1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 EcoBoost 182pk Ecoboost goes Tuning

Discussie in 'Performance' gestart door Ecoboost182, 26 aug 2011.

  1. 90nm meer... Dat is nogal wat.
    Kon je niet voor een limited torque map gaan? Je hebt nu heel veel koppel onderin dat snel wegzakt. Lijkt mij juist fijn om een redelijk vlak koppelverloop te hebben.
    Ben benieuwd hoe je koppeling zich houdt met de diesel nm's. En nog meer benieuwd wat de 2.0 ecoboost gaat brengen...
     

  2. Mike kleine kanttekening; bij nieuw zou je 2.0 TDci die waardes hebben... best kans dat het iets minder is geworden. ;) Maar een chip zal zeker wonderen verrichten. :thumbs:

    @TS: Stoer dat je dit doet... alleen zoals gezegd, is 360nm niet teveel van het goede voor bak, koppeling etc. ? Zeker als je nagaat dat er van deze auto`s nog niet veel bekend is. Tuurlijk je rechtervoet help wel degelijk mee.

    En misschien heel bijdehand, maar is het handig om deze info zo op een openbaar forum te zetten??
     
  3. #43 Blauwitje, 28 aug 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 aug 2011
    20pktjs meer voor bijna 500,- das wel veel geld.....(wel behoorlijk die 90nm erbij) Hopelijk komen ze daar nooit achter. De monteurs zullen dat toch ook wel op gaan vallen? of niet

    dapper of zinloos..... maar succes ermee!
     
  4. De 1e en 2e versnelling hebben een limited torque, en pas vanaf 3e versnelling en hoger wordt dit koppel pas losgelaten.
     
  5. Oh ze hebben die limit erop gelaten? Naja hoop voor je dat het goed blijft, zal wel dan als je in de 1 en 2 niet vol koppel krijgt :)
     
  6. En niet te vaak in z'n 5 of 6 bij lage toeren opeens volgas geven, vindt de aandrijflijn ook niet fijn.
    Maar dat zul je waarschijnlijk wel weten gezien je autoverleden. ;)

    Ik wist het overigens niet toen ik m'n :st: pas getuned had, maar hij doet het gelukkig nog steeds zonder nukken (robuuste Volvo-techniek... ahum :lol:).
     
  7. chiptuning

    En Rob bevalt de tuning ?
    Zelf zit ik te denken aan RICA tuning.
    Zij vonden de 360 Nm erg veel, zelfs teveel voor de versnellingsbak en dergelijke.
    Je vertelde over limited torque, maar volgens RICA kan dit alleen bij een automaat, en volgens mij heb jij een handversnellingsbak.

    Groetjes

    Johan :ford::focus3::ecoboost:
     
  8. Met tuning kan je toch gewoon programmeren dat ie in een paar versnellingen minder brandstof/lucht krijgt... Limited torque dus :P
     
  9. Juist, en dat gebeurt zelfs af-fabriek.
    Ik heb trouwens ook een limited torque-map op m'n getunede :st:, juist om de aandrijflijn te sparen en om een meer lineaire vermogensopbouw te hebben.
     
  10. Eerlijk gezegd denk ik dat je nog even moet wachten. De hoge piekwaarde is natuurlijk leuke barpraat. De ecoboost motoren hebben oorspronkelijk een mooi vlakke koppelkromme. Een iets lagere peikwaarde maar een vlakkere kromme rijdt veel fijner.
     
  11. De wagen rijdt heerlijk en erg soepel.
    Ik heb de vraag over de de versnellingsbak neergelegd bij Apec en hieronder het antwoord:

    Dag Rob,

    De bak kan het koppel moeiteloos aan, het gaat hem meer om het feit dat dergelijk koppel zeer moeilijk realiseerbaar is en al daarom vaak als “gevaarlijk” omschreven zal worden door sommige tuners.

    Groeten,

    Didier


    In mijn gevoel wordt de bak niet overbelast, ik kan het weten want hiervoor had ik een diesel met bijna 500 Nm en daar voelde je dat de bak het uitermate moeilijk had.
    Als je twijfelt over het koppel dan gaan we toch gewoon eens een blokje om zodat je kan voelen hoe e.e.a zich houdt.

    Ik blijf erbij dat de zwakste schakel jezelf bent, want als je namelijk altijd het onderste uit de kan wilt hebben dan zal alles kapot gaan ook de standaarduitvoering.
    Ben jezelf zo'n type die altijd als eerste bij het stoplicht weg wilt zijn of altijd maar het koppel wilt voelen, dan kan je de auto beter standaard houden, maar als je zo af en toe eens een glimlach op je gezicht wilt toveren dan is tuning een prima en verantwoorde keuze.

    Wat betreft de limited torque, dit wordt veroorzaakt door de lage rijsnelheid en niet door softwarematige ingrepen.
    De druk die wordt opgebouwd door de rijwind geeft het extra stuk koppel vanaf circa de 3e versnelling naarmate de snelheid toeneemt met een bepaald maximum wat door de turbo wordt afgeregeld.

    Het koppelverloop is natuurlijk het mooist als hij 1 vlakke lijn geeft, maar als de koppelkromme t/m 5.300 toeren boven het maximum zit van het standaard maximumkoppel van de Ecoboost dan ben ik toch :dance::thumbs::baeh:
     
  12. Hoi Rob, bedankt voor je antwoord.
    Wat ik wel vreemd vind aan je limited torque verhaal.
    Je laat een print zien met 360 nm koppel, maar de auto stond toch op de rollenbank, dan gaat het rijwind opgebouwde drukverhaal toch niet op,of wel?
    Ik hoop in ieder geval dat je gelijk hebt hoor, is voor mij namelijk ook het meest interessant toch!
    Je hebt hoe dan ook een goede garantie afgesloten waar we allemaal op hopen dat geld voor niks betaald te hebben.
    Enne, laat maar eens wat horen hoe de auto zich gedraagt t.o.v een auto van Sjonnie :)

    Groetjes;

    Johan :ford::focus3::ecoboost:
     
  13. Volgens mij is limited torque weldegelijk softwarematig, ik heb minder turbodruk met die map bij dezelfde snelheid in dezelfde versnelling dan bij de normale tuningmap.
    Daarbij is de toegenomen druk door meer rijwind volgens mij marginaal bij snelheden tussen 50 en 100, dat effect gaat ook grotendeels verloren in het bochtige en nauwe aanzuigtraject.
     
  14. Je hebt gelijk..is wel degelijk software matig.
     
  15. Er zijn wel degelijk koppelbegrenzingen per versnelling aanwezig en actief, wij kunnen deze naar wens aanpassen of elimineren.
    Uiteraard zal een wagen in z'n eerste versnellingen geen maximaal koppel ontwikkelen omdat er te weinig weerstand is om de turbodruk op te bouwen.

    Dus zelfs al zet je de software op een gevraagde waarde van pakweg 350nm in alle versnellingen dan zal het maximale koppel pas gerealiseerd worden vanaf 3e of 4e.

    Het verhaal gaat dus meer over rolweerstand, dan luchtweerstand/snelheid.

    Wij simuleren overigens een luchtsnelheid van +- 150Km/h & vol optrekken van +- 1500 toeren tot begrenzer met normale rol & luchtweerstand in 4e versnelling op de weg op de vermogensbank (de vermogensbank remt dus de versnelling van de wielen met een variabele factor om zo de wegcondities na te bootsen).

    De bak & koppeling kunnen moeiteloos een koppel van 380nm aan, daar zit dan nog een marge op van +- 10%, 360nm is dus nog RUIM onder de veiligheidsmarge. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat 380nm of meer haalbaar is, dat is technisch gezien (turbo, injectoren etc) niet mogelijk.
     
  16. Didier,

    even uit nieuwsgierigheid: waarop baseer je dat de bak en koppeling moeiteloos 380Nm aan kunnen? Is dat gebaseerd op Ford data, gebaseerd op wat je aan onderdelen gezien hebt? Heb je bv gezien dat koppeling en bak identiek zijn aan die van de 2.0TDCi die 163Pk / 340Nm af fabriek heeft (overbrengverhoudingen zijn in ieder geval anders)?

    Fred
     
  17. #57 Iodokus, 1 sep 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 sep 2011
    Rob ik kan niet anders zeggen dan dat het resultaat fantastische waarden opleverd en dat stimuleert de gedachte :mrgreen: Ik wacht nog heel even maar of ik een jaar ga volhouden betwijfel ik :schater:
     
  18. Drie weekjes verder, en hoe bevalt de Ecoboost-R ;)
     
  19. #59 Ecoboost182, 14 sep 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 sep 2011
    Ik moet zeggen dat ik niet meer zonder kan.
    Zelf een golf gti ( ik weet ik mag niet vloeken:sick:) :butt: laten zien.

    Het gemak waarmee de auto in lage toeren van zijn plek komt is zeer apart en tevens verslavend.
    Met een stopwatch de 80-120 km tijd gemeten ( 3e versnelling ) en dit verbaasde mij zeer nl 4,1 sec.

    Verbruik is gelijk gebleven maar dit komt ook door het proberen.
    Op dit moment zit ik weer op 1 op 14,2 en gebruik ik het extra koppel zeer af en toe.

    Ik zou dit iedereen aanraden :thumbs:
     
  20. En euh uit welke data weet de tuner dat je bak en koppeling het extra vermogen en koppel aankunnen?
     

Deel Deze Pagina