1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.0TDCI (2006) bokt hevig en houd soms in

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door geiz, 21 mei 2013.

  1. Waar woon je ergens?
     
  2. Bodegraven volgens zijn profiel;)
     
  3. Jep, helemaal correct ;-)
     
  4. Oké dat is niet bij mij naast de deur, anders had ik je wel een keer willen helpen om in ieder geval de tuning eraf te halen.
     
  5. Ik wil er met alle plezier een stuk voor rijden hoor ;-)
     
  6. Blijft lekker rijden he zo'n Focus:lol:
     
  7. Het is ook "maar" 40km oid, dus zeker niet ver als je probleem ermee op gelost kan worden!
     
  8. Precies, al moet ik er 500km voor rijden, dat is het allemaal waard. En inderdaad, zeker geen straf in 't Focusje
     
  9. Stuur me maar een pb dan regelen we wat
     
  10. Hallo members,

    Sinds kort zit ik min of meer met hetzelfde probleem.
    Mijn 2.0 tdci met 265000 km op de teller begon ongeveer een half jaar geleden een beetje stoterig te worden vanaf de tweede tot in de zesde versnelling tussen de 1700 en de 2000 toeren/min., ook het inhouden bij plotseling gas geven of het traag of bijna niet reageren op het gas pedaal is mij niet onbekend.
    Ook bij op cruise controle rijden heeft hij soms de neiging een onderdeel van een seconde uit te vallen maar pakt het vervolgens meteen weer op.
    Eerlijkheidshalve moet ik wel aangeven dat het roetfilter nog vervangen moet worden en dat de dubbelmassa vliegwiel + koppeling zich langzaam
    (hele lichte ratel bij koppeling intrappen) beginnen aan te melden.

    Vrijdag twee weken geleden kwam ik in een file te staan en daar begon de auto ineens heel vreemd en hevig te bokken en wou/ kon absoluut geen file rijden.
    De volgende dag onder de motorkap gedoken om te kijken of er misschien iets los geraakt of gesprongen was.
    Natuurlijk niets te vinden, vervolgens de olie peilstok er uit getrokken.
    Hevig geschrokken deze schoongemaakt en nog eens gepeild.
    Het olie peil bleek ineens +- 7mm boven max te zijn terwijl deze normaal van beurt tot de volgende beurt min of meer gelijk bleef.
    Koelvloeistof niveau is goed en in geen tijden bijgevuld.
    Direct aan de peilstok geroken maar deze ruikt natuurlijk altijd wel lichtjes naar diesel in een diesel motor.
    Direct de garage opgebeld en kon in dit geval nog dezelfde dag terecht.
    Daar het e.e.a. nagelopen en uitgelezen en wederom niets gevonden.
    De uiteindelijke analyse was dat waarschijnlijk een of meer injectoren zouden lekken(nadruppelen).
    Uit voorzorg de olie en olie filter vervangen en het bokken was meteen verdwenen, de andere klachten zijn er nog steeds.
    Het vreemde in deze is dat de auto prima start, niet rookt of roet en ook niet na dieselt bij het uitschakelen.
    Nu 1500 km verder is het olie peil nauwelijks of niet gestegen, misschien een beetje te vroeg gepeild maar bied enig sinds hoop.

    Nu heb ik hele goede ervaringen met Forte producten alleen nog niet in combinatie commonrail diesel motoren.
    Nu wil ik een aantal van deze producten gaan gebruiken alvorens giga kosten te gaan maken met het vervangen van injectoren en alles wat daarbij komt kijken.

    Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken en natuurlijk zijn alle andere tips en weetjes welkom.

    Vriendelijke groet,

    Eric.
     
  11. Erik, het lekken van de injectoren is nonsens, het verhoogde olieniveau is zeer waarschijnlijk het gevolg van een zeer hoog aantal regeneraties van het roetfilter. Ofwel omdat de slangen van de verschildruksensor defect zijn, of omdat het roetfilter verstopt zit. (wellicht omdat je de onderhoudsinterval niet aanhoud.)
     
  12. Hallo Anton,

    Het is niet mijn bedoeling dit topic van topic starter Gijs over te nemen, weet ook niet of hij inmiddels geholpen is.
    Bij deze toch een kleine reactie.
    Ik moet je helaas teleurstellen wat betreft de onderhouds intervallen, deze laat ik namelijk elke 15000 i.p.v. 20000 km zoals voorgeschreven doen.
    Het enige wat niet gedaan is zoals voorgeschreven (240000 km) is het roetfilter, wordt binnenkort wel vervangen.
    Is het niet dat je last krijgt van iets andere symptomen en eventueel noodloop perikelen bij een verstopt roetfilter?
    Het aantal regeneratie hangt toch ook sterk af van of korte of lange afstanden rijdt of heb ik dat verkeerd?

    Groet,

    Eric
     
  13. Het aantal regeneraties hangt af van de waarde van de verschildruksensor. Maximaal 1x per 800 km is ongeveer de regel, maar vaker als dat nodig is. Als de slangen van de verschildruksensor defect zijn, is een auto vrijwel continu aan het regeneren. Ik doelde met het regeneratie verhaal niet op de noodloop maar op het hoge olieniveau trouwens..
     
  14. Hallo Anton,

    Ik ben hobbyist en redelijk onderlegd wat betreft oude motoren techniek.
    Ik weet eigenlijk vrij weinig van de nieuwe technieken af.
    Dit is waarschijnlijk de rede waarom ik het verband tussen het oplopen van het motorolie niveau en een vermeend defect in de drukverschil leidingen of een defect aan de katalysator niet zie.
    Dat zijn toch twee los van elkaar staande systemen, tenzij de regeneratie vloeistof via het inlaat systeem van de motor wordt (verneveld) gedoseerd maar dan nog.
    Kan jij misschien uitleggen hoe dit in relatie tot elkaar ligt?

    Eric.
     
  15. Regeneren van het roetfilter doet de motor door extra brandstof in te spuiten, hierdoor loopt de motortemperatuur op, en tevens komt er een deel van de extra ingespoten brandstof in het roetfilter terecht, wat daar vervolgens verbrandt. Alles om de roetfiltertemperatuur zo hoog mogelijk te krijgen (600-800 graden).

    Een deel van de extra ingespoten brandstof komt in de olie terecht, via de zuigerveren.
    Normaal geen probleem, want een goed werkend systeem regenereerd 1x per 600-800 km. Dat is dus ongeveer 35 keer per oliewissel (20.000)

    Echter als hij continu probeert te regeneren, dus élke rit, loopt de hoeveelheid diesel die in de olie terechtkomt dus flink op, wat stijgen van het olieniveau tot gevolg heeft.
     

  16. Rookt de wagen dan niet een beetje veel?
     
  17. Nee, auto's met roetfilter roken niet.
     
  18. @ Hermanusb..... totaal niet, zie bericht #50.

    @ Anton.......ok duidelijk, maar wat doet dan de (regeneratie) vloeistof die elke 60000 km voor het roetfilter aangevuld dient te worden?

    Eric.
     
  19. Die wordt na elke tankbeurt vermengt met de diesel. (dmv pompje en schakelaar in tankklepje) het additief verlaagd de verbrandingstemperatuur van het roet. Tegenwoordig hebben auto's een gecoat roetfilter, deze kan hogere temperaturen aan, waardoor het additief overbodig is. Dit heet een cDPF.

    De nieuwste generatie diesels bij Ford hebben een extra (lage druk) injector in de uitlaat, vlak voor het roetfilter gekregen om de eerder genoemde brandstofverdunning helemaal verleden tijd te maken.
     
  20. Hallo Anton e.a,

    Bedankt voor de kennis en en tips die jullie in deze gedeeld hebben.
    Ik heb tussentijds nog wat andere dingen geprobeerd waar ik later nog een keer op terug kom.
    De Focus begon inmiddels weer onrustig te worden en af en toe weer een bokje te geven.
    Olie peil in na nog geen 2500 km meer dan 0.5 cm gestegen
    Intussen staat de Focus al een paar dagen stil om te voorkomen dat ik de boel in de vernieling draai.
    Als het roetfilter incl. vloeistof vervangen is en de motor weer nieuwe olie en een filter heeft ga ik weer het e.e.a. testen en kom ik terug met het uiteindelijk resultaat.

    Groet,

    Eric
     

Deel Deze Pagina