1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 EcoBoost 182pk Ecoboost goes Tuning

Discussie in 'Performance' gestart door Ecoboost182, 26 aug 2011.

  1. Ik zal dit bij de tuner navragen.
    Hij zit op dit moment in een grote verbouwing met uitbreiding van zijn pand en vernieuwing van de rollenbank, dus zal misschien niet direct kunnen antwoorden.
     
  2. Chill en als je toch vraagt is het misschien leuk om te weten wat het spul af fabriek maximaal aankan ;)
     
  3. Ik heb zojuist het antwoord gehad van de tuner zie hieronder:


    Dag Rob,

    Met de verbouwingswerken + vakantie heb ik nog geen tijd gehad om te antwoorden.

    Wij halen de info via dealers die ons onderdeelnummers bezorgen, dan zoeken wij per onderdeel nummer op wat de maximale toegestane te verwerken krachten zijn... daar zit altijd nog een marge van 10% op (dit is algemeen zo bij elke constructeur).


    Groeten,

    Didier



    Dus zo word het dus achterhaald.
     
  4. Kijk da's een duidelijk antwoord, alleen van die 10% zou ik niet uitgaan als tuner zijnde :P
     
  5. Dag Rob,

    Nog steeds tevreden over de tuning? Ik krijg in januari mijn Ford GCM met 150pk ecoboost. Deze wil ik zeker ook tunen.

    Hoe is je verbruik nu?

    Gr. Franc
     
  6. Dag Franc,

    Ik ben nog steeds super gelukkig met de tuning :thumbs:

    Het verbruik is soms wat slechter en soms wat beter, maar dit heeft meer te maken met de gemoedstoestand en stand van het gaspedaal.

    Ik rij op dit moment ongeveer 85% stadskilometer en 15 % snelweg, waarbij ik ongeveer op 9,5 ltr/100 km uitkom.

    Op de snelweg bij 120 km/h ligt het verbruik rond de 6,7 ltr/100 km op de cruisecontrol.
    Bij 100 km/h zakt het verbruik naar 5,9 ltr/100 km maar dit hou ik niet zo lang vol :angel:
     
  7. Okee, wel iets dorstiger dus waarschijnlijk. Maar ach, met mijn 320i 170pk kwam ik ook uit op 8,7/100, dus wat dat betreft...:cool:

    Juist die extra power bij invoegen en inhalen is zo lekker. Ik had mijn Mondeo MK4 TDCI 140pk met Bluefin getuned naar ca. 175pk en bijna 400NM, wat gaf dat een enorm verschil :lol: Jammer dat Bluefin (nog) niet kan bij de Ecoboost motoren, ik heb de module nog liggen.

    Gr. Franc
     
  8. Een leuk verhaal MAAR.... Ik denk dat een kleine waarschuwing toch wel op zijn plaats is.

    Ikzelf heb ook onlangs een nieuwe auto besteld. Dit keer echter geen Focus, maar dat terzijde. Daarbij heb ik ook flink onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van chiptuning. Daarmee zijn flinke winsten te behalen en het is zelfs interessant om een kleinere motor te kiezen en die te laten tunen. Dat scheelt een hoop centen, qua leaseprijs, maar ook qua bijtelling.

    Ik heb besloten om hoe dan ook NIET voor chiptuning te gaan. Een aantal redenen:
    - Bij eventuele defecten zal vroeg of laat altijd de leasemaatschappij betrokken worden. Als na onderzoek blijkt dat de auto chiptuning heeft ondergaan, heeft de berijder echt een probleem.
    - Ongevallen, brand en dergelijke. Uiteraard zal er dan een onderzoekje gaan plaatsvinden naar oorzaken en omstandigheden. Als er dan aangepaste software wordt gevonden gaat de leasemaatschappij natuurlijk wat kosten doorberekenen.
    - Dealers die chiptuning waarnemen zullen dit gewoon aan de leasemaatschappij doorgeven. Jou eigen dealer wellicht nu niet, maar als je in Zuid-Limburg staat met een defect en je eigen dealer zit in Groningen, dan komt je auto niet bij je eigen dealer te staan.
    - Buiten je dealer en leasemaatschappij, heb je ook nog te maken met de belastingdienst! Je betaald namelijk bijtelling. Die is bij de Ecoboost motoren 20%. De bijtelling wordt bepaald aan de hand van de CO2 uitstoot. De tuners zullen beweren dat de CO2 uitstoot niet zal veranderen. Ik heb mijn twijfels daarbij en de belastingdienst zal deze ook hebben. Het is simpelweg niet toegestaan om dit soort wijzigingen te doen aan je auto! Waar dit exact staat in de wet heb ik even niet paraat, maar het staat er in. Dit is ook de reden waarom op veel lage-bijtellers bepaalde banden/velgen/andere opties niet zijn toegestaan. Op dit moment controleert de fiscus hier nog niet op. Maar als ze de mogelijkheid gaan krijgen zullen ze dat zeker niet nalaten! Even 5% extra bijtelling + eventuele boetes gaan ophoesten is niet grappig!

    Ik wil niemand op zijn vingers tikken en zeker niet de moraalridder gaan uithangen, maar:

    Bezint eer ge begint...
     
  9. Zou al minder erg zijn als het ff snel via OBD kan he. Kan je de originele software terug zetten in het geval dat... Dus iets als Bluefin oid. Helaas is dat er nog niet.
     
  10. Niet te snel bang laten maken door allerlei regeltjes ;)

    Ik heb meerdere auto's voorzien van tuning nooit een probleem met de genoemde instanties gehad. Ik zeg niet dat het onmogelijk is maar nu laat je Big Brother op voorhand winnen, lijkt me geen plezierig mannier van leven ;)

    Daarnaast is het natuurlijk zo dat we niet allemaal een lease auto hebben, dus last van een leasemaatschappij of een belastingdienst die de 20% regel gaat controleren zullen deze forumers, waaronder ikzelf, niet hebben.
     
  11. Misschien dat een modje hier een aparte topic voor kan maken aangezien het niet specifiek over deze getunede EcoBoost gaat.

    En nu weer verder off-topic:
    Ten eerste vroeg ik mij af waar jij deze twijfels op baseert.
    Ten tweede geen Focus heeft een gelijke Co2 uitstoot.
    Die Co2 uitstoot is bepaald aan de hand van een typegoedkeuring onder gesimuleerde omstandigheden, hetgeen in de praktijk nooit zal voorkomen. In een aantal gevallen blijken de auto's overigens na tuning zelfs zuiniger te rijden waardoor de Co2 uitstoot zelfs (marginaal) daalt.

    Met betrekking tot verzekeringskwesties heb ik uit mijn omgeving van niemand gehoord dat er problemen waren door hun tuning (ondanks een aantal flinke aanrijdingen en één zwaar ongeval). Waren overigens op een Volvo na allen auto's van de VAG (polo, twee golfjes en twee passats).

    Ik kan dus niet uit ervaring spreken hoe :ford:dealers hier over het algemeen mee om gaan.
     
  12. Absoluut, als het mijn eigen auto zou zijn, zou ik er niet heel lang over na hoeven denken, dan is die chiptuning heel snel gedaan :)

    En de belastingdienst ben ik zo bang niet voor. Ik ken wel genoeg mensen die wel gezeur hebben gehad met garantie en vervolgens de leasemaatschappij. Die vinden dan toch dat je extra moet gaan betalen. Best jammer en wellicht ook onterecht, maar je doet er niets tegen. Daarom voor mij dus niet. Het was verder ook geen oproep om het absoluut niet te doen, maar om er wel even goed over na te denken.
     
  13. En juist die gesimuleerde omstandigheden bepalen in welke bijtellingscategorie je auto zal vallen. Ik zou graag zien dat een tuner aan kan tonen dat hij onder dezelfde gesimuleerde omstandigheden (waarmee de fabrikanten dus testen) inderdaad een gelijkblijvende CO2 uitstoot heeft (of zelfs minder). Mijn twijfels zijn gebaseerd op het gebrek aan bewijs.

    Uiteindelijk wordt het verbruik en de uitstoot uiteraard bepaald door de stand van je rechtervoet.

    Maar wederom, ik wil niets meer dan mensen oproepen goed na te denken voordat ze een dergelijke actie doen. Voor velen werkt chiptuning prima, ik ken echter ook genoeg mensen die wel gezeur hebben met onderdelen die het vroegtijdig begeven en zeurende leasemaatschappijen.
     
  14. Het vroegtijdig defect gaan van diverse onderdelen zal ook sneller plaatsvinden als je bij een standaard auto altijd maar loopt te trappen.
    Waarom zal iedereen graag een auto van een oud vrouwtje willen kopen ( behalve die van TV).

    Men zal minder snel een auto van een Sjonnie type kopen daar men er al vanuit gaat dat deze anders met zijn auto omgaat.

    Indien je een normale rijstijl hebt en af en toe eens het gaspedaal wat dieper intrapt zal niet gelijk inhouden dat je sneller slijtage zult hebben dan iemand die met zijn standaard auto direct na het starten al gelijk vol weggaat en zijn auto niet spaart.

    De CO waarde tussen standaard en getuned ligt voor 99% aan de berijder zijn voet.
    Op de snelweg behaal ik op de cruisecontrol betere waarde dan voor de tuning, maar trap ik het gaspedaal vol in zal dit absoluut slechter zijn.

    Moraal van het verhaal: Het staat en valt met de berijder :sturen:
     
  15.  
  16.  
  17. Wetenschappelijke manier onderbouwen, kom op zeg hoe oud ben je?

    En dat er dingen sneller gaan slijten geeft Rob zelf ook al aan. Daarbij komt wel dat zo ongeveer iedere auto (waarvan ik gelezen heb dat ie getuned is) zuiniger is gaan rijden op dezelfde constante snelheid. Dit schijnt te komen doordat tuning niet alleen het verhogen van het vermogen tot gevolg heeft, maar ook optimalisatie van de motor.

    Ja natuurlijk, ga je het vermogen gebruiken dan zuipt ie meer, zet je er een dikkere turbo etc op zuipt ie ook meer. Maar op een standaard motor zou een tuning dus meer zuinigheid tot gevolg kunnen hebben.

    Waarom zouden tuners "ecotune" pakketten aanbieden die ook het vermogen iets verhogen? Vast omdat het werkt...
    Als het niet zo is, mag je dat uitleggen (hoeft niet wetenschappelijk onderbouwd hoor, maar mag wel).

    Trouwens, de oude regels voor de goedkeuring van auto's is dat een auto 40% meer vermogen mag hebben voordat hij herkeurt moet worden. Schijnt dat er nieuwe regelgeving komt?
    Dit wil natuurlijk niet zeggen dat het van de lease maatschappij mag...
     
  18. Ik vroeg inderdaad om een 'wetenschappelijke' onderbouwing. Wetenschappelijk omdat de redenaties nu niet verder komen dan Bassie en Adriaan-niveau: Het is zo omdat het bij mij zo is...

    Ik ben geen natuurkundige, ik kan weinig met motortechniek, maar cijfertjes zijn mijn vak, ik verdien mijn geld met de vele analyses die worden losgelaten op allerlei gegevens. Zo heb ik niet al te lang geleden ook wat gegevens kunnen zien bij een leasemaatschappij waarbij chiptuning gewoon toegestaan is (onder voorwaarden).

    Dan kom je onder andere tot de conclusie dat de Prius en Civic Hybrid rijders zo'n 25% boven het normverbruik zitten. Dat is op zich niet zo raar aangezien dat normverbruik nergens op slaat. Vergelijk je het met de gewone benzinerijders, dan blijkt dit wel extreem te zijn. Daar is de afwijking slechts 11%...

    Uiteraard wil zo'n maatschappij ook weten wat auto's met chiptuning extra kosten. Simpelweg omdat ze die kosten willen doorberekenen aan de klant. Logisch natuurlijk. En dan blijkt inderdaad dat iedereen met chiptuning (zonder uitzondering) een hoger verbruik heeft!!! Dat is dus compleet anders dan dat hier meermaals geschreven wordt.
     
  19. Een wetenschappelijke onderbouwing is natuurlijk lastig.
    Het enige wat ik je kan bieden is een berekening van het benzineverbruik voor en na de tuning, maar ook dit is natte vingerwerk.
    Er zijn namelijk veel randvoorwaarden zoals tegenwind, temperatuur, luchtdruk enz. dus dit is nooit wetenschappelijk onderbouwd.
    Wat ik wel weet is dat de boordcomputer tussen de 4 en 7% lager verbruik aangeeft bij een constante snelheid op de cruisecontrol, en daar rij ik in 90% van de gevallen mee.
    Het totale verbruik is in de periode voor en na de tuning gelijk gebleven omdat ik natuurlijk ook niet helemaal :angel: ben.

    Wat betreft slijtage ben ik absoluut van mening dat dit volledig afhankelijk is van de berijder.
    Bij al mijn auto's heb ik met chiptuning gereden en met echt veel vermogen en koppel, waarbij ik nog steeds tussen de 35.000 en 40.000 km met de voorbanden kon rijden.
    De leasemaatschappij keurt dit niet goed, waarbij ik weet dat het risico aan mijn kant komt te liggen, maar dat is een keus die je maakt en waar ikzelf verantwoordelijk voor ben.
    De brandstofrekening betaal ik toch zelf en loopt buiten de leasemaatschappij om.

    Moraal van het verhaal, als je niet met je rechtervoet weet om te gaan begin dan nooit aan enige vorm van tuning :baeh:
     
  20. Bijna iedereen dan... Een oom van me heeft z'n Volvo XC70 D5 laten tunen. Wist de baas aanvankelijk niks vanaf totdat het opviel dat hij minder verbruikte. Toen heeft hij het verteld en was er niks aan de hand.
    Net als dat er hier toch een behoorlijk aantal mensen zijn die hebben ontdekt (inclusief ikzelf) dat bij dezelfde rijstijl de auto zeker minder gaat verbruiken.
    Mijn vorige :focus: was getuned. Na de tuning haalde ik regelmatig de 1:20 daarvoor niet. Koppeling is bij 235.000 versleten gebleken, een normale km-stand. Verder had hij de airco lek, al vanaf dat ik m had achteraf gezien. Abs pomp die soms dienst weigerde (op gladde wegen ontdekt). Verder is er niks was extra hard gesleten heeft door de tuning, zolang je m maar net zo gebruikt als voor de tuning.

    Idd dit is weer een Bassie en Adriaan voorbeeld, maar ik weet zeker dat er hier en op andere autofora mensen zijn die dit kunnen beamen.
     

Deel Deze Pagina