Xenon verlichting

Discussion in 'Exterieur' started by Focus in Style, Aug 27, 2013.

  1. Hoi Mensen,

    Jullie zullen wel denken, heb je weer zo een iemand die de zoek functie niet gebuikt. Nou dat is niet helemaal waar:snooty:. Ik heb de zoek functie wel gebruikt maar wordt er niet echt wegwijs van, als ik Xenon in typ krijg ik hele andere dingen dan wat ik zoek.:nocheer:

    Mijn Vraag,

    Ik krijg binnen kort mijn Ford Focus uit 2007 type: Ghia 1.6 16v
    Nou wil ik graag een setje Xenon in de koplampen hebben, ik heb al een setje pilot gezien echter weet ik niet of dit wel kan. Ik heb contact opgenomen met de garage, zij vertelde mij het volgende:
    Dim licht is een H7 lamp. Groot licht is en H1 lamp.
    Je moet een Canbus gestuurde Xenon set hebben.
    Xenon inbouwen in dit type koplamp wordt afgeraden omdat hier een standaard reflectie glas in zit en niet projectie glas. Je kunt hier dus gezeik mee krijgen omdat er teveel verstrooi licht is.

    Wat moet ik nou doen?

    Ik hoop dat jullie het antwoord hebben voor mij.

    Groet,
    Bas
     
  2. #2 McGyver, Aug 27, 2013
    Last edited by a moderator: Aug 27, 2013
    In jouw Focus mag je xenon lampen plaatsen, mits;
    - Het lichtbeeld correct is, dwz geen strooilicht.
    - Er DC, DR en DCR codering op de koplampunit staat. Dit is geen APK controle punt, maar de politie kan hier wel op controleren.

    En de reflector kan na verloop van tijd kapot gaan door de hitte en het UV-licht dat de (goedkope) xenon-lampen produceren.
     
  3. #3 kolere, Aug 27, 2013
    Last edited by a moderator: Aug 27, 2013
    - Welke hitte, een xenonlamp wordt juist minder warm?
    - Net als de uv vrije halogeenlampen, bevat het glas van een xenonlamp een uv filter. Originele xenonlamp units zijn ook gewoon van plastic?

    Enige wat ik vind, is dat xenon over het algemeen niet in een reflectorlamp thuishoort. Het heeft vrijwel altijd strooilicht en is dus enigszins verblindend voor overige weggebruikers. Xenon vereist een projectorlamp vind ik.
     
  4. #4 Blauwitje, Aug 27, 2013
    Last edited by a moderator: Aug 27, 2013
    Regelgeving Xenon Verlichting

    Vanaf 1 april 2012 hoeft bij het achteraf monteren van gasontladingslampen, zoals Xenon, bij moderne voertuigen niet langer een koplampreinigingsinstallatie en/of een automatische hoogteverstelling gemonteerd te worden.
    Deze twee permanente eisen werden na enige discussie in 2006 geïntroduceerd, maar worden nu weer geschrapt, omdat ze niet langer in alle gevallen van toepassing zijn bij de typegoedkeuring.
    Om te voorkomen dat voertuigen met een typegoedkeuring aangepast zouden moeten worden, worden beide permanente eisen geschrapt uit de Regeling Voertuigen. Daarmee is tevens de achteraf inbouw van Xenon-dimlicht bij voertuigen, die na 31 december 2006 in gebruik zijn

    Wel is aan te raden zoals je zelf aan geeft om andere(aftermarket)koplampen te nemen i.v.m strooilicht tevens is het zichtbeeld dan ook vele malen beter gericht! en kans op strooilicht weg neemt Want al is de set nog zo goed je verblind gewoon je tegenliggers!
    je kan voor relatief weinig geld een paar angel eyes kopen vaak in combinatie met xenon setje of goed zoeken op ebay duitsland of marktplaats voor orginele gebruikte oem xenon koplampen die uiteindelijk toch aardig aan de prijs zijn en niet zo makkelijke te verbouwen zijn naar de halogeen auto.



    [​IMG]

    Links de oem Xenon koplamp donkere versie Rechts de depo angel eyes donkere versie
     
  5. #5 McGyver, Aug 27, 2013
    Last edited by a moderator: Aug 27, 2013
    Ondanks dat de meeste setje 'maar' 35 Watt zijn, 20 minder dan halogeen, worden de xenon lampen wel zeker heel warm.

    +1
     

  6. je hebt 35watt en 55watt de 55watt kan wel aardig heet worden;)
     
  7. Die van mij zijn 35 watt (naar mijn idee is dat standaard en is 55watt extra veel) en de unit wordt totaal niet warm, in tegenstelling tot mijn oude halogeenunits.
     
  8. 55 watt wordt eigenlijk nooit geadviseerd volgens mij?!

    ff off topic hebben we niet al een xenon topic???
     
  9. Bedankt voor jullie reactie,

    Als ik het goed begrijp raden jullie mij het volgende aan.
    Koop een set Xenon met canbus
    Koop een set after-market koplampen met Projectielamp
    Wat ik niet begrijp is het volgende, er wordt gezegd dat je met een normaal reflectie glas veel strooi licht krijgt.
    Echter heb ik in mijn Citroen c1 (originele koplamp) ook Xenon 8000k zitten en heb nog nooit lichtseinen gehad of (heb vaak achter een maat aan gereden) te horen gekregen dat mijn licht verkeerd scheen. Is dit dan een andere soort reflectie of ligt het aan de bepaalde auto?
     
  10. De vorm van de C1 koplamp is anders dan die van de Focus.
    Er zijn meerdere auto's waar er af-fabriek xenon in een reflector koplamp is geleverd ( oa Renault Laguna en Volvo 850). Het kan dus wel.

    Mijn ervaring met xenon in standaard Focus koplampen is niet positief. Veel licht in de berm en naar boven (= zeer goed verlichte borden boven de snelweg) en een 'black hole' voor de auto, juist daar waar je veel licht wil hebben.
     
  11. #12 Blauwitje, Aug 27, 2013
    Last edited by a moderator: Aug 27, 2013
    Focus 2 fase 1 heeft geen cabus, dus daar hoef je niet naar te kijken, vorige week kwam ik heel toevallig bij blijswijk een blauwe focus2 fase 1 tegemoed met xenon, de lampen hadden een dermate licht afgifte in de reflector dat het totaal verblinde, voorkom apk afkeur en neem een paar lenskoplampen!

    Er zijn bepaalde lampen de zogenaamde dichte reflector lamp ook wel paddenstoel lampen genoemd , die zijn ook geschikt voor xenon. Mischien had je vorige auto dat wel?!

    Beetje styling lampen
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Vaak ook in grome en donkere versies

    Keuze zat voor een lens koplamp, ieder zijn smaak!
    Beetje googlen en je vind wel wat!
     
  12. Ok dat is dan duidelijk, geen canbus systeem nodig maar wel andere koplampen.
    Ik ga gewoon een setje H7 lampen bestellen en zie daarna wel even welke koplampen ik neem ;)
     
  13. Ik heb originele units en die schijnen ook behoorlijk de berm in en omhoog, ik ben naar een normale garage en een Ford dealer geweest voor het afstellen en de lampen werden goed bevonden. Ik denk dat dit dus hoort bij de Ford lampen. Overigens is dit in bijvoorbeeld Zweden erg prettig, je ziet daardoor wilde dieren een stuk beter aankomen (Elanden zijn levensgevaarlijk:nocheer:). Overigens heeft de focus II (fase 2 weet ik niet)wel canbus maar geen lampen controlesysteem.
     
  14. Ik doelde ook meer op de lampen die geen can bus aansturing hebben.
     
  15. Can-bus aansturing op een lamp bestaat niet. Ik weet dat ze het zo noemen op de Xenon-verkoop sites, maar het is gewoon een standaard lamp controle systeem, die wordt uitgevoerd door een module die eventueel wél op het Can-bus systeem zit. (de module stuurt een zeer klein stroompje door de lamp om te kijken of het gloeidraadje nog heel is.)
     
  16. Kijk das ook weer duidelijk, heb een vw crafter gehad die wel een lampen contole had helaas moest je alleen nog wel op zoek gaan naar het desbetreffende lampje, 1x het kenteken lampje wat niet direkt te vinden was en een stadslampje;) met geluid pingeltje iedere x werd ik er gek van....

    Gelukkig heeft de focus dat niet:badgrin:
     
  17. Vandaag toch even de xenon in gebouwd die ik al had ontvangen voor in de normale koplamp. Alles ziet er goed uit kw licht. Het enige dat mij op valt en vraag me af of dit normaal is. Dat de linker koplamp (bestuurders zijde) wat feller brand dan die van de bijrijders kant. Moet vanaaf maar is even testen bij een muur, kijken of ik het 1 en ander nog kan stellen. Maar als iemand een idee heeft waarom die ene feller is al de andere dan hoor ik het graag. Heb de lampjes tevens al verwisseld maar het effect blijft het zelfde.

    Gr.
    Bas
     
  18. Dan zit het em mischien in de reflector mischien is de ander iets meer vervuilt??

    en zet hem op straat en ga dan eens op een klapstoel zitten 30m verderop weet je gelijk of het wat is.....
     
  19. De xenon is prima, schijn niemand in zijn ogen of binnen spiegel. Wel *******en de lampen. Dus het is of een Canbus, dus dan heb ik een ontstorings kabel nodig. Of het zijn de ballasten. Zal filmpje ff online zetten kun je zien wat ik bedoel.
    Morgen even langs de garage kijken wat zij er van zeggen. Ik denk zelf dat ik ontstorings kabels er tussen moet zetten.
     

Share This Page