1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.0TDCI (2006) bokt hevig en houd soms in

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door geiz, 21 mei 2013.

  1. Egr werkt gewoon bij koude motor, helpt de motor sneller warm te maken. Ik zou een deskundige er naar laten kijken. Als je echt zo hoog verbruik hebt tijdens het probleem dan moet de auto wel roeten, als je dit niet ziet zal het roetfilter dit waarschijnlijk opvangen. begin nou is met de tuning eraf te halen. Ermee doorrijden leidt alleen maar tot grotere problemen.
     
  2. Ik ben het met kolere eens. Het zou verstandig zijn terug te gaan naar de basis en dus de tuning eraf te halen. Van daar uit kijken of de storing er nog steeds is, of dat het weghalen van de tuning de storing verhelpt. Het is vervelend om koppel en vermogen in te moeten leveren, maar deze storing is ook niet zo heel fijn, toch? ;)

    Het lijkt wel alsof de PCM verkeerde berekeningen maakt of verkeerde waarden doorkrijgt van de sensoren. Al denk ik eerder dat de sensoren wel goed zijn, maar de PCM de motor ( door fouten in de tuning? ) verkeerd aanstuurt. Na een reset heeft hij het even goed gedaan en langzamerhand komen de problemen weer terug. Als de sensoren verkeerde waarden doorgeven, was het probleem zeer waarschijnlijk ook na een reset niet weg geweest...Ik hou het op een fout in de ( software van de ) aansturing en dus mogelijk de tuning.
     
  3. Is het niet zo dat hij continu probeert het roetfilter te regeneren? Omdat dat vol zit oid
     
  4. Er moet een reden zijn dat hij ervoor kiest om zoveel in te spuiten.
    Het regenereren heb ik ook over nagedacht, maar ik begreep dat hij pas op hogere snelheden regenereert?
    Een software update is een van de volgende dingen die op de lijst staan.
    De reden dat ik nog niet bij de dealer aangeklopt hebt is door slechte ervaringen uit het verleden. Normaliter ben ik zelf bijdehand genoeg om alle problemen zelf op te lossen, (en vind het ook leuk) maar dit probleem is wat lastig te doorgronden.
    Een medewerker bij de dealer kan er ook zo vele uren mee zoet zijn, met alle kosten van dien. Ik ga er dus pas heen als ik alle mogelijke oorzaken bekeken heb (afgezien van een software update).
     
  5. Hier over kun je toch afspraken maken. Wie weet komt het probleem één van de monteurs bekend voor. Scheelt weer een hoop tijd.
     
  6. Het regenereren begint bij warme motor, zodra er enkele minuten met een snelheid hoger als 60 km/u gereden wordt.
     
  7. #27 geiz, 13 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jun 2013
    Weer een week verder en nog wat dingetjes geprobeert. (Ik heb nog een tweede auto en een motor, dus deze auto staat nu voornamelijk stil.)
    De EGR afgesloten en losgekoppeld, levert alleen meer ellende op. De DPF sensor losgekoppeld, hierbij gaat de auto in noodloop (begrensd in kracht), maar nog steeds een hoog verbruik bij een opgewarmde motor.
    Gisteren de auto warm gereden en vervolgens temperatuurzender losgehaald en gesimuleerd met een weerstand, en de temperatuur op 58 graden ingesteld. Hierbij loopt de motor perfect. Ik heb een paar testritjes gemaakt op een binnenweg met een snelheid van 80km/h. Het verbruik ligt dan tussen de 25 en 30km per liter volgens de BC, perfect dus. Hierna de weerstandswaarde opgeschroefd, waarbij waarbij de temperatuur 85 graden werd, het verbruik zakt gelijk in tot slechts 12-13km per liter. Na het vervolgens weer terug draaien naar 58 graden is het verbruik direct weer 25-30km per liter.
    Tijdens het hoge verbruik is de motor een beetje nukkig en reageert soms niet op het gas, bij het lage verbruik loopt hij prachtig en weigert nooit. Bizar, niet waar?

    Een week geleden de dealer gemaild voor een SW update, nog geen reaktie, daar gaan we maar eens achteraan bellen.
     
  8. dus...temperatuurzender kapot, of ben ik nu te simpel :confused:
     
  9. 25 tot 30 km per liter?
    dat ga je niet halen met een 2.0 TDCi, dat is dus geen realistische waarde.
    Sowieso moet je je niet blindstaren op die verbruiksmeter. Dat is gewoon een berekende waarde.. Wie zegt dat hij daadwerkelijk zoveel inspuit?
     
  10. Ja, Gerard, te simpel, die temperatuurzender werkt prima ;-)

    Dat hij die BC te optimistisch is, is een bekend verhaal, maar daar gaat het niet om, ik gebruikte de waarde relatief als vergelijking.
    Het gemiddelde brandstofverbruik dat hij aangeeft komt wel overeen met de hoeveelheid die ik tank, uiteraard met een korreltje zout.
    Wel eindelijk een fatsoenlijk antwoord van de dealer, ik laat de PCM zsm updaten. Wordt vervolgd.
     
  11. sorry Gijs, wou dat ik je kon helpen maar helaas...
    succes, en ik hoop voor je dat het snel gefixt wordt (ik zou er gek van worden iig)
     
  12. Voglende week wordt hij voorzien van nieuwe software.
    Momenteel maar even een potmeter ertussen gezet, zodat hij op ca 12gr start (bij 20gr buiten) en 60gr is bij een echte 85gr. Loopt als en zonnetje haha.
     
  13. Net terug van de dealer. Een leuke factuur en een mededeling dat ze er niets aan kunnen doen. Het schijnt dat ze de software van de tuner niet uit kunnen lezen en overschrijven.
    Tja .... en nu? Maar een rondje tuners mailen denk ik ...
     
  14. Wat een prutsers, non-com kun je elke tuning overschrijven..
    Tenzij de Tuner er een soort lock opzet, maar daar heb ik nog nooit van gehoord.
     
  15. Kun je dat eens uitleggen? De dealer zegt het niet te kunnen, maar factureert wel. Bedoel je dat ze spullen in huis horen te hebben, waarmee het ten aller tijden mogelijk moet zijn?
     
  16. De spullen hebben ze wel, alleen de kennis om net even iets verder te denken als "herprogrammeren" ontbreekt schijnbaar.
     
  17. Hey Gijs,

    ik had precies hetzelfde (niet het bokken, maar dat ze niet in de pc konden komen). De tuner moet de pc even uit de wielkast halen en dan open maken. Op de print zitten wat aansluitinkjes waarmee de pc opnieuw geprogrammeerd kan worden. Bij ATM in Eemnes kunnen ze dat.
     
  18. We hebben het hier over een dealer die er niet in kan komen..
     
  19. Zo zie je dat de elektronische kant nog vrij vaag is voor sommige dealers.
    Mijn vader was vroeger ook de enige die met die pc overweg kon, de rest had hem al lang tegen de muur geknald....

    Toch zou ik een software update laten doen (desnoods bij een andere dealer). Mijn focus werd onlangs ook gechipt en ik had ook ervoor (lichtjes) last van het schokken ... nu hij gechipt heeft heb ik het nog steeds dus in feite bewijst het wel dat de tuning er niets mee te maken heeft.
     
  20. Ja, ik kreeg bij deze dealer niet het gevoel dat ze er meer van wisten dan ikzelf al deed. Ook hebben ze er geen specialist rondlopen.
    Ik zou dus nog steeds erg geholpen zijn met een specialist, die de werking van de techniek en de software van deze motoren precies kent.
    Overigens de vorige eigenaar weten te achterhalen, die weet helaas niet meer waar de auto getuned is. Ook een dood spoor dus.
     

Deel Deze Pagina