1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Bluefin limited torque (400nm) Re-map ST225 + ander ST geblaat

Discussie in 'Performance' gestart door Chris van S., 23 jun 2009.


  1. logisch, want in de 1ste en 2de versnelling is de flow (doorstroming) van de uitlaatgassen veel lager als in de 6de versnelling;)
     
  2. @ michael0212

    Volgens mij is het juist andersom (flow dus hoger, je maakt meestal meer en eerder toeren in de lagere versnellingen).
    Verder heeft in een hogere versnelling de motor meer moeite om op toeren te komen, dus zal de uitlaatgasstroom minder snel toenemen waardoor de turbodruk ook minder snel kan toenemen en dus iets makkelijker te beinvloeden.

    Maar ik kan het mis hebben (heb er eerlijk gezegd de ballen verstand van :shrug:), een verdere uitleg van je bewering zou ik dan op prijs stellen.
     
  3. N.a.v. het koelere en nattere weer toch maar eens even getest of ie nu wat meer pk's heeft. En inderdaad de naald van de turbodrukmeter bleef omstreeks de 5400 toeren nu wel op 0,75 (of iets meer) bar staan.
    Dat betekent dus omstreeks de 340 nm, wat weer een vermogen oplevert van 260 pk (wat ook in m'n onderschrift staat).
    Zodra het ongeveer 10 graden is (en liefst nogal vochtig) zal ik het nog eens testen, misschien dat dan de 265 pk in zicht komt. Nog meer zal er niet inzitten denk ik, maar we zullen zien.
     
  4. @ FF: ik doel meer op de reactie die je krijgt bij een verbranding van (in dit geval) benzine.

    hoe lager de snelheid, dus ook hoe lager de versnelling, is er minder energie nodig om het voertuig in beweging te brengen. de explosie bij de arbeidslag is dus veel kleiner bij 30 km/h dan bij bijvoorbeeld 140 km/h.

    bij elke inlaatslag van de motor word dezelfde volume aan lucht aangezogen, maar bij de uitlaatslag kan er meer rookgassen uit de motor worden geperst omdat door de verbranding de lucht heter wordt gemaakt, en warme lucht zet uit;)

    dat is ook het hele principe van de verbranding bij een verbrandingsmotor;)
     
  5. Gisteren ultra-zuinig gereden met de :st:, zelfs een nieuw record opgesteld.
    Heen naar Luxemburg (170 km) 8,5L/100km verbruikt, terug 7,3L/100km over 133 km.
    En ja, ik heb het gaspedaal toch geregeld gevonden, gewoon een kwestie van slim rijden.
     
  6. Rijden als een oud wijf dus... ;)
     
  7. Hier gewoon 11,5 liter op 100km :schater:
     
  8. Lager is 1:10 komt mijn stock ST niet ! Is dat nu echt te danken aan de Bluefin/DS ? Want anders is mijn interesse nog sterker (goeie smoes :) )
     
  9. Mijn verbruik zit ook meer op of boven die van Chris :schater:

    Een tune maakt hem echt niet zuiniger. Je gaat er namelijk toch (onbewust :lol!:) naar rijden ;)
     
  10. van een andere tune word die wel zuiniger...
    alleen net wat barry zegt (onbewust :D)ga je meer gas geven waardoor het verbruik meer wordt
    als je rustig gas geeft (met je grote teen) dan word die wel zuiniger
     
  11. #391 BarryST, 5 sep 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 sep 2010
    :mrgreen:
     
  12. Kamikaze is voor barry beter van toepassing. hehehehe:schater:
     
  13. Ik weet van niks :whistle:
     
  14. Als je normaal kan/wil rijden is ie tot 10% zuiniger dan met de stock-map.

    Maar jullie moeten niet denken dat ik altijd zo zuinig rij (heb al eens tussentijds 1 op 3 tot 1 op 6 gereden op de bergweggetjes), alhoewel ik direct toegeef dat ik tot de rustigere :st:-rijders hoor. Ik wilde gewoon eens weten hoe zuinig een :st: met BF echt kan zijn. En tegelijkertijd gewoon eens een beetje cruisen en van de mooie omgeving genieten, want ik was op sommige stukken nog nooit geweest.

    Daarbij lenen de wegen in de Ardennen zich ook voor zo'n laag verbruik, want kunnen blijven doorrijden tussen de 70 en 100 per uur doet wonderen, zeker als je nog hele stukken bergaf kunt (maar ja, daardoor soms ook bergop). Het verbruik is alleen boven de 7L/100km gekomen omdat ik toch af en toe wat gespeeld hebt, want de hele tijd normaal tot vlot rijden (in jullie woorden : als een oma) vind zelfs ik saai.

    Ik heb me iig niet verveeld gisteren, mooi ritje gehad.
    Ieder het zijne, nietwaar ?
     
  15. Net terug van een retourtje D'Haag - A'foort, waarbij ik niet zo heel vaak ingehaald wordt (zeg maar... :-). Nog wat file gehad en wat in A'foort zelf rondgereden, met aardig wat stoplichten. Performance+ map erop (omdat ik een keertje 95 getankt heb). Ik haal met gemak 1:11. Met stock map erop is dat echt een stuk moeilijker.
     
  16. En nog een oma die zuinig kan rijden met een opgevoerde :st:. ;)

    Zei de andere oma... :lol!:
     
  17. Oke dat verklaart wel veel,de st verbruikt in zijn 6 provinciaal niet veel. Ik rijd wel veel kleine stukjes.
    In dagelijks verbruik wat doet je st met bluefin ?
    Is er eigenlijk ergens de verschillen tussen BF en DS opgesomd? Ik ben daar nieuwsgierig naar, wellicht dat het volgend jaar als ik een paar centen over heb het aan wil schaffen.
     
  18. Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik me totaal niet kan vinden in de genoemde verbruikscijfers. Ja als ik lange afstanden op de snelweg rijd met redelijk constante snelheden (100 - 120) haal ik 1:11 max. maar de dagelijkse praktijk is toch echt anders.

    Of ik nu met of zonder Bluefin rijd het maakt allemaal niet echt veel uit. Mijn dagelijkse praktijk is 80 km (40 heen en 40 terug) woon werkverkeer met de nodige files op de A6 - A1 en A9, dus veel optrekken en stoppen. Als ik heel erg mijn best doe en ook de spaarzame momenten dat ik de ruimte heb mijn voet het gaspedaal niet te veel laat beroeren, is het mogelijk 1:9,0 te rijden maar dat doe ik niet :mrgreen: Kortom ik kom op een verbruik van 1:8 als ik mijn dagelijkse files rijd ;)

    Een :st: is immers ook geen diesel :badgrin:
     
  19. @ mello st

    Naar mijn werk is ruim 12 km, dus altijd rustig rijden met koude/lauwe motor (soms geef ik op het eind wel eens wat meer gas ;) ).
    Zonder BF verbruik ik tussen de 9,7 en 10L/100km (winter 0,5L meer).
    Met BF tussen de 8,7L en 9,2L/100km (winter 0,5L meer).

    Op een hele tankvulling moet ik tot mijn schande bekennen dat 10,2L/100km het hoogste verbruik ooit was (zonder BF, met 9,6L/100km).
    Nu ligt het meestal iets onder de 9L/100km (incl. mijn uitstapjes naar Eifel/Ardennen), zonder BF iets er boven.

    Zoals eerder gezegd, ik heb een rustige, vloeiende rijstijl met geregeld een korte uitbarsting en nauwelijks/geen last van files, stadsverkeer of andere ongemakken. En dat je met zulke verbruikscijfers best wel plezier aan je :st: kunt beleven, bewijzen mijn filmpjes.

    Verder nog even over de verschillen tussen BF en DS.
    Kwa snelheidsverschil zit er tussen de Stage 1 van BF en de basistunes van DS niet veel in. Je hebt bij DS wel meer mogelijkheden als je verder wilt gaan met tunen (daarom ook iets duurder) en het platform zelf is ook geavanceerder en heeft meer mogelijkheden. Verder kun je DS ook doorverkopen (5 levens), BF niet (1 leven).
    Hoe een :st: met DS rijdt kan ik niet beoordelen, kun je beter aan de DS-freaks vragen. Ikzelf ben met BF tevreden, doet wat ik ervan verwacht had en aan 1 tune die goed is (eigenlijk krijg je er 2, 400 of 435 nm) heb ik genoeg. Zie mezelf niet wekelijks een keus uit 5 of 10 tunes maken.
     
  20. Amen! :mrgreen:
     

Deel Deze Pagina