets meer en niets minder dat het ook op de 150pk versie gezet kan worden.
    Heb al meer antwoorden gehad van Bluefin dan dat hier staat. Zal ze nog een keertje extra mailen :)
     
  5. Extra mails binnen, men is nog bezig met het (door)ontwikkelen van de software voor de Ecoboost motoren. Ik denk dat wachten beloond wordt.
     
  6. Vergeet niet de overige onderdelen te bekijken.
    Het blok zelf zou anders kunnen zijn (denk aan bijvoorbeeld verstevigingsribben)
    Of misschien de oliekoeler een slag kleiner bij de 150pk?
    Gasklep? Inlaatspruitstuk, uitlaatspruitstuk, uitlaat diameter, MAF,en MAP sensoren.
    Zo zijn er nog wel wat vragen voordat je kan zeggen dat de 150pk exact hetzelfde is als de 180.

    Maar zoals ik al eerder gezegd heb; het is ook een kwestie van publieke opinie:
    Als je een auto 20pk extra geeft dmv software tunen, dan vinden veel mensen het een acceptabel risico (je blijft immers binnen de veiligheidsmarge).
    Maar ga je ineens 50pk erbij tunen, dan gaan er bij heel veel mensen alarmbellen rinkelen.

    Je moet maar zo denken dat de keuze puur marketingtechnisch gemaakt wordt ;)
    Tevens denk ik dat ze ruzie met Ford gaan krijgen als ze alle 150pk versies zomaar naar 200pk zetten. Dan verkoopt Ford geen 180 ecoboost meer ;)
     
  7. Eff ter extra info
    zelf rijd ik met een 150 pk ecoboost, deze heb ik 5000 km geleden van software verandert naar 182 versie auto rijd voortreffelijk, enige storing die er in blijft is de electrische waterpomp, deze ontbreekt op de 150 pk versie, het doel van deze pomp is na afzetten van de motor de koelvloeistof nog eff rond blijven pompen zodat de turbo extra gekoeld word.

    nu ik dit weet en ik heb flink gas gegeven voor dat ik op mijn lokatie ben dan laat ik mijn motor nog ruim 5 tot 10 min stationair draaien om alles te kunnen laten afkoelen.

    dus het zal me niet verbazen dat superchip hier rekening mee houd en dus vandaar de 150 pk versie niet naar het vermogen haalt wat ze met de 182 pk versie wel doen!!!!!!! puur beveiliging van de turbo!
     
  8. Je kunt ook overdrijven hoor, 1 a 2 minuten is genoeg.
    Je kunt beter de laatste kilometers rustig aan doen, dan helpt ook de rijwind met de koeling (als je stilstaat mis je dat natuurlijk).

    Zelf ben ik ook nog zéér tevreden met de Bluefin-tuning, die gasten weten heus wel wat ze doen.
     
  9. Dus de motoren zijn NIET gelijk aan elkaar.
    Dus degene die hun 150pk hebben laten chippen moeten heel rustig de cooling down doen.
     
  10. Sinds wanneer wordt een turbo gekoeld dmv koelwater?
    Een turbo wordt met olie gekoeld.

    Die waterpomp is er dus om het blok zelf af te koelen.

    Of gewoon de pomp toevoegen :mrgreen:
     
  11. @ dutchguy


    dat een turbo ook gekoeld wordt door koelwater is al een tijdje

    vanaf 88 is dit al het geval pak maar een escort turbo deze is zowel door olie als door koelwater gekoeld!


    @fastford

    5a 10 min is inderdaad wel overdreven ben ik met je eens, maar omdat de 150 pk ecoboost die elektrische waterpomp mist ben ik zelf wat voorzichtiger ivm het afkoelen van de motor, tuurlijk doe ik de laatste kilometers ook rustig aan.

    het na laten draaien hoe lang ik dit doe is ook afhankelijk vanaf wanneer ik van het gas af ben gegaan om rustig aan te doen, beter iets te lang dat alles zeker nog heel blijft dan net te vroeg uitzetten :)
     
  12. Sommige turbo's hebben waterkoeling en oliekoeling (en uiteraard oliesmering). Het is wat kort door de bocht om te zeggen dat turbo's met olie gekoeld worden.
     
  13. Vooruit weer wat geleerd. Dacht dat dit alleen bij vrachtwagen het geval was.
     
  14. over 5 jaar zul je deze motor ook in een DAF gaan vinden:mrgreen:
     
  15. Na flink het vermogen te hebben aangesproken doe ik ALTIJD een rustige cooldown. Naar huis is dat trouwens makkelijk, want de laatste 2 minuten rijd ik door de wijk met een 30km zone. De auto krijgt dan nog koeling van rijwind en kan rustig draaien. Dat van die extra pomp wist ik ook niet.

    Superchips is absoluut geen amateur tuner. Zij tunen o.a. al jaren auto's voor het BTCC.
    Rica tuning biedt overigens ook de tuning van 150pk via 182pk naar 200+pk.
     
  16. Heb je deze via non com naar de programmatuur van een 182 gezet?
    Probeer dan eens een 182 zonder standkachel:rolleyes::)
    De normale 182 heeft die pomp niet, en geen van alle een watergekoelde compressor. 150 en 182 zijn 100% identiek..
     
  17. Ik dacht ook dat de 150 pk en 182 pk gelijk waren, maar Michael werkt bij Ford en zal dit toch wel weten lijkt mij.
    Maar als de waterpomp van de 182 pk verschilt van de 150 pk dan moeten daar toch ook 2 verschillende waterpomp nummers voor zijn ?
    Kan of wil iemand dat uitzoeken ?
     
  18. De waterpomp is hetzelfde, die electronische waterpomp zit alleen op een ecoboost met standkachel.
     
  19. Niet dat ik je in twijfel trek ofzo maar hoe weet je dat zo zeker?

    Grtz
     
  20. Misschien weet Nicky dit ook?
     

Deel Deze Pagina