1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

acceptabel olieverbruik

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Mart, 17 nov 2007.

  1. De eerste keer dat ik zonder olie zat, brande het lampje (toen ik net een helling trok) enkele seconden. Gelijk stilgezet maar heb het lampje toen niet meer gezien. Ik had wel veel geluk, het lamppje begon hemelsbreed nog geen 200m van mijn garage te branden.

    De 2e keer dat ik merkte dat de olie op was, reed de auto niet meer zo soepel. geen rook, maar wel een lager gebrom en een onrustige houding. Toen zat nog 1 druppeltje aan de peilstok. Gelukkig had ik olie bij me.

    Ik had de auto trouwens voor 3500 euro gekocht met 2 maanden garantie op de motor. Reken er 500 euro reparaties bij op en ik ben al 4000 euro voor de auto kwijt. Maar ik mag niet klagen met een inruilprijs van 2000 euro, voor een auto waarvan ze het motorblok gaan reviseren. Dat doen ze rustig in hun eigen tijd, dus dat kunnen ze relatief goedkoop doen. Komt er op neer dat ik voor 2750 euro lappen wederom een Focus kan kopen met een beter verleden en betere garantie. Lijkt me wel tof want ik hoef jullie niet te vertellen hoe fiijn de auto is! Alleen de kleur... ik hou niet zo van een zilveren Focus. Zeker niet omdat ik een mooie donkerblauwe heb. Die heeft dan ook 'ekster' als bijnaam.
     
  2. Heb nu ook een focus 1.6 16 v wagon . Ik moest behoorlijk wat olie bij gooien toen ik hem net had gekocht. Kon me ook niet zoveel schelen want de auto was niet duur. Ik reed hiervoor een fiesta met een 1.4 zetec en die slurpte ook behoorlijk olie, zelf 10w40 (waar hij echt niet minder op liep) ging er goed doorheen. Ik heb toen de motor gedemonteerd , de kleprubbers vervangen en de zuigerveren allen vervangen welke behoorlijk vast gebakken zaten . Het aankoeksel op de zuigers liet ook zien dat het olieverbruik al lang aan de gang was. De auto verbruikte na revisie nagenoeg niets meer . Met de focus heb ik eerst wat trucje,s uitgehaald alvorens ik tot revisie overga. Rem olie op de zuigers in laten trekken en voorzichtig starten (dat gaat rot ) en daarna net zo lang rijden tot alles is verbrand. Daarna goedkope lidl olie er in met een flush middel en ATF olie en daar een kwartier meer stationair laten draaien. Nu nieuwe 5w30 er in en een beetje ATF en opvallend was en is dat de auto zonder meer een stuk pittiger is nu. Het olie peil ga ik heel goed in de gaten houden 1 liter op 3000 vind ik acceptabel , daarboven wordt het revisie en dat kost echt zoveel niet hoor. De zuigerveren zijn bij de betere automaterialen zaak te koop , zo ook voor mijn fiesta toen. Ik vind het trouwens prima motoren soepel en vrij snel
     
  3. Don, ben benieuwd of een revisie gaat helpen....
    Ben bang van niet...

    Er zijn er her en der wel meer geweest die dat hebben gedaan... Helaas zonder resultaat. De reden dat deze blokken olie verbruiken is niet echt bekend.
    Dat varieert van of vergane zuigerveren, of cilinders die ovaal worden en dat daardoor de boel niet goed afsluit etc.
     
  4. Ik heb niet de indruk dat het blok is vergaan. Motor loopt netje,s , geen getik . Voordat ik ging reinigen nog even over de zuigers geschraapt maar kon niet veel los halen aan koolafzetting zoals bij de fiesta.
    Eerst dus even door rijden . Hard rijden is er toch niet bij want wat is dat ding langzaam in vergelijk met de 1.4 fiesta . Auto is wel altijd dealer onderhouden geweest. IK ben wel benieuwd wat ik allemaal ga tegenkomen. Zag bijvoorbeeld wel dat het flexibele deel er tussen zit gelast wat ik diegene met lassen niet na doe :) Roest heeft de focus niet veel, uiteraard wat bij de kitnaden en dorpels maar niets alarmerend . Ik denk dat vervangen van de veren toch wel zal helpen hoor. Bij de Fiesta was het probleem echt opgelost. Misschien dat die andere vergaten dat er eerst rustig gereden dient te worden met nieuwe veren? Van vervorming van de zuigers heb ik nog nooit gehoord OF de krukas lagers moeten behoorlijk uitlopen maar dat zou je direct horen. Ben in mijn fiesta tijdperk heel wat defecte zetec,s tegen gekomen door te weinig olie en ja ze gaan het allemaal doen ook de 1.25 fiesta . Combinatie van klepseals en zuigerveren bij mijn fiesta .
     
  5. #85 Marco Morello, 30 apr 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 apr 2013
    Mijn ouwe 1.6 16v is eruit gegaan bij zo`n 300.000km liep nog prima (ook geen getik of geratel en altijd starten lopen) maar zoop onbenullig veel olie. Om de 1000km moest er bijna een liter in. Ding had ook geen schuld, dat blok is ook behoorlijk afgebeuld, zeker toen ik de andere motor al had staan.

    Dus om nou te zeggen dat bij veel olieverbruik automatisch het blok slecht loopt gaat niet op.

    Daarbij als je de zuigerveren zou vervangen moet je de cilinders uithonen, en overmaatse zuigers plaatsen. Wil je het tenminste goed doen.

    En je zegt dat de Focus langzamer is dan de 1.4 Fiesta... Een goed losgereden 1.6 16v kan behoorlijk rap zijn en is zeker sneller dan een 1.4 16v Fiesta (Ook de 90pk versie). Sterker nog zelfs de Fiesta MK5 1.6 16v (zelfde motor als de Focus en dus 101pk) was echt niet heel veel sneller.
     
  6. Bij mijn fiesta 1.4 was er alleen sprake van aankoeksel en vast zittende zuigerveren. De cilinders waren niet versleten, geen sporen van te zien zelfs. Er zijn gewoon standaard zuigerveren ingegaan waar beduidend meer spanning op stond.
    Wat ook zeker noodzakelijk was was het reinigen van de groeven voor de veren en de kop van 2 zuigers waar een dikke koeklaag opzat.
    Mijn Fiesta is beduidend sneller MAAR dat kan ook te maken hebben met het type bak welke er achter zit. IK ga het oliegebruik nu goed in de gaten houden en ook het revisie deel ALS daar al sprake van zal komen.
    Wie kan mij zeggen waar ik de zuigerveren het beste kan bestellen? Hier bij de plaatselijke automaterialen zaak kosten ze behoorlijk wat. Mocht het blok tijdens open maken versleten cilinders hebben dan ga ik over op vervanging van de motor.
     
  7. De Fiesta heeft een IB-5 bak, zelfde als de Focus, weet alleen de verhoudingen niet. Bedenk wel dat de Fiesta lichter is als de Focus. En de 1.6 16v moet echt wel goed wakker zijn. Die van mij reed ik op een gegeven moment als zijnde: drive it like you stole it.:twisted::twisted:.

    Ding was erg los zeg maar. Ook niet zo gek dat het blok olie ging verbruiken.

    Mijn oude blok staat er nog, die gaan we nog eens lospeuteren en kijken wat er aan mankeert.

    Wat betreft dat reviseren; Tussen de 500-1000 euro heb je een ander blok. Naar gelang de kilometerstand is de prijs hoger.
     
  8. De verhoudingen van de bak zijn behoorlijk anders. Zo reed ik in zijn 5 met de fiesta 3000 toeren en met de focus nog geen 2500.
    Vandaag een behoorlijk stuk getourd gewoon rustig aan eerst aankijken en de eerste 350 km zitten er nu dus op EN geen druppel olie verbruikt dus dat geeft de burger weer moed. De topsnelheid welke 185 zou moeten zijn haal ik niet in zijn 5, in zijn 4 kwam ik op 170. Nog geen idee wat dit kan zijn (bij de fiesta ging de rek uit de gaskabels maar dat mechaniek heb ik nog niet kunnen lokaliseren bij de focus) Ook nog even deels wat roest weg gehaald (iedere keer wat) . Moet zeggen dat de wagen lekker rijdt, voelt veilig en is een stuk stiller. Ben toch zeer benieuwd of de flush en andere truukje,s wat hebben geholpen tegen het olieverbruik.
     
  9. Korte update: Vandaag wederom een stuk getoerd met de focus en nog steeds geen olie er uit :) We wachten het dus eerst geduldig af. Kan alvast wel melden dat een flush beurt wel degelijk wat uitmaakt daar de auto een stuk soepeler rijdt.
    Opmerkelijk was dat we bij een tussenstop een focus zagen staan met geopende motorkap en mijn vrouw keek en zag dat de beste man OLIE aan het bij gooien was waarna we wel moesten lachen.
     
  10. #90 Marco Morello, 2 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 mei 2013
    Het toerental zegt me niks. Bij welke (GPS) snelheid is dat?
    Stel dat het allebei bij 120km/h per uur is, dan is de Focus op het eind sneller omdat hij bij dezelfde snelheid minder toeren maakt. De begrenzer ligt bij allebei op 6800 toeren.

    Mijn ouwe 1.6 16v deed 180km/h in zijn 4 (GPS gemeten) en 185km/h in zijn 5. Die van jouw is nog niet echt los. Hoe is de staat van je luchtfilter? Hoe is de staat van je madsensor? Zijn deze vuil? Dit kan de topsnelheid ook beperken.
     
  11. Luchtfilter is nieuw, luchtmassa meter heb ik preventief schoon gemaakt. De gasklep ga ik nog grondig reinigen want dat is niet al te vaak (of nooit) gebruikt. Auto begint nu zonder meer los te komen dat merk ik wel degelijk. Het weekend weer eens kijken wat ik kan doen. Heb ook gehoord en gelezen van de carterventilatie. Zit deze net als bij de fiesta onder de inlaat? Bij de fiesta was deze ernstig vol geblubberd. Moet wel zeggen dat ik blij begin te worden met de focus want die motor is gewoon goed en hij rijdt zalig.
     
  12. Don, gasklep kan je loshalen en kijken hoe die er aan toe is. Zelf zou ik voorzichtig zijn met reinigen van het ding, soms kun je dan van de regen in de drup belanden. Gaat het ding bij stationair draaien op 3000 toeren staan te draaien.

    Carterventilatie zit idd achter de inlaat, zijn meerdere slangetjes. Ook zit daar een kunststof klepje. Echter zal dit niet direct een veroorzaker zijn voor een minder presterende motor. De carterventilatie is met name bij slecht stationair (schudden) draaien de schuldige. Een keertje loshalen en de slangetjes goed controleren is niet zo`n slecht idee.

    Ik denk dat jouw wagen erg lui is gereden, waardoor de motor zelf ook lui is. Enig beleid met los rijden is dan wel gewenst. Maar dat is je vast niet onbekend.

    Welke olie heb je erin zitten?
     
  13. IK heb er de voorgeschreven 5w30 inzitten welke ook in de fiesta moest. Gasklep reinigen ben ik bekend mee met de 1.4 fiesta en ik heb er trouwens eentje van een 1.6 focus liggen. Ik ga even helemaal niets aan de motor doen want hij rijdt gewoon goed nu. Olie heeft hij nog niet verbruikt , hij loopt goed stationair alleen wiebelt hij een beetje als ik hem zonder belasting op 2000 toeren laat draaien. Inrijden doe ik goed, gewoon rustig warm rijden en steeds wat meer toeren dus doortrekken in de versnelling. Daarna gewoon weer normaal rijden. Gasklep wilde ik dus reinigen voor het wat wiebelen bij de hogere toeren.
     
  14. Inmiddels een dikke 3000 km verder en GEEN olie gebruikt.
    Auto begint ook goed los te komen.
    Kan de diverse tips dus zonder meer aanraden want ze werken.
    Mijn blok blijft dus lekker liggen , prima blok en dat na 250 k .
    Snap nog steeds de opmerking zepert niet welke de diverse monteurs zo graag gebruiken. Vond en vind het juist zeer goede motoren.
     
  15. Gave registratie van foto,s. Bij mijn 1.4 zetec fiesta was er ook weinig tot niets van slijtage te zien. Ook daar zaten van bijna alle zuigers de schraapveren flink vast. Na losweken bleken deze echter gewoon nog goed. Ik heb toen wel nieuwe geplaatst.
    Op 2 zuigers zat zoveel koolaanslag bij mij dat ik het niet los geweekt kreeg. Ik heb dit er af moeten schuren met een lamellen schijf. Voor de revisie trapte ik de auto ook enorm op zijn staart maar dat resulteerde dus in een liter op de 1000 km minimaal.
    Na revisie wat nieuwe zuigerveren inhield, een 2 tal lagerschalen welke net iets meer slijtage hadden dan die bij jou en 1 klep schijf (klepspeling) en de klep rubbers was het gedaan met het olieverbruik. Na zo,n 5000 km ben ik er weer mee gaan blazen alleen wel met goede 5w30 en op temp laten komen en bleef het olieverbruik zeer laag. Ik heb hem onlangs verkocht en hij liep perfect echter leek het wel of hij wat rouwer ging klinken. De focus is zonder meer trager wat ik al zei maar laten we eerlijk zijn dat is ook geen scheur wagen.
     
  16. Geen scheurwagen zeg je.. Ik durf met mijn Focus harder dan met de Fiesta MKIV....
    Qua vermogen is een 1.6 16v niet echt over bemeten, maar daarom kun je hem wel maximaal rijden. Ook het insturen, als het rijgedrag van de Focus vind ik fijner dan die van de fiesta. Helemaal als je de Focus verlaagt kun je er echt hard de bocht mee door.
     
  17. Het is ook niet helemaal een eerlijk vergelijk.
    De fiesta had zoals gezegd een zeer goede motor, nieuwe koppeling, schokdempers, veren ophanging enz.
    Dat ding lag echt als een kart op de weg zelfs in de sneeuw ging ik de grootste bakken voorbij.
    Top was ook een stuk hoger, makkelijk 190 en hij trok veel sportiever op.
    De focus vind ik heerlijk rijden en dat is ook het verschil, meer luxe stuurbekrachtiging is beter, stoelen zitten beter enz.
    Daarbij is de focus een station vind ik niet echt iets om mee te gaan scheuren.
    De top is maar net over de 175 heen maar dat ga ik nog in het najaar uittesten in Duitsland. Verlagen gaat hem niet worden want ik heb hem echt gekocht omdat mijn kinderen niet meer in de Fiesta konden.
    De focus ga ik niet teveel aan doen en al helemaal niet na het zien van jou foto,s .
     
  18. Leg uit wat je bedoelt met bovenstaande zin? Ik begrijp m niet helemaal.
     
  19. +1
    Mooi om te volgen dit maar die zin snap ik ook niet helemaal....
     

Deel Deze Pagina