1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

acceptabel olieverbruik

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Mart, 17 nov 2007.

  1. Vandaag is mijn Focus bij de garage geweest om te kijken naar mijn olieverbruik. Aan het eind van de middag heb ik hem weer op kunnen halen. Ik heb de chef-werkplaats gevraagd wat er nu aan de hand was met de focus. Hij vertelde mij het volgende:

    Het was een probleem met de rubbers tussen (ik geloof) de cilinderwand en de cilinder. Ze hebben het opgelost door de auto 2 uur stationair te laten draaien een toevoeging in de olie. De toevoeging moet ervoor zorgen dat de rubbers weer hun normale vorm aannemen en niet meer lekten. Vervolgens hebben ze de olie ververst en hebben ze de auto nogmaals stationair laten draaien.
    Tijdens de rit naar huis, door de stad, dus veel optrekken en afremmen merkte ik dat de auto soepeler reed dan dat die ooit heeft gedaan :dance: .

    groeten Mart
     
  2. Dat is voorlopig al goed nieuws! Ik hoop dat het zo opgelost is, en dat het niet een lapmiddel is om je voorbij de garantie te krijgen. Voorlopig kun je genieten van je betere motor!
     
  3. Blijf tog maar even goed je oliepijl controleren...!ik heb niet echt vertrouwen in dat spulletje..mischien voor even maar denk tog dat het weer terug komt...Kzou tog maar wat kilomters rijden dat je nog garantie hebt...Straks zijn de 6 maanden voorbij en gaat hij weer olie zuipen en dan zit je in de kosten....en daar wordt je ook niet vrolijk van...

    Hoop voor jou tog dat het probleem hiermee is opgelost :D
     
  4. Met Focus 1600 eens. Waarom zijn die rubbers (In een cillinder rubbers of zijn het de schraapveren/ringen???) in de eersteinstantie vervormd? Kennelijk door een tekort aan olie? zijn ze dan niet gewoon versleten? Dit lijkt me echt een gevalletje Bugs...

    Wat Focus zegt, even flink wat kilometers gaan maken. Kijken wat er gebeurd. tevens, wat ik je eerder zei, even alle gebeurtenissen/gesprekken noteren met datum. dan sta je later sterk(er)

    Ik hoop voor jou dat het nu over is!
     
  5. Weer een update.

    Na de oplossing door de garage is het olieverbruik nogsteeds niet afgenomen. 600 km gereden (met name snelweg) en het oliepeil stond weer beneden minimum. Ik heb inmiddels weer contact gehad met de garage en ik moet volgende week even een afspraak maken en dan gaan ze het hele motorblok nakijken.

    Nu las ik net in een ander topic op dit forum iets over versleten zuigerveren (zie http://focusclub.nl/forum/viewtopic.php?p=45457#45457) dit was welliswaar in een suzuki swift, maar zou dit ook niet in mijn auto het geval kunnen zijn?

    Verder heb ik ook met een familielid gesproken (Fordrijder vanaf het moment dat die zijn rijbewijs heeft) die had het erover dat het ook nog wel eens iets met het oliedrukventiel kan zijn.

    Ik hoop wel dat ze het deze keer wel vinden, want ik vind de focus een zeer fijne auto.

    Mart
     
  6. Als je zoveel olie moet bijgooien zou ik toch ook eens kijken of jij iets kan zien. Je kan niet ongemerkt zoveel olie verliezen. Doe je motorblok eens goed afspuiten bij de wasstraat. Ennu, echt geen blauwe walm of stank uit de uitlaat als je rijdt?

    Zoals ik het lees moet je iedere tankbeurt een liter olie bijgooien?
     
  7. Hoi Mart, 'k hoop ook voor jou dat het wél opgelost wordt. Ik heb het werkplaatshandboek van de Focus en daarin staat dat bij overmatig olieverbruik vooral de zuigerveren en de klepsteelrubbers moeten bekeken worden. Er zijn 2 compressieveren en 1 olieschraapveer en bij overmatige slijtage of sterke vervuiling waarbij de zuigerveren 'vast' komen te zitten in hun groef dringt revisie/herstelling zich op. Versleten klepsteelrubbers/klepgeleiders zouden zich vooral uiten door een blauwe rookpluim bij gas lossen : op dat ogenblik ontstaat er een sterke onderdruk in het inlaatspruitstuk en zuigt de motor via de klepstelen van de inlaatkleppen olie in de motor. Het handboek spreekt ook van een compressietest, de compressiedruk moet voor de 4 cylinders ongeveer gelijk zijn en als de compressie stijgt als je wat olie in het bougiegat giet, dan duidt dit op versleten zuigerveren. Natuurlijk zijn dit geen doe-het-zelf werkzaamheden meer, je Ford dealer weet wat de afkeurmaten zijn van de boring en als het op uitboren/honen/overmaatzuigers aankomt moet je sowieso naar een gespecialiseerd bedrijf.
    Gelukkig is het nog in garantie, stel je het kostenplaatje maar voor...
    -greetzz-
     
  8. @Johoo_NL
    Als ik rijd zie ik geen walm achter mijn auto, sinds ik dit probleem heb let ik daar enorm op. Verder heb ik een keer iemand achter de auto laten staan en heb ik even stevig gas gegeven. Ook toen was er niets waar te nemen. Stank uit de uitlaat heb ik ook geen last van.

    @Moriaantje
    Bedankt voor de info, dit zal ik meenemen naar de dealer waar ik de auto gekocht heb. Het is namelijk geen ford-dealer, gelukkig wel bovag.

    Mart
     
  9. Hoi Mart, heb eens gegoogled naar zo een revisiebedrijf revisiebedrijf , als ziet wat er eigenlijk allemaal aan je motor moet gebeuren ben je best af met een nieuwe motor ( zoals Bugs ). Heb je een idee van de onderhoudshistorie van de Focus, ligt de oorzaak van het olieverbruik in slecht onderhoud ?
     
  10. @Moriaantje
    ik heb zojuist even de link bekeken. Het is inderdaad een hoop dat er misschien moet gebeuren. Het is aan de garage om te bepalen (indien het nodig is) of de motor gereviseerd wordt of dat er een nieuw blok in komt. Ik hoop dat het een van de eerder genoemde zaken is, de zuigerveren of het oliedrukventiel.
    Ik heb geen idee van de onderhoudshistorie. Er zijn twee beurten tijdens de garantieperiode (de eerste twee)afgetekend in het boekje, verder zaten er een aantal bonnen van autoonderdelenzaken (brezan enz.) tussen de boekjes.
    De auto is voor zover mij verteld is van oudere mensen geweest , maar dit wordt volgens mij altijd gezegd :roll: .
    Ik ga zo even naar de garage om een afspraak te maken en dan hoop ik dat het allemaal goed komt.

    Mart
     
  11. Even over olie gesproken... (er hoeft niet a la minute bijgevuld te worden), maar zit er een speciaal systeem in die dop ofzo? Mijn man en ik krijgen dat dinge met geen mogelijkheid open! :shock: :oops:

    Groetjes Samantha
     
  12. Tja, een makkelijk antwoord is Draaien :wink:

    Misschien met een waterpomp tang als de dop er per ongeluk verkeerd/scheef opzit.
     
  13. Niet doen! GEEN 5w40 erin gooien, Ford schrijft 5w30 voor en doen dat niet voor niks.

    Als je 5w40 kon gebruiken hadden ze dat wel als advies gegeven.

    De enige Ford waar je 5w40 in mag gooien is een Galaxy 1.9TDI '00- '05,
    omdat hier een VW motor in ligt.
     
  14. Volgens mij gaat een 5W40 olie zijn smeerfilm bij hoge temperaturen beter behouden dan een 5W30 olie. Dus een 5W40 is niet slechter, je zou enkel kunnen zeggen dat het overbodig is die (duurdere) olie te kopen want volgens Ford is een 5W30 voldoende.
     
  15. Even tussendoor, Slick 50? Is dit niet wat?
     
  16. 5w30 is echt een klap duurder als 5w40, heb 1 jaar met 5w40 gereden,
    sinds kort toch maar 5w30 erin, je merkt echt niks...ja je portemonee
    is sneller leeg bij aanschaf van 6 ltr 5w30.
    En wat ook een vervelende eigenschap is, is dat ik met 5w40 op 20.000km
    nooit hoefde te bijvullen, nu met 5w30 ben ik op 2.000km al een halve ltr
    olie kwijt, dus ongeacht wat Ford zegt, gaat er toch weer 5w40 in :roll:
    (in het verleden behaalde resultaten bieden garantie voor de toekomst)
     
  17. Weer een update.
    Afgelopen dinsdag en woensdag is de garage bezig geweest om de oorzaak van het hoge olieverbruik te achterhalen. Woensdagmiddag hadden ze het probleem gevonden. Volgens de chef-werkplaats zat werd het probleem veroorzaakt door rubbers die (ik geloof) aan de bovenkant van het motorblok zitten. Deze waren versleten, waardoor de olie in de buurt van de cilinders kwam en verbrande. Aanstaande dinsdag gaan ze de nieuwe rubbers in zetten. Nog een weekje wachten, ik heb helaas niet eerder tijd om de auto op te halen :( . Ik kan als het goed is veel kilometers maken zonder dat die olie gaat verbruiken.

    Mart
     

  18. Met jou kan ik praten.... :lol: :D

    Zoals gezegd werkt mijn ouwe daar. 8)


    Terugkomend op het topic:

    1 liter op 1000km is wel veel.
    Wat betreft die 5w30 dat is wel wat ford voorschrijft.
    Al zou 5w40 niet zo heel veel verschillen, dit deed ik ook in mijn vorige Escort Clipper 1.8 16v uit 1996, daar liep ie perfect op.
     
  19. weer een update

    Volgens de garagehouder zou het olieverbruik door de klepveerrubbertjes (wat een woord) worden veroorzaakt. Deze zijn dus vervangen (gelukkig onder de garantie). Afgelopen donderdag heb ik de auto weer op kunnen halen en heb er in totaal nu ongeveer 550 km mee gereden. En weer is het oliepeil extreem gedaald (onder minimum). Het vervangen van de rubbertjes heeft dus kennelijk niet geholpen :evil: .

    Volgens mij is nu nog de enige mogelijkheid om een motorrevisie uit te voeren alleen heb ik geen idee wat de kosten hiervan zijn. Ik probeer het wel zo te spelen dat de garage met het idee komt zodat we tot een redelijke oplossing kunnen komen.

    Heeft iemand van jullie een idee wat de kosten zijn van een motorrevisie voor een 1.6 16v benzine uit 1998?

    Mart
     
  20. Mooi klote :(

    Zal waarschijnlijk goedkoper zijn om er een ander blok in te gooien, uit bijvoorbeeld een schade auto. Echter moet de garage dit oplossen, er zit immers garantie op de auto. Wel jammer dat het zo moet lopen :?
     

Deel Deze Pagina