1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

acceptabel olieverbruik

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Mart, 17 nov 2007.

  1. Goedemiddag allemaal,

    Tijdens het contorleren van het oliepeil zat er totaal GEEN olie aan de peilstok :shock: . Dit is overigens niet de eerst keer dat er bijna geen olie meer in zit sinds ik de focus in mijn bezit heb (sinds eind augstus 2007) is dit al de tweede keer. Toen is er een paar liter ingedaan ik geloof 2 of 3 liter.

    Het gaat om een focus uit 1998 met een 1.6 16v motor. De motor heeft op dit moment nog geen 116.000 km gelopen. Sinds ik de auto heb, heb ik er ongeveer 3.000 km mee gereden. Met een klein rekensommetje kom ik dan uit op 1 liter olie op ongeveer 1.000 km. Dat vind ik persoonlijk een erg veel.
    Ik heb er ook al op gelet of ik sporen kan vinden dat hij lekt of iets dergelijks en ik kan niets ondekken. Ook tijdens het rijden zie ik geen grijze/ zwarte rook uit mijn uitlaat komen.

    Heeft iemand van jullie een idee wat voor een Ford Focus een acceptabel olieverbruik is? En waar het hoge oliegebruik van mij Focus vandaan kan komen?

    groeten Mart
     
  2. :shock: Dat is idd iets te veel verbruik....
    Hij mag wel iets verbruiken, maar na 3.000 KM moet hij echt nog op normaal niveau staan!
     
  3. Ik ken iemand met een oude peug 405 benzine die er 1 liter per 1000 km ingooit, maar voor een Focus is dat toch wel erg veel!

    Laat het er in ieder geval niet meer op aan komen dat je bij pijlen niks meer aan de pijlstok hebt, want dat is ook funest voor je motor. Vaak controleren en bijvullen dus.

    Gezien het nu lopende olietopic: zit er sowieso de juiste olie in? En wat zegt je garage/verkoper hiervan?
     
  4. Toen ik het ontdekte ben ik ook direct naar de verkoper gereden. Hij vertelde mij dat 1 liter op 1.000 km te accepteren is en heeft mij voor de zekerheid een liter meegegeven. Met het antwoord van de dealer heb ik geen genoegen genomen en ben doorgereden naar de Ford dealer. Daar is mij verteld dat de motor, met mijn kilometerstand, nagenoeg geen olie mag verbruiken. En dat ik voor de zekerheid maandag even moet bellen met de werkplaats om mijn verhaal voor te leggen.

    De olie die ik er de eerste keer in heb gegooit is 5W30 olie , zoals in het instructieboekje staat voor geschreven, van de Brezan.

    Overigens is de dealer waar ik de Focus heb gekocht bij de bovag aangesloten en heb ik 6 maanden garantie op de auto.

    Groeten
    Mart
     
  5. Linkje

    Jouw verbruik is nog eens 3 keer zo hoog. Alles lijkt nu te draaien om een verklaring van Ford over het acceptabele verbruik van jouw motor bij de leeftijd van die motor.
     
  6. 1 liter op 1000 KM is veel te veel, geen genoegen mee nemen en gebruik maken van je garantie.

    Heb je de Focus bij Sietsma in Zwolle gekocht ?
     
  7. @Ldp

    Je opmerking of de juist olie erin zit heeft me aan het denken gezet. Omdat ik de auto bij een mazda dealer gekocht heb en niet bij een ford dealer kan het zo zijn dat er bij de afleverbeurt niet de juist olie in is gedaan. Maar ik weet niet of de auto de olie gaat verbruiken als er andere in zit.

    @focus-epe

    Nee ik heb mijn Focus niet bij Sietsma gekocht, maar bij de mazda/ mitsubishi dealer op het zelfde industrieterrein. Maar ik zit er wel aan te denken om mijn focus daar in onderhoud te doen. Of raad je wat anders aan?

    Inmiddels heb ik bij de brezan weer 5W30 olie gekocht en mijn oliepeil weer aangevuld. Ik heb me voorgenomen om met regelmaat (elke week) mijn oliepeil te controleren. En als de auto weer veel olie gaat verbruiken ga ik weer langs bij de dealer waar ik de auto heb aangeschaft.

    Heel erg bedankt voor de reacties op dit topic.



    groeten Mart
     
  8. Ik zou in ieder geval niet graag achter je rijden. *kuch* :lol:

    En serieus: je hebt in ieder geval die garantie, dus als het blijft, dan moet er toch wat aan gedaan worden. Even luisteren dus of de Ford dealer dit acceptabel zou vinden, en daarmee naar de verkopende partij.
     
  9. Weet je zeker dat de motor niet ergens olie lekt. Bij een focus wil de krukaskeerring nog wel een lekken (heb ik zelf ook) Dit olieverbruik is zeker niet normaal. Ik heb zelf een 1.6 16v uit 1999 met 191.000 km. Bij mij verbruikt hij ongeveer een halve liter op 10.000 km. Het ligt er inderdaad ook aan wat een fabrikant als eis stelt voor olieverbruik. Ik werk als monteur bij een watersportbedrijfen sommige fabrikanten tolereren een verbruik van een liter op 50 draaiuren. Als je bij dat verbruik een motor demonteert is er toch meestal wel iets goed mis. Je kan het bedrijf waar je de auto hebt gekocht vragen om de cilinderkop te verwijderen (en eventueel te reviseren). Dan kunnen ze meteen zien hoe de cilinderwand er uitziet :ford:
     
  10. Stop maar met 5W30, stap over op 5W40, je zult dan merken dat
    je minder vaak moet bijvullen.

    Dit speelt ook bij de nieuwe VAG dieselblokken, daar word zelfs 0W30
    geadviseerd, dat is bijna water :shock: , uit ervaring is gebleken, dat
    deze mensen normaal elke 3 maanden 1 ltr erbij moesten doen.
    Bij de eerste beurt (15.000km) niets gezegd, en er 5W40 erin, normaal
    starten en geen extra of meer geluid, echte winters hebben we toch niet
    meer, dus dat risico is niehiel.
    Niet meer langs geweest tot de volgende beurt, nog extra gevraagd
    of ze zelf hebben bijgevuld......nee dus.

    Het is het proberen waard :wink:
     
  11. Onze Focus komt ook bij Sietsma vandaan, we hebben hem gekocht met een half jaar garantie. Ze deden altijd erg makkelijk als er problemen waren en we zijn er altijd erg netjes behandeld.

    Toen we de auto net hadden heb ik een stoeprandje geraakt, daar door trilde het stuur bij 130kmh. Sietsma heeft de Focus toen gratis uitgelijnd en alle wielen geballanceerd (in garantie periode) ik vond dit erg netjes aangezien ik dit zelf had veroorzaakt.

    Ik denk dat je geen slechte keus maakt om je auto bij Sietsma in onderhoud te doen.

    Hopen dat je probleem met de Olie snel verholpen is.
     
  12. Ook ik heb zo'n oliecrisis veroorzakende olieslurper. :schnaepse:

    Dit is inmiddels mijn 4e Ford en was altijd gewend aan een steady olieniveau maar deze zuipt meer dan de andere 3 bij elkaar.
    Aangeschaft in 2005 met 32000 km en nu inmiddels 77000 op de teller en het lijkt erop de het verbruik stijgt ; in heel 2006 ruim 4 liter moeten bijvullen (gem. 1 : 5000km) en voor 2007 tot op heden al ruim 5 liter moeten bijvullen na ong. 16000 km (dus 1 : 3200 km).
    De motor lekt niet en volgens mij rookt ie ook niet tijdens het rijden zelfs niet tijdens het starten, rijd er vooral lange afstanden mee dus geen stadsverkeer en er zit gewoon 5W30 in.
    Ford (he alweer Sietsma) zegt dat ik me pas zorgen moet maken bij een verbruik van 1:1000 km maar als ik de huidige trendlijn doortrek zit ik daar volgend jaar wel op.........
    Je leest wel eens iets over evt. een verstopte carterontluchting , nu is de ontluchtingsslang vanaf de kleppendeksel naar het luchtfilter wel te vinden (niet smerig of verstopt) maar ik neem aan dat er toch ook iets vanaf de carter moet lopen alleen heb ik deze nog niet gevonden.
    Er moet toch wel iemand zijn die een tip of suggestie heeft ??!??

    Robert
     
  13. ik heb niet in mijn instructieboek gekeken, maar in mijn vorige auto (opel astra F), stond in het boekje wat ie max. mocht verbruiken per 1000 km, waarde weet ik niet meer :oops:
     
  14. Bij volkswagen word altijd gezegt dat hij max 1l/1000km mag gebruiken.
    Maar goed het is maar de vraag of je dit zelf acceptabel vind. Ik niet iig
     
  15. Bekend verhaal. Wij hebben ongeveer hetzelfde probleem gehad.

    Het kostte nogal wat moeite, maar uiteindelijk hebben we een nieuwe motor gekregen. Wij hebben onze auto wel bij een officiƫle Ford dealer gekocht. Blijf aandringen op een oplossing, en volg eventueel dezelfde weg als wij hebben gedaan!
     
  16. @Bugs,

    Ik had jullie verhaal al eens gelezen hier op het forum. Ik heb besloten om de komende tijd het oliepeil in de gaten te houden, omdat ik het vermoeden heb dat men bij de afleverbeurt verkeerde olie in de auto heeft gedaan.

    Toevallig ben ik gister nog bij de betreffende dealer geweest, dit keer niet voor mezelf maar voor mijn ouders. Op het moment dat mijn ouders voldoende informatie hadden over de auto waarin ze geintresseerd waren heb ik het er nog met de verkoper over gehad. Als het de auto echt olie blijft verbruiken moet ik gewoon een afspraak maken om ernaar te laten kijken.

    groeten,
    Mart
     
  17. Hou het in ieder geval goed in de gaten, en laat je niet afschepen.
    Het is voor de garage een dure oplossing, maar daar heb jij geen boodschap aan. Dat is hun probleem. Ik lees wel hoe het afloopt!
     
  18. Hier even een update met betrekking tot mijn olieverbruik van mijn focus.

    Afgelopen week heb ik ongeveer 400 km gereden en jullie raden het misschien al: het oliepeil was gedaald tot het minimumstreepje op de peilstok :evil: .

    Dus ik gelijk weer naar de dealer gereden om het verbuik van de olie weer aan te geven. De verkoper heeft gelijk een afspraak gemaakt voor a.s. vrijdag om de focus na te gaan kijken. Toevallig kwam er een monteur langs en die is gelijk gevraagd wat het zou kunnen wezen. Hij had geen idee, ook omdat ik geen olie op de straat zie liggen of een blauw/ grijze rookpluim achter me zie als ik aan het rijden ben.
    Ik ben blij dat ik er in de garantieperiode achter kom en niet vlak na de 6 maand garantie die ik heb op de auto.

    Ik houd jullie op de hoogte van de verdere ontwikkelingen.

    Groeten
    Mart
     
  19. Hoi Mart,

    het is niet onverstandig op te schrijven wanneer je er achter kwam en wanneer je wat met wie besproken hebt. Je moet oppassen dat de oplossing pas buiten de garantietermijn wordt gevonden en dat jij dan moet betalen. Alles wat je binnen de termijn aangeeft, moet onder de garantie worden verholpen, ook al is dan na de termijn...

    Kijk inderdaad even naar het verhaal van Bugs.
     
  20. @ uwbuurman,

    Bedankt voor de tip. Ik ben nu maar drie keer met dit geval bij de garage geweest en kan nog makkelijk nagaan met wie ik gesproken heb. Ga zo gelijk even een lijstje opstellen.

    Mart
     

Deel Deze Pagina