1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Toerental blijft "hangen"

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Hollender, 11 jan 2023.

  1. Ik heb echt even geen idee meer waar ik het moet gaan zoeken. Idealiter zou ik real time data moeten kunnen uitlezen en interpreteren tijdens de rit, ik denk dat we dan kunnen zien waar de verkeerde informatie vandaan komt. Het is echt heel grillig. Het ergste is als de motor warm is en dan uitgezet wordt. Als ik dan na tien minuten weer start en wegrij dan heeft hij het echt erg. Toerentallen van 2000 zijn dan niet vreemd. Als ik tijdens het rijden de koppeling in trap of hem in neutraal zet dan blijft het toerental veel te hoog. Als ik stilsta en in vrij zet dan valt hij na een paar seconden terug naar stationair.
     
  2. Nog even een update hier.
    Ondertussen is een kleine week geleden de ecu vervangen. Die heeft daar geen verbetering gebracht. Ik denk ook niet dat het nog veel nut heeft verder te zoeken naar een oplossing want mijn creativiteit is opgebruikt. Het enige wat ik nog zou kunnen bedenken is een slechte lambda sonde maar daar ga ik niet meer aan beginnen. In oktober moet de auto naar de keuring en ik ben benieuwd wat er uit gaat komen. Ik weet dat de rubber van de linker fusee kapot is, hij heeft last van de roestduivel en zo zijn er nog wel een paar twijfelachtige zaken die er voor kunnen zorgen dat hij het dit jaar niet meer redt.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  3. Dat klinkt niet veelbelovend. Heb je al iets anders op het oog?
     
  4. Niet echt. En helaas op dit moment ook niet echt een budget voor. Ik ben me een beetje aan het oriënteren in Nederland. In België vind je dus geen goedkope benzine auto's in een beetje fatsoenlijke staat.
     
  5. Allemaal al gebeurd.
    Ook al twee keer een nieuwe op gekomen.
     
  6. Geen idee wat de prijzen in BE doen, maar ik vind de prijzen van tweedehands auto's de laatste paar jaar ook aanzienlijk steviger dan voor de Corona ellende.
     
  7. Ik zit echt wel in het onderste segment te neuzen...
    ;)
     
    Paul_U en Edgar Focus vinden dit leuk.
  8. Kennissen van me zitten in de handel, www.Vredemans.nl, doen op zich veel zaken in ‘t onderste segment. Hebben vaak wel meer staan dan ze online hebben staan, doen ook veel export, kunnen ze daar online regelen. Heb er geen aandelen of zo, mijn eigen auto komt er ook weg (de laatste 4 of 5 geloof ik al, zo uit mijn hoofd gezegd).

    Geen idee of er wat tussen staat van je gading, maar wie weet.
     
    Edgar Focus en M.Blaak vinden dit leuk.
  9. Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. Uiteraard.
    Dat was een van de eerste verdachten, samen met het beruchte klepje.
     
  11. Heb ff vluchtig door deze post heen gelezen maar klinkt me het klepje van de carterontluchting onder het inlaatspruitstuk weet niet of ford het nog levert maar bij mij andere fofo mk1 1600 koste het toen 17euro. Zelfde probleem.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. Dat is de pcv valve, die is vernieuwd. Alle vacuümslangen zijn nagekeken, geen lekken.
    Het is puur een elektronisch probleem. Zodra ik de stekker van de nullastregelklep lostrek valt de motor terug naar een laag stationair toerental en blijft constant.
    Gaskleppositiesensor is getest en geeft de juiste waardes aan, gasklephuis is gereinigd en werkt naar behoren. Nullastregelklep is twee keer vervangen, luchtdruksensor in inlaattraject is vernieuwd, ecu is uitgewisseld, temperatuursensor in cilinderkop is twee keer vervangen...
    Het enige dat ik nog kan bedenken is de lambdasonde. Maar de klachten die ik heb zijn a-typisch voor een slecht werkende lambdasonde.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. Volgens mij gaat het dus bij de nullast regelklep fout. Zover ik weet moet de auto afslaan als je die lostrekt.
     
  14. Bij de originele klep en uitgetrokken stekker bleef de motor stationair lopen, ik schat rond de 650 á 700 toeren. Daarna is de klep vervangen, en sloeg de motor bijna af, bij de tweede klep idem.
    Klep is dus niks mis mee, ze word alleen verkeerd aangestuurd
    Nog even de situatie in een notendop:
    Koude motor starten en rijden, auto doet wat hij doen moet. Koud iets verhoogd stationair toerental, warm mooi rond de 800 toeren. Als de motor goed warm is wil ze wel eens iets harder stationair draaien voor enkele seconden, zo rond de 1000 tot 1100 toeren.
    Als ik de motor afzet en even later weer start dan is het hek van de dam. Dan blijft de motor vaak met verhoogd stationair toerental draaien, soms tussen de 1500 en 2000 toeren. In extreme gevallen gaat het zelfs rond de 2500 toeren.
    Maar altijd zakt het toerental na een x-aantal seconden terug en bijna altijd zelfs tot tussen de 800 en 1000 toeren.
     
  15. Dat is dus juist het probleem met de stekker van de klep af zou die uit moeten vallen en niet moeten blijven lopen. Je moet dus ergens een vacuüm lekkage hebben waardoor die voldoende lucht krijgt om te blijven lopen.
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  16. Net even geprobeerd. Stekker er af en de motor valt terug naar 400 toeren, slaat dus net niet af. Was met de vorige klep ook zo. De originele klep bleef hij iets harder stationair lopen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  17. Heb nog ff na gedacht, zijn de massapunten in de motor ruimte ook al een keer schoongemaakt en ontroest en met nieuwe boutjes vast gezet? Is namelijk ook een zwak punt waar een overgangsweerstand kan ontstaan.
     
  18. Degene die ik gevonden heb zijn schoongemaakt, ook hier geen verbetering helaas.
     
  19. @R.Zwiers adviseerde mij de brandstofdrukregelaar eens na te kijken. Als ik de vacuüm slang los haal merk ik eigenlijk geen verschil, de motor draait er niet beter of slechter door. De kans bestaat dus dat deze niet meer werkt. Onderdeeltje kost echter 90 euro dus om dat zomaar weer te proberen zie ik niet zo zitten. Verder kan het natuurlijk ook nog de lambdasonde zijn, echter zijn de klachten bij een kapotte lambdasonde anders.
     

Deel Deze Pagina