1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Toerental blijft "hangen"

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Hollender, 11 jan 2023.

  1. Wat ik begreep is dat gasklephuis al volledig gereinigd is en stationair regelklep vervangen dus klaarblijkelijk zit daar niet het probleem.
     
    Rykers vindt dit leuk.
  2. #22 Hollender, 18 jan 2023
    Laatst bewerkt: 18 jan 2023
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Bovenaan de vuile klep.
    Daaronder nadat ze schoongemaakt is en helemaal van onder de vacuümslangen zoals ik ze er af gehaald heb. De slechte stukken heb ik er af gesneden en daarna is ze terug geplaatst met een kabelbinder er om om zeker te zijn dat ze fatsoenlijk aansluiten.
    Dit bracht geen verandering teweeg.
    Bij wijze van test hier en daar nog eens een vacuümslang losgetrokken, toerental gaat dan gelijk omhoog als de motor stationair draait. En lek in de luchtslangen lijkt me dan ook niet echt aan de orde.
    Last but not least de oude stationair regelklep terug gemonteerd, geen verandering. Probleem blijft dus.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  3. Focccus is voor de mk3.1, ook daarmee zul je bij een mk1 niets kunnen
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. Aha duidelijk.
     
  5. Had jij niet een 2.0 Duratec? Die gasklep wordt elektronisch aangestuurd, vd MK1 niet.
     
    Rykers vindt dit leuk.
  6. Klopt. Ik dacht dat dat misschien niet uit maakte. Maar ik lees ook dat het gasklephuis al schoongemaakt is. Dus daar ligt het probleem niet.
    Vervelend is het wel hoor.
     
  7. Zit er misschien speling op de as van de stationair regelklep? Weet dat ik dat ooit eens heb gehad bij een ander merk maar de klachten lijken wel overeen te komen.
     
  8. Nope, geen speling op de as. Zoals ik al aangaf, alles schoongemaakt en daarna de scharnierpunten van binnen en buiten flink ingespoten met siliconenspray. Alles draait ook mooi soepel, nergens een punt waar de klep hapert of blijft hangen. Gaskabel lag nu ook mooi vrij, dus die ook even helemaal vol laten lopen met siliconenspray. Die glijdt nu ook mooi soepel. Voorheen trouwens ook geen problemen mee maar nu dus gewoon ter preventie en omdat het kon.
    Mijn buikgevoel zegt me dat de BCM verkeerde info binnenkrijgt waardoor het toerental te hoog ligt, en dat hij dan na enkele seconden de boel corrigeert. Maar dat is slechts een gevoel.
    Valse lucht lijkt me sterk omdat het toerental dan constant te hoog moest blijven. De test door een vacuümslang los te trekken bevestigt dat ook. Zodra ik opzettelijk een luchtlek veroorzaak gaat het toerental omhoog en blijft hoog. Dicht ik het lek dan gaat het toerental weer netjes naar beneden.
    Dingen waar ik nog aan denk zijn bijvoorbeeld de sensoren van de katalysator. Maar ik heb geen idee hoe dat te controleren en als ik al weet wat ik moet controleren dan heb ik geen idee hoe die informatie te interpreteren.
    Ik vrees dat ik een beetje uitgerangeerd ben en er mee naar een vakman/garage te gaan. Ik heb echter geen zin om kapitalen aan diagnose dan wel reparatie uit te geven voor een auto die eind dit jaar misschien niet meer door de keuring komt.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Begrijpelijk, maar aan de andere kant wel een lastig verhaal want wat is wijsheid?
    Heb je geen garage in de buurt waar je bekend bent die je kan helpen? Of zo een hobby garage ofzo?
     
  10. Niks wat ik mee bekend ben helaas. Ik heb jarenlang een bedrijfsauto gehad, dat was gemakkelijk.
    De meeste dingen kan ik zelf wel aan deze auto maar dit gaat mijn petje te boven.
    Ik heb persoonlijk ook niet zo ontzettend veel vertrouwen in merkloze garages.
    Moest er iemand zijn die een goeie kent in de buurt van Leuven, of als iemand zich hier groepen voelt. Ritje naar Nederland zie ik nog wel zien afhankelijk van wat het is, ik moet toch nog op een aantal plaatsen zijn, dus...
    Diagnose is al voldoende, de reparatie kan ik eventueel zelf doen.
     
  11. Den Haag een optie? Dan heb ik wel een goede voor je namelijk maar zal iets te ver zijn denk ik
     
  12. Als ik echt niks anders vind dan kan ik dat overwegen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. @Dragunov misschien?
     
  14. #35 Hollender, 20 jan 2023
    Laatst bewerkt: 20 jan 2023
    Kan ik hem gewoon contacteren per pb?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  15. Fantaseren of contacteren? :mrgreen:
     
    Hollender en gerardTDCI vinden dit leuk.
  16. Gecorrigeerd!
    :schater:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  17. Even een kleine update. Toen de koppeling vorige week is vervangen heb ik ook even de moeite genomen om de MAP sensor er uit te trekken en schoon te maken. Dit gaf een verbetering. Het probleem was nog niet helemaal weg maar wel al beter. Nieuwe MAP sensor besteld, vandaag geïnstalleerd, en het probleem blijft bestaan...
    Ligt dus niet aan de MAP sensor. Ik begin te vermoeden dat de ECU gewoon rot aan het worden is. De problemen die ik in het verleden had met de temperatuurmeter die op hol sloeg, de vage werking van de koelventilator op de radiator, de airco die een eigen willetje heeft en nu de rare toerentallen als ik geen gas geef, ik word er een klein beetje wild van.
     
  18. ehhh, misschien een overbodige opmerking, maar hoe is je accu?
    Wel eens bij het op contact zetten de wijzers zien uitslaan?
     
  19. Accu is prima volgens mij. Die is een dikke twee jaar geleden vervangen. Tot nu toe geen klachten hoewel ze soms langere tijd stilstaat maar ook regelmatig nog lange ritten maakt
     

Deel Deze Pagina