1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

distributieriem focus

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door ren3, 20 mrt 2021.

  1. hallo,

    volg het forum al een tijdje,en heb nu dan maar een account aangemaakt,omdat ik toch met een brandende vraag zit,

    wij hebben een 2 jaar geleden een focus ecoboost gekocht prachtig wit model, titanium uitvoering, 1.0 ecoboost. bouwjaar 2013.
    nou komt het, we rijden vanmorgen weg de straat uit en we draaien de weg op,totdat de boordcomputer zegt onderhoud nodig en nog niet een tel later de motor uitvalt.paar keer geprobeerd om hem aan de praat te krijgen maar dus niet meer gelukt. afgesleept naar huis en de buurtmonteur er naar laten kijken, die tot de vervelende conclusie is gekomen dat de distributieriem hoogstwaarschijnlijk is geknap, nagekeken dmv dopsleutel op de krukas en gekeken in de olievuldop of de nokkenas ook beweegde, maar niks te zien. nou is mijn vraag kan ford hier nog in betekenen? de auto heeft 195xxx gedraaid.
    graag hoor ik jullie mening erover, moet ik de auto afschrijven of laten repareren?

    mvg rene
     
  2. welkom

    een auto van 8 jaar oud met bijna 2 ton op de teller, ik denk niet dat Ford enige coulance gaat geven.
     
    ren3 vindt dit leuk.
  3. Maar repareren/vervangen zullen ze nog wel kunnen
     
    ren3 vindt dit leuk.
  4. Ik zou de auto niet direct afschrijven. Ligt eraan tot hoeverre het blok is beschadigd. Misschien is er nog iets aan te doen. Hiervoor zou je "zeker" langs een dealer kunnen gaan.

    Eenne welkom op dit forum. Voorstellen kan je dmv de volgende link. Is uiteraard niet verplicht maar wordt zeker gewaardeerd en is prettiger communiseren.

    https://www.focusclub.nl/index.php?forums/even-voorstellen.135/
     
    ren3 vindt dit leuk.
  5. we hebben ford inmiddels bericht, en wachten die info even af.
    als we meer weten dan laat ik het horen, is er verder iemand die dit heeft gehad?
    vind het indd zonde om de auto af te schrijven maarja keuzes,!
     
  6. Blok van een jonge schade auto zeker nadat je geprobeerd hebt te starten zijn er kromme kleppen.
     
    ren3 vindt dit leuk.
  7. Starten hebben we Indd geprobeerd, dus dan zullen er ook wel kromme kleppen zijn, Naja kan er weinig zelf aan doen, en de monteur op de buurt kon ook weinig dus ben bang dat het dealer werk word zonder coulance
     
  8. Om een goede diagnose te stellen en te bepalen of de motor überhaupt reparabel is zal deze eerst gedemonteerd moeten worden. Als alleen de kleppen schade hebben opgelopen is de motor herstelbaar. Het vervangen van de wetbelts en demonteren/monteren en revisie van de cilinderkop is echter geen goedkope reparatie.

    Wanneer er ook schade aan de zuigers wordt geconstateerd is de motor voor een Ford dealer niet reparabel. Ford beschouwd het onderblok van deze motor (net als bij de meeste andere Ford motoren) als niet reparabel. Interne onderdelen en technische specificaties van het onderblok zijn bij Ford dan ook niet beschikbaar. In geval van schade aan het onderblok dient het motorblok dus te worden vervangen. Je hebt hierbij de keuze uit een kaal onderblok (dat nog volledig moet worden opgebouwd met onderdelen van de oude motor) of een servicemotor (complete motor zonder alle aanbouwdelen). Deze zijn zowel nieuw als fabrieksgereviseerd verkrijgbaar.

    Een fabrieksnieuwe 1.0 ECOboost servicemotor (kale motor zonder aanbouwdelen) kost met inruil van de oude motor circa €4500,-. Een fabrieksgereviseerde 1.0 ECOboost (kale motor zonder aanbouwdelen) kost met inruil van de oude motor circa €3500,-.

    Prijzen voor een gebruikte 1.0 ECOboost motor lopen behoorlijk uiteen. De prijzen zijn grotendeels afhankelijk van kilometerstand, leeftijd en vraag en aanbod. Gezien er relatief veel vraag is naar deze motoren liggen de prijzen over het algemeen vrij hoog. De prijzen beginnen zo rond de €1500,- voor een gebruikte motor uit een sloopauto en lopen op tot circa €2500 tot €3000,- voor een exemplaar met aantoonbaar lage kilometerstand of gereviseerd exemplaar.

    Bovenop de kosten van de motor krijg je dan nog de arbeidskosten om de oude motor uit te bouwen, alle aanbouwdelen over te plaatsen naar de nieuwe motor en de nieuwe motor in te bouwen. Reken hiervoor voor een ervaren monteur circa 12 tot 15 uur arbeid wat ongeveer €1000,- tot €1300,- zal kosten. Daar bovenop komen dan nog de kosten voor vloeistoffen, klein materiaal e.d. wat naar verwachting zo rond de €150,- tot €200,- zal zijn. Wanneer de motor toch is uitgebouwd is het tevens aan te raden om ook de koppeling meteen te vervangen. De boel ligt dan immers toch open dus buiten de kosten van de onderdelen brengt het vervangen van de koppeling dan vrijwel geen extra kosten met zich mee.


    Je zal dus voor jezelf de keuze willen maken of je nog zoveel geld in deze auto wil investeren.
     
    ren3 vindt dit leuk.
  9. bedankt voor je info JW, wij gaan eens even ernstig overleggen wat handig is om te doen, vind het zonde om de auto weg te doen, maar het moet wel betaalbaar blijven .
     
  10. Zelfs als je de auto weg wilt doen kan het rendabel zijn om deze eerst zo kosten efficient mogelijk te herstellen.

    In de huidige conditie heeft de auto weinig waarde. Wanneer je de auto zo kosten efficient mogelijk hersteld kan het best wel eens zo zijn dat de marktwaarde van de auto na reparatie aanzienlijk hoger ligt als de huidige waarde + de reparatiekosten.


    HIER koop je bijvoorbeeld een gereviseerde 1.0 ECOboost motor voor €1750,-. Tevens bied dit bedrijf ook de mogelijkheid om de motor te laten plaatsen of je huidige motor te reviseren.

    Dit is slechts een voorbeeld. Ik heb persoonlijk geen ervaringen met dit bedrijf.
     
    ren3 vindt dit leuk.
  11. coulance zal je idd kunnen vergeten,
    8jaar, niet ford onderhouden, 2ton op teller.
    Hoe het precies bij ford is geregeld geen idee, peugeot is na 25maanden elke maand een deel eraf na 5jaar geen coulance, tevens km-stand wordt meegenomen in het verhaal.
    echter moet het wel 5jaar lang dealer onderhouden zijn.
    coulance is tegemoetkoming bij hogere kosten en is meer service dan wettelijk verplicht. vandaar de regel dat het dealer onderhouden moet zijn.

    Zoals jw aangeeft, moet de zuigers beoordeelt worden.
    eventueel met endoscoop kun je al iets zien.
    vaak heb ik gehad dat het puur alleen de kleppen krom waren. Na koprevisie was de motor weer goed.
    ivm deze krukasbout behoorlijk vast gezet moet worden, heeft dealer daar speciaal gereedschap voor. bij gewone garage zouden ze dit niet snel kunnen.
     
    ren3 vindt dit leuk.
  12. Een krachtvermeerderraar is niks speciaals aan je kan ze zelfs huren moet je alleen zelf iets maken voor het afsteunen.
     
    ren3 vindt dit leuk.
  13. wat een info ! , ik heb vanmiddag contact met een monteur die bekend met de ecoboost motor is en die gaat me verdere info geven wat we er nog aan kunnen doen. hoop dat alleen de kleppen krom zijn dan kunnen we er nog wat van maken.auto is verder in perfecte staat dus het is ook zonde om hem zo af te schrijven. ik hou jullie op de hoogte met de verdere ontwikkelingen! bedankt voor alle info alvast!
     
  14. Ook zonder de krachtvermeerderaar is de krukaspulley bout prima vast te krijgen.

    De originele krachtvermeerderaar heeft een koppel overbrengingsverhouding van 5:1. Vanwege de verliezen van de tandwieloverbrenging zal de werkelijke overbrengingsverhouding echter circa 5,45: 1 zijn.


    Bij gebruik van de originele krachtvermeerderaar dient de volgende procedure te worden uitgevoerd:

    1. Aanhaalmoment 60 Nm (op de ingaande as van de krachtvermeerderaar).
    2. Stage 1 90 graden (op de ingaande as van de krachtvermeerderaar).
    Stage 2 90 graden (op de ingaande as van de krachtvermeerderaar).
    Stage 3 90 graden (op de ingaande as van de krachtvermeerderaar).
    Stage 4 90 graden (op de ingaande as van de krachtvermeerderaar).
    Stage 5 90 graden (op de ingaande as van de krachtvermeerderaar).


    Dit zou uitgaande van bovenstaande koppel en tandwiel overbrengingsverhoudingen moeten resulteren in de volgende waardes op de krukaspulley bout.

    1. Aanhaalmoment 300 Nm (op de krukaspulley bout).
    2. Stage 1 16,5 graden (op de krukaspulley bout).
    Stage 2 16,5 graden (op de krukaspulley bout).
    Stage 3 16,5 graden (op de krukaspulley bout).
    Stage 4 16,5 graden (op de krukaspulley bout).
    Stage 5 16,5 graden (op de krukaspulley bout).


    Met een degelijke momentsleutel met een bereik tot minimaal 300 Nm en een lange powerhandle i.c.m. een draaihoekmeter is het prima mogelijk om de krukaspulley conform bovenstaande waardes vast te zetten.
     
    ren3 vindt dit leuk.
  15. @JW is er een reden dat die bout op een dergelijke manier vastgezet moet worden ? Ik vindt het voor alleen een krukaspoelie nogal wat namelijk.
    Moet ik dan denken aan speling op de krukas en voorspanning krukaslagers of iets dergelijks
     
    ren3 vindt dit leuk.
  16. De krukaspulleybout is een rekbout met hoge treksterkte. Bij een rekbout wordt de treksterkte van de bout volledig benut en is de trekspanning onder verschillende condities vrijwel constant. Een rekbout wordt vastgezet tot in het plastische gebied waarbij de trekspanning van de bout niet meer toeneemt en de bout blijvend begint te vervormen. De procedure waarmee de rekbout moet worden vastgezet is zodanig berekent dat de bout waordt vastgezet tot in het gebied waar de bout permanent vervormt maar nog geen sterkte verliest.

    Na montage conform de voorgeschreven procedure is een rekbout dus blijvend vervormd. Wanneer je de betreffende bout na demontage nauwkeurig opmeet en vergelijkt met een nieuwe rekbout is dit goed meetbaar.

    Veiligheidshalve schrijven veel fabrikanten voor dat rekbouten niet hergebruikt mogen worden en moeten worden vervangen. Er zijn echter ook toepassingen waarbij wordt voorgeschreven dat rekbouten een X aantal keer mogen worden hergebruikt of waarbij de vervorming van de rekbouten moet worden gemeten om te bepalen of de rekbouten wel of niet mogen worden hergebruikt.
     
    ren3 vindt dit leuk.
  17. Dat snap ik, maar een krukaspoelie , waarom wordt die met een rekbout vastgezet tegenwoordig, om doehetzelvers het leven zuur te maken ? Ik zie de functionaliteit er niet zo van. oké we zullen er mee moeten leven tis nie anders. Zolang de poelie vast zit en mee draaid met de krukas lijkt mij dat het ook goed zou moeten zijn
     
    ren3 vindt dit leuk.
  18. #18 JW, 21 mrt 2021
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2021
    Met de krukaspulley bout worden zowel de krukaspulley als de wetbelt pulley op de as bevestigd. Gezien beiden spieloos zijn en alleen door de klemkracht van de bout op hun plaats worden gehouden is het dus cruciaal dat deze bout goed vast zit.

    Overigens vermoed ik dat bij de 1.0 ECOboost de krukaspulleybout juist zo vast moet zitten omdat Ford bewust onbalans in de krukaspulley heeft aangebracht om de trillingen van de 3-cylinder motor te compenseren.


    Het heeft mijns inziens dus niets te maken met het willen ontmoedigen van hobbyisten. Persoonlijk denk ik dat er sowieso weinig hobbyisten zullen zijn die aan deze klus gaan beginnen vanwege de complexiteit en omvang van de werkzaamheden.
     
    ren3 vindt dit leuk.
  19. Even een kleine update, heb contact gehad met de monteur en die belt me morgen even terug na overleg met een ford monteur, zoals het nu staat is het niet de moeite om het blok compleet eruit te halen en te reviseren omdat hij tijdens 50 km/h is geknapt de riem waardoor er toch wel wat schade word verwacht, waarschijnlijk word het of een andere motor of rijp voor de sloop
     
  20. Ik zou eerst maar eens (laten) kijken wat de werkelijke schade is. Met een endoscoop in de cylinders kijken is simpel te doen en geeft je feiten in plaats van speculaties.
     
    ren3 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina