1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.0i 16V 145pk Duratec 2.0 tuning mogelijkheden

Discussie in 'Performance' gestart door Steff, 24 mei 2012.

  1. #1 Steff, 24 mei 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 mei 2012
    Ik vroeg mij af of het mogelijk is om Fiesta ST upgrades in een Focus Rally Edition te plaatsen. De reden hiervoor is dat het erg interessant is en eigenlijk dezelfde motor is. Al heeft de Fiesta ST 5 PK meer dan de Focus.

    Titel aangepast van "[2.0i 16V 145pk] Mountune ST165 / ST185" naar "[2.0i 16V 145pk] Duratec 2.0 tuning mogelijkheden"
     
  2. Nee niet mogelijk, andere constructie van de uitlaat, luchtinlaat en de software heeft een andere beveiliging.
     
  3. Zonde! Toch bedankt.
     
  4. Is vast een manier te vinden om tot dezelfde resultaten te komen.
    Zijn best wat mensen hier die een uitlaatsysteem en luchtinlaat hebben op de 2.0. Chippen weet ik niet zeker of dat goed mogelijk is.
     
  5. Ik heb een Milltek uitlaat systeem, zonder spruitstuk wat ik nog wel overdenk. Zag dat Mountune dit pakket aanbood incl uitlaat. Dus de vragen waren; past dit op mijn auto en kan ik het zonder uitlaat bestellen.

    Ik zie ook dat het inlet manifold van Mountune voor de Duratec 2.0 niet meer leverbaar is.
     
  6. #6 trucker0werner, 25 mei 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 mei 2012
    99% is het zelfde
    het leek mij meer dat alleen software anders is
    tevens voor de gasklep zit een andere luchtinlaat systeem
    een 4-2-1 spruistuk zal je trekkracht vergroten maar ten koste van je vermogen

    voor hetzelfde geld koop je een 60mm gasklep waardoor je meer respons krijgt
    als je echt vermogen wil, dan moet je toch complete inlaat vervangen
    maar die prijs licht zeer hoog
    inlaat
    dit zou moeten passen ivm de afmeting bij de focus en fiesta gelijk is
    en tevens zit hier een 60mm gasklep op
    [youtube]gXJBI5ksApY[/youtube]
    enig nadeel is dat het 3000euro kost
    je moet wel navragen of je dan alleen de inlaat spruitstuk los kunt kopen voor de focus
    dit ivm st165, st185 en de mr200 voor 3000euro is (ivm staat 9uur montage tijd)
    als je hem alleen pakt dan zul je hem moeten laten chippen waarna je pas kan zeggen hoeveel vermogen eruit te halen valt
    met andere twee opties zit je ook met andere nokkenas hierdoor wordt juist de grote sprong gemaakt
    echter als je het erop hebt zitten moet je wel verwachten dat je verbruik explosief stijgt

    je moet weten dat voor elke pk meer die je krijgt je rond de 100euro kost
    dus wil je 20pk meer dan zit je snel tegen de 2000euro
     
  7. Blokken zijn ongetwijfeld hetzelfde, alleen de aanbouw en opbouw materialen niet. Mountune wil ook geen auto's onder handen nemen die een andere uitlaat hebben dan die van Mountune zelf. In elk geval, dat lees ik op Engelse fora. Het is alles of niets, zo komt het over.
    4-2-1 spruitstuk gaat niet ten koste van je vermogen tov standaard.

    Maar als je het zeker wilt weten stuur je een mailtje naar Mountune met je vraag :)
     
  8. Is dat zo? Ik heb voor het spruitstuk nog geen informatie. Zit wellicht wel een aan Milltek versie te denken maar dat was op dit moment alleen omdat ik dan alles van Milltek in de auto heb.

    Klopt, dit overweeg ik ook. Er zit een 60mm gasklep in de MR200 kit. Alleen is 3000,- euro echt verreweg te veel.

    Dat is inderdaad het probleem van onze motor. Het is wel leuk om er wat andere dingen op te zetten. Ik heb op Pumaspeed tevens een Cosworth inlet gezien. Deze is goedkoper dan de Mountune versie.
     
  9. inderdaad dan is puma speed een betere optie
    betreffende de spruitstuk
    dat heb ik ergens gelezen vandaar

    nadeel is dat veel mensen hem willen tunen voor vermogen alleen vergeten wel dat alles in verhouding met elkaar naar boven moet gaan zodat je het fijnste rijgedrag krijgt

    dus trekkracht, vermogen, gewicht auto zouden wel allemaal aan gewerkt moeten worden dan
    wil je fijner rijgedrag is dus een simepele optie auto te gaan strippen

    in mij geval vindt ik het zo goed
    reageerd lekker en toch 1op12.5 (grote deel snelweg ) mogelijk met mijn zware voet
    langere afstanden is 1op14.5/15 haalbaar (ben daar nu namelijk mee bezig, 400km gereden en 300km te gaan)
     
  10. Ik ben ook heel tevreden met mijn Rally Edition. De stap van een Focus ST naar een Rally Edition is groot, maar het verbruik van de ST was voor mij de doorslag om deze auto te kiezen.

    Toch is er genoeg aan de auto te doen om het net wat sneller te maken. Strippen zou een optie zijn, alleen wat zouden we dan uit de auto moeten halen? Onderdelen vervangen naar carbon gaat nog geen 10 kilo schelen.

    Toch zit ik nog wel te denken aan het 4-2-1 spruitstuk.
     
  11. Ik vind de prijs van een gasklep echt veel te veel.
     
  12. #13 Boomerang78, 25 mei 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 mei 2012
    Vraag McGyver eens over de 60 mm gasklephuizen of kijk hier:
    http://www.part-box.com/product_info.php?products_id=31158

    Ander idee is om een scherpere nokkenas van bijv. Piper Cams te plaatsen.
    http://www.european-parts.net/catalog/product_info.php?cPath=58_82&products_id=878
     
  13. 4-2-1 spruitstuk + chip tuning + 60 mm gasklep + Piper camshafts

    Dat zou nog de beste oplossing zijn om wat vermogen uit de auto te halen. Alleen dat kost dan ook een vermogen zeg. Piper camshafts, dat zorgt dus wel voor een flink hoger brandstofverbruik?

    Het spruitstuk voor meer koppel, dit zorgt voor verlies in PK's wat je met de chiptuning weer teniet doet. 60 mm gasklephuis voor wat meer lucht toevoer.
     
  14. En vergeet niet je oude katalysator te vervangen door een sportkatalysator zoals ik die bijvoorbeeld heb. Anders is in je hele uitlaat je originele kat de bottle neck.

    Het is maar net wat je wilt. Of eerder beschikking hebben over koppel of dat je je motor graag in de toeren rijdt. Dat is het verschil tussen 4-2-1 en 4-1.

    Luchtinlaat, motorblok en luchtuitlaat moeten allemaal gemodificeerd zijn om de beste prestaties te hebben.

    Google eens op Piper Cams en fuel economy.
     
  15. Je kan niet zomaar andere nokkenassen monteren. Waarschijnlijk moet je ook andere kleppen, klepveren, zittingen hebben. En als je pech hebt andere zuigers, drijfstangen en lagers.
    Tevens heb je aan snellere nokkenassen NIETS zonder een remap. En aangezien weinig tuners jouw auto kunnen remappen zit je aan een stand alone ECU vast. Dan is een ST doorrijden voordeliger.
    15pk ga je niet halen met alleen een gasklep.

    Ter info: Fiesta ST150 met Mountune luchtinlaat, andere uitlaatlijn vanaf het spruitstuk, 60mm gasklep en chip doet 170pk.

    Nogmaals een 4-2-1 spruitstuk zorgt niet voor verlies in vermogen tov standaard.

    Ga eerst eens rustig lezen voordat je wilde plannen maakt. Een 4-2-1 spruitstuk is ook langer dan een 4-1, dus je moet wel ruimte genoeg hebben en de andere componenten moeten ook kunnen passen.
    Voor jouw auto zou ik naar een luchtinlaat, uitlaat en chip kijken. Gasklep is leuk als je er voor een paar 10tjes aan kan komen. Maar luchtinlaat, uitlaat en chip kost denk ik al 1500-2000 euro als je alles nieuw koopt dus ja waar leg je de grens.

    Je kan ook een turbo ombouw overwegen. Wellicht is dat kostentechnisch niet eens zo heel slecht. Die laten draaien op 10psi met een decompressieplaat.
     
  16. Ik ga over een week of 2 terug naar NMparts en zal ook eens een sportkat bespreken.

    Ik heb reeds een Milltek uitlaat op de auto. Dus de mountune uitlaatlijn vanaf het spruitstuk hoeft er niet op.
    Mocht ik voor een 4-2-1 gaan zal deze van Milltek zijn. Deze is voor de Duratec 2.0 MK2 ontworpen en past direct op de auto.

    Duidelijk :)
    Dat is dus een luchtinlaat en chip ...

    Dat klinkt ook heel erg exotisch alleen denk ik dat dit wel de duurste oplossing is.

    P.S. wel leuk dat we in dit topic nu alle mogelijkheden bespreken om de 145 PK motor op te voeren. Een topic hiervoor had ik nog niet gevonden.
     
  17. En vergeet niet eerst de mechanische tuning te doen en pas daarna chiptuning. Dit is de mening van de meeste chiptuners.

    Ander verschil tussen een :focus2: 2.0 16v en een Fiesta :st: is dat de laatste Magnecor bougie kabels heeft en altijd iridium bougies (finis 1315691) gebruikt.
     
  18. Ja, chippen als laatst om de ECU op de hardware af te stellen.
    Ik zou de Magnecor bougie kabels kunnen installeren samen met Iridium bougies. Mountune heeft zelf ook bougie kabels.
     
  19. Ik weet dat je nu een Milltek hebt, maar kijk wel goed welke tussenpijpen (decat of sportcat) je nodig hebt icm 4-2-1 en je huidige cat-back.
    Chippen weet ik niet waar je dat kan laten doen. Zal vast kunnen maar wie het kan geen idee.
     
    CodFocus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina