Zwakke Retourslang Koelvloeistof Ecoboost 1.0 en 1.6

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door marinh, 25 sep 2014.

  1. #301 Masterijn, 31 jul 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jul 2015
    Even vanuit nieuwsgierigheid. Is er iemand die nog geen update heeft gehad en waarbij de doorschakel indicatie wel werkt als er iets op de trekhaak is aangesloten? Het uitschakelen van de doorschakel indicatie zou ook kunnen voorkomen dat men anders -door te vroeg te schakelen- de auto te zwaar belast met bijv. een caravan.
     
  2. Hmm, weet ik het niet 100% zeker maar met het fietsenrek achterop blijft bij ons de indicator volgens mij gewoon werken (geen update. Parkeersensoren achter worden wel netjes uitgeschakeld en in het display van de parkeersensoren komt een aanhanger in beeld.
     
  3. #303 Masterijn, 1 aug 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 aug 2015
    Dan ga ik er vanuit dat dit met de update veranderd is.
    Bij het aanbrengen van de trekhaak is er bij ons ook een elektrische pomp geplaatst. Deze pomp zat, zo heb ik hier gelezen, in het begin van de mk3 er wel in, later een poos niet en nu weer standaard wel.
    Wat zo'n pomp naar mijn idee kan doen is lokale hitte wegnemen nadat de motor en de std. waterpomp gestopt zijn. Dit ter voorkoming dat de vloeistof lokaal gaat koken en voor te veel druk zorgt in het koelsysteem.
    Het lijkt mij goed mogelijk dat wanneer het nakoelen niet goed gebeurd dit de slangen in het systeem extra belast, waarbij er een van het zwakkere type geregeld bezweek met alle gevolgen van dien.
    De oplossing van Ford:
    Betere slang
    Langere (en eerdere?) nakoeling
    Geen (te optimistische) doorschakel indicatie meer, als er iets op de trekhaak gemonteerd is.

    Wat ik me dan wel afvraag welk risico mensen dan lopen als ze geen elektrische pomp hebben. Het is mij op vakantie wel gebeurd dat deze na het stoppen begon te werken zonder dat de auto wat getrokken had (wel na een zeer steile klim).
     
  4. De schakelindicatie is ook maar een indicatie geen verplichting
     
  5. Gisteravond een grote rookpluim achter m'n focus. Onmiddellijk aan de kant gezet en gelijk naar het koelvloeistofreservoir gekeken, die dus weer helemaal leeg was. Dit is nu dus de tweede keer dat die motor in de soep is gelopen en ben er nu echt klaar mee. Ga weer geen weken wachten op een motor etc. Wordt waarschijnlijk een Octavia 1.4tsi :?
     
  6. Ben wel eens benieuwd wat hier de oorzaak van is om na 6maand terug in de soep te draaien?
    Lek thermostaat? leiding gescheurd?
     
  7. Dus, dit topic helpt. Foto van wat ik donderdag de 20ste vond

    [​IMG]

    Ik had koude voeten en de temperatuur liep op als ik een beetje heuvel op ging maar liep weer terug als ik horizontaal liep. Volgens mij is die meter niet boven de 75% geweest.
    Ergens waar ik kon stoppen vond ik dit. Koelvloeistof reservoir helemaal leeg. Helaas nog even een paar honderd meter verder gereden tot m'n werk en daar geparkeerd voor ik Ford road assist heb gebeld. De wegenwacht zei lekke koppakking en heeft hem naar de dealer laten slepen...

    Dealer onderhouden auto uit april 2012. Ik heb nooit het motorlampje of alarmpjes gehad tot de wegenwacht de slang weer had aangesloten en het alles met water had gevuld. *zucht*

    Bij de dealer een leenauto meegekregen en ik zou de volgende dag gebeld worden met informatie over kosten etc. Niks gehoord dus zelf teruggebeld -> slang was vervangen maar de motor rookte nog dus daar gingen ze maandag verder naar kijken.
    Maandag weer niks gehoord dus weer zelf gebeld -> Ja er was een koppakking besteld en ik zou het horen als ik hem op kon komen halen. Ik had toch een leenauto? (tsja... een VW Polo, dat is toch niet hetzelfde). Maar het kon even gaan duren.
    Toen ik vroeg wat dat geintje ging kosten vertelde mevrouw dat het onder de uitgebreide garantie viel die ik had afgesloten (2 jaar extra garantie bovenop de fabrieksgarantie van :ford: was een goed vinkje :thumbs:)

    Anderhalve week later (vandaag, woensdag) nog maar eens gebeld of ze al meer wisten. De kop was weggeweest om weer passend gemaakt te worden en de nieuwe koppakking zou morgen binnenkomen maar het zal ws. tot na het weekend duren voordat ik hem op kan halen...

    Gezien de foto in de openingspost snap ik niet hoe die slang losgeraakt kan zijn.
    Ik snap ook ernstig niet hoe :ford: een auto kan bouwen die geen alarm geeft als het systeem te heet wordt.
     
  8. Lijkt er bij jou ook op dat de dop van het reservoir niet goed functioneert. Bij mij is de koppakking ook lek gegaan. Door de druk van de warmte hoort de dop te liften. Bij mij is dat niet gebeurt en bij jou ook niet, zo lijkt het, waardoor de slang eraf is 'geduwd.'
     
  9. Ja zoiets vermoed ik ook, ik ga daar natuurlijk nooit een echt antwoord op krijgen van de dealer. Hopelijk hoor ik maandag echt van ze. Ik hoop ook dat het beestje weer 100% gaat werken.
     
  10. Die extra pomp na montage trekhaak, is dat ook nodig bij de 1.6 ecoboost? Ik dacht alleen gelezen te hebben dat dit bij de 1.0 nodig was?
     
  11. Bij de 1.6 kan je geen elektrische pomp er bij plaatsen na monteren trekhaak

    De 1e serie heeft geen pomp later zijn ze standaard af fabriek gemonteerd.

    De pomp zit aan de rechter zijde op het schutboard net boven het stuurhuis.

    Ik rijd ook met trekhaak en heb de 1e serie dus zonder elektrische waterpomp. Waar je op moet letten is dat je de turbo voldoende afkoeltijd moet geven als je zware belasting van de motor vevraagd heb.
    1.6becoboost met elektrische pomp hoeft deze afkoeltijd minder uit te voeren dan wordt dit geregeld door de motor computer ook als de.motor al uit staat.
     
  12. Zal eens kijken of ie erin zit zodra ik em heb. Thnx
     
  13. Hier zit hij.

    [​IMG]

    <link>

    Bij mij zit hij er in. :cheer:
     
  14. Dit is een foto van de 1.0. De 1.6 heeft de pomp op het waterhuis rechts op de cilinderkop. Deze zit er standaard op en hoeft niet achteraf toegevoegd te worden als er een trekhaak gemonteerd wordt.
     
  15. Oh, dan zit ie er waarschijnlijk al bij mij in, hoop ik. Trekhaak wordt geplaatst nu.
     
  16. [MENTION=3422]antig01[/MENTION] Het zou heel goed een foto van een 1.0 kunnen zijn.
    Echter bij mijn 1.6 ziet het er hetzelfde uit.
    Waar dient het pompje op het schutbord dan voor?
     
  17. Bij de 1.0 zit de elektrische pomp onder aan de radiateur aan de voorzijde. Net onder de koelventilator.
    Bij de 1.6 zit de elektrische pomp zoals op de foto.
    Functie turbo koelen bij niet draaiende motor.
     
  18. :thumbs:
     
  19. 3x overhitte motor door koelvloeistof problemen

    Beste Ford Eigenaren,

    Ik zelf heb tot drie maal toe problemen gehad met de koelvloeistof, eerste keer was het de slang, tweede keer de koelvloeistoftank (alhoewel ik me dit nu afvraag) en de derde keer was de motor compleet aan gort. Via de dealer kreeg ik te horen dat dit alles buiten de garantie viel, auto was net geen vier jaar oud en dat er bij Ford Nederland geen garantie te halen meer was. De Focus 150PK (bouwjaar eind 2011) had wel al wat gereden, daarentegen verwacht je niet zoveel problemen met een redelijk nieuwe auto. Bij Ford Nederland heb ik natuurlijk geprobeerd dit aan te kaarten, helaas, buiten garantie.

    Zelf ben ik bij de dealer geweest de dag voordat de motor compleet is doorgebrand, ze konden niets vinden en of ik later de week langs kon komen om nader te onderzoeken. 1 dag later was het raak, compleet doorgebrand. Wat mij is opgevallen is dat je met een lege koelvloeistof tank heerlijk kan doorrijden op de snelweg zonder dat de temperatuurmeter omhoog schiet, dit is mij twee keer gebeurd namelijk. Bij de eerste keer, toen de koelvloeistoftank leeg was bemerkte ik het pas toen ik stil stond bij het stoplicht en wilde wegtrekken (toen schoot de meter pas omhoog en hield deze in). Bij de tweede keer exact hetzelfde, 120 kilometer geleden vanuit het pretpark, stil bij het stoplicht (wegtrekken stoplicht, inhouden en meter omhoog).

    Volgens mij is dit een constructiefout, zowel het vloeistofprobleem als de temperatuurmeter die compleet op de verkeerde plek zit. Ik wil dit probleem dan ook onder de aandacht brengen, in mijn communicatie met Ford Nederland heb ik dan ook Tros Radar meegenomen in CC. Verder zoek ik lotgenoten om dit breder onder de aandacht te brengen bij diverse media op internet, heb je een soortgelijk verhaal mail dit naar fordprobleem@gmail.com. Hopelijk kunnen we anderen behoeden voor dit probleem.

    Bedankt,

    Marcel
     
  20. Bij mij zit ie erin, hoorde em na een rit toen ik geparkeerd had.
     

Deel Deze Pagina