1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

acceptabel olieverbruik

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Mart, 17 nov 2007.

  1. Het hele verhaal dat je met 5w30 meer zou verbruiken dan 5w40 is naar mijn idee onzin. Indien dit zo is klopt er gewoon iets niet met je motor.

    De mijne is een 1,4 uit 1999 is vrijwel dezelfde motor als de 1.6. Maar die verbruikt haast geen olie na 20000km ongeveer 500ml meestal minder. En heeft al een stuk meer km gelopen.

    Tim
     
  2. Gistermiddag ben ik even naar de garage geweest en heb het probleem weer aan de orde gesteld.
    Eerst gesproken met de chef-werkplaats. Hij schrok enorm toen ik vertelde dat ik ruim 550 km had gereden en het oliepeil beneden minimum stond. Ze hadden bij de garage gehoopt dat het probleem nu opgelost zou zijn. Hij had het erover dat de nieuwe rubbers nog moet zetten. Vervolgens heeft de monteur die de rubbers vervangen heeft nogmaals in een cilinder gekeken en wist te vertellen dat deze nog 'nat' is. Het probleem zit hem namelijk alleen in cilinder 1. De monteur heeft het oliepeil aangevuld en ze gaan nu bespreken hoe ze dit gaan oplossen. Ik moet wel zeggen lof voor de dealer, ze geven mij wel het vertrouwen dat ze het probleem echt willen gaan oplossen.

    Dit is gewoon een vervelend verhaal voor beide partijen. Voor de dealer omdat ze in goed vertrouwen een auto inkopen en voor mij omdat dit gewoon veel ergenis geeft.

    @Focus-epe
    Ik ben niet zo'n voorstander van een blok uit een schade auto. Ik heb dan geen idee hoe er met het blok is omgegaan. Dan betaal ik liever (veel) meer zodat ik dan weer een goede (gereviseerde) motor heb.

    Mart
     
  3. Mart, het is toch nog in garantie ? Moet jij opdraaien voor de kosten omdat de dealer een auto ingekocht heeft die dit defect heeft ? Ik vind van niet, waar dient anders ' garantie ' voor ? Hebben ze nog niet overwogen eens een compressie-test te doen ? Als er in één cylinder een probleem is ( gebroken compressieveer/olieschraapveer , vastzittende compressieveer, overmatige slijtage ) dan zou dit toch direct moeten blijken uit de metingen vergeleken met de andere 3 cylinders. En dan zou volgens mij de garage moeten afwegen/beslissen wat ze gaan doen, je blok herstellen of een revisie blok. En als je Bugs zijn verhaal leest zie je dat een revisie-blok kan. Ik :thumbup: voor je dat het goed komt !
    -greets-
     
  4. Wij hebben zelfs een geheel nieuwe motor gekregen, geen revisie. Wel via een officiële Ford-dealer, maar zoals jullie wel weten ging dat ook niet zonder slag of stoot.
    We volgen dit verhaal met grote aandacht, uiteraard ook omdat we de hele ellende zelf hebben meegemaakt.

    Ik ben het geheel met Moriaantje eens, je hoeft helemaal niets zelf te betalen, je hebt garantie. Het is een probleem van en voor de leverancier, niet van jou, Mart. Ook al is het vervelend, poot strakhouden. Ze kunnen wel begrijpend doen, maar ze kunnen het beter gewoon oplossen. Dat kost ze veel geld. Jammer dan. Voor hun.
     
  5. Zo, de kogel is door de spreekwoordelijke kerk.

    Na de vorige keer bij de dealer te zijn geweest heb ik (voor mijn werk) 300 km op een dag gereden en ik kon er weer een liter olie in gooien. Na dit voorval heb ik weer contact gehad met de dealer en dit voorgelegd. De dealer heeft afgelopen maandag besloten dat ze een acceptabele ruilmotor in mijn focus gaan zetten. Ze hebben inmiddels een zoekopdracht uitstaan bij de (grote) autodemontagebedrijven. Het is nu nog even afwachten, maar er lijkt (gelukkig) een einde te komen aan deze soap. En het is inderdaad een gevalletje 'bugs' geworden zoals eerder is opgemerkt.

    Mart
     
  6. Dat is mooi om te horen,hoop dat je snel een andere blok in je auto hebt hangen en dat het olie slurpen verleden tijd is.(hopen dat de ruilmotor maar goed is en dat deze maar geen olie opslurt)

    succes ermee verder :D
     
  7. één liter op 300 km ... ik snap niet dat je geen blauwe rook ziet ofzo ..maar enfin, 't is positief dat je een ruilblok krijgt. :waveto: Heel veel succes ermee, Mart !
     
  8. @Moriaantje
    De laatste weken, met name na het vervangen van de klepveerrubbers zag ik af en toe wel een rook uit de uitlaat komen. Voor die tijd heb ik er wel op gelet, maar heb ik het niet waargenomen. Ik moet zeggen dat ik veel in het donker rijd en het dus niet helemaal goed kan zien.

    Maargoed ik ben blij dat het kostenloos (lees: garantie) opgelost wordt.

    Mart
     
  9. Weet je al wanneer ze je andere motor gaan plaatsen, Mart.
    Maak tot die tijd ook afspraken over de kosten die je besteed aan het steeds bijvullen van de olie. Bij ons merkten we dat dat nogal in de papieren gaat lopen. Zo'n fles olie kost best veel en de jouwe zuipt nog meer dan de onze deed.

    Wij hebben overigens met de nieuwe motor totaal geen problemen meer.
    Ik hoop dat dat met jouw auto straks ook zo zal zijn en dat je gaat genieten van je Focus zoals wij nu van 'm genieten. Het is een fantastische auto!
     
  10. @Knopie88

    Afgelopen maandag (05-03-2008) de garage weer eens gebeld, omdat ik al twee weken niets van hen had gehoord.
    Wat wil nu het toeval ik stond op het lijstje om gebeld te worden. Ze hadden namelijk een motor gevonden. Het wordt een ruilblok welke 68.000 km heeft gedraait (ga ik er mooi op vooruit qua km-stand). Donderdag 13 maart zal de motor worden geplaatst.

    groeten
    Mart
     
  11. Gister was het dan eindelijk zover. De nieuwe motor is geplaatst :dance: . Alleen werd ik aan het einde van de middag door de garage gebeld dat ze aan het einde van de proefrit een raar geluid hoorden en ze het dus nog niet vertrouwden om de auto weer mee te geven :cry: .
    In eerste instantie had ik een leenfiets van hen meegekregen, omdat de reparatie waarschijnlijk niet langer dan een dag zou duren, maar nu dit wel het geval is heb ik een leenauto opgehaald. Geen ford Ka, zoals enkelen van jullie wel eens gehad hebben, maar een hagelnieuwe mazda 5 met op dat moment nog geen 500 km op de teller. Op zich wel leuke auto, maar ik mis mijn focus wel.
    Ze hopen aankomende week mijn focus helemaal tip top in orde te hebben. In de tussentijd zal ik wel zorgen dat de mazda even het dubbele op de teller krijgt 8).

    Mart
     
  12. Gisteren was er nog zo'n zelfde soort verhaal op consumenten tv,
    daar zij een ANWB/Bovag kerel dat een verbruik tot 1 : 1000 de grens is,
    dit icm de km-stand zou een goed beeld moeten vormen of het acceptabel
    is, 9 van de 10 keer zit het in de zuigers en kleprubbers.
     
  13. Het is wel jammer dat ze een andere motor plaatsen. Ik ben toch wel benieuwd hoe dit nu kan...Ik zou wel proberen verlengde garantie op de ingebouwde motor te krijgen. Van je 6 maanden is nu al een periode verstreken. Mss een jaar extra garantie op alleen de motor erbij?
     
  14. @DexterXL
    Bij mij hebben ze halverwege januari de klepveerrubbers vervangen. Echter heeft dit niets geholpen en zijn ze uiteindelijk over gegaan op een motorwissel. Ik ben dus waarschijnlijk de uitzondering die de regel bevestigd :roll: .

    @Cabriocruisertje
    Hoezo jammer dat ze een andere motor plaatsen? Als ze al het mogelijke hebben geprobeerd en het probleem blijft bestaan is dit denk ik de enige oplossing. Mijn garantietermijn is inmiddels verlopen (6 maand, vanaf september 2007). Tuurlijk ga ik aangeven dat ik een extra garantie op de motor wil.

    Mart
     
  15. de 1.6 en de 1.4 zetec motoren zijn erg gevoelig voor olie verbruik langs de zuigers
    weet vele verhalen van div oplosingen maar uiteindelijk wordt het vaak een nieuwe motor
    dealers doen vaak alleen het onderblok vervangen
    klepsteelrubbers vervangen kost een hoop tijdt en heb weinig tot geen resultaat
    mijn advies let goed op als je zoeen auto koopt en met garantie liever iets meer geld kwijt bij een dealer met deugdelijke garantie
     
  16. Ik vindt dat het bij een lage km stand optreed en er loopt nog een topic over olieverbruik. Het is en blijft vreemd. Ben erg blij voor je dat je een nieuwe motor krijgt hoor begrijp me goed!
     
  17. Wanneer kun je 'm nou ophalen, Mart?

    Ik vind het fijn voor je dat er nou een andere motor ingaat. Daarmee waren bij ons de problemen voorbij. Ik hoop dat dat bij jou ook het geval zal zijn
     
  18. ben nog maar sinds kort hier op het forum.maar heb dit verhaal met aandacht gelezen.maar een geluk dat je een goede dealer hebt.ik hoor wel eens andere verhalen van een vriend van me die heeft namelijk een motoren revisie bedrijf.daar komen af en toe bijna nieuwe motoren binnen.laatst kwam er een sang jung blok binnen met 21000 km motor had zn 20000 beurt niet gehad,dus geen garantie.de goede man zat met 20000 km nog in frankrijk en was op weg naar huis.maar gelukkig heb je geen sang yung en wens ik je veel plezier met je nieuwe blok.ps mn vriend zweert bij ford en daar is tie in gespecialiseerd.kan wel gemakkelijk voor me zijn. :D
     
  19. Vanmorgen het verlossende telefoontje van de dealer gekregen. Mijn focus staat weer klaar :woohoo: . Hij liep wat minder mooi omdat er wat vuil rond de kleppen zat, dit hebben ze schoon gemaakt. Ik ben blij dat dit allemaal onder de garantie valt en ik er niets voor hoef te betalen :D .

    Mart
     
  20. Kijk, dat is nog eens goed nieuws!!! :thumbup:

    Nu maar hopen dat deze het voorlopig nog volhoudt ;-)
     

Deel Deze Pagina