1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.0TDCI (2006) bokt hevig en houd soms in

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door geiz, 21 mei 2013.

  1. Check vooral ook de slangen van de verschildruksensor of ze niet poreus zijn geworden.
     
  2. Hallo Anton e.a,


    Zoals belooft na het e.e.a. getest te hebben zou ik hierop terugkomen met het uiteindelijk resultaat.
    Van mijn laatste reactie tot nu zijn er heel wat dingen gedaan en uitgeprobeerd:
    1 1> Diesel injector reiniging.
    2> Inlaatsysteem reiniging.
    3> Roetfilter laten reinigen.
    4> Nieuw roetfilter en additief opnieuw laten bij vullen hierbij gevraagd om de rubberen slangen te vervangen, was niet nodig leken wel nieuw volgens de monteur.

    Je merkt nu het kouder word dat de motor bij de koude start aanmerkelijk rauwer draait met een nadrukkelijke ratel die wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is wat minder maar vooral bij gas geven altijd op de achtergrond hoorbaar is.


    Is dit niet een teken dat de brandstof toevoer te rijk is, en we het probleem voornamelijk in het brandstofsysteem moeten zoeken?


    Vanaf mijn laatste reactie (265000 km) tot nu (275000 km) heeft de auto heel weinig gereden en is de motorolie en het filter al 2x vervangen vanwege de aanhoudende problemen.


    Ik weet het niet meer misschien dat jullie nog ideeën hebben.


    Bvd,


    Eric.
     
  3. Heb jij niet gewoon last van versleten verstuivers? Met die kilometerstand zou me dat niks verbazen.
     
  4. Of een vliegwiel wat niet fris meer is. Daar kan de inspuiting ook flink ernaast van gaan lopen.
     
  5. Robert ik had in bericht #50 al geschreven dat de garage vermoede dat de injectoren niet meer goed werkten en waarschijnlijk zelfs nadrupelden (lekken).
    Daarin staat ook dat de auto verder prima functioneerd buiten de aangegeven probleempjes die zich zo plotseling aandienden.
    In het eerst volgende bericht schreef Anton (Anton let op dit is geen verwijt) dat lekken van de injectoren nonsens was, waar ik overigens blij mee ben want heb daardoor alle andere mogelijke oorzaken eerst onderzocht en indien nodig laten vervangen.
    Helaas mocht het allemaal niet baten.
    Nu lijkt het enige wat mij nog te doen staat is..... de injectoren laten testen/reviseren of laten vernieuwen.
    Ik vermoed dat dit een prijzige onderneming is maar heeft een van jullie dit reeds moeten doen of een idee wat ik qua onkosten mag verwachten?
    Anton, vliegwiel zit er langzaam aan te komen maar is niet de oorzaak van genoemde problemen.
    Er is alleen een lichte ratel te horen wanneer de auto stationair draait en ik ontkoppel (de koppeling ingetrapt heb), als de koppeling niet ingetrapt is hoor je geen ratel, niet al te ernstig lijkt mij.
    Er is ook een rauwe ratel hoorbaar na de koude start bij gas geven/optrekken.
    Dit geluid lijkt door het brandstof systeem (injectoren/wervelklep als dat nog bestaat) geproduceerd te worden.
    deze verdwijnd bijna helemaal na het opwarmen van de motor maar is toch nog lichtjes hoorbaar bij vlot optrekken of versnellen op de snelweg waar ik me een beetje ongemakkelijk bij voel.

    Gr, Eric.
     
  6. Ik heb zelf de verstuivers vorig jaar laten vervangen door nieuwe bij de dealer, kostte me toen 1850 euro.
    Bij mij hield hij toen ook wat in, zeker bij koude start. Volgens de dieselspecialist en de dealer waren de correctiewaarden nog binnen de norm, maar eenmaal vervangen waren de problemen wel over.

    Die lichte rammel heb ik ook gehad. Omdat ik toen met een caravan van 1300kg de Alpen in zou heb ik m laten vervangen.
     
  7. Hallo Beste Forumleden,
    Vanaf mijn eerste reactie (265000 km tot nu 285000 km op de teller) zijn er heel wat dingen vervangen en uitgeprobeerd:
    1> Diesel injector reiniging.
    2> Inlaatsysteem reiniging.
    3> Roetfilter laten reinigen.
    4> Inlaatsysteem + egr klep gereinigd.
    5> Nieuw roetfilter en additief opnieuw laten bij vullen hierbij gevraagd om de rubberen slangen te vervangen, was niet nodig leken wel nieuw volgens de monteur.
    6> Diesel injectoren vervangen.
    7> Drukverschil sensor op functioneren + leidingen naar het roetfilter op mogelijke verstoppingen laten checken.
    8> 5 x motor olie + filter vervangen., sta nu voor de wissel # 6.

    Het oplopen van het motor olie niveau gebeurt inmiddels binnen 1000 km tot wel 1 cm op de peilstok wat ongeveer bijna een liter meer is dan het maximum niveau.
    Nieuw probleem wat bijgekomen is na de injector vervanging is het brandstof verbruik.
    Gem. verbruik voor injector vervanging was 5.2-5.7/100 km = (1 op 1:19,2-1:17,5) wat neer kwam op 900-820 km op een tank van 47 L.
    Gem. verbruik na injector vervanging is 6,6-7.2/100 km = (1 op 15,6-13,8) wat neer komt op 715-650 km op een tank van 47 L.
    De laatste twee weken is er ook een steeds meer indringende diesel geur die het interieur binnen dringt als je bv. Bij een stoplicht staat.
    De motorruimte is t/m aan de brandstof tank uitvoerig gecheckt op lekkages, helemaal niets te vinden.
    Ik ben inmiddels al een vermogen kwijt aan olie vervangingen en onderzoekskosten (uitlezen waarbij er elke keer weer 0,0 aan fout meldingen wordt gevonden).
    Vandaag na de rit v/h werk naar huis toch weer onder de motorkap gedoken omdat de diesel geur weer vrij penetrant aanwezig was, natuurlijk geen lekkages gevonden alles is kurkdroog.
    Kijkend naar de motor opbouw en de positie van de hogedrukbrandstofpomp (achter op de kop v/d motor waarschijnlijk aangedreven door een nokkenas) kreeg ik wel een ingeving.
    Is het mogelijk dat deze brandstofpomp inwendig is gaan lekken en de diesel via deze nokkenas de motor in loopt?
    De garages weten het niet meer, ik weet het niet meer en ben het ondertussen spuug zat ( Deja vu )
    Ik hoop dat iemand nog wat weet of in de goede richting kan sturen want ben nu ten einde raad.

    Vriendelijke groet,
    Eric.
     
  8. Ik heb het nog nooit gezien, maar het is zeker niet onmogelijk. Bij VAG lekt de transferpomp vaak olie naar de diesel (andere kant op dus)
     
  9. Hallo Beste Forumleden,

    Vanaf mijn laatste noodkreet hier, motor olie + filter wissel # 6 laten uitvoeren.
    Binnen twee tankbeurten nog geen 1200 km verder stond het olie niveau bijna 2cm boven max.
    Het werd zo langzamerhand onverantwoord de auto nog te gebruiken.
    De kans op een” run away”(op hol slaande motor) werd met de dag groter.
    Alle opties, ideeën, adviezen inmiddels uitgeprobeerd of benut, had ik geen keus dan de auto weg te doen of mij serieus in dit probleem te gaan verdiepen.
    Door op dit probleem in te zoomen kwam ik er vrij snel achter dat dit niet merk gebonden was maar inmiddels uitgegroeid is tot een behoorlijk probleem voor alle merken met moderne diesels die uitgevoerd zijn met een actief roetfilter systeem.
    Dit nu wetende en de mogelijke oplossingen met alle voor en tegens tot me genomen te hebben besloten de auto naar een tuner te brengen.
    Voor ik naar de tuner ging motor olie + filter wissel # 7 in nog geen 25000 km laten uitvoeren.
    Daar aangekomen heeft de tuner eerst geverifieerd of de klachten kloppen zoals opgegeven en vervolgens een diagnose uitgevoerd.
    Daarna zijn de egr, het roetfilter en roetfilter regeneratie programma software matig weggeschreven, een eco tuning en een diagnose uitgevoerd.
    Het keramisch filter materiaal had ik zelf al uit de roetfilter behuizing verwijderd.
    Sodeju……..wat een enorm verschil in motorloop, geluid, souplesse, trekkracht
    (die toch al behoorlijk was), en een mooi geciviliseerd motor gedrag.
    Het inhouden, gebok, geschok, nerveus motor gedrag is als sneeuw voor de zon verdwenen.
    De auto rijdt en verbruikt voor mijn gevoel nu beter dan toen hij nieuw was.
    Het gem.verbruik volgens boardcomp. is 4.6 l/100 km, in werkelijkheid is dit nu rond de 5.0 l/100 km bij normaal gebruik (120-130 km/h) op de snelweg wat voor zo`n 2.0 tdci gewoon fantastisch is.
    Deze tuner mag zich inmiddels een van de specialisten noemen met betrekking tot het oplossen van dit steeds groter wordende probleem in de auto branche.
    Nu 3000 km na de operatie lijkt dit voor mij de oplossing te zijn, het motor olie niveau is nog geen mm gestegen en begin zelf voorzichtig optimistisch te geraken.

    Vriendelijke groet,
    Eric.
     
  10. wauw, wie had dat gedacht, dat tunen een oplossing zou bieden.
    hoop voor je dat je het plezier in de Focus weer terug krijgt Eric :thumbs:

    nog behoefte eraan om de tuner bij naam te noemen?
     
  11. Complimenten voor de duidelijke terugkoppeling. Interessant ook. :thumbup:
     
  12. [MENTION=767]gerard[/MENTION], dat hoop ik natuurlijk ook van harte.
    Het is nu nog te vroeg om te juichen maar de voortekenen zien er goed uit en bieden hoop.
    De tuner is Erwin Meuleman en dit http://www.roetfilter-verwijderen.com/ is zijn site.


    @Silver Baron aka marco, graag gedaan.
    “Met raad en daad bijstaan” is toch minimaal de bedoeling van zo`n forum. :)
     
  13. Interessant. Wat kost dat allemaal? Bij mijn vorige auto (Mazda diesel) heb ik alle milieuspullen zelf eraf gehaald (dat kon nog zonder software wijzigingen). Boze tongen beweren dat het niet mag maar het is wel zo ongeveer de enige manier om nog een paar ton aan probleemloze kilometers uit een tweedehands diesel te halen.
     
  14. APK eis is dat de computer geen storing in het uitlaatsysteem geeft, en dat er bij uitlaatgasmetingen geen excessieve uitstoot van roet en stikstofoxiden is.

    APK kijkt niet of EGR en Roetfilter aanwezig zijn.

    Ik kan overigens bevestigen dat de software aanpassen en EGR en roetfilter verwijderen exact deze problemen verhelpt. Zowel bij mijn 2.0 TDCI als bij de 2.0 TDCI van een andere klant van mijn Ford-garage, waar ik dus de tip van kreeg dat maar te laten doen.
     
  15. Inmiddels een afspraak gemaakt met Erwin Meuleman, volgende week mag de mijne eraan geloven.
    Eric, heb jij nog tips betreft het leegmaken van 't roetfilter?
     
  16. Ik ben dus toch niet de eerste die het roetfilter verwijderd, en de EGR klep dicht laat zetten,
    icm de Ecotuning.

    Blijkbaar hebben jullie er al voordeel van. Daar ben ik blij om, aangezien die van mij 2 september aan de beurt is.
     
  17. Zo, dit weekend in Borne geweest bij Erwin Meuleman, en ik moet zeggen, hij rijdt weer geweldig, een aanrader!
     
  18. [MENTION=13069]geiz[/MENTION]: Daar ben ik gisteren ook geweest. Bij mij exact hetzelfde. Echt een aanrader.
    Auto heeft duidelijk last gehad van het overvolle filter.
     
  19. Het filter bleek bij mij nog prima in orde, het was eigenlijk zonde om te slopen. Maar er ging kennelijk wat anders mis. Met FORScan kon ik zien dat het filter erg snel volliep, en regenereerde om de haverklap. De eerste kilometers zonder roetfilter en na de tuning kwamen er een dikke zwarte mist uit bij stevig optrekken, wat na een paar pogingen steeds minder werd. En nu loopt hij prachtig, zonder rook en problemen.
     
  20. Daar heb ik geen last van gehad. Ook omdat stevig optrekken niet zo goed lukt met
    vol brandstoffilter/kapotte raildruksensor. Als die er nieuw in zit, dan moet het over zijn,
    en kan ik ook het verschil nog beter aanvoelen.
    Wat me wel opviel is dat het brandstofverbruik lager is bij constante snelheid.
     

Deel Deze Pagina