Zwakke Retourslang Koelvloeistof Ecoboost 1.0 en 1.6

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door marinh, 25 sep 2014.

  1. Met de tuning van pumaspeed naar 275pk draait de auto nog op stock turbodruk. De 300pk is met een hogere druk. Beide gevallen een andere turbo.
    Rij zelf een v40 t4 Polestar maar de 245 haal ik niet.
     
  2. #342 antig01, 27 sep 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 sep 2015
    Haha het is ook niet snel goed hé, alleen tijdens accelereren gaat hij naar 10:1. Ook lambda gelogd, en die was netjes dus het is niet zo dat de ingespoten brandstofhoeveelheid te hoog is, andere zou je dat terug moeten zien in de uitlaatgassen.

    Tuurlijk is het meer dan een ti-vct met turbo en DI. Maar 10 jaar aan gewerkt, dat kan ik me niet voorstellen.
     
  3. Haha het is inderdaad niet snel goed ;)
    Het eea hangt uiteraard af van het mechanisme wat de ecoboost ecu hanteerd.
    Gaat hij bijvoorbeeld open loop of blijft hij closed loop bij het intrappen van het pedaal.
    Als hij open loop gaat, dan is het vaak wat rijker afgesteld.

    Ik ben verwend met m'n 2.5t, de me9 ecu blijft netjes closed loop tot vlak voor de begrenzer. Lambda blijft dan ook gewoon rond de 1.
    Met bluefin er op ging hij bij de meest geringe acceleratie (hard of zacht) meteen rijk lopen.... Nergens goed voor zou ik zeggen.
     
  4. Ik ben in ieder geval blij dat hij niet arm loopt. Bovendien is dit natuurlijk een door Torque berekende waarde, weet niet of dat dat heel accuraat is.
    Ben benieuwd wat hij bij Verhoeven op de bank doet.
     
  5. On topic maar weer ;);):):)
     
  6. Wat te rijk is idd niet zo kwalijk. Kat ertussenuit om deze te sparen.
     

  7. :thumbs:
     
  8. #348 Fridge, 30 sep 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 sep 2015
    Goed, vandaag dus langs de dealer gereden met als doel om die slang even te laten bekijken en een afspraak te maken voor vervanging. Monteur bekijkt de slang, zegt "ja die moet inderdaad vervangen worden. Kijk, hier breekt ie meestal." Pakt de slang vast, zet er nauwelijks kracht op, genoeg om em even te laten bewegen op die plek, en PAF!! monteur en ik die er met de neus bovenop zaten hadden een portie heet koelwater in het gezicht.

    Slang dus vervangen ;) De oude slang was inderdaad serieus bros!

    [​IMG]
     
  9. Dus ook bij de 1.6 problemen met deze slang?! Maar hier is geen TSB van?
     
  10. Dat staat toch al in de topic titel en in het bekende problemen topic is het 5 oktober 2014 toegevoegd.

    [​IMG]

    Tsb geen idee, maar die is ook niet voor ons bedoeld:P.
     
  11. Als toevoeging, de plek die de monteur noemde als zwakke punt (en waar de slang dus on the scene in 2en knalde) zit bij de rode pijl.

    [​IMG]
     
  12. Foto's zijn ter verduidelijking wanneer je wil weten of je de oude of gemodificeerde variant hebt, de slang wordt broos dus kan net zo goed ergens anders scheuren lijkt mij.
     
  13. zo dat is niet fijn zeg, wel goed afgelopen? geen brandwonden?
    Je was er dus op tijd bij, even later was hij waarschijnlijk spontaan gebroken.
     
  14. natuurlijk zou de slang ook elders kunnen scheuren, maar ik kan me goed voorstellen dat de slang op bepaalde plekken mechanisch net wat meer te verduren krijgt, waardoor dat een waarschijnlijke plek is voor een failure. De (ervaren) monteur noemde dit echt meteen als de vaakst voorkomende plek waar het mis ging.

    Ja goed afgelopen, geluk bij een ongeluk dat zowel de monteur als ik brildragers waren. Anders was de rommel vrees ik in de ogen gekomen. Gelukkig was de vloeistof niet al te vreselijk heet, ik had niet zo ver/hard gereden. Ik schrok wel redelijk van het geintje moet ik bekennen.
     
  15. Goedemiddag,

    Ik heb nu ook wat met de ford.

    1. In november 2014 is deze slang dus bij mij geknapt, hele harde knal onder de motorkap vandaan, allemaal rook.
    ANWB erbij geweest en die constateerde dat de slang van het koelwater kapot was. (De slang van dit topic) Deze is vervangen en alles weer goed.

    2. Garantie tot 80.000 km en bij 82.000 km ging katalysator kapot, geen garantie dus lappen maar. (Wel met kleine coulance regeling)

    3. Nu staat er 90.000 km op de klok en is de complete kop gescheurd, ik heb dus het vermoeden dat dit komt door de slang die in November 2014 is geknapt en dat het blok toen zn knal heeft gehad en dus schade heeft opgelopen dat op dat moment niet zichtbaar was.

    Ik heb nu met Ford Nederland gebeld en die zijn van mening dat het na 11 maanden verder niet kan liggen aan de geknapte koelslang toen. Maar dat ik domme pech heb.

    Ik heb dus geen garantie meer, maar hoe denken jullie hierover? Zal dit een gevolg zijn geweest van de geknapte slang?
     
  16. #356 Harold1, 5 okt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 okt 2015
    Bij welke km-stand is de slang kapot gegaan?

    Tot welk bouwjaar is deze verkeerde slang toegepast?
     
  17. De slang is vervangen met ongeveer 71.000km. (Auto is van juni 2012)
     
  18. welke motor heb je?
     
  19. Een 1.0 ecoboost motor.
     
  20. #360 thecure, 17 okt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 okt 2015
    wie heeft gezegd dat de kop gescheurd is, de garage? wat voor klachten heb je nu dan met de motor?

    er zijn wel gevallen bekend van forumleden die hun motor moesten vervangen nadat deze slang gescheurd was.
    ben je meteen gestopt? en was je veel water kwijt?

    blijkbaar zijn deze motoren erg gevoelig voor oververhitting van de kop, en gaat de temperatuur snel omhoog als de slang knapt.

    ik zou dit topic uitprinten en de garage hiermee confronteren dat je niet de enige bent.
     

Deel Deze Pagina